روایت های عجیب در ماجرای FATF

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030424059 ۸۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 روایت های عجیب در ماجرای FATF

درباره نقش اصولگرایان و بویژه سعید جلیلی در عدم تصویب FATF حرف و حدیث های زیادی مطرح شده است. مخالفان سیاسی آن ها مدعی‌اند که اصول گرایان و به خصوص جلیلی شخصاً مقابل اجرای کاملFATF ایستادگی کرده و اگر کارشکنی‌های او نبود، هزاران میلیارد دلار خسارت به کشور وارد نمی‌شد! 

اینجا بحث بر سر دفاع از جلیلی نیست بلکه به بزرگنمایی غیرمنطقی اصلاح‌طلبانی اشاره داریم که با صورت‌بندی نادرست از مسئله‌ای  پیچیده و دارای ابعاد بسیار، به تقلیل‌گرایی روی می‌آورند و به نقش یک فرد در عدم تصویب لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و توصیه‌های آن اشاره می‌کنند.  این تقلیل‌گرایی به‌قدری تعمیق و گسترش یافته که بسیاری براستی باور دارند که یک‌ نفر در ساختار نظام سیاسی ما می تواند تا این حد قدرتمند باشد که مقابل لوایح پالرمو و CFT و اجرای کامل توصیه‌ها و الزامات FATF یک تنه یستادگی کند!

ادعاهای این‌چنینی که در هفته‌های اخیر شدت و حدت بیشتری پیدا کرده و بعضا حتی از طرف برخی مشاورین و افراد نزدیک به رئیس‌جمهور منتخب ضریب یافته، نگرانی‌ها پیرامون تاثیرپذیری دولت آینده را از این موضوع  دوچندان می‌کند. آیا دولت چهاردهم قرار است پیرامون موضوعات پیچیده‌ کشور به ساده‌سازی دچار شود؟ 

در ماجرای FATF و تصویب لوایح پالرمو و CFT آنچه که مشخص است، طی‌شدن روال مرسوم در مراکز تصمیم‌گیری و مدنظر قراردادن نظر جمعی است. ایران ۳۹ مورد از توصیه‌ها و الزامات گروه ویژه اقدام مالی را اجرایی کرده و فقط دو بند آن محل مناقشه بوده که مجلس شورای‌اسلامی این دو بند، یعنی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به تصویب رساند که پس از بررسی توسط شورای‌نگهبان، این نهاد با تبدیل‌شدن لوایح فوق به قانون مخالفت کرد و با اصرار مجلس و به‌منظور حل و فصل اختلافات، بررسی این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام حواله شد که در این نهاد، بحث‌ها و بررسی‌های بسیاری صورت‌گرفت و البته هنوز هم نظر رسمی مجمع اعلام نشده است.

پرواضح است که مجمع تشخیص متشکل از افراد مختلف بوده و بررسی مسائل حواله‌شده به آن، پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی به صحن آمده و صاحب‌نظران به تبادل نظر می‌پردازند و پس‌ از رای‌گیری، نظر غالب ملاک قرار می‌گیرد اما مشخص نیست که چرا عدم‌ تعیین‌تکلیف لوایح فوق فقط به گردن یک فرد  انداخته شده و چشم ها بر روی ساز و کار موجود بسته می شود. چنین نگاهی ساختار تصمیم‌گیری در کشور را زیر سؤال برده به‌ گونه‌ای که گویا همه نهادها چشم بسته به نظر یک فرد خاص وقع می‌نهند ! 

هر چند که بخشی ازین دست ادعاها طی هفته‌های اخیر ریشه در رقابت‌های جناحی داشته و اگر مسائل برجسته‌شده پیرامون FATF را بنگریم این مسئله خودنمایی بیشتری پیدا می‌کند اما قابل‌توجیه نیست که این دست از هجمه‌های بی‌مبنا به رقبا، از رسانه‌ها فراتر رفته و به سیاسیون پرسابقه‌ای تسری یابد که قریب‌به‌یقین صاحب مناصب عالی‌رتبه‌ای در دولت چهاردهم خواهند شد.

