دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

سعیده اسکندری، گروه اجتماعی الف،   4030430107 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«مصرف فزاینده و بی رویه انرژی در کشورمان به یک چالش بسیار مهم و بزرگ تبدیل شده است. موضوعی که اگر تدابیر موثری برای مخاطب قرار دادن آن اندیشیده نشود، می تواند مقدمه ای بر ظهور بحران های به مراتب بزرگتر باشد.»

دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

 مصرف فزاینده و بی رویه انرژی در کشورمان به یک چالش بسیار مهم و بزرگ تبدیل شده است. موضوعی که اگر تدابیر موثری برای آن اندیشیده نشود، می تواند مقدمه ای بر ظهور بحران های به مراتب بزرگتر باشد.

در روزهای اخیر و همزمان با فرارسیدن فصل گرم سال و افزایش درجه حرارت هوا در شهرهای مختلف کشورمان، شاهد رکوردزنی های قابل توجه مصرف برق در ایران بوده ایم. بر اساس آنچه مدیر عامل شرکت توانیر اخیرا گفته، مصرف برق در سال جاری در کشورمان سه مرتبه رکورد‌زنی داشته است. موضوعی که نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد احتمال وقوع خاموشی در بخش های مختلف کشورمان به دلیل کمبود برق ایجاد کرده است. 

با این حال، مساله این است که ماجرا به این نقطه ختم نمی شود و مثلا در فصول سرد سال نیز با مصرف قابل توجه گاز و کمبود آن در کشورمان رو به رو هستیم. بگذریم که در مورد مصرف قابل ملاحظه بنزین در ایران و رکوردزنی های پیاپی این مساله در کشورمان هم مطالب مختلفی مطرح شده ایت.

در حقیقت، اینطور به نظر می رسد که در حوزه مصرف انرژی، کشورمان یکی از پرمصرف ترین ها در جهان است. مساله ای که در قالب آمارهای مختلف نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال ایران جزو پنج کشور نخست در زمینه مصرف گاز جهان است و در حوزه مصرف برق نیز با وضعیت نسبتا مشابهی از حیث سرانه مصرف رو به رو هستیم. موضوعی که در نوع خود پیام های خاصی را به کشورمان مخابره می کند. برخی از تحلیلگران و کارشناسان به این مساله اشاره دارند که میزان مصرف روزانه انرژی در کشورمان چیزی در حدود 7 میلیون بشکه نفت در روز است. روندی که سال به سال افزایشی بوده و با تداوم این جریان، باید اذعان کنیم که کشورمان در بسیاری از حوزه ها که خود صاحب منابع غنی است و یا صادرکننده انرژی است، در نهایت به یک واردکننده تبدیل خواهد شد. کارشناسان و تحلیلگران بر این باورمند که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش بیش از 10 برابری مصرف انرژی رو به رو شده است این در حالی است که درآمدهای ایران و یا تولید ناخالص داخلی کشورمان به این اندازه رشد نکرده است. معادله ای که از یک عدم توازن جدی و البته هشداردهنده در کشورمان خبر می دهد. 

در مجموع به نظر می رسد که هنوز مصرف قابل توجه و بی رویه انرژی از سوی قشرهای قابل توجهی از مردم کشورمان به یک مساله مهم و جدی تبدیل نشده است. در حقیقت، هنوز بخش قابل ملاحظه ای از مردم کشورمان به شدت و عمق این بحران پی نبرده اند و درست به همین دلیل یا از آن غافل هستند و یا نسبت به آن بی‌تفاوتی پیشه می کنند. 

از این رو، لازم است که در این رابطه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کافی و لازم صورت گیرد و عمق بحران بیش از پیش برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان برجسته سازی و روشن شود. امری که با یک عزم همگانی می تواند به نحوی موثر عمل کند و زمینه های آسیب زای آن تا حد زیادی تضعیف شود. 

