انتقاد عباس عبدی از راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ نقش شورای نگهبان در مشارکت از نگاه ضرغامی

  4030312107 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد عباس عبدی از راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ نقش شورای نگهبان در مشارکت از نگاه ضرغامی

ثبت‌نام غیرمنتظره وحید حقانیان در انتخابات ریاست جمهوری

سومین روز ثبت نام از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری با حضور یک چهره غیرمنتظره همراه بود. مسعود پزشکیان نماینده تبریز و وزیر بهداشت در دولت دوم اصلاحات، وحید حقانیان، از اعضای سابق دفتر رهبری، علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران و همچنین حبیب الله دهمرده، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، زهره الهیان، فداحسین مالکی و احمد رسولی‌نژاد همگی از نمایندگان ادوار مجلس از افرادی بودند که امروز ثبت نام کردند.

وحید حقانیان چهره غیرمنتظره روز سوم بود که یک اتفاق حاشیه‌ای نیز در هنگام نطق وی رخ داد و برای لحظاتی برق رفت. به گزارش ایسنا، وحید حقانیان پس از ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: با تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام.

وی افزود: امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت فهمیم و صبور قرار گیرم و از بطن هفتم و آخرین لایه مغز نظام به پوسته مهم اول و ظاهری گذر کنم. شرایط ایران و جهان را در این مقطع خاص تاریخی مهم می‌دانم و به همین دلیل با تصمیم شخصی، خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کنم.

مسعود پزشکیان پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: برای اینکه بتوانم به شکل‌گیری مشارکت پرشور در انتخابات کمک کنم، وارد عرصه انتخابات شدم. 

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه است را کنار می‌گذاریم. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها ایجاد شود. باید بپذیریم کسانی که در این مملکت زندگی‌ می‌کنند بر اساس توان، مهارت، تجربه و علمی که دارند باید جایگاه‌ها را به دست بگیرند نه بر اساس حزب و گروه و جناح. 

***

ظریف و آذری جهرمی در کنار لاریجانی؟

شنیده‌هاي «اعتماد» حاکی از این است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی که همیشه به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای کاندیداتوری در عرصه انتخابات بوده است و مثل دوره قبل در روزهای اخیر تاکید کرد که هرگز کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شود، گفته است که به عرصه کاندیداتوری وارد نمی‌شود اما با همه توان خود به علی لاریجانی کمک خواهد کرد.

چهره دیگر از دو حامی اصلی لاریجانی نیز وزیر دیگر دولت حسن روحانی است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که تنها دقایقی بعد از انتشار تويیت علی لاریجانی درباره حضور در عرصه انتخابات- تويیت مسیر نقشه تاکسی اینترنتی از وزارت کشور به پاستور- آن را بازنشر داد و از همان ساعات ابتدایی نیز به جدال تويیتری با منتقدان لاریجانی به خصوص در جریان زاکانی یعنی مالک شریعتی پرداخت.

انتقاد عباس عبدی از راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «باعث تأسف است كه بگويم دوستان جبهه اصلاحات در يك سردرگمي تحليلي قرار گرفته و قادر نيستند تصميمات سياسي جامعي را اتخاذ كنند...

دوستان اعلام كرده‌اند كه: «مشاركت جبهه(اصلاحات) در انتخابات منوط به تأييد صلاحيت حداقل يكي از نامزدهاي اختصاصي خود خواهد بود.» ...اين گزاره دو ايراد كلي دارد. هم به لحاظ راهبردي نادرست است و هم از منظر تاكتيكي...

چرا گزاره مزبور به لحاظ راهبردي نادرست است؟ تاييد صلاحيت نامزدهاي اصلاحات از دو حال خارج نيست. يا اينكه در چارچوب سياست‌هاي جاري رسمي مي‌گنجد يا خارج از آن است. اگر خارج باشد به‌طور طبيعي رد مي‌كنند. مگر اينكه شواهد به گونه‌اي باشد كه نامزد مورد نظر مطلقا شانسي براي انتخاب شدن نداشته باشد، يا قادر به نمايندگي جريان اصلاحات نباشد. در اين صورت شركت كردن امري بي‌فايده است و همان مي‌شود كه ساختار طالب آن است.  