انتظار است که سطح سیاست‌ورزی چهره‌ها، فراتر از مشهورات رسانه‌ای نهادینه‌شده و منطبق بر واقعیات موجود باشد نه تکیه بر روایت‌هایی که پشتوانه واقعی آن ها چندان معلوم نیست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۵۶۴۳۹۱۵:۲۹:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲۴
چرا مجمع تشخیص اطلاع رسانی نمی کند؟
ناشناس۳۵۵۶۵۷۱۱۸:۳۷:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۴
از شورای نگهبان که وقت کشی بسیار زیادی در مورد لایحه عفاف و حجاب به خرج داده است درخواست میشود هر چه سریعتر این لایحه را تعیین تکلیف کنند
ناشناس۳۵۵۶۷۵۲۰۰:۲۷:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۵
یکی به سوال من جواب بده چطور دولت روحانی می‌گفت به خاطر نپیوستن به FATF نمی‌توانیم واکسن وارد کنیم و روزانه هموطنان ما کشته می‌شدند اما در دولت شهید رئیسی بدون امضای FATF میلیونها دوز واکسن وارد شد به قدری که اضافه هم داشتیم و دولت روحانی برای اینکه کم نیاورد می‌گفت ما ثبت سفارش کرده بودیم اگر FATF اینقدر مهم است چرا در زمان دولت شهید رئیسی تعاملات ما با کشورهای مختلف چندین برابر شد بدون آن؟!!!
ناشناس۳۵۵۶۸۵۴۰۹:۱۱:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۲۵
روحانی در ورود واکسن بخاطر fatf دستش بسته نبود .
ناشناس۳۵۵۶۸۷۴۰۹:۴۱:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۵
کدام تعاملات عراق و چین نمی‌توانند پول ایران را بدهند حتی بانک های روسیه هم همکاری نمی‌کنند
ناشناس۳۵۵۷۱۶۷۱۹:۳۶:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۵
جواب چراهاتو مردم با رأی به پزشکیان دادند!
ناشناس۳۵۵۸۰۴۸۱۰:۳۳:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دولت حداقلی؟؟
ناشناس۳۵۵۷۸۶۶۲۳:۳۹:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۶
چون علیرغم ادعای این تعاملات و فروش نفت و صادرات، هیچ گشایشی در زندگی مردم حاصل که نشد، گوشت، نان، مرغ، لبنیات و ... چند برابر شده و سفره مردم کوچکتر شد.
ناشناس۳۵۵۷۹۹۲۰۹:۰۱:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دولت مرحوم رئیسی زمانی آمد که اولا کرونا تقریبا مهار شده بود و تولید واکسن هم در سطح جهانی خیلی افزایش یافته بود و کمبودی وجود نداشت.
رضا۳۵۵۶۶۸۲۲۱:۴۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اتفاقا پرواضح نیست اگر پرواضح بود که وقتی هم دولت و هم مجلس، سوای از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی که به هر حال برخواسته از همین آرای ملت هستند در جهت گره گشایی مشکلی از مشکلات عدیده این مردم در پی تصویب قانونی بودند، در هزار توی بروکراسی و افراد ذی‌نفوذ و بدون هیچ شفافیتی برخی جریانات با اهداف سیاسی و جناحی کار مملکت رو بن‌بست نمی‌کشند.
ناشناس۳۵۵۶۶۹۲۲۲:۱۲:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
جهت‌گیری دولت جدید در شفافیت و اعلام عمومی موانع و مشکلات اجرایی کشور یک گام بلند به سمت حاکمیت قانون و حقوق مردم است.
ناشناس۳۵۵۶۷۹۱۰۱:۳۸:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۵
به نظرم مسئله‌ای که نویسنده محترم مطرح کرده‌اند کاملا درست است ولی ایشان اصل مسئله یعنی عدم شفافیت، بروکراسی پیچیده و غیرضروری و نهادهای قدرت غیرپاسخگو را به دعواهای سیاسی و حمایت از جناح متبوعشان تقلیل داده‌اند
ناشناس۳۵۵۶۴۴۱۱۵:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۴
کسی نگفته شخص جلیلی! جلیلی در حال حاضر سخنگوی یک جریان است که زیر مجموعه ای تندرو از اصول گرایان می باشد، اگر اسم ایشان مطرح است به عنوان نماینده آن جریان است، و بلی یک جریان میلیارد ها دلار به مملکت آسیب زده از کرسنت بگیر تا FATF! اگر کسی در کرسنت رشوه گرفته که این پیمانکار نه آن پیمانکار، خوب رشوه گیر ها باید مجازات شوند، پیمانکار باید مجازات شود، یک قرار داد را سر جنگ با بابای رشوه گیر هوا کردند و میلیارد ها دلار به ملت و مملکت ضرر زدند و سالهاست گاز را سر شعله در حال سوختن رها کردند، فقط و فقط به خاطر بازی قدرت با یک خاندان یا یک گروه رقیب! FATF از آن هم کثیف تر و فاجعه بار تر! اینجا حتی جنگ قدرت نبود، اینجا منافع مشتی کاسب تحریم وسط بود که حاضر بودند در ازا تامین منافع خوش خدمتی کنند!
