این آمار معنادار را دریابیم!

سعیده اسکندری، گروه اجتماعی الف،   4030426075 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
این آمار معنادار را دریابیم!

مسائل و مشکلات اجتماعی، در هر جامعه ای وجود دارند و از ماهیتی چندبُعدی برخوردار هستند. اینکه نگاه جزیره ای به آن ها داشته باشیم و صرفا این دسته از چالش ها را در حوزه اجتماعی تحلیل و واکاوی کنیم، چندان درست نیست. بلکه مولفه های مختلفی در به اوج رسیدن و یا بروز و ظهور این مشکلات ایفای نقش می کنند.

در این چهارچوب، کشورمان ایران نیز به نحوی مشابه با مسائل و مشکلات اجتماعی مختلفی دست به گریبان است که صاحب نظران و کارشناسان امر در قالب مطالعات و پژوهش های علمی خود سعی در ارائه راهکار برای آن ها داشته و دارند. در این راستا، به تازگی شاهد انتشار یک آمار معنادار در کشورمان بوده ایم که توجهِ مسوولان امر را  می طلبد.

مرکز آمار ایران به تازگی در گزارشی اعلام کرده که در سال 1402، 481 هزار و 394 مورد ازدواج ثبت شده که از این میزان در مقایسه با سال 1401 از کاهش بیش از 8 درصدی خبر می دهد. مرکز آمار ایران نسبت طلاق به ازدواج در کشورمان را 42 درصد اعلام کرده است(در سال 1402 شاهد 202 هزار و 483 مورد طلاق بوده ایم). این بدان معناست که از هر 5 ازدواج 2 مورد به جدایی ختم می شود. در واقع، آمارهای مرکز آمار حاکی از این هستند که هم با کاهش میزان ازدواج در کشورمان رو به رو هستیم و هم آمارهای طلاق نیز در ایران در وضعیت نامناسبی قرار ندارند. موضوعی که در صورت تداوم می تواند حامل پیامدهای منفی اجتماعی برای کشورمان باشد.  به نظر می رسد که مشکلات و چالش های اقتصادی، اصلی ترین مولفه ها و متغیرهایی هستند که در ازدواج نکردن جوانان و یا رخداد طلاق در زندگیشان در شرایط کنونی از نقشی مهم برخوردار هستند. 

به بیان ساده تر، سخت تر شدن معیشت افراد و شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی، عرصه را بر آن ها تنگ می‌کند و در نهایت، خود مجموعه ای از دیگر مشکلات را خلق می کند که این مساله می تواند به افزایش آمارهای طلاق در کشورمان ختم شود. با این همه، باید بپذیریم که مسوولان امر نیز با توجه به انتشار دقیق آمارهای مطرح در حوزه ازدواج و طلاق و آشکار شدن روندهایی خاص در این رابطه، نتوانسته اند سیاست های موثری را در دولت‌های مختلف برای چالش ها و مشکلات در رابطه با موضوع مذکور در دستورکار قرار دهند. 

