نظرات برگزیده مخاطبان الف: با ترکیب کنونی نامزدها شرایط برای مشارکت مردم در انتخابات مهیاست/ ای کاش امسال نامزد پوششی نداشته باشیم

  4030325017 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: با ترکیب کنونی نامزدها شرایط برای مشارکت مردم در انتخابات مهیاست/ ای کاش امسال نامزد پوششی نداشته باشیم

خبر «اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اگر نمی خواهیم متعصبانه رفتار کنیم، اگر نمی خواهیم با خودمان لج ولج بازی کنیم، اگر نمی خواهیم با خودمان دشمنی کنیم و اگر می خواهید راه جناب رئیسی ادامه داشته باشد نماینده اصلح را انتخاب کنیم. مگر رهبر ما ده ها بار نگفته است انسان اصلح را انتخاب کنید؟؟ جناب آقای قالیباف و پزشکیان و پور محمدی در فتنه 88 چه موضع ای گرفتند؟! و اگر حتی اینها بظاهر تکانی خوردند کی؟! و چقدر؟ یکی از افرادی که بموقع حضور پیدا کرد و موضع صریح گرفت آیت الله همدانی بود، ما معیار اشخاص را بر عملکرد و تاریخچه آنها باید ببینیم و بررسی و انتخاب کنیم. من از خودم سوال می کنم و از این آقایان، شرافتمندانه با خود خلوت کنند و جواب دهند: اگر فتنه 88 ادامه می داشت و نظام رو به تضعیف شدن می رفت اینها در کجا می ایستادند؟؟!! با صراحت عرض می کنم من به کسانی که که فردا روزی، امکان قرآن سر نیزه کردن را دارند رأی نخواهم داد!! من با جرأت خدا و اسلامش را انتخاب می کنم و می دانم چه کسی راه رئیسی را شرافتمندانه ادامه خواهد داد. 

*جالبه که تاکتیک جبهه اصلاحات که سه نفر (از جمله پزشکیان) را اعلام کرد و گفت اگر یکی از این سه نفر اعلام شود مشارکت میکند جواب داد و یکی تایید شد. نشان میدهد در مجموعه نظام نیاز به مشارکت اصلاحطلبان وجود دارد.

*(پاسخ به کامنت بالا)لطفاً اشتباه نشود، نظام جمهوری اسلامی اگر بر مبنای اسلام پایه گذاری شده است به هیچ وجه به این اشخاص نیاز ندارد، اینها هستند که محتاج به این نظامند و خود را به شکل پارازیت وار تغذيه می کنند، شورای نگهبان عاقلانه و بر اساس درک و نیاز جامعه انتخاب می کند! چرا؟! چون، من و شما و دیگران آینه نامزدان می باشیم، اگر شعور و توانایی و بصیرت ما در حدی باشد که ناکارامدان و نفوذی ها را بشناسیم و انتخاب نکنیم و خواستار چنین اشخاصی نباشیم یقیننا اینها از طرف شورای نگهبان تائید نخواهند شد. پس، انتخاب صلاحیت ها و رد صلاحیت ها از طرف شورای نگهبان با شعور و درک من رابطه مستقیم دارد.

*۵ نفر از این ۶ نفر، دقیقا در چه موردی میخوان با هم مناظره کنند؟

(پاسخ به کامنت بالا)بین تفکر قالیباف وجلیلی فاصله است

*اصلاح طلب اصلا نباید تایید صلاحیت می شد

*(پاسخ به کامنت بالا)بر چه مبنایی اصلاح طلبان نبایستی تایید صلاحیت شوند؟! کدام مجتهد اعلم یا مرجع عالیقدر تقلیدی چنین فتوایی داده است؟! شما انگار مملکت را فقط ملک طلق یک گروه یا جناح اقلیتی می دانید که حالا اگر اکثریت ملت هم در انتخابات سراسری شرکت نکنند خمی به ابرو نمی آورید و باز انگار این امر بر شما مشتبه شده است! اما همیشه این چنین نیست و نمی شود حقوق اکثریت ملت برای حق شرکت در تعیین سرنوشتشان را نادیده بگیریم.