دیگر اینکه به نظر می رسد در حوزه سیاست های تشویقی و یا تنبیهی در زمینه مصرف انرژی نیز شاهد اتخاذ رویکردهای موثری نبوده ایم. حداقل این سیاست ها نتوانسته اند تا جای ممکن از دامنه و ابعاد بحران فزاینده مصرف انرژی در ایران بکاهند. نکته ای که خود نیازمند آسیب شناسی های جدی است. در عین حال، در دولت های مختلف کشورمان نیز نسبت به این مساله توجه کافی معطوف نشده و همین مساله نیز به شدت برای کشورمان هزینه‌زا بوده است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۱۰۲۷۰۰:۳۴:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
هر خانه خودش تولید برق کند
ناشناس۳۵۶۱۲۲۱۰۸:۵۰:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
امسال با این بارشها هوا خنک تر از سالهای قبل است تو این سه سال رئیسی قطعی برق نداشتیم
ناشناس۳۵۶۱۲۵۱۰۹:۰۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
سوای بحث تفاوت دولتهای اصلاح طلب و اصولگرا در تامین برق و وادادگی اصلاح طلبان در مقابل غرب و عدم برنامه ریزی برای برق هسته ای که با چند گرم عناصر هسته ای برق یک شهر را می توان تامین کرد. بحث دیگر مساله تربیت است یکی از دانشمندان روانشناسی انگلیسی می گوید فرزندانتان را متناسب با شرایط جوی محیط زیست خود تربیت کنید انها را لوس و نازپرورده بار نیاورید که در نبود امکانات، درمانده شوند، فرزندانتان را با سختی اشنا کنید چون جنگ در همه زمانها وجود داشته و فرزندانتان باید شجاع و مقاوم باشد و ....
ناشناس۳۵۶۱۵۴۸۱۳:۲۲:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مهمترین مسئله ، مشکل در عایق بندی ساختمان هاست.در کشور های توسعه یافته استاندارد های بسیار سختگیرانه ای در هنگام ساخت مسکن برای عایق بندی ساختمان دارند.
ناشناس۳۵۶۱۰۶۰۰۱:۲۲:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
با این وسایلی که همگی از لحاظ مصرف انرژی در رده E قرار دارند انتظار چه حرکتی داری؟دولتمردان ما هم که بی خیال هستند.توی این ۴۵ سال چهارتا نیروگاه درست و حسابی نساختند برای حالا.
ناشناس۳۵۶۱۲۴۵۰۹:۰۴:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اولا نیروگاه ساخته شده که به جای 36 میلیون زمان رژیم طاغوت اونم با روستاهای بدون برق، الان برق 80 میلیون تامین میشه و برق به عراق هم صادر میشه دوما در زمان 3 سال رئیسی برق قطع نشد سوما مردم به دولت سوم روحانی رای دادن همون که چندسال قبل مسئولش گفته بود ساخت نیروگاه برامون صرفه نداره
ناشناس۳۵۶۱۳۶۸۱۰:۴۲:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
عزیز دل هنوز عملا زمان رییسی است دولت جدید هنوز حتی تحلیف هم نشده.
ناشناس۳۵۶۱۵۱۲۱۲:۳۸:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
یاد ندارم در هیچ دوره ای 13 استان رو در یک روز به طور رسمی تعطیل کنن به دلیل کمبود برق پس در دوسال قبل عملا کاری نشده و یا مقطعی بوده نه زیر ساختی !
ناشناس۳۵۶۱۸۰۴۱۷:۵۰:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
نه در دو سال قبل چون یک نیروگاه بزرگ برق دو ساله از ارائه طرح تا تصویب و طراحی ساخته نمی شود. بهترین نیروگاهها برای کشورهای بزرگ و صنعتی نیروگاه اتمی هست
ناشناس۳۵۶۱۴۳۳۱۱:۴۶:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
برق کجا قطع نشد تو این سه سال؟ بله مسکونی قطعی برق خیلی کم بوده به خصوص در کلان شهرها اما برق صنعت دست کم هفته‌ای یک روز داره قطع میشه (شهرک صنعتی‌ها روز مشخص برای قطعی داشتند پارسال و امسال هم دارند). برق کشاورزی هم همین داستانه و پدر کشاوزهای بیچاره در بحث آبیاری در اومده، چون پمپ‌های آب از کار میفته مثلا قرار بوده تاکید روی تولید باشه اما برق صنعت و کشاورزی تو این سه سال قطعی داشتند به دفعات بسیار زیاد
ناشناس۳۵۶۲۳۲۵۰۸:۵۴:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۱