يعني شكست خورده پيش از آغاز مسابقه. اگر هم تاييد صلاحيت در چارچوب سياست‌هاي رسمي باشد نياز به چنين بياني از طريق عمومي و منوط و مشروط كردن شركت نيست، زيرا اين رفتار نوعي تقابل تلقي مي‌شود. شرط گذاشتن به تنهايي به معناي تهديد و تقابل است و بايد حضور انتخاباتي را از طريق گفت‌وگو و تفاهم حل كرد و نه شرط و شروط گذاشتن... اين موضع‌گيري با اينكه بگوييم شرايط مناسب شركت ما نيست؛ فرق ماهوي ندارد؛ فقط بيان صريح اخير، صادقانه تلقي مي‌شود.

آن گزاره به لحاظ تاكتيكي نيز به دو دليل ايراد جدي دارد. اول اينكه چرا يك نيروي سياسي بايد دست خود را در اتخاذ تصميمات سياسي بعدي ببندد؟ شايد به هر دليلي به اين نتيجه برسيد و بخواهيد كه از يك نامزد ديگر حمايت كنيد، چرا بايد از الان دست خود را ببنديد و ذهن طرفداران خود را مخدوش كنيد، تا اگر فردا خواستيد چنين تصميمي بگيريد آن را تغيير موضع و عقب‌نشيني معرفي كنند؟ ... دليل دوم مهم‌تر است. به نظرم دوستان اصلاح‌طلب درباره سبد راي خود دچار خطا هستند. بدون ترديد انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ با حضور مستمر و فعال آنان شكل گرفت ولي اين اثرگذاري مطلق و يكسويه نبود. يعني اينگونه نبود كه صفر و صد اين جريان را آنان راه انداختند.»

ادعای روزنامه شهرداری: 75درصد مرم به دنبال تکرار رئیسی

همشهری، روزنامه شهرداری تهران نوشت: «نتایج نظرسنجی یک مرکز معتبر دانشگاهی کشور که در اختیار همشهری قرار گرفته‌است، نشان می‌دهد حدود 75درصد از مخاطبان این نظرسنجی، خواستار تداوم رویکردها و راهبردهای دولت سیزدهم ازسوی سکانداران دولت چهاردهم هستند؛ موضوعی که از موفقیت‌آمیز بودن مسیر حرکتی دولت شهیدرئیسی حکایت دارد.

علاوه‌بر این، تشییع میلیونی شهدای خدمت در شهرهای مختلف کشور طی روزهای اخیر مهر تأیید دیگری است بر کارنامه قابل‌قبول دولت سیزدهم؛ دولتی که با هدایت شهیدرئیسی با اتخاذ راهبردهای مؤثر، در مسیر تحقق مطالبات محوری مردم حرکت کرد و توانست موفقیت‌های قابل‌توجهی را نیز در حوزه‌های چندوجهی به‌دست آورد.»

گفتنی است علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

دوقطبی لاریجانی-جلیلی شکل می‌گیرد؟

هم میهن نوشت: «اگر جلیلی برای رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری به «دولت سایه» خود متکی است (دولتی متشکل از چهره‌های امام‌صادقی که مناصب مختلف دولت رئیسی را قرق کرده بودند و به‌این‌معنا، چندان هم در سایه نبود)، لاریجانی متکی به ملتی است که در این سه سال، خالص‌سازان هرچه می‌توانستند کردند تا به سایه برود، به حاشیه برود، دستش از همه‌جا کوتاه شود و ناچار مملکت را برای آنان بگذارد و جان و مال‌اش را بردارد و برود.

ازاین‌روست که در برابر شعار «دولت قوی» رئیسی در ۱۴۰۰، او در ۱۴۰۳ از «ملت قوی» و «دولت زمینه‌ساز» می‌گوید؛ بسیار شبیه به دولت حداقلی لیبرال‌ها که متکفل اصلی امور کشور را بخش خصوصی می‌داند و دولت را مسئول برقراری امنیت و ثبات برای فعالیت ملت.

