به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کتاب جامعه شناسی سیاسی بازارسنتی در ایران معاصر در نمایشگاه کتاب عرضه می شود.
نویسنده گان این کتاب اقایان علی دارابی و مسعود مطلبی هستند که توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی به چاپ رسیده است.
تاریخ تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر، شاهد ظهور و نقش آفرینی جریانها، گروهها، نهادها و تشکلهایی سیاسی – اجتماعی و اقتصادی چندی است. هر یک از جریانها، گروهها و تشکلها، بنا بر مقتضیات زمان و بسترهای فکری، اجتماعی و اقتصادی خود، روابط متفاوتی با ساخت سیاسی برقرار کرده و در تحولات و پویشهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رقابت و مشارکت داشته اند.
یکی از این نهادها و گروهها، نهاد بازار سنتی و بازاریان است. بازاریان که از لایه های اجتماعی قدیمی ایران محسوب میشوند، در اتحاد سازمانی و تاریخی با روحانیت شیعه در هر نوع حرکت اجتماعی و سیاسی، همواره همسو و دارای تفکر مشترکی بودهاند.
وقتی در شهر شایع میشد دکانها را بسته اند یا بازار به حال تعطیل درآمده، مردم حتی عوام هم، می فهمیدند که اعتراضی در بین است و ماجرایی در حال وقوع است.
معروف است که بازار، سنگر سنتی اسلام است و روحانیت با اتحاد بازاریان در طول تاریخ و مخصوصاً در دوره اخیر، بیشترین نقش را در تاریخ تحولات ایران داشته اند. آنها با اتحاد یکدیگر در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسامی نقش بسزایی داشته اند؛ تا جایی که به طور قاطع میتوان گفت: یکی از مهمترین پایگاههای انقلاب اسلامی سال1357 بوده است.