مهدی عباس پور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: استقرار گمرک و فعالیت مرزبانی و اداره گذرنامه از زیرساختهای مورد نیاز راهآهن خواف ـ هرات است که در ایستگاه راهآهن فعال شود و بسیاری از دستگاهها باید همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: پیرامون این مسائل اقدامهایی انجام شده و این مشکلات تقریباً در حال رفع شدن است، امیدواریم که حل این موارد سرعت بگیرد تا بتوانیم با تعداد قطارهای بیشتری و بسته به تقاضای بازرگانان، در اینجا خدمات ارائه کنیم.
فرماندار خواف افزود: نظر شخص رئیس جمهور در خصوص راهآهن خواف ـ هرات که بهتر بگویم راهآهن جمهوری اسلامی ایران بر فعال بودن این مسیر ریلی است.
وی اذعان کرد: هرچند کشور افغانستان هم بر این موضوع تأکید دارد، اما به دلیل اتفاقاتی که طی ۲ سال گذشته برای این خط راهآهن افتاده بود کمی زمان لازم است تا این شرایط را مجدد احیا کنیم.
فرماندار خواف پیرامون توقف یک محموله قطار باری افغانستان در ایستگاه راهآهن خواف، اظهار کرد: راهآهن خواف به لحاظ داخلی و خارجی راهآهن فعال و خوبی است.
عباس پور گفت: اخیراً به دلیل تأخیر در حرکت یک محموله خاص و بررسی موضوع بازدیدی از ایستگاه راهآهن داشتم و مسائل مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: به دلیل عدم هماهنگی لازم بین راهآهن شرق کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران، بار متوقف بود و در واقع باید با سرعت به تقاضای کنسرسیوم از شهرستان خواف خارج میشد که با پیگیریهای انجام شده این مسئله حل شده و اکنون مشکل خاصی نیست.
وی درباره کمبود لکوموتیو برای قطار مسافری خواف به تهران که مسافرگیری و حرکت آن از یک روز در میان به چهار روز یکبار کاهش یافته است، گفت: در خصوص قطار مسافری، راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفته به میزان تقاضایی که باشد ما خدمات ارائه میکنیم، ولی با توجه به اینکه ایستگاههای خواف، تربت حیدریه و طبس از یک قطار استفاده میکنند، وضعیت فعلاً بر همین منوال است.
فرماندار خواف گفت: اگر تقاضا بیش از این برای سفر باشد، راهآهن جمهوری اسلامی برای رفع مشکل اعلام آمادگی کرده است.
خط ریلی خواف ایران به هرات افغانستان سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد میکند.