درست برخلاف جلیلی که برای دولت، رسالت و مسئولیتی ایدئولوژیک قائل است و در نتیجه، نه‌فقط راهی بر روی بخش خصوصی و ملت نمی‌گشاید؛ بلکه با توجیهات ایدئولوژیک، هر راه و روزنی را بر دیگران می‌بندد و شاهراه منافع و منابع را بر روی وفاداران و حامیان می‌گشاید و از همین منظر، به ستایش تحریم می‌پردازد و حتی تلاش‌های یار قدیمی خود، علی باقری را برای احیای برجام به بن‌بست می‌کشاند.

چنین است که دوقطبی اصلی انتخابات۱۴۰۳ به همان زودهنگامی که خود انتخابات رسید، فرا رسید: «دوقطبی جلیلی- لاریجانی». مشابه همان دوقطبی «جلیلی- روحانی» در انتخابات۱۳۹۲ که حتی محمدباقر قالیباف و سایر کاندیداها هم ناچار شدند خود را ذیل آن تعریف کنند و در نتیجه، به حاشیه روند. با این دوقطبی، احتمال آنکه انتخابات ۱۴۰۳ تکرار انتخابات ۱۳۹۲ باشد، از سایر سناریوها محتمل‌تر است. مگر آنکه سایر بازیگران انتخابات، صحنه را به هم بزنند.»

فرهیختگان نوشت: «آیا با ورود سعید جلیلی و علی لاریجانی به عرصه انتخابات 1403 قرار است فیلم انتخابات 1392 دوباره جلوی چشم میلیون‌ها ایرانی اکران شود؟ به چند دلیل بعید است.

درواقع تکرار انتخابات 92 در شرایط فعلی نه ممکن است نه مطلوب. مطلوب نیست چون اساسا نظام مسائل ایران 1392 و پاسخ‌هایی که آن انتخابات به این سوال داد ربطی به انتخابات 1403 ندارد. نشانه این ادعا هم وقوع دو اعتراض بزرگ 96 و 98 در زمان بر سر کار بودن دولت منتخب از انتخابات 92 است.

حال که سوالات و مسائل جامعه ایرانی بسیار متفاوت‌تر از آن سال هم هست، بعید است فرآیندی چون انتخابات 92 پاسخی معتبر به مسائل ما باشد.  غیر از مطلوبیت آیا اساسا امکان تکرار چنین انتخاباتی وجود دارد؟

حداقل به 7 دلیل ساختاری و غیرساختاری پاسخ به احتمال زیاد منفی است.  

نخست: جامعه ایرانی یک‌بار تجربه زیسته 92 تا 1400 را با خود دارد. بیم و امیدهای گره زدن اقتصاد و سیاست و فرهنگ و همه‌چیز به سیاست خارجی و بعد هوا شدن آنها با یک امضا علی‌رغم همه هزینه‌ها اما تجربه گرانبهایی پیش روی ما گذاشت.  

دوم: حاکمیت هم یک تجربه انباشته گرانبها از 92 دارد که بعید است به این راحتی امکان تکرار چنین انتخاباتی را از منظر محتوایی فراهم کند. مواجهه ساده‌سازانه با پدیده‌های پیچیده حکمرانی و بعد کاهش افق جامعه آفت مهمی بود که آن فرآیند به جان جامعه انداخت.

سوم: نظام بین‌الملل در این 11 سال به نحوی تغییر کرده که اساسا تکرار چنان مسیری شدنی نیست. ساخت قدرت در ایران، منطقه و دنیا تغییر شگرفی داشته است. جنگ اوکراین، وقایع پس از 7 اکتبر، رشد راست‌گرایی افراطی در اروپا و آمریکا و... برخی از این تغییرات هستند. 

چهارم: حاکمیت در این 11 سال نشان داده که مذاکرات یا عدم مذاکره موضوعی نیست که خیلی به رفت‌وآمد دولت‌ها ربط داشته باشد. در دولت برآمده از انتخابات 92 رابطه با عربستان قطع شد و در شرایطی کاملا متفاوت با آن شعارها روابط احیا شد. گرم‌ترین رابطه‌ها با کشورهای منطقه در دورانی به وجود آمد که گرانیگاه گفتمانی دولت مذاکره نبود. این یعنی بازی با کارت مذاکره اساسا در انتخابات پیش‌رو بازی چندان جذابی نیست. 

