به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید بهزادی، دستیار مردمی سازی مالیات رئیس سازمان امور مالیاتی با شاره به نشانه دار کردن مصارف مالیاتی افزود: درآمدهای مالیاتی نیمی از مصارف بودجه کشور را پوشش میدهند که شامل حقوق و دستمزدها، هزینههای درمانیست که دولت در اختیار بیمارستانها، بخش درمان، بخش آموزش رایگان و حمایت از نخبگان و بسیاری از موارد دیگر قرار میدهد.
وی گفت: عدالت اولویت قانون نویسی برای مالیات و اجرای قوانین این حوزه در دولت سیزدهم بود از این جهت بیشترین مالیات از افراد پردرآمد و ثروتمند دریافت شد، به این معنا که حدود یک سوم از درآمد مالیاتی کشور از 800 شرکت خصوصی و خصولتی دریافت می شود و بخش مشاغل و اصناف مالیات کمتری پرداخت میکنند، اما باز هم اصناف و مشاغل در تامین منابع مالیاتی نقش خود به خوبی ایفا کرده و دولت را تنها نگذاشتند.
بهزادی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر اهمیت نقش مالیات در تامین بودجه برای توسعه کشور با عبور از وابستگی به نفت مشخص شده است ،گفت : آنچه که کمتر به آن پرداخت شده گزارش مصارف این منابع به مردم است، البته برای ارائه این گزارشها مقاومتهایی نیز هست، اما اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد این بود که یکی از برنامههای سازمان گزارش به مردم برای مصارف مالیاتیهای پرداخت شده بود و این مهم با موفقیت انجام شد.
دستیار مردمی سازی مالیات رییس سازمان امور مالیاتی افزود: با شفاف شدن هزینههای مصارف مالیات، پروژههای عمرانی با کمک مالیات در حال اجرا و یا تکمیلند از جمله طرحهای عمرانی که با بودجه مالیاتی در شهرداریها در حال تکمیل هستند که با توجه به این هدف سازمان امور مالیات، این موارد باید رسانهای و اطلاع رسانی شود.
وی همچنین با اشاره به 5 گام دولت سیزدهم برای مردمی سازی مالیات گفت : گام اول عبور از درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای پایدار است، به گونهای که اکنون نیمی از بودجه را مالیات تامین میکند. گام دوم این بود که مالیات را از شرکتهای دولتی بزرگ با وضع پایههای مالیاتی جدید برای کاهش فشار بر مردم تعریف کند که سبب شد تا مشاغل و اصناف و مودیان خرد این بار را کمتر بر دوش گرفتند، اما باز هم به این سازمان کمک کردند.
بهزادی همچنین در تشریح گام سوم افزود: گام بعدی و سوم سازمان امور مالیاتی این بود که برای مودیان خرد مالیات ستانی را ساده کرد و این به کمک ابزارهایی، چون تبصره ماده صد انجام شد، و بسیاری از مودیان خرد، مالیات تعیین شده سیستمی را پذیرفتند، که این مسئله نیاز به کار کارشناسی دارد تا مودی خرد با سازمان و نظام مالیاتی دچار چالش نشود.
دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به گام چهارم، دولت سیزدهم درباره مالیات دریافت شده از مردم گفت : دولت در باره مصارف در حوزههای مختلف از جمله تکمیل پروژههای عمرانی و یا هزینه کرد در بخش آموزش رایگان با ارائه گزارش به مردم و در جریان قرار دادن آنها سبب دید مثبت به نظام مالیاتی در کشور از سوی مردم میشود. به عنوان مثال چگونگی پرداخت طلب گندمکاران از دولت و اجرای تبصره 8 قانون هدفمندی یارانهها که توسط مالیاتها پرداخت شد.
وی در ادامه گام پنجم سازمان امور مالیاتی را آرزوی دیرینه همه نخبگان و فعالان حوزه مالیاتی خواند و افزود : این که مردم میتوانند جای هزینه کرد مالیاتشان را تعیین کنند. یکی از انگیزههای مالیات دادن مردم و محرک آنها برای پرداخت مالیات و آگاهی از نقش و نحوه مشارکتشان در اقتصادبود . مودیان خرد عمدتا مشاغل مشمول تبصره ماده صد هستند و مالیاتی که برای آنها محاسبه میشود در صورت عدم اعتراض این امکان برای آنها ایجاد میشود تا یک طرح عمرانی را در یک استان انتخاب و تصمیم به هزینه کرد مالیات پرداختی خود در آن پروژه شوند، که البته مقاومتهایی نیز شکل گرفت، اما طبق آیین نامهای که به تصویب هیئت وزیران رسید و با هماهنگی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه این طرح به مرحله اجرایی رسید.
دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی گفت :در حال حاضر در ابتدای راه مردمی سازی مالیات هستیم و برای به ثمر نشستن این مساله باید صبور بود، اما ما افتخار داریم که در دولت سیزدهم به مردم به عنوان اینکه باید به دولت کمک کنند نگاه نکردیم، بلکه دید ما به مردم به عنوان عناصر فعال در حکمرانی بود که منشا قوانین و ساز و کارهای مهمی شد.