عرضه کتاب جامعه شناسی بازار سنتی در نمایشگاه کتاب

  4030220073
عرضه کتاب جامعه شناسی بازار سنتی در نمایشگاه کتاب

 

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کتاب جامعه شناسی سیاسی بازارسنتی در ایران معاصر در نمایشگاه کتاب عرضه می شود. 

 

نویسنده گان این کتاب اقایان علی دارابی و مسعود مطلبی هستند که توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی به چاپ رسیده است. 

تاریخ تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر، شاهد ظهور و نقش آفرینی جریان‌ها، گروه‌ها، نهادها و تشکل‌هایی سیاسی – اجتماعی و اقتصادی چندی است. هر یک از جریان‌ها، گروه‌ها و تشکل‌ها، بنا بر مقتضیات زمان و بسترهای فکری، اجتماعی و اقتصادی خود، روابط متفاوتی با ساخت سیاسی برقرار کرده و در تحولات و پویش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رقابت و مشارکت داشته اند.

یکی از این نهادها و گروه‌ها، نهاد بازار سنتی و بازاریان است. بازاریان که از لایه های اجتماعی قدیمی ایران محسوب می‌شوند، در اتحاد سازمانی و تاریخی با روحانیت شیعه در هر نوع حرکت اجتماعی و سیاسی، همواره همسو و دارای تفکر مشترکی بوده‌اند.

وقتی در شهر شایع می‌شد دکان‌ها را بسته اند یا بازار به حال تعطیل درآمده، مردم حتی عوام هم، می فهمیدند که اعتراضی در بین است و ماجرایی در حال وقوع است.

معروف است که بازار، سنگر سنتی اسلام است و روحانیت با اتحاد بازاریان در طول تاریخ و مخصوصاً در دوره اخیر، بیشترین نقش را در تاریخ تحولات ایران داشته اند. آن‌ها با اتحاد یکدیگر در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسامی نقش بسزایی داشته اند؛ تا جایی که به طور قاطع می‌توان گفت: یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انقلاب اسلامی سال1357 بوده است.