ناشناس۳۵۵۶۴۹۳۱۶:۴۹:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
بدتر از این نداریم که fatf که یک چیز حاشیه ای در تجارت کشورها است را هر روز علم کنیم در ضمن کرسنت هم رشوه دادن بود و هم ارزان فروشی و از اساس باطل و ملغی می شود ولی با طایفه گری هنوز دنبال تطهیر هستید
تجارت۳۵۵۶۵۲۷۱۷:۴۱:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اف ای تی اف حاشیه هست؟؟؟؟لطفا اگر سواد دارین به سایت بانک کشاورزی و بانک صنعت چین مراجعه کنید قسمت قوانین نوشته افرادی که تابعیت ایران دارن به علت عدم اجرای اف ای تی اف اجازه باز کردن حساب ندارن آقا چییییین دوست برادر داره میگه در اقتصاد تاثیر داره و حساب برای ایرانی ها به این دلیل باز نمیکنه سایت بانهای چینی هست برین چک کنید بعد شما میگین حاشیه!!!!!!!!!!!آیا میدونید فقط یک بانک چینی با ایران کارمیکنه اونم بانک درجه چهارم در چین هست ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۵۶۵۳۴۱۸:۰۰:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
همین عدم تصویب fatf که میفرمایید حاشیه ای است صدها میلیارد دلار به کشور زیان رسانده و عاملینش طلبکار هم هستند.
ناشناس۳۵۵۶۷۵۹۰۰:۳۹:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۲۵
اصلا اف‌ای‌تی‌اف را خوانده‌اید یا فقط افکار دیگران بازگو می‌کنید؟ لطفا، یک بار این سند و پیوست‌هایش را به زبان اصلی بخوانید.
ناشناس۳۵۵۸۷۱۳۰۹:۵۴:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۸
هر روز یک بهانه ... مردم‌را فریب می دهند یک روز با برجام‌ یک روز با حجاب یک روز با اف ای تی اف... بهانه بعدی اصلاح طلبان برای کار نکردن چیست؟ ترامپ....
ناشناس۳۵۵۶۵۴۸۱۸:۱۳:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۴
در ماجرای کرسنت الان ارزان نفروختیم ذخیره شده؟! گرانتر فروختیم؟! آخرش به نفع کی شد؟! در fatf هم همینطور‌‌. الان ریسک سرمایه گذاری در ایران ۷ از ۷ است. بدون رفع تحریمهای بین المللی و پذیرش fatf ، با دور زدن تحریمها حتی به فرض کامل انجام شدن، هزینه بیشتری به اقتصاد تحمیل میشود یا با حل آن دو؟! کل درامد نفتی ما با دور زدن تحریمها به اندازه یک شرکت گوگل نیست درحالیکه نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت کشور چند برابر کل این درامد است. بدون این سرمایه گذاری آخرش حتی از خام فروشی هم می افتیم. چین و روسیه با این قراردادهای طویل المدت چه کردند؟! یکی یکی سرمایه گذاری ها و کیفیت اونها و هزینه آنها را بررسی کن. به فرض با دویست تا کشور با پول خودشون معامله کنیم میدونی معاملات چه آربیتراژی با بازار جهانی پیدا میکنه؟!
ناشناس۳۵۵۶۶۰۸۱۹:۳۲:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۴
نه می خواستی ارزان بفروشیم!!!
ناشناس۳۵۵۶۶۵۱۲۰:۳۶:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
چه اشکال داشت از همان تخفیف ها که به چین می دهید به امارات هم می دادید؟ تازه اون پول می داد نه کالا!
ناشناس۳۵۵۶۶۷۷۲۱:۲۸:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲۴
تخفیف با ارزان فروشی فرق دارد
ناشناس۳۵۵۷۲۸۶۲۳:۵۷:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۲۵
تحریم نباشیم بهتر است یا تحریم باشیم؟! خب پاسخ اینکه روشن است، تحریم نباشیم بهتر است. شما بگو وقتی دشمن حاضر نیست با حفظ احترام و حق تو تحریمها را بردارد شما نقشه و برنامه دیگری دارید یا خیر؟
ناشناس۳۵۵۸۱۳۵۱۲:۵۰:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۲۷
«دشمن» یک مفهوم ایدئولوژیک است که در عالم سیاست رئالیستی جایی ندارد. ما رقیب داریم نه دشمن. مشکل اینجاست که در بحث انرژی و معدن هم غرب رقیب است و هم شرق. پس سوال این است تعامل استراتژیک با کدام سمت کم هزینه تر است حتی اگر نیاز به رفرم سیاسی داخلی باشد. داوری روند ژوئوپلوتیک در اینجا یکسان و ساده نیست اما قضاوت یک عده و برنامه های مبتنی بر آن به برداشت من بیشتر تحت تاثیر منافع شخصی یا باندی یا خارجی است تا منافع ملی!. سوء ظن اینجاست. ادامه مسیر فعلی به تجربه سالهای ماضی، اول ملت را قربانی میکند و بعد تاج و تخت را وارونه میکند. یعنی دیگر نه توانی برای تولید میماند و نه چیزی برای فروختن که کشور را با آن بتوان اداره کرد. صرفه جویی و کاهش هزینه هم جواب نمیدهد. در طول سه سال گذشته مشخص شد معامله اقتصادی ممکن بوده و از معامله امنیت موثرتر و پایدار تر است. شاید دوران جدید بتوان آنرا بهبود داد.