چالش کاهش آمار ازدواج در ایران و در عین حال بالا ماندن آمار طلاق در کشورمان وضعیتی فرسایشی پدید آورده و سبب شده تا اصلِ چالش باقی بماند و در برهه هایی حتی به سمت بدتر شدن نیز حرکت کند. این واقعیت توجه بهتر و بیشتر مسوولان امر و جریان حکمرانی در کشورمان را طلب می‌کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۵۷۸۸۹۰۰:۴۱:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
عامل حداقل ۵۰ درصد طلاقها اینستاست. هم چشم هم چشمی رو گسترش میده اما هر روز چیز جدیدی رو مد میکنه و هم ارتباطات ناسالم رو افزایش داده.
ناشناس۳۵۵۸۰۰۲۰۹:۱۹:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲۷
یعنی مردم در خیابان خودرو های لوکس و خانه های فوق لوکس نمی بینند !؟ مردم در پاساژهای بالای شهر اجناس برند و گران و خریداران متفرعن و مغرور نمی بینند ؟ اختلاف طبقاتی نجومی یک واقعیت است که اینستاگرام بخش کوچکی از آنرا نمایش می دهد
ناشناس۳۵۵۸۸۷۳۱۴:۲۱:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۲۸
حتی برخی سلبریتی‌های امریکایی و اروپایی هم اثر منفی اینستا روی زندگی را تایید کردند
ناشناس۳۵۵۸۰۴۱۱۰:۲۵:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۲۷
فضای مجازی داره بچه هامون را نابود می کند و کسی هم کاری نمی کند چون رسانه های زنجیری و منافقان نانشان در این فضای ملوث و مبهم است...
ناشناس۳۵۵۸۰۷۱۱۱:۴۳:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
جلو بچه ات را بگیر اگر میتوانی!
ناشناس۳۵۵۸۱۳۷۱۲:۵۲:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۲۷
از گوشی های ساده نوکیا و گوشی هایی که قابلیت وصل به اینترنت را ندارند برای بچه ها استفاده کنید
ناشناس۳۵۵۸۰۵۱۱۰:۴۵:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
هم این هست و هم اقتصاد ولی مهمترین دلیل عوض کردن خلق و خوی زنان و آوردن آنان در جامعه مردان برای کار هست
ناشناس۳۵۵۸۰۶۳۱۱:۲۷:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
با زندانی کردن زنان در خانه و محدود کردن آنها نه زاد و ولد زیاد می شه و نه ازدواج و نه جامعه به دوران قاجار که شما می پسندی بر می گرده کل دنیا داره تغییر می کنه و انسانها به سمت حقوق برابر می روند اینکه یک نقش را به انسانها تحمیل کنی و انتظار اطاعت داشته باشی دیگه ممکن نیست
ناشناس۳۵۵۸۰۹۷۱۲:۱۵:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
خیالت راحت، اکثریت خانم ها و آقایان علاقه ای به حضور در جامعه مردان مورد نظر شما ندارند!!!
ناشناس۳۵۵۸۱۱۶۱۲:۳۶:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دولت ها زنان را تشویق و استخدام بی مورد نکنند کافی هست در ضمن برابری ظاهری بله اما برابری در واقعیت خیر که دودش به چشم خود زنان می رود
ناشناس۳۵۵۸۲۱۹۱۳:۵۴:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دوست عزیز زنان زحمت کشیده اند و درس خوانده اند و در این شرایط نابرابر توانسته اند صندلی های دانشگاه را شغال کنند و با زحمت فراوان استخدام شوند اتفاقا نه کسی تشویق کرده و نه کسی کمک کرده امثال شما هم در راه زنان برای رسیدن به استقلال مالی و اشتغال مناسب فراوان هستند ! جامعه پر شده از دختران مجرد و زنان سرپرست خانوار که لازم است روی پای خود بایستند و کار کنند که سربار نباشند و جامعه به فساد کشیده نشود
ناشناس۳۵۵۸۳۳۹۱۶:۵۶:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
با دقت بخوانید.....
علیجانی۳۵۵۸۰۵۶۱۱:۰۹:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۲۷
جامعه جهانی و شبکه های اجتماعی که ناشی از ورود تکنولوژی جدید است به ناچار همه فرهنگ ها را تحت تاثیر قرار داده لذا برای جلوگیری از اثرات سو آن انها نمیتوان بست همانطور که تا کنون نتوانسته ایم لذا باید برای آن راه حل فرهنگی داشته باشیم .
ناشناس۳۵۵۸۱۷۴۱۳:۲۵:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