پنجم: انتخابات 92 در شرایطی رقم خورد که دولت مستقر در پایین‌ترین نقطه از منظر اجتماعی قرار داشت اما واقعه پرواز اردیبهشت و حماسه تشییع بعد از آن نشان داد که در حال حاضر چنین گزاره‌ای قابل تکرار نیست.

ششم: گفتمان‌هایی که تاکنون در آستانه انتخابات پیش رو طرح شده‌، همگی مصرف شده‌اند و بکر بودن گفتمانی سال 92 را ندارند. 

هفتم: آیا بازیگران و کنشگرانی که انتخابات 92 را چه در نقش حامی و چه در نقش نامزد انتخاباتی پدید آوردند، در حال حاضر در عرصه وجود دارند؟ چنین به نظر نمی‌رسد. »

فتاح نامزد ریاست جمهوری نمی‌شود

پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان اما در پیامی نوشت: «با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در عرصه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همانطور که در سنوات گذشته نیز عرض کرده‌ام، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانم.»

سردرگمی جریان تداوم دولت سیزدهم

دنیای اقتصاد نوشت: «به نظر می‌رسد در سه‌روز باقی‌مانده از مهلت ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، جریان طرفدار نظریه تداوم راه «شهیدجمهور» که تا همین دیروز قصد داشت فتاح را به‌عنوان گزینه اصلی‌اش معرفی کند، باید نامزد تازه‌ای برای برآورده کردن آرمان خود و ادامه حضورش در دولت جدید پیدا کند. درواقع این جریان که برای رسیدن به این نقطه اشتراک راه زیادی طی کرده بود، حالا دچار سردرگمی شده است.

به این ترتیب دوضلع اصلی این جریان در دولت سیزدهم که در یک‌سوی آن مهدی مجاهد، معاون هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس‌جمهور قرار داشت و در سوی دیگر آن مقداد نیلی، بر سر نامزدی فتاح به اجماع رسیده بودند، حال با منتفی شدن کاندیداتوری فتاح، شنیده‌ها حاکی از اختلاف‌نظر در مورد سه‌گزینه محمد مخبر، محمدمهدی اسماعیلی و مهرداد بذرپاش است.البته از میان این اسامی، شاید مخبر قوی‌ترین نامزدی باشد که این دو جریان بتوانند بر سر آن اجماع کنند.»

دعوت جمعی از نمایندگان مجلس از قالیباف برای ثبت‌نام در انتخابات

موسی غضنفرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند که شرایط کشور به گونه ای است که لازم است آقای قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری به میدان بیایند خاطرنشان کرد: معتقدیم شرایط کشور، منطقه و جهان حساس و خاص است و اکنون به حضور فردی چون قالیباف نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: قالیباف در میان چهره های انقلابی شخصیتی ممتاز ، هوشمند، ولایی ، کارآمد ،کار آزموده ، پر تجربه و پر تلاش ،مردمی و مسلط به قوانین اجرایی از جمله برنامه هفتم است که می تواند مسیر کاری شهید رییسی عزیز را با جدیت و به خوبی ادامه دهدو شور و نشاط درکار و تولید فعالیت و پیشرفت و توسعه را در ایران اسلامی تحقق بخشد

رئیس موقت فراکسیون اکثریت مجلس گفت: برخی نمایندگان با نامزدی آقای قالیباف همراهی ندارند؛ که از نظر سیاسی اختلاف نظر دارند و برخی دیگر هم نگران سرنوشت مجلس هستند که در فضای مجلس این گونه مسائل طبیعی است. اما با وجود این موضوع اکثریت نمایندگان مجلس این نامه را امضا کردند.:

 مشرق : فساد اطرافیان به شخص نامزد ارتباطی ندارد!

مشرق نوشت: «نامزد اصلح را چگونه در تزاحم ایرادات و ضعف‌ها و نقاط تاریک در پرونده‌ها بشناسیم و بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟..

ابتدا قویترین کارنامه را انتخاب کنیم. و سپس به مقایسه ایرادات و ضعف‌های صاحب این قویترین کارنامه با ایرادات دیگران بنشینیم. البته باید دقت داشت که در این مسیر از مقوله "ایراد بنی‌اسرائیلی" هم دور بمانیم.