ناشناس۳۵۵۶۶۰۷۱۹:۳۱:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲۴
در ضمن در خود ایران هم داشتیم که در زمان برجام برخی بانک‌های داخلی خدمات به افرادی که تحریم سازمان ملل بودن نمی دادن آن هم فقط با اجرای fatf!!! و هزینه تحریم چه در مراوده پولی و چه حمل و نقل کلا بین الملل زیر 20 درصد هست و در اقتصاد یران خرد می شود و به 4 الی 5 درصد می شود و ربطی هم به fatf ندارد
ناشناس۳۵۵۶۵۵۵۱۸:۲۱:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۴
از کی تا حالا fatf با ملیت های افراد کار دارد؟!!! حتی fatfمانع تجارت نمی شود و فقط هر چه رتبه آن بالاتر رود منشا و در خواست پول ها کمتر می شود!! شما تحریم آمریکا را بردار همین ها هم کار می کنند!! و حتی الان هم خیلی ها دارند کار می کنند!!
ملیت۳۵۵۶۶۳۶۲۰:۲۶:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اتفاقا به ملیت ربط داره بازرگان ایرانی حساب در چین باز میکنه که راحت از ایران حواله بزنه به حشابش در بانک چینی که شرکتهایی داخل چین راحت بتونن خرید کنن
ناشناس۳۵۵۶۶۷۲۲۱:۰۳:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
برخی بانک ها ممکن است برای اینکه زیاد جواب پس ندهند fatf ا بهانه کنند اما خیلی های دیگر خیر برای آنها اهمیتی ندارد
ناشناس۳۵۵۶۵۸۴۱۹:۰۲:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اینا تندرو نیستن بعضی دیگه کندرو هستن
ناشناس۳۵۵۶۶۹۷۲۲:۲۰:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
بله کاملا متوجه شدیم مسئله پیچیدگی و ابعاد دارد
ناشناس۳۵۵۶۸۶۱۰۹:۲۲:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۲۵
آقایان اصلاح طلب لطفا مکانیزم و ساز و کار این اعمال قدرت را هم توضیح دهند بالاخره سوال پیش آمده برای نویسنده محترم.
ناشناس۳۵۵۶۹۱۹۱۱:۱۴:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲۵
فعلا که میگن شخص جلیلی بوده
ناشناس۳۵۵۶۴۵۵۱۵:۴۹:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
آنچه مسلم است خروج ایران از اقدام مشترک مالی خسارت های زیادی به کشور وارد کرده است. هر کس و هر گروه و هر مجمعی باعث و بانی این کار شده خسارت های مالی فراوانی به کشور وارد کرده. اما یک چیز واضح و آشکار است و آن این است که چه کسانی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف منتفع می شوند. بله کسانی که کاسب تحریم هستند و واسطه مالی کشور . همان هایی که وقتی می پرسی چگونه پول صادرات را می گیری می گویند نمی توانیم بگویم یعنی همان بابک زنجانی ها.
ناشناس۳۵۵۶۴۹۲۱۶:۴۶:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اول شما لطف بفرمایید بگویید چه ضرری ایران کرده؟ هرچند در لیست سیاه رفتن و بابک زنجانی و فساد تجارت خارجی و... ربطی به هم ندارد و آدرس غلط به شما دادن!
ناشناس۳۵۵۶۵۰۶۱۷:۰۶:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
بین 7 تا 25 درصد از پول به عنوان حق الزحمه صرافی در جا به جایی هزینه میشود؟ حالا شما بفرمایید کیا صراف هستند؟
ناشناس۳۵۵۶۵۱۲۱۷:۲۲:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲۴
کاش مطلب را می خواندی و جواب می دادی. زبان ساده تر می گویم. یک قلم کالا را می فروشیم 100 واحد چون مراوده بانکی نداریم باید خریدار را مجاب کنیم به چند دست حساب شخصی در کشورهای دیگر پول را واریز کند و کارمزد بدهیم هم به بانک هم به واسطه بعد آن پول را نقد کنیم و قاچاقی وارد کشور کنیم. یا اینکه اجبارا از آن شرکت و رابطانش کالا بخریم . حالا فهمیدی؟
ناشناس۳۵۵۶۵۵۶۱۸:۲۲:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
چه ربطی داشت بهfatf؟!!!
ناشناس۳۵۵۶۵۰۴۱۷:۰۱:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
یادش بخیر در زمان احمدی نژاد تا قبل تحریم‌ها و در لیست سیاه fatf که بودیم به راحتی با بانک‌های اروپایی و حتی آمریکایی کار می کردیم اما در زمان برجام و خارج شدن از لیست سیاه هیچ وقت اتفاق نیفتاد