چیزی که من در چند کامنت اول (که ظاهراً مال یک نفر یا گروه هماهنگ هستند) دیدم، مقاومت در برابر جبر زمانه است. متأسفانه بسیاری از تصمیم گیرندگان کشور هم دچار همین دیدگاه هستند و گمان می کنند با بگیر و ببند می توان تحولات اجتماعی و فرهنگی جهانی را متوقف کنند.
ناشناس۳۵۵۷۸۹۰۰۰:۴۹:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۷
این آمار سازی ها در جهت تخریب دولت شهید رییسی است، بر همه آشکار است که در سه سال اخیر شرایط در تمام حوزه های اقتصادی و اجتماعی بهتر شده است.
ناشناس۳۵۵۷۹۹۷۰۹:۱۱:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۲۷
عجب حالا این شد آمارسازی؟؟؟
ناشناس۳۵۵۸۰۲۱۰۹:۴۸:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
این آمار مرکز آمار ایران است که خودش وابسته به دولت است.
ناشناس۳۵۵۸۰۷۸۱۱:۵۰:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
آمار سازی را وزیر اقتصاد انجام میده.
ناشناس۳۵۵۸۱۹۱۱۳:۳۱:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دولت سیزدهم در اکثر شاخص های مهم اقتصادی موفق بود
ناشناس۳۵۵۸۳۵۰۱۷:۳۳:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
سفره من بازنشسته خلاف حرف شما را میگه!
ناشناس۳۵۵۸۳۹۸۱۹:۳۱:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
شما با تورم فکر می کنید کمتر شده اما با مقایسه ها و همچنین میزان افزایش ها خیر
ناشناس۳۵۵۸۳۸۹۱۹:۱۴:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
چندتاش رو بگو
ناشناس۳۵۵۸۰۸۰۱۱:۵۲:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
ولی سفره بازنشستگان خالیتر شده.
ناشناس۳۵۵۸۱۹۲۱۳:۳۲:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۲۷
خیر نشده
ناشناس۳۵۵۸۳۵۲۱۷:۳۹:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
در روز روشن؟! شاید افزلیش حقوق ۱۰ درصدی در مقابل تورم بالای ۴۰ درصد را فراموس کنی که ۶ ماه بعد دیدند آش خیلی شور شده به حقوق کارمنران یک میلیون و بازنشستگان ۵ درصد بعلاوه ۹۰۰ هزار تومان افزودند یعنی افزایش حقوق ۱۲.۵ درصد بعلاوه ۴۵۰۰ تومان برای بازنشستگان که در مجموع کمتر ار ۲۰ درصد میشد
ناشناس۳۵۵۸۳۵۷۱۷:۴۴:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
ادامه کامنت: در دو سال بعدی افزایس ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان که لاز هم کمتر ار نصف تورم. یعنی در سه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد از قدرت خرید بنده کم شده. حالا تو بگو خیر!!!
ناشناس۳۵۵۸۳۹۹۱۹:۳۲:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۲۷
حقوق همه در این 3 سال رند کنم تقریبا 3 برابر شده
ناشناس۳۵۵۷۸۹۱۰۰:۵۶:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۲۷
«سخت تر شدن معيشت افراد و شرايط نه چندان مطلوب اقتصادي .... » از متن مقاله ----------------------------------------------------------------- « ًشرايط نه چندان مطلوب اقتصادي » ؟ ... عجب ! پس شرايط بد اقتصادي از نظر شما چگونه بايد باشد ؟
سعید۳۵۵۷۸۹۲۰۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
من که به مهندس تو حوزه معدن و سد و تونل هستم و ۱۰ ساله دارم تو پروژه ها و معادن کار میکنم، هنوز در حسرت خرید یه خانه آپارتمانی ساده هستم و مستاجرم. ۵ سال هم هست با مسکن ملی، ما رو گذاشتن سر کار
ناشناس۳۵۵۷۹۰۲۰۱:۳۱:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
جدیدا که گفتند وضع ازدواج و فرزند آوری خوب شده
ناشناس۳۵۵۸۰۷۳۱۱:۴۶:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۲۷
امار دولت فعلیه .
ناشناس۳۵۵۸۱۰۴۱۲:۲۶:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
در اطراف من از تعداد دختران و پسران مجرد کم نشده خودم هم یک پسر و دختر بالای سی سال و تحصیل کرده و شاغل و موفق دارم که مجرد هستند روی چشمم جای دارند ولی واقعا دلم می خواد که سامان بگیرند در بین فامیل و همکارانم هم تقریبا همگی بچه مجرد دارند
ناشناس۳۵۵۷۹۱۱۰۱:۵۱:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
