مقام معظم رهبری در دیداری که با کارگزاران و خدمتگزاران حج داشت؛ نکاتی را درباب این فریضه دینی بیان کردند. باید گفت حج؛ یک فریضه و منسک عبادی است که سابقه آن را باید از پیش اسلام و در زمان حضرت ابراهیم(علیهالسلام) دانست. این عمل عبادی که بر مسلمانان با فرض وجود شرایط امری واجب شمرده میشود؛ دارای اسراری است که در منسک و عبادات و اذکار آن نهفته شده. بیشک قسمتی از فریضه حج را باید مربوط به موضوعات درونی و باطنی دانست. از آنجا که توجه به باطن و التفات به ادعیه و اذکار از مهمترین اعمال حج است، موسم آن را باید فرصتی مناسب برای تصفیه درون به حساب آورد. در روایات وارد شده است که شخص حاجی از لحاظ صفای درون در وضعیتی قرار دارد که گویی بار دیگر از مادر متولد شده است. در کل از ابعاد فردی و روحانی حج و اهمیت آن زیاد سخن گفته شده است. اما حج یک بُعد دیگری هم دارد و آن جنبه اجتماعی حج است که بستری مناسب را برای حجّاج فراهم میکند. اما به راستی ارزشمندی اجتماعی حج در دوران کنونی در چیست؟
حج را باید مظهر امت اسلامی و قوامبخش وحدت بین مسلمانان دانست. حجاجی که در موسم حج خود را برای ادای فریضه به سرزمین وحی میرسانند؛ در اصل نماینده 2میلیارد مسلمانی هستند که در سرتاسر دنیا با هر نژادوملیت وفرقهای که هستند خودشان را ذیل پرچم توحید قرار دادهاند. این وحدت در عین کثرت است که در حجِّ اسلامی ظرفیت آن نهفته است. حج ابراهیمی را باید مملو از اثرات سیاسی و اجتماعی دانست. مسلمانان به خوبی آموختهاند که راه سعادت در گرو چنگ زدن به حبل الهی و وحدت بین مسلمانان است و موسم حج فرصتی برای تجلی وحدت امت اسلامی است.
یکی از مهمترین تعالیم حج ابراهیمی مقوله برائت است. اساساً باید حج را فرصتی دانست که در آن موضوع برائت از دشمنان امت اسلامی گوشزد میشود و آیات الهی که در آن به مسلمانان نسبت به دشمنان اصلیشان یعنی مشرکین و معاندان یهود هشدار داده اند بار دیگر مورد تأمل و توجه قرار میگیرند. برائت، یک نوع جهتدهی به مسلمانان است تا در مواقع ضروری، مرزبندی خود را در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی روشن کنند. این واجب الهی مقطعی نبوده و هر زمان که جبهه ظلم و کفر وجود دارد؛ برائت نیز باید اساس کار مسلمین قرار گیرد. امروزه نیاز است که امت اسلامی با توجه به شرایط غزه بار دیگر بر مبنای برائت عمل کرده و وضعیت خود را در برابر بُتِ صهیونیسم روشن کنند.