*چرا شخصیتهای با سواد وبا تجربه و انقلابی و کم نظیر مثل دکتر نادران، دکتر خوش چهره و دکتر سبحانی احراز صلاحیت نشدند؟ همه میدانند زاکانی و قاضی زاده کاندیدای پوششی هستند.

*شورای نگهبان باید پاسخگوی رد صلاحیت ها باشد

*درسته که اینروزها همه در سختی و مشکلات هستند ولی با همبستگی و مساعدت می شود در هر شرایطی گشایش و موقعیت بهتری را برای خود و مردم متصور بود..و اینکه ردای ریاست جمهوری بر قامت هر شخصی هم برایش فرصت خدمت گستری است و هم فرصت شخصیت سازی،ولی اینروزها عدالت اجتماعی و عقلانیت و پیشرفت پرسرعت، از نیازهای ضروری و فوری ایران اسلامی هستند..بنابراین آقایان قالیباف یا پزشکیان یا دیگر اشخاص محترم منتخب مردم؛ اگر توانستند شان ریاست جمهوری را بشایستگی بجای آورند، خدمت بزر‌گی کرده اند و گرنه که شاید برای همیشه مدیون خدای متعال و ملت بزرگ ایران باشند

*با کدام عملکزد زاکانی تایید می شود و لاریجانی و جهانگیری رد می شود؟

*چراازنسل دوم وسوم انقلاب که با مشکلات جامعه وبخصوص جوانان و مسائل روزباتکیه بردانش وتکنولوژی و فن آوریهای نوین آشنایی بیشتری دارند رجال سیاسی تربیت نشده اند واگرهستند چرا مقدمات حضورشان درصحنه سیاست وانتخابات ریاست جمهوری فراهم نشده است ؟

***

مخاطبین الف درباره مطلب «احراز صلاحیت ها ؛ ۵ به ۱ به نفع اصلاح طلبان !» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*اینکه کدام یک از این آقایان پیروز شود خیلی مهم نیست مهم برای مردم گرانی و تورم کمرشکن است که باید کنترل شود تحمل این گرانی زندگی مردم را بسیار سخت کرده.

*فرق اصول گرا و اصلاح طلب در این است که اصلاح طلبان معتقدند باید به بلوک قدرت متصل شد و از منافعش بهره برد ولی اصول گراها می گویند بلوک قدرت شما را به رسمیت نمی شناسد بی خودی خود را دوست آنها قلمداد نکنید. برجام نشان داد بلوک قدرت هیچ ارزشی برای اصلاح طلبان قائل نیست. اگر اصلاح طلبان برنده شوند ضرری دیگر و مشکلات هم چنان باقی است فقط شدت آن چند سالی به تاخیر می افتد.

*آقای پورمحمدی در صف اصولگرایان قرار ندارد .

*اصولگرایان با 5 نامزد 5 برابر بیشتر از اصلاح طلبان زمان در مناظرات و تبلیغات دارند و گروهی به تخریب نامزد اصلاح طلبان خواهند پرداخت. از طرف دیگر اجماع بر روی نامزد واحد با توجه به نظر سنجی ها در روزهای پایانی کار سختی نیست.

*همه می دانند که انتخابات امکان دو مرحله ای شدن دارد و شکستن آرای نامزدها به هیچوجه شانس آنها را از بین نمی برد. فقط فرصت پنج برابری به اصولگرایان داده شده که غیر از یک نفر بقیه هیچ شانسی برای انتخاب شدن ندارند.

*برای من سوال است چطور آقای جلیلی که نه سابقه وزارت نه سابقه نمایندگی مجلس و نه حتی سابقه و تجربه اداره یک سازمانی را داشته ، توسط شورای نگهبان برای اداره یک مملکت تایید می شود.