اقتصادی؟سه سوال ساده و راحت پیش می آید چرا 80 درصد کشورهای جهان آمار طلاق آنان بالا رفته؟!! مشکلات اقتصادی هست؟!! چرا قبل دولت یازدهم و دوازدهم که معیشت مردم تخریب نشد باز امار طلاق بالا می رفته؟!!! چرا در مناطق محروم ایران و یا سنتی تر امار طلاق خیلی پایین تر از مناطق برخوردار ایران هست؟!!
ناشناس۳۵۵۷۹۲۷۰۲:۲۸:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
خط کشی شما صرفا بر اساس مادیات آن هم در امور فرهنگی اجتماعی غلط می باشد، همانند خط کشی صرفا مادیات که منطقه اسکاندیناوی را شادترین می داند اما همزمان افسرده ترین و خودکشی ترین ها را دارند.
ناشناس۳۵۵۸۱۷۸۱۳:۲۶:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
نمیگه اقتصاد اثر نداره میگه تنها عامل نیست. فاصله طبقاتی و زندگی رقابتی و فرسایشی مهمتره. جونی برای تداوم زندگی نمیزاره. اخلاقیات هم که داره بیشتر و بیشتر به فنا میره.
ناشناس۳۵۵۷۹۳۶۰۳:۱۲:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
نه فقط زن و شوهرها بلکه کل ایرانیان دارن از هم دور میشن و علتش فقط پول نیست،،،راه غلط پیش پای جامعه ست...
ناشناس۳۵۵۷۹۳۷۰۴:۰۳:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
نه معنای این آمار را درک می‌کنید و نه معنای آمار ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند
ناشناس۳۵۵۷۹۴۷۰۶:۱۶:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
متاسفانه طلاق.فقر‌بدبختی.اعتیاد. و رانت و اختلاس و تحریم و عقب ماندگی اقتصادی و علمی و .... بیداد می کند.آب و برق و غذا و دارو و کار و مسکن و رفاه برای این جمعیت فعلی ندا یم و آنوقت مسولان از افزایش جمعیت‌ سخن می گویند..
سعید۳۵۵۷۹۵۱۰۶:۳۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
از نظر روانی افراد قدرت تحمل کافی ندارند
ناشناس۳۵۵۷۹۶۶۰۷:۴۲:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۲۷
به این آمار اضافه کن رشد مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی ،افسردگی حاصل از تنهایی ،دزدی ،قتل و خودکشی ، تمام این آمارها درحال رشد است .
امین۳۵۵۷۹۶۷۰۷:۴۶:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
مقاله دچار اشتباهات تحلیلی فاحش و پیش‌افتاده‌ای شده. نتایج گمراه کننده و نادرست داره .
ناشناس۳۵۵۸۰۸۴۱۱:۵۹:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۲۷
آقا امین اولا دست از کلی گویی بردار و مصداقی اظهار نظر کن. ثانیا راه درست رو نشون بده.
ناشناس۳۵۵۷۹۶۸۰۷:۴۶:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۲۷
چند وقت پیش آماری ارائه شده بود مبنی بر اینکه آمار طلاق کاهش یافته است.
ناشناس۳۵۵۷۹۸۴۰۸:۴۰:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۲۷
به نظر من با این وضعیت اقتصادی که مسئولان درست کرده اند و با هزار مشکل فرهنگی دیگری که در جامعه ایجاد کرده اند آمار ازدواج بشدت کاهشی خواهد بود الان اجاره ها بسیار سنگینه و دستمزدها هم ناچیز و نرخ ارزش ریال هم مداوما در حال کاهش هست و حتی توان کنترل و با ارزش کردن ریال را ندارند مسئولان هم اهمیتی به این مسائل نمی دهند و عمدتا در حال سیاسی بازی و جناح بازی هستند خیلی بعید است که وضع بهبود یابد .
ناشناس۳۵۵۷۹۸۸۰۸:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
یک چهارم جمعیت افغانستان به داخل کشور راه داده شده اند و به این ترتیب نه مدرسه درست و حسابی و نه بهداشت و درمان درست و حسابی گیر ایرانیان نمی آید. جای تعجب ندارد که میل به مهاجرت بالا می رود و ازدواج و فرزند آوری رو به کاهش است.
ناشناس۳۵۵۸۰۱۱۰۹:۳۲:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۲۷
علاوه بر مشکلات اقتصادی خود مردم هم کار را سخت می کنند در این شرایط سخت هنوز اصرار دارند که جهیزیه سنگین بدهند، مهریه سنگین در نظر می گیرند که مرد می ترسد اقدام کند چون ممکن است بعدا دردسر ساز شود حتی در زمان کرونا باز اصرار به برگزاری جشن مفصل عروسی داشتند و ...
ناشناس۳۵۵۸۰۸۷۱۲:۰۳:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۲۷
پدر و مادرها اصرار ندارند جهیزیه سنگین بدن به اصرار وا میدارندشون!
