آفتی بزرگ برای روسای جمهور ایران

گروه سیاسی الف،   4030423046 ۱۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخلاف گمانه‌زنی‌های مطروحه، ظاهرا هنوز ترکیب کابینه دولت چهاردهم حتی در کلیدی‌ترین مناصب هم مشخص نیست . واقعیت آن است که تصمیم‌گیری برای گزینش افراد پس از انتخابات و برگزیده‌شدن با رای ملت، نقص قابل توجهی است که معمولا روسای جمهور منتخب در ایران به دلیل فقدان تحزب دچار آن هستند و با توجه به وضعیت انتخابات این دوره به نظر می رسد این نقصان بیشتر حس می شود . 

 آفتی بزرگ برای روسای جمهور ایران

به گزارش الف، مدت‌زمان زیادی به برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان باقی‌نمانده اما هنوز ترکیب کابینه او و حتی چهره‌های مؤثر و کلیدی دولتش مشخص نشده‌اند و رئیس‌جمهور منتخب، اطرافیان و افرادی که در ستاد او مشغول به فعالیت بودند، همچنان در حال رایزنی برای گزینش افراد مدنظر هستند.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون ترکیب کابینه پزشکیان انجام و حتی برخی اسامی و لیست‌هایی هم مطرح شده‌اند که با تکذیب مواجه شده و با توجه به شرایط موجود و اظهارنظر اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب، به‌نظر نمی‌رسد که این گمانه‌زنی‌ها به واقعیت نزدیک باشد چون هنوز اجماعی بر سر نفرات مدنظر حاصل نشده و اطرافیان پزشکیان و شخص رئیس‌جمهور منتخب در ابتدای راه معرفی و تشکیل کابینه هستند.

هیچ فردی برای مناصب دولت بررسی نشده

در روزهای اخیر، فرآیند تعیین نفرات کابینه تاحدی سر و شکل جدی‌تری به‌خود گرفته و محمدجواد ظریف از سوی پزشکیان به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شده است.

ظریف درباره جزئیات این روند با اشاره به اینکه ۵ نفر به اعضای شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب اضافه شدند،به جماران گفته: «جوانان عضو ستاد پزشکیان، پیشنهاد اضافه شدن چندتن از میان خودشان به شورای راهبری را داشتند که با پذیرش آن از سوی رئیس جمهور منتخب این اتفاق رخ داد. این ۵ تن از میان دبیران کمیته‌های ستاد انتخاباتی انتخاب شدند.»

ظریف درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: «تاکنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی‌ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها، انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «هفته آینده اعضای کمیته‌ها با پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملا شفاف پس از آن شروع خواهد شد و تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید.»

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در ادامه افزود: «از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم که اصلا به این خبرسازی ها توجه نفرمایند.»

وی همچنین تأکید کرد: «شایعه اعمال فشار شخصیت‌هایی چون آقای خاتمی در این روند را شدیدا تکذیب می‌کنم.

بر اساس اظهارات محمدجواد ظریف که از چهره‌های اصلی نزدیک به مسعود پزشکیان است و از عناصر تاثیرگذار دولت چهاردهم به‌شمار می‌رود، فرآیند تشکیل دولت و معرفی گزینه‌ها در ابتدای راه بوده و برخلاف تفاسیر عده‌ای، ترکیب کابینه پزشکیان هنوز عیان نیست. هر چند ممکن است از منظر عده‌ای، مشاوره با افراد و بخش‌های مؤثر کشور در جهت معرفی اعضای دولت، مزیتی بزرگ تلقی شود اما واقعیت آن است که تصمیم‌گیری برای گزینش افراد پس از انتخابات و برگزیده‌شدن با رای ملت، نقص قابل توجهی است که معمولا روسای جمهور منتخب در ایران دچار آن هستند و با توجه به وضعیت انتخابت این دوره به نظر می رسد این نقصان بیشتر حس می شود . 

فردی که خود را شایسته منصب ریاست‌جمهوری دانسته و وارد این کارزار بزرگ و بسیار مهم می‌شود، باید حول یک ایده واحد سیاست‌ورزی کرده و بر طبق آن جهت‌گیری دولت خود و اعضای آن را مشخص کند. اینکه بعد از رای‌آوری و برگزیده‌شدن فرآیند مشخص‌کردن ترکیب کابینه کلیدزده شده و به‌تازگی قدم در این مسیر نهاده شود، یک ضعف بزرگ در نظام سیاسی ما به‌شمار می رود.