ناشناس۳۵۵۶۵۸۷۱۹:۰۴:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اساسا FATF در سال 1989 و تنها با 16 عضو تشکیل شد، تعداد اعضای آن پس از حملات 11 سپتامبر افزایش یافت و در سال 2009 و پس از آنکه در نشست G20 توافق شد برای مراودات مالی اعضا اجباری باشد تبدیل شد به یک استانداردی که 95 درصد کشورهای جهان به آن پیوستند (یعنی 15 سال پیش)
زمان۳۵۵۶۶۴۱۲۰:۲۹:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۲۴
زمان احمدی نژاد کمتر از بیست کشور قوانین اف ای تی اف را قبول داشتن از بعد سر زبان افتادن القاعده و... بالای نود و پنج درصد دنیا قوانین اف ای تی اف را اجرا میکنن از جمله چین و روسیه
ناشناس۳۵۵۶۵۹۳۱۹:۱۱:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
خیر کسانی مخالف هستند که می دانند مانند برجام ما تمام تعهداتمان را عمل می کنیم ولی طرف مقابل عمل نمی کند همین fatf را هم از 41 بند 39 تا ما عمل کرده ایم و طرف مقابل با بهانه تراشی 16 تای آن را قبول کرده ولی بعضی با خوش خیالی دنبال اجرای 2 تای دیگر هستند
ناشناس۳۵۵۶۷۶۳۰۰:۴۵:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۵
سازمان استاندارد ایران اگر تمام شروطش اجرا نشود آیا مهر استاندارد به کالایی می دهد؟
ناشناس۳۵۵۶۹۲۱۱۱:۱۶:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۲۵
نمی دهد اما وقتی شما 39 تا رو عمل کردی و آن ها با بهانه جویی 16 تا رو قبول کردن چه دلیلی داره شما بری 2 تای دیگه رو هم عمل کنی؟؟؟
ناشناس۳۵۵۶۸۴۱۰۸:۴۳:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲۵
استاندارد یا میگه این جنس خوب هست یا بد اما Fatf چندین مرحله و طبقه دارد و کشورها از عضو ویژه دارد که زیر 50 تا است تا طبقه معمولی تر و بعد خاکستری و بعد سیاه و...
محمد۳۵۵۶۴۶۰۱۵:۵۵:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
ادعای مهمی را آقای پورمحمدی در مناظره ها مطرح کردند. کسی از نزدیکان جلیلی تکذیب نکرد و توضیحی هم نداد: گفتند آقای جلیلی در پایان جلسه ای که برای بررسی موضوع تشکیل شده بود به ایشان گفته اند چون دولت روحانی بر سر کار است با اف‌ ای تی اف مخالفیم و فرضا اگر شما دولت را در دست داشتید مخالفتی نداشتیم. آیا این ادعا درست است یا خیر؟ مهم نیست چه جلسه ای و کجا بوده و تاثیر و توان جلیلی در جلوگیری از تصویب اف ای تی اف چقدر بوده. بگویید این ادعا درست است یا خیر؟ چرا مقام قضایی به این ادعا رسیدگی نمی کند؟
ناشناس۳۵۵۶۷۴۵۰۰:۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۲۵
چرا حرفها را عوض میکنید؟ گفت آقای جلیلی به من گفت به اینها اعتماد نداریم اگر شما مسئولیتش را قبول می‌کنی اجرا کنید.(یعنی در همان دولت اجرا کنید اما با مسئولیت خودت چون دو بند باقیمانده امنیتی است) یعنی خود آقای پورمحمدی هم حاضر نشد مسئولیتش را قبول کند و در آن دولت اجرا کند
ناشناس۳۵۵۶۴۶۲۱۵:۵۸:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲۴
برای ایجاد ارامش در کشور دولت در سایه آقایان باید تعطیل شود
ناشناس۳۵۵۶۶۰۱۱۹:۲۰:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲۴
تا همین یک مقدار امید هم قطع گردد و بعضی ها با خیال راحت اقتصاد را نابود کنند
ناشناس۳۵۵۸۱۵۶۱۳:۰۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
یعنی ۱۱ ساله که با وجود دولت سایه ، اقتصاد گل و بلبله؟!
ناشناس۳۵۵۶۴۶۵۱۶:۰۳:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
در صداقت شما همین بس که به اظهارات آقای پور محمدی در مناظره رو در رو با آقای جلیلی مبنی بر موافق بودن آقای جلیلی با FATF و مخالفتش فقط به خاطر روحانی ، اشارتی نکردی! البته نه در اون مناظره و نه بعدا آقای جلیلی صحت حرفهای آقای پورمحمدی را تکذیب نکرده.
ناشناس۳۵۵۶۴۶۶۱۶:۰۳:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اصول گرايان چه شوكي بهشون وارد شده كه سر گيجه گرفته اند
ناشناس۳۵۵۶۴۶۷۱۶:۰۶:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
جریان مرموز چون دوقطبی ساز قهاری هست و از حاشیه های زرد چیزهای بزرگ را دنبال می کند
ناشناس۳۵۵۶۴۷۰۱۶:۱۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۴