ناشناس۳۵۵۸۱۴۵۱۲:۵۸:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۲۷
شما حاضری با قوانین فعلی دخترت بدون مهریه ازدواج کنه ؟ اگر طرف ناباب بود چطور طلاقش را می گیری ؟ اگر بعد بیست سال داماد فوت کرد با هشت یک که ارث به دخترت می رسه چطور آینده اش تامین بشه ؟ دوست عزیز ماجرا خیلی پیچیده تر از چشم و همچشمی است با یک وکیل مشورت کن تا متوجه بشی که ازدواج بدون مهریه در ایران چه تبعاتی داره در ضمن : جهیزیه و سیسمونی شرعا و قانونا به عهده مرد است ولی در عرف طوری کمر پدر عروس را می کنند که تا عمر داره سر پا نمی شه
ناشناس۳۵۵۸۰۲۳۰۹:۵۲:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دولت نمی خواهد بفهمد که سبک زندگی جوانان تغییر کرده است و مسائل اقتصادی در خانواده امروزی مهمترین نقش را دارد و با دادن شکلات می خواهد جوانان را به ازدواج ترغیب کند امروز هر زندگی تازه شروع شده ای بدون مسکن و بدون خودرو و بدون شغل نمی تواند شروع شود و استمرار داشته باشد مثل قدیم نمی شود خانواده تازه تشکیل شده متکی به والدین باشند برنامه ریزان مسائل اجتماعی کشور ما در قرن هجدهم سیر می کنند !!
ناشناس۳۵۵۸۱۰۵۱۲:۲۹:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
دولت ها می آیند و می روند ولی یک طرز فکر با دید منفی نسبت به کل دنیا وجود داره که نمی خواد واقعیت ها را ببینه و با رشد و تغییرات دنیا همگام بشه بنابراین جامعه با سعی و خطا راه خودش را می ره .
ناشناس۳۵۵۸۲۳۳۱۴:۰۹:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۲۷
مشکل شروع زندگی بدون مسکن نیست، مشکل طول مدت پس انداز برای مسکن است که از متوسط 15 سال در دهه 60، در دهه 80 شد 30 سال، در سال 98 شد 60 سال و در 1401 رسید به 150 سال، یا به عبارتی هرگز!!
ناشناس۳۵۵۸۰۵۸۱۱:۱۸:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۲۷
قطعا تا مسئله اشتغال ومسکن حل نشود اولا ازدواجی صورت نمیگیرد ثانیا اکر بگیرد به سامان نمیرسد وفرزند اوری را هم به شدت تحت تاثیر قرار میدهد و سالها بعد تمام نسبتهای جمعیتی ایران تغییرخواهد کرد باید اشتغال ومسکن حل شود
کارمند ساده۳۵۵۸۰۵۹۱۱:۱۸:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۲۷
در این 20 سال اخیر ، 70 درصد جمهور ملت ایران شامل خانواده کارگر و کارمند و بازنشستگان ساده و کسبه و کشاورز خرد دریافتی هایشان برابر قانون نبوده است ؛ یعنی پرداخت حقوق و دستمزد بر اساس مر قانون که بانک مرکزی و یا مرکز آمار نرخ آن را اعلام میکند نبوده است ؛ و یا ارزش ریالی دریافتی شان که برابر با آن نرخ که معمولا 50 درصد بوده نداده شده است وتو خود بخوان حدیث مفصل از این .....
ناشناس۳۵۵۸۰۷۷۱۱:۴۹:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۲۷
طی یک طرح ضربتی هشت میلیون افغانی را جهت خدمت به وطنشان به افغانستان بازگردانید حداقل یک چهارم مشکلات مسکن شغل اموزش بهداشت و.... مرتفع می گردد
ناشناس۳۵۵۸۱۲۱۱۲:۳۸:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۲۷
آی گفتی آی گفتی این افغانها از یارانه آب و برق و نان استفاده می کنند و مدارس ما را پر کرده اند به بیمارستانهای ورامین و دماوند و ... سر بزنید تا عمق فاجعه زاد و ولد را ببینید به شوخی و جدی هم می گویند که ایران مال ما بوده و پس می گیریم !
ناشناس۳۵۵۸۴۲۴۲۰:۵۲:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۲۷
چرا فقط هشت ملیون افغان به کشورشان بازگردانده شوند؟! خودشون، یعنی افغانها، میگن ۱۵ ملیون افغان در ایران ساکن هستند.
ناشناس۳۵۵۸۲۳۱۱۴:۰۷:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۲۷
«این بدان معناست که از هر 5 ازدواج 2 مورد به جدایی ختم می شود.» خیر این نتیجه غلط است زیرا ازدواج مربوط به همان سال ولی طلاق می تواند مربوط به ازدواج های سال های قبل و نه لزوما همان سال باشد. باید به صورت تجمعی نگاه کنید.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. طرح برخورد با تخلفات شیشه دودی و تخلفات پلاک آغاز شد

