لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030307144 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

در لابلای اخبار انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ورود چهره‌های سیاسی به عرصه انتخابات، اظهاراتی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که موجب پدیدارشدن حسی جز تعجب نیست؛ افرادی که اوج تجربه سیاسی‌شان حضور در محیطی فرهنگی یا نقش‌آفرینی در قامت نماینده مجلس و یا تصدی‌گری کوتاه‌مدت وزارت‌خانه‌ای طی برهه محدودی است و حتی در میان عموم جامعه هم چندان شهره نیستند اما به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی کشور و مردم به آنان نیاز وافری داشته و تنها شوق خدمت و دغدغه‌مندی‌شان برای حل مشکلات، علت ورودشان به عرصه انتخابات است!

عده‌ای می‌گویند «اگر شایسته‌تر از خود را نیافتم، وارد می‌شوم»، برخی مدعی‌اند که «بنا به درخواست‌های مردمی در روزهای آینده تصمیم‌ خود را برای حضور در انتخابات می‌گیرم» و تعدادی هم «شرایط حساس کشور و دغدغه برای حل مشکلات» را عامل نقش‌آفرینی انتخاباتی خود تلقی می‌کنند؛ گزاره‌هایی غیرقابل باور که ایرادشان از سوی برخی افراد در همین ابتدای راه تصوری منفی ایجاد می‌کند. اما چرا تصور و برداشت منفی و موضع‌گیری مقابل این قسم سخنان؟ آیا شوق خدمت کاندیداها محل تردید است یا به‌‌کار بردن تعبیر برهه حساس کنونی و تعمیق مشکلات در کشور ادعایی بی‌مبناست؟

مناقشه‌ای بر سر هیچ‌کدام از این گزاره‌های مطروحه نیست و چه‌بسا بسیاری از همین افرادی که این روزها در فکر کاندیداتوری هستند، افرادی خوش‌نام و دغدغه‌مند در حیطه خود هم محسوب می‌شوند اما برخورداری از خصایص مثبت محدود، افراد را واجد صلاحیت برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نمی‌کند. منصب ریاست‌ جمهوری، مستلزم برخورداری از بینش سیاسی عمیق، استراتژیک، نگاه اقتصادی منطبق با نیازهای کشور و جامعه و مقبولیتی عمومی است که بسیاری از شخصیت‌های دغدغه‌مند امروز، بهره‌ای از این خصایص نبرده‌اند. کل تجربه سیاست‌ورزی‌شان محدود به بازه‌زمانی محدودی است که عهده‌دار سمتی بوده اما علی‌رغم این خبرگی اندک و عدم آشنایی با چم و خم دنیای سیاست، خود را واجد صلاحیت دانسته و حتی در ادعاهایی غلو‌آمیز، درخواست‌های مردمی و مطالبه عمومی را وظیفه‌ای خطیر در جهت حضور در رقابت انتخاباتی تلقی می‌کنند! به‌راستی اگر بنا بر صحت‌سنجی این ادعاها باشد، آقایانی که از درخواست‌های فراوان مردم مبنی بر کاندیداتوری‌شان سخن می‌گویند توانایی اثبات گزاره‌های به‌کار برده را دارند؟ به‌راستی کدام مردم از ایشان درخواست‌های فروانی را برای ثبت‌نام در انتخابات داشته‌اند که از آقایان در حال ارزیابی شرایط و جمع‌بندی شرایط هستند؟ 

اگرآنانی که امروز و به تعبیر خود در برهه حساس کنونی احساس مسئولیت کرده و حتی از حمایت‌های مردمی برای ورود به عرصه انتخابات دم می‌زنند، به‌راستی دغدغه خدمت به کشور و بازکردن گره‌ای از مشکلات مردم را دارند، بهتر است این اشتیاق به خدمت‌گزاری را در همان پست‌ها و مناصبی که امروز عهده‌دارند، به کار گیرند. شان ریاست‌جمهوری بالاتر از آن است که گمنامان و کم‌تجربه‌های عرصه سیاست و کسانی که صرفاً با هشتگ‌های فضای مجازی و همنشینی با برخی افراد، اندکی نزد افکار عمومی شناخته‌شده‌اند خود را در قامت عهده‌دار شدن ریاست قوه مجریه تصور کنند.

آقایان دغدغه‌مند امروز کشور و ملت! لطفاً همان‌جا که هستید، بمانید و در حوزه‌ای که به آن احاطه دارید، با تمام توان فعالیت کنید. لطفاً شوق خدمت در این عرصه را نداشته باشید!