بارها گفتیم افراد و جریانات نامحرم تایید صلاحیت نکنید و یکی از آن افراد که وزیر اقتصاد دور اول روحانی بود در دور دوم پنهان شد تا دست‌پخت دور اول که سرکوب شدید اقتصادی بود و لو دادن اطلاعات 400 صراف بهfatf... را در دور دوم سهیم نباشد چه فاجعه ای درست کرده و اما الان ظاهر شدن و......
یاشار محمدی۳۵۵۶۴۷۱۱۶:۱۴:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
آقا یک قرن که نگذشته که اینا رو میگی! دیگه لطفا تاریخ هفت هشت سال اخیرمونو تحریف نکنید! اینکه چه جریانی مخالف FATF بوده و هست که مشخصه! هم خود مخالفینش مشخص هستند هم نقل و قول ها و اقداماتشون مشخصه! هم اینکه این جریان حامی کدوم کاندید بودن مشخصه! حتی خود آقای جلیلی در مناظراتش حاضر نشد یک کلام بگه موافق FATF هست یا قصد انجام هیچ گونه تلاشی برای ایجاد تغییر در این خصوص رو داره! طرف خودش قبول کرده بعد شما هنوز نمیخواید قبول کنید؟؟؟؟
ناشناس۳۵۵۶۴۷۲۱۶:۱۴:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۴
همین ها سال 1400 برای اینکه fatf تصویب کنند واکسن وارد نمی کردن و سلامتی مردم را به خطر انداختند و خیلی ها فوت کردن آن وقت برای زدن افراد که کاری ندارد هیاهو و هوچی گری درست کردن
ناشناس۳۵۵۷۵۲۷۱۱:۴۷:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲۶
شرط فروش واکسن توسط کشورهای سازنده واکسن اولویت به کشور های بودش که در آزمایش بالینش شرکت میکردن و یکسری آدم میگفتن که ما نمی‌خواهیم موش آزمایشگاهی باشیم و خوب رفتم در کشورهای اولویت انتهای فروش واکسن کلا یکسال از کرونا گذشته بودش هیچ کشوری تولید واکسن نکرده بودش کشور ما وقتی عملا واکسیناسیون رو شروع کردش که دنیا اضافه تولید واکسن داشتش و وارد فاز تجاری شده بودش دیگه کار عجیبی نبود تامینش
ناشناس۳۵۵۶۴۷۴۱۶:۱۶:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۲۴
وقتی از 41 بند 39 بند آن را اجرا کنی ولی به خاطر دو بند ایران را به لیست سیاه بیاندازند خودش کاملا گویا هست چه نهاد سیاسی کار محضی هست همانند ان پی تی و دنبال رو داخلی آنان......
ناشناس۳۵۵۶۷۶۶۰۰:۴۷:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲۵
پس لطفا به سازمان استاندارد هم بگویید زیاد سخت نگیرد در صدور تاییدیه
ناشناس۳۵۵۶۴۷۶۱۶:۱۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲۴
هنوز جریان آمریکایی را نشناختید؟!!!
ناشناس۳۵۵۶۴۷۹۱۶:۲۲:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۲۴
هر کسی که به کشور بدلیل تصمیمات اشتباه و قبیله ای خسارت وارد کرده از بالاترین مقام تا پائین باید توسط مدعی العموم به دادگاه معرفی شود
ناشناس۳۵۵۶۴۸۶۱۶:۳۵:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
ما که یادمان هست آقای جلیلی میرفت مذاکره و مدام قطعنامه می گرفت و اف ای تی اف را هم اصولگرایان باهاش مخالفت می کردند اینها از بدیهیات هست
ناشناس۳۵۵۶۵۲۸۱۷:۴۴:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۲۴
حالا چرا در این 3 سال تصویب نشد؟!!!
ناشناس۳۵۵۶۶۰۳۱۹:۲۳:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اولا شما اشتباه یادتان است و بیشتر قطعنامه ها در زمان دیگران بوده دوما خوب کاری می کردند با fatf مخالفت کردند نتیجه برجام مشخص است به قول دولت خود روحانی تقریبا هیچ
ناشناس۳۵۵۶۶۵۸۲۰:۴۳:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اشتباه یادم نیست اتفاقا کارم بررسی همین مسائل هست و دقیق هم یادم هست آدرس غلط ندهید
ناشناس۳۵۵۶۷۴۹۰۰:۲۲:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۲۵
فقط سه قطعنامه در زمان آقای جلیلی صادر شد که قطعنامه اول ادامه مذاکرات آقای لاریجانی بود و قطعنامه سوم هم به دلیل حمایت از فتنه۸۸ بود. بقیه قطعنامه‌ها در زمان ظریف و روحانی در دولت اصلاحات و تعدادی هم در زمان مذکرات لاریجانی علیه ایران صادر شد
ناشناس۳۵۵۶۸۸۵۱۰:۰۴:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲۵
فرار کردن فایده نداره همه می دانند رویکرد ظریف و لاریجانی حل مساله بود رویکرد جلیلی افزایش مشکل بود اینها که تاریخ دوران ساسانیان نیست اینها را ما زندگی کردیم .
ناشناس۳۵۵۶۵۱۴۱۷:۲۳:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲۴
بیچاره مردم
ناشناس۳۵۵۶۵۲۵۱۷:۳۷:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۲۴
نوبت Fatf که شد می خوان القاء کنند که کار یک نفر نمی تونه باشه؟
ناشناس۳۵۵۶۵۶۲۱۸:۳۲:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
لطفا یک مقاله بدون هرگونه سوگیری در باب مزایا و معایب پیوستن به پالرمو و سی اف تی تهیه کنید تا اطلاعات خوانندگان در ارتباط با این دو موضوع مهم بروز و افزایش یابد
ناشناس۳۵۵۶۵۸۳۱۹:۰۰:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
به نظر من برخی اصولگرایان با تصمیمات اشتباهی که گرفتند هزینه سنگینی به مردم وارد کردن و خود را تغییر هم نمی دهند و با دولت پزشکیان هم قطعا وارد درگیری خواهند شد و نخواهند گذاشت دولت قول های خود را اجرا کند چون بحث رقابتی جناحی است
ناشناس۳۵۵۶۶۱۰۱۹:۳۵:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۲۴
انهائی که میخواهند این اف.ای.تی.اف را کلا اجرا کنند بهتر است از رهبر انقلاب هم سئوال کنند که نظر ایشان درخصوص پیوستن به این اف.ای.تی.اف چیست؟
ناشناس۳۵۵۶۶۳۰۲۰:۱۲:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
چگونه است با اين همه تشكلات و مجمع و مجلس و سازمانهاي نظارتي كشور نياز به دولت در سايه دارد ?!
ناشناس۳۵۵۶۶۳۴۲۰:۲۵:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۴
اگر مردم اهمیتی دارند آقایان جلیلی و زنگنه در تلویزیون و به صورت زنده در باره کرسنت مناظره کنند مردم خودشان قضاوت خواهند کرد
ناشناس۳۵۵۶۶۵۹۲۰:۴۴:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۲۴
سخنرانی ایت اله جنتی در محالفت با این موضوع یادتان هست؟
آزاده۳۵۵۶۷۴۶۰۰:۱۷:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۲۵
در قبل از مرحله اول انتخابات جلیلی و قالیباف و چند نفر دیگر از جمله فرماندهان محور مقاومت در جلسه ایی برای متقاعد کردن یکی از کاندیداها برای کنار رفتن بنفع دیگری یکی مشخص شد چه جریانی پشت جلیلی و همفکرانش هست
ناشناس۳۵۵۶۹۱۰۱۰:۵۷:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۲۵
در کشورهای مردمسالار بخاطر حتی پرداخت یک قبض ساده از پول مردم استیضاح ومحاکمه وبرکناری انجام میگیرد حال حضرات میلیاردها دلار به کشور ومردم به خاطرمنافع خودخسارت زده اند پاسخگو هم نیستند.
نام اشنا۳۵۵۶۹۲۸۱۱:۲۵:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۵
ما اگر مبلغی را بابت فروش نفت به دلالان نفتی بدهیم به مراتب بهتر است که اسرار مهم و طبقه بندی شده اقتصاد کشور را دودستی به امریکا و همدست جنایتکارش اسرائیل تقدیم کنیم.
ناشناس۳۵۵۷۵۱۵۱۱:۳۶:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲۶
اصلا شما به این بعد قضیه نگاه کن جلیلی همه جا میگه fatf بده ولی با صحبت های پور محمدی مشخص شد نمی‌خواست کار دست روحانی بده وگرنه بقیش دعوای زرگری بودش
ناشناس۳۵۵۷۹۴۹۰۶:۲۳:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
کمی مغلطه فرموده اید . سعید جلیلی یک فرد نیست . سعید جلیلی نماینده یک طیف است . طیف اصولگرا که ابتدا منکر کارائی تحریم و آن را کاغذ پاره می خواند و در ادامه هم با سنگ اندازی در همه کارها باعث بوجود آمدن دور زدن تحریم شده که انقدر قدرتمند شده اند که مقابله با آنها گاهی از توان دولتها هم خارج است .
ناشناس۳۵۵۷۹۶۰۰۷:۱۳:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۷
واسه 80 میلیون ایرانی تصمیم میگیرید و با تصمیم شما مردم بیچاره میشوند و پاسخگو هم نیستید ! رییس جمهور پزشکیان تمام حرفش این هست که هرکسی تصمیم گرفت باید شفاف شود و گردنش در گرو تصمیمش خواهد بود
RZS۳۵۵۸۰۶۸۱۱:۳۸:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲۷
یک سوال دارم از نویسنده؛ در طول مناظرات وقتی آقای پزشکیان و پورمحمدی گفتن آقای جلیلی نذاشت FATF تصویب و نهایی بشه، چرا آقای جلیلی تکذیب نکرد!؟ یعنی خود طرف با عدم تکذیبش؛ نقش خودش رو تایید کرده! حتی دلیل آورده که چرا FATF مضر هست. یعنی ملت ایران این سازمان مضر هست و من نگذاشتم تصویب بشه.!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. طرح برخورد با تخلفات شیشه دودی و تخلفات پلاک آغاز شد