  2. لاوروف: ارمنستان مانع گشایش کریدور زنگزور است

  3. تصمیم پوتین برای گرفتن «انتقام سخت» از اوکراین

  4. شکست یک روایت اصلاح طلبانه

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اینترنت بدون فیلتر، زمینه مطالبه‌گری است/ پلیس باید مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کند

  6. چرا انتقام‌جویی ایران از رژیم صهیونیستی هنوز انجام نشده است؟

  7. لطفا این جمله را دیگر تکرار نکنید!

  8. تهدید بزرگ یا فرصتی مغتنم؟!

  9. کیهان: جناب پزشکیان! اظهارات خلاف واقع دیروزتان را اصلاح کنید

  10. مراقب تکرار فرجام برجام باشیم!

  11. پای صحبت پزشکی که از بالاترین حقوق در آمریکا گذشت و به ایران بازگشت

  12. فقط وقت کشی و ژست !

  13. پشت پرده تحرکات نظامی اوکراین در خاک روسیه چیست؟

  14. حاکم اصلی آمریکا کیست؟!

  15. عدالت کاغذی!

  16. واکنش ها به خداحافظی ضرغامی از وزارت میراث

  17. چرا رژیم‌ صهیونیستی بر آتش جنگ می دمد؟!

  18. هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

  19. پیش‌بینی سلیمی‌نمین از به حاشیه رفتن تندروها/ آخرین وضعیت پرونده چای دبش و برخورد فراجا با دو دختر بی‌حجاب

  20. تمجید رسانه اصولگرا از عارف/ روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ/ توصیه باهنر به نمایندگان مجلس

  21. همراهی مجلس با دولت وفاق ملی/ کنایه‌های واعظی به اصلاح‌طلبان

  22. از حقوق پایین کارمندان خجالت می‌کشم | قضات تازه کار به اندازه کرایه منزل شان دریافتی ندارند

  23. موسسه گوته در تهران پلمب شد

  24. بدون تعارف با نوۀ دکتر مصدق

  25. توضیح عراقچی درباره مرگ برجام/ پاسخ عباس عبدی به انتقادات از نطق پزشکیان در دفاع از کابینه

آخرین عناوین