ببخشید نیروگاه، زیرساخته و یکساله ساخته نمیشه در زمان 8 سال دولت روحانی، نیروگاه ساخته نشد و جناب اردکانیان گفت زیربار ساخت نیروگاه نمی روم همانطور که مسکن مهر ساخته نشد و رئیسی همین که برق مسکونی ها را تامین کرد قابل تقدیره.
ناشناس۳۵۶۱۶۳۰۱۵:۰۲:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
خوب وقتی پاسخگوی داخل نیستیم و تولید را لنگ میکنیم چرا باید به عراق صادر کنیم ؟..
ناشناس۳۵۶۲۱۱۵۲۳:۴۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ربطی ندارد واردات هم هست
ناشناس۳۵۶۲۳۲۷۰۸:۵۵:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۱
برای تامین ارز
ناشناس۳۵۶۱۲۵۴۰۹:۱۵:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ظرفیت نیروگاهی بعد از انقلاب 120برابر شده است این آمار را از کجا در می آورید که میگویید در این 45 سال نیروگاهی ساخته نشده است
ناشناس۳۵۶۱۲۷۴۰۹:۳۴:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
هدر دادنتان زیاد هست و کمترین دلیل رتبه بندی ها هست در ضمن میزان تولید برق ایران جز کشورهای بالا هست
ناشناس۳۵۶۱۴۰۳۱۱:۱۳:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بیشتر هدر رفت برق در وسایل انتقال برق فرسوده است.
ناشناس۳۵۶۲۳۲۹۰۹:۱۲:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۱
اینکه مسئولین باید پاسخگو باشند درست اما متاسفانه ملت ایران فرافکن شده اند و همه تقصیرها را از خود سلب کرده و به گردن مسئولین می اندازند از بی ابی می نالیم ولی توجه نمی کنیم که بیشترین مصرف اب در بخش کشاورزی است و باید مثل قدیم اسراف مواد غذایی را بد بدانیم در حالیکه الان در غذاخوری بخوای بقیه غذاتو بیاری خونه میگن بی فرهنگیه یعنی عملا اسراف شده ارزش در حالیکه قدیم می گفتن هر دانه برنج نباید دور ریخته بشه. و این فرافکنی و فرهنگ اسراف بخاطر عملکرد رسانه ها اعم از تلویزیون و روزنامه ها و ماهواره و سایتها و ... است که تا مشکلی پیش می آید فقط یقه مسئولان را می گیرند و مثل ژاپن نیستند که مردم را تربیت کنند که متوجه نقش خود هم باشند و تا این فرهنگ فرافکنی و بی مسئولیت و نفی نقش خود درست نشده وضع همین خواهد بود اما اگر فرهنگ جامعه تصحیح شود و تک تک افراد متوجه نقش خود باشند مسئول تربیت شده در این فرهنگ هم مسئولیت پذیر خواهد بود
ناشناس۳۵۶۱۲۹۸۱۰:۰۲:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مصرف برق ما در حداقل است !
ناشناس۳۵۶۱۰۶۱۰۱:۲۴:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
با توجه به اینکه تکنولوژی و سازنده‌های اصلی پنلهای خورشیدی چینی‌ها هستند باید با یک برنامه حساب‌شده به سمت استفاده از این نوع انرژی برویم. مزیت عمده برای ما این است که بحث مصرف گاز برای تولید برق تا حدی کاهش خواهد یافت. بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در بین مردم نیز باید خیلی جدی پیگیری شود.
ناشناس۳۵۶۱۰۶۲۰۱:۴۳:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
چند دهه هزینه دهی تحت عنوان انرژی هسته ای رو مردم تحمل کردند که این روزا رو نبینند دیگه؟! پس چی شد؟! لوازم خانگی پر مصرف، اتوموبیل های پر مصرف و ... اینا رو مردم بر مردم غالب کردند؟! امروز روز پاسخ دهی مسئولین هست برای تصمیم گیری های چند دهه شون، نه انتظار از مردم و کارشون!
ناشناس۳۵۶۱۲۷۵۰۹:۳۵:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
از سیاست زدگی بیرون بیا جناب .
ناشناس۳۵۶۱۴۵۷۱۱:۵۷:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
گفتن حرف حق ؛سیاست است؟، مگر قرار نبود با رفتن دنبال هسته ای برق تو لید کنیم کو کجاست.
ناشناس۳۵۶۱۵۶۹۱۳:۵۱:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