  2. فیلترینگ مهم‌تر است یا دستمزد بخور و نمیر؟!

  3. پلیس باید خلع سلاح شود!

  4. پنج موضوع مهم اجتماعی سر راه دولت

  5. لاوروف: ارمنستان مانع گشایش کریدور زنگزور است

  6. کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست/ نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

  7. شکست یک روایت اصلاح طلبانه

  8. چرا انتقام‌جویی ایران از رژیم صهیونیستی هنوز انجام نشده است؟

  9. لطفا این جمله را دیگر تکرار نکنید!

  10. طرح جدید جلوگیری از قاچاق سوخت اجرایی شد

  11. تهدید بزرگ یا فرصتی مغتنم؟!

  12. کیهان: جناب پزشکیان! اظهارات خلاف واقع دیروزتان را اصلاح کنید

  13. انتقاد شریعتمداری از پزشکیان/ چرا جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟/ چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اینترنت بدون فیلتر، زمینه مطالبه‌گری است/ پلیس باید مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کند

  15. فقط وقت کشی و ژست !

  16. رئیس‌جمهور، سپر بلا نشود!

  17. پشت پرده تحرکات نظامی اوکراین در خاک روسیه چیست؟

  18. آقای پزشکیان! آبروی ما بخاطر حمایت از شما دارد در فضای مجازی لگدمال می‌شود

  19. عدالت کاغذی!

  20. تصمیم پوتین برای گرفتن «انتقام سخت» از اوکراین

  21. هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

  22. پیش‌بینی سلیمی‌نمین از به حاشیه رفتن تندروها/ آخرین وضعیت پرونده چای دبش و برخورد فراجا با دو دختر بی‌حجاب

  23. تمجید رسانه اصولگرا از عارف/ روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ/ توصیه باهنر به نمایندگان مجلس

  24. حاکم اصلی آمریکا کیست؟!

  25. همراهی مجلس با دولت وفاق ملی/ کنایه‌های واعظی به اصلاح‌طلبان

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. پلیس باید خلع سلاح شود!

    2. کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست/ نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

    3. شکست یک روایت اصلاح طلبانه

    4. تهدید بزرگ یا فرصتی مغتنم؟!

    5. کیهان: جناب پزشکیان! اظهارات خلاف واقع دیروزتان را اصلاح کنید

    6. انتقاد شریعتمداری از پزشکیان/ چرا جلیلی هنوز در فضای انتخابات است؟/ چند توصیه به قالیباف برای تعامل بهتر با دولت

    7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اینترنت بدون فیلتر، زمینه مطالبه‌گری است/ پلیس باید مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کند

    8. رئیس‌جمهور، سپر بلا نشود!

    9. هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

    10. پیش‌بینی سلیمی‌نمین از به حاشیه رفتن تندروها/ آخرین وضعیت پرونده چای دبش و برخورد فراجا با دو دختر بی‌حجاب

    11. تمجید رسانه اصولگرا از عارف/ روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ/ توصیه باهنر به نمایندگان مجلس

    12. همراهی مجلس با دولت وفاق ملی/ کنایه‌های واعظی به اصلاح‌طلبان

    13. هر کدام از شما برجام را خوانده باشید،ممکن نیست به عراقچی رای دهید

    14. کمترین و بیشترین آرای نمایندگان را کدام وزرا کسب کردند؟

    15. آقای پزشکیان! برنامه ندهید، برنامه می‌دهند!

    16. توکلی: "میدری" دغدغه عدالت دارد و شایسته ترین فرد برای تصدی وزارت کار و رفاه است

    17. باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم

    18.  واکنش ظریف به رای اعتماد مجلس

    19. ابطحی: افراطیون به حاشیه رفتند

    20. سردار فدوی: ‌اسرائیل را شدیدتر از قبل تنبیه خواهیم کرد

    21. عضو هیئت رئیسه مجلس: همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد گرفتند

    22. تقدیر و تشکر احمد توکلی از دولت و نمایندگان مجلس

    23. توئیت ناصر ایمانی در مورد رای اعتماد برخی نمایندگان به وزرای پیشنهادی

    24. اقتصاد امروز کشور نیازمند تلاش و همتی همگانی است

    25. قالیباف: مجلس به وظیفه خود عمل کرد

    آخرین عناوین