نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030430077 ۱۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

1- تمسک به افراطی‌گری از سوی هر جناح و گروه سیاسی یا جریان‌ها و افراد مذموم است؛ اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. باید در مقابل توهین و هتاکی ایستاد و با کسانی که سعی دارند فضای سیاسی را رادیکالیزه کنند، مرزبندی‌ کرد.

2- شعارهای ناپسند عده‌ای در نماز جمعه تهران علیه محمدجواد ظریف که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی برجسته شده، موجب شده برخی از اصلاح‌طلبان، رقبای سیاسی خود را به صفاتی متهم کنند که ریشه در واقعیت ندارد.

واقعیت آن است که فضای سیاسی ایران به‌قدری درگیر اتهام‌افکنی و هجمه‌‌پراکنی‌هاست که سهم جریان‌ها در رقم‌خوردن شرایط کنونی یکسان تلقی می‌شود و بنابراین نمی‌توان مظلوم‌نمایی‌ های جریان های سیاسی را در این مواقع چندان جدی گرفت.

3- کسانی که منتقد شعارهای عده‌ای اندک در نماز جمعه این هفته تهران هستند، خواسته یا ناخواسته چشمان خود را به‌روی رفتارهای مذموم برخی طرفداران خود در سال‌های قبل و حتی چند هفته گذشته بسته و از این روست که خوانش آنان از هجمه برخی به جواد ظریف، نسبتی با واقعیت ندارد. از احمدی‌نژاد تا شهید رئیسی و دیگر چهره‌های منتسب به جریان اصولگرایی، پذیرای نیش و کنایه‌ها، اتهامات و حتی توهین‌های سخیف برخی از کسانی بوده‌اند که این روزها ردای اخلاق‌مداری را بر تن کرده و به مذمت دیگران می‌پردازند اما فراموش کرده‌اند که ورق‌زدن وقایع رخ‌داده سال‌های قبل، آکنده از بی‌اخلاقی‌‌هایی است که آنان مرتکب شده و هیچ‌گاه پاسخ قابل قبولی برای آن نداشته‌اند.

4- آیا رئیس‌جمهور شهید کم از بی‌حرمتی‌ها و تحقیرهای برخی از مدعیان هواداری از اصلاحات رنج برد؟ نمی‌توانیم فراموش کنیم که چگونه و صرفاً به قصد تخریب رئیسی، او به نازل‌ترین و بی‌مبنا‌ترین صفات آن‌هم از سوی برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای مشهور، متصف می‌شد. احمدی‌نژاد چه؟ کسی از یاد نخواهد برد که سال 88، توهین و تحقیر او به ترجیع‌بند شعارهای خیابانی برخی تبدیل شده بود. 

مرور گذشته، موارد زیادی از این دست را یادآور می‌شود که در کارنامه برخی مدعیان اخلاق‌مداری امروز وجود دارد و موجب پدیدارشدن تناقضی بزرگ بین گفتار و کردارشان می‌شود.

5- تنها کارکرد توهین و اتهام‌افکنی و تندروی، انسداد است؛ انسداد فضای نقد و بستن مسیری که می‌تواند گره‌های کور کشور را باز کند. در فضای رادیکالیزه شده، مهم‌ترین مسائل جای خود را به پاسخ‌گویی و حمله به دیگران یا رفع اتهام از خود خواهد داد. در این شرایط، نقص ها و اقدام برای حل و فصل آنان کنار رفته و تقابل با رقبا هدف می‌شود. اقدام کاملا غلطی که اخیراً در نماز جمعه از سوی عده‌ای اندک رخ داد، نباید همچون پیراهن عثمان فرصتی برای دامن زدن به تخاصم ها تبدیل شود.

در حال حاضر مجالی برای نقد دیدگاه های محمدجواد ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه چهاردهم و حتی ترکیب افراد حاضر در این شورا نیست و آنچه که ارجحیت یافته، پرداختن به مسائلی فرعی و تمرکز بر رفتار خطا و شعارهای عده‌ای است که  فضا را برای تقابل مهیا کرده است.