مقولاتی مثل خطاهای مدیران انتصابی، فساد اطرافیان و... در صورتی که مورد تأیید نامزد انتخاباتی نباشد پس به شخص او هم ارتباطی ندارد...

همچنین است که باید به مقوله مهم "دیکته نانوشته غلط ندارد" هم توجه داشت. "مدیریت اجرایی کلان" با افت و خیزهای فراوانی همراه است. به یقین می‌توان گفت مدیر ارشدی نیست که در کارنامه‌اش اثری از شکایت قضایی، نامه‌های سازمان بازرسی، حواشی نزدیکان، فساد مدیران منصوب، پیگیری امنیتی و... نباشد.

لکن مهم این است که آیا دست آخر و در تمام این پرونده‌ها جرمی متوجه شخص مدیر بوده است یا خیر؟ اگر نه هرگز نمی‌توان در حق او جفا کرد و از فسادش سخن گفت. زیرا این جفا موجب محروم شدن مردم و نظام اسلامی از کارآمدی او می‌شود...

جان کلام یک جمله بیشتر نیست. انسانی که بیمار است باید نزد یک پزشک حاذق برود. ایراداتی از قبیل اینکه پزشک حاذق سیگار می‌کشد یا ورزش نمی‌کند یا خانواده‌اش چگونه‌اند؛ صرفا موجب مرگ بیمار خواهد شد!»

حمایت کارگزاران از محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری

سید محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران ، اظهار کرد: در این جلسه محسن هاشمی به عنوان نامزد حزب انتخاب شد، ولی اگر اسحاق جهانگیری ثبت‌نام کند، او به عنوان نامزد حزب به جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است احزاب گزینه‌های خود را به جبهه اصلاحات معرفی کنند و تصمیم جمعی در این زمینه گرفته شود.

واکنش جالب کرباسچی به ثبت‌نام چهره‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش ایلنا، غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرمسئول روزنامه هم میهن در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«این روزا ترکیب چهره های شناخته شده ای که برای ریاست جمهوری ثبت نام میکنند را دیده اید؟ فکر کنم اکثرا دنبال کسب وجهه ای با همون نامه رد‌ یا تایید صلاحیتند. هردو بعدا بدرد میخوره. بستگی به تحلیل افراد ازآینده داره.»

***

نقش شورای نگهبان در مشارکت از نگاه ضرغامی

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که دعواهای سیاسی در طیف جریان تندرو چقدر می‌تواند بر میزان مشارکت تاثیرگذار باشد و چه لوازمی برای بالا بردن مشارکت لازم است، گفت: برداشت شخصی‌ام این است خیلی از کسانی که در انتخابات‌های قبلی رغبتی به حضور در انتخابات نداشتند و شاید اعلام موضع رسمی هم می‌کردند این بار احساس‌شان این است که می‌توانند بیایند در انتخابات شرکت کنند و این را ثمره برکت شخصیتی مانند آیت‌الله رئیسی می‌دانم و باید این را قدر بدانیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به این‌که باید شرایطی را فراهم کنیم تا جریان‌های سیاسی مختلف درون نظام که می‌خواهند به طور سالم رقابت کنند این امکان برای آن‌ها فراهم شود، اظهار داشت: من واقعا یکی از عوامل مهم را نگاه شورای نگهبان می‌دانم، شورای نگهبان رویه‌ای در مورد انتخابات مجلس اخیرا انجام داد و تا حدی رویه‌های قبلی‌اش را اصلاح کرد و این اصلاحات در این که انتخابات بیشتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد نتیجه مثبت در حوزه مشارکت داشته باشد، موثر بود؛ اگر شورای نگهبان همان رویه را ادامه دهد و بعضی از رویه‌های گذشته‌اش را اصلاح کند و زمینه را برای حضور جریان‌های مختلف فراهم کند، من پیش‌بینی‌ام این است یک انتخابات پر شور و استثنایی را خواهیم داشت و همه نیروهای درون نظام آماده هستند که در این رقابت‌ها شرکت کنند. 