*معنی حرف شما این است که شورای نگهبان به نفع اصلاح طلبان عمل کرده و یک نفر را تایید کرده که دعوا بین انها نباشد. انوقت بفرمایید چرا نفر اصلح و اصلی که جهانگیری بود را رد کردند و کم رای آورترین گزینه تایید شده؟ درست مثل دور قبل که همتی را تایید کردند که احتمال رای آوری بسیار کم بود.

*نماینده اصلاح طلبان آقای پزشکیان هست و البته ایشون با نماینده واقعی و قوی اصلاح طلبان فاصله زیاد دارد....

*و عجیبتر اینکه صلاحیت پزشکیان برای نمایندگی مجلس رد شد و با جان من و جان تو تونست بیاد مجلس ولی برای ریاست جمهوری اشکالی نداشت

*هميشه و در تمام انتخابات از جمله مجلس و رياست جمهورى مردم با راى دادن و حتى راى ندادن خود تمايل خود را به هر يك از اين دو گروه نشان داده اند كاملاً واضح است كه اكثريت مردم تمايل به إصلاح شدن بسيارى از مسايل كشور دارند ولى براى راى دادن فقط وجود يك نامزد مورد قبول كافى نيست بلكه مردم بايد إيمان داشته باشند كه أيا كانديدا ى مورد نظرشان با توجه به قدرتها ى ديگر صاحب نفوذ در كشور براى عملى كردن خواسته هاى مردم كارى از دستش بر مى ايد و يا خير ؟

*شک نکنید که اصلاح طلبان پیروز نخواهند شد، مشکلات اصلاح طلبان عمیق تر از آن است که با اجماع روی یک کاندیدا حل شود. مساله این است که جریان اصلاح طلب پایگاه مردمی خود را در دهه ۹۰ به مرور از دست داد و در ۱۴۰۱ به کلی از پایگاه سابقش منفک شد. در صورت بدست آوردن موقعیت در انتخابات از استفاده ی واقعی از موقعیت برای اعمال قدرت سیاسی ناتوان است. گفتمان اصلاحات در برخورد با واقعیات امروز دچار ضعف شدید تئوریک و عملی است.

***

مطلب «سنت‌شکنی در این انتخابات ضروری است» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*واقعا این چه استدلالی هست شورای نگهبان سالهای سال است که اصلاح طلبان و معتدلین را رد صلاحیت می کنند تا اصولگرایان به قدرت برسند.

*از بس طی نیم قرن گذشته انتخابات گوناگون مدام تکرار شده و نتیجه انها هم بدتر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی و اجتماعی شده و هر چه هم که افراد ناشایست تبلیغات دروغین می کنند و وعده های بی سرانجام میدهند که همه هم رنگارنگ و تکراری و بی خاصیت بوده و هست و خواهد بود،باعث گشته که توده مردم ناامید تر باشند !!

*تایید 1 اصلاح طلب به معنی حل شدن مشکلات نیست بلکه روزنه و نور امیدی در در تاریکی شب است. باید مردم پس از رای حمایت کنند تا وزرای مد نظر از مجلس رای اعتماد بگیرند و قدم به قدم در اصلاح امور بکوشند. عیب ما مردم رهایی امور بعد از انتخابات است در حالیکه کارها دقیقا از روز پس از انتخابات شروع میشود

*من تصمیم داشتم به پزشکیان رای بدهم اما فکر کردم احتمالا دوباره امثال زنگنه و نعمت زاده و اخوندی و شریعتمداری و غیره وزیر می شوند که سابقه فساد و سوء مدیریت دارند لذا منصرف شدم.

*جناب جلیلی مذاکرات زیادی با غرب داشته که هیچکدام به نتیجه نرسیده ! جناب قالیباف هم قانون های طرح صیانت حجاب و افزایش سن بازنشستگی در کارنامه دارند