وی در پاسخ به این‌که آیا این امکان وجود دارد که شورای نگهبان کسانی که در دوره قبل برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده‌ بودند را در این دوره تایید کند، بیان کرد: در مجلس که این اتفاق افتاد، یعنی کسانی بودند که رد شده بودند اما برای این دوره تائید شدند. در ریاست جمهوری هم بودند افرادی که در دوره‌های قبل رد صلاحیت شدند اما در دوره بعد تائید شدند و در انتخابات شرکت کردند، ما دوست داریم این طور باشد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه دولت هیچ‌گونه دخالتی در امر انتخابات به معنای حمایت از کاندیدای خاصی ندارد، تاکید کرد: علیرغم بعضی از گمانه‌زنی‌هایی که صورت می‌گیرد، علیرغم بعضی از ادعاهایی که می‌شود؛ بحث‌هایی که در دولت انجام گرفت، حاکی از این بود که دولت به هیچ وجه دخالت نمی‌کند و رویه شهید رئیسی هم همین‌طور بود در مجلس هم ایشان همین توصیه را داشت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی درباره این‌که وی قبلا بیان کرده بود«نمی‌خواهد شورای نگهبان صلاحیت وی را بررسی کند» گفت: نمی‌خواهم در مورد من قضاوت کند، بد است؟ من اعلام کردم اصولا نمی‌خواهم شورای نگهبان درباره من قضاوت کند، اشکال دارد؟

***

مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص با تعطیلی شنبه‌ها

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز خود با تعطیلی شنبه ها موافقت نکرد.

در ابتدای جلسه، مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص جدول تطبیق لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس تبصره ۳ این لایحه تمامی دستگاههای اجرایی موظف به تنظیم ساعات کار خود در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه شده بودند که اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداری و استخدامی و نیز بیان دیدگاه های مسئولان اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه های خویش در قالب موافق و مخالف این مصوبه پرداختند. سپس رای گیری به عمل آمد و در نتیجه این بخش از لایحه با جز ۲ و تبصره ۴ این ماده از جهت ناعادلانه بودن مغایر جز ۱۰ بند ۹ سیاست های کلی نظام قانونگذاری تشخیص داده شد. علاوه بر این، اعضای هیات عالی، تبصره ۴ را به دلیل افزایش هزینه‌های بخش خصوصی مغایر بند ۱۱ سیاست های کلی تشویق سرمایه گذاری دانستند.

***

توضیحات طحان‌نظیف درباره آخرین وضعیت لایحه حجاب

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری درباره وضعیت مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته اظهار کرد: در حال بررسی این مصوبه هستیم و به محض پایان بررسی‌ها، اطلاع رسانی خواهد شد.

عضو حقوقدان شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: درباره این لایحه در مراحل قبل هم ما به عنوان شورای نگهبان ایراد داشتیم و هم هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص ایراداتی را داشتند که اخیرا هیئت عالی اعلام کرده که ایرادات برطرف شده است و این موضوع در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان قرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات لایحه شفافیت اظهار کرد: در فرآیند بررسی این لایحه هم ما و هم هیئت عالی نظارت مجمع نکاتی را داشتیم که در رفت و آمد با مجلس برطرف شد و آخرین مرتبه‌ای که این لایحه به شورای نگهبان آمد درباره سازوکار تعیین استثنایی که قید شده بود را خلاف اصول قانون اساسی تشخیص دادیم؛ که مجلس بازهم در روزهای آخر بر مصوبه خود اصرار کرد و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که در جلسه اخیر مجمع این مصوبه تعیین تکلیف شد و الان این مصوبه تبدیل به قانون شده و باید فرایند ابلاغ و اجرا را طی کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۶۳۵۵۰۵:۲۸:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۳
اصلاح طلبها اگر برنامه داشت و اگر دلش برای مردم می سوخت ، در انتخابات ثبت نام می کرد آن هم در بالاترینشان . اگر هم شورای نگهبان ردشان کند آنگاه بگویند به تکلفمان عمل کردیم و نشد . اینکه نیایی نشان از قلدری حریف نیست بلکه نشان از نداشتن برنامه و دلسوز نبودن برای ملت است .
ناشناس۳۵۰۶۶۶۱۱۳:۰۰:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱۳
طیف آمریکایی غربی دیگر نباید در راس بیایند
ناشناس۳۵۰۶۳۵۸۰۵:۴۰:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱۳
واقعا ۷۵ درصد مردم دنبال تداوم سیاستهای دولت فعلی هستند ؟
سعید۳۵۰۶۴۷۳۰۹:۱۲:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۱۳
جامعه آماری از میان هوادارانشان انتخاب کردند.
ناشناس۳۵۰۶۵۴۴۱۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۳
لاریجانی هیچ شانسی ندارد.
ناشناس۳۵۰۶۵۵۸۱۱:۱۹:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۳
با توجه به اینکه قدرت خرید 80 درصد اقلام و خدمات در دولت رئیسی بیشتر شده یا مساوی هست نسبت به دولت قبل و بعد از شهادت ایشان در راه خدمت به کشور بله
ناشناس۳۵۰۶۳۸۹۰۷:۰۸:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۱۳
لاریجانی صلاحیت ندارد زیرا برای تصویب مسأله مهم برجام در مجلس فقط 20 دقیقه وقت گذاشت ظریف صلاحیت ندارد زیرا با ساده لوحی 8 سال به دنبال برجام بود
ناشناس۳۵۰۶۴۵۴۰۸:۵۲:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۳
لاریجانی برای تصویب برجام اجازه صحبت به موافقان و مخالفان نداد در حالیکه خودش حدود یک ساعت سخنرانی کرد
حرف مردم۳۵۰۶۶۴۹۱۲:۳۹:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۳
پس چر ا اجازه نمی دهید همه احزاب کاندیدا داشته باشند آنگاه ملت انتخاب کنند
ناشناس۳۵۰۶۳۹۵۰۷:۴۵:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۳
جناب عبدی؟؟!!!! بفرمایید آیا اصولگرایان حاضرند از یک اصلاح طلب میانه رو حمایت کنند؟ هرگز . پس چه دلیلی دارد که اصلاح طلبان هر دوره برای ماندن در رقابت و بالا بردن مشارکت از شخصی حمایت کنند که از نظر سیاسی با تفکراتشان زاویه دارد.
ناشناس۳۵۰۶۵۴۱۱۰:۵۹:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۳
اصولگرا و اصلاح طلب هیچ تفاوتی با هم ندارند.
ناشناس۳۵۰۷۳۹۵۰۲:۲۳:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۴
راست و چپ بی معنی است حق طلب و با وجدان و دلسوز باید بود.
ناشناس۳۵۰۷۵۹۲۱۲:۰۱:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۱۴
آخر حرف آقای عبدی اعتراف است به اینکه اصلاح‌طلب‌ها موج‌سواران خوبی هستند
بیغال۳۵۰۶۵۵۵۱۱:۱۵:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۱۳
در حال حاضر بهترین گزینه برای ریاست جمهوری فقط دکترعلی لاریجانی با اون کارنامه درخشان 12سال ریاست مجلس که اکثرنخبگان سیاسی کشور ایشان را شایسته ریاست دراین مدت طولانی برمجلس می دانستند و انتخابشان کردندوباتوجه ویژگی شخصیتی که نشان ازهوش وداریت بالای شان درمسایل سیاسی میباشد اکثر نخبگان سیاسی با کما ل افتخار حاضر می شوند دردولت او کارکنند
علی کریمی۳۵۰۷۴۹۸۰۸:۴۶:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۱۴
نهاد شورای نگهبان با توجه به اختیاراتی که در روند انتخابات داشته و دارد سهم بسیار بالایی در مشکلات مزمن امروز کشور دارد لذا به نظر می رسد این شورا باید عملکرد خود را نقد و نتیجه را با افکار عمومی در میان بگذارند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  15. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  16. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  17. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  18. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  22. قالیباف یا جلیلی؟

  23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. ابتکار: پزشکیان صدای معترضان، زنان و دختران مظلوم ایران  است

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. دروغ‌های بزرگ!

  5. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  9. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  10. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  11. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  12. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  13. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  14. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  15. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  16. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

  18. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  19. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  20. قالیباف یا جلیلی؟

  21. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  22. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  23. پزشکیان از ظریف برائت جست؟!

  24. توصیه احمد توکلی به نامزدهای انتخابات: در دولت خود از اقتصاددانان عدالت‌خواه و حامی اقشار ضعیف بهره ببرید

  25. دختر زاکانی: پدرم اصلا خشمگین نیست

آخرین عناوین