8 سال هسته ای را تعطیل کردن و کشور معطل خارجی ها شد و خاموشی خانگی و صنعتی درست کردن 8 سال قبل آن صنعت هسته ای تعطیل نشد برای اولین بار خاموشی ها پایان یافت و در این 3 سال صنعت هسته ای تعطیل نشد اما برق خانگی دیگر نرفت... در ضمن ساختن چند نیروگاه بزرگ هسته ای هم کلنگ زده شده و انشالله همان هایی که تعطیل کرده بودن و آمدن سرکار اتمام کنند... و هسته ای هم فقط برق نیست
مجتبی۳۵۶۱۰۷۰۰۲:۳۰:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
روزمره گی دولتمردان را مردم چگونه علاج کنند؟؟؟. یعنی هرسال تابستون و زمستون مردم باید متهم و جوابگو بشن؟؟؟
ناشناس۳۵۶۱۰۷۲۰۲:۳۸:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اشتباه می‌نویسید . افزایش مصرف نیست. کمبود تولید است .
ناشناس۳۵۶۱۲۷۶۰۹:۳۵:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بعلاوه اینکه پایین ترین حقوق و دستمزد را داریم مصرف انرژی رو بالا حساب میکنید حقوق دستمزد هم درست حساب کنید
ناشناس۳۵۶۱۳۷۵۱۰:۵۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
در این 3 سال حقوق تقریبا 3 برابر شده و متوسط اجناس هم همین طور اما انرژی ها اعم گاز و بنزین و برق کمتر از 2 برابر
ناشناس۳۵۶۱۵۰۰۱۲:۲۹:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
فقط خواهشا یک مورد ،تاکید میکنم یک مورد رو نام ببر که حقوقشان سه برابر شده
ناشناس۳۵۶۲۴۲۵۱۰:۵۸:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۱
حقوق کارگر 2650 الان 7200
ناشناس۳۵۶۱۸۳۵۱۸:۱۰:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دوست عزیز! هر سال تقریبا ۲۰ درصد به حقوق اضافه شده (کمتر از نصف تورم) که در مجموع میشه ۶۰ درصد. ولی شما ادعا میکنی که ۳ برابر شده یعنی دو برابر اضافه شده که میشه ۲۰۰ درصد!!! لطفا مدرکت را رو کن.
ناشناس۳۵۶۱۸۵۰۱۸:۳۰:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دوست عزیز! حقوق من بازنشسته با گروه ۱۷ در سال ۱۴۰۰ برابر ۸۳۳۷۳۸۸۵ ریال بوده. بعد ار ۳ سال(۱۴۰۳) شده ۱۵۱۶۲۷۴۴۷ ریال.
ناشناس۳۵۶۱۱۰۳۰۵:۳۲:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
خودرو های پر مصرف دارید تولید میکنید که مصرفشون دو برابر مصرف خودرو های خارجیه اونوقت میگید مردم به فکر نیستند .
ناشناس۳۵۶۱۲۷۷۰۹:۳۶:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
حتی دوبرابر باشد که نیست مصرف روزانه بنزین 100 میلیون لیتر نمی شود!
ناشناس۳۵۶۱۴۵۵۱۱:۵۶:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
در ضمن حالا خوب هست خودرو گاز سوز وجود دارد وگرنه این رقم چند می شد؟!!
ناشناس۳۵۶۱۵۰۶۱۲:۳۴:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
الان خود روهای بروز در اروپا در هر صد کیلومتر 4 لیتر و اگر هیبریدی باشند دو لیتر مصرف دارند ولی ایران خود رو 12 الی 14 لیتر در هر صد کیلومتر!!!
ناشناس۳۵۶۱۶۶۹۱۵:۳۷:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
متوسط جهانی 5 الی 7 هست و ایرانی 7 الی 9
شریفیان۳۵۶۱۱۰۴۰۵:۳۲:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
سالهاست که در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز داریم این مشکل ما تا کی ادامه داره ؟ واله بخدا مردم خسته شدند چرا در کشور های دیگه حتی در کشورهای همسایه این مشکل وجود نداره ؟
ناشناس۳۵۶۱۲۷۸۰۹:۳۷:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
در کشورهای دیگر هم هست
ناشناس۳۵۶۱۳۰۶۱۰:۰۶:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
وجود داره البته این دلیل نمیشه که در کشور ما هم باشه
ناشناس۳۵۶۱۱۰۷۰۵:۵۱:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
سرکار خانم اسکندری، سلام از اینکه مصرف انرژی کشور ما بیش از حد نرمال بالاست درست فرمودید ولی خیلی غیر منصفانه مردم را مقصر دانستید.لطف کنید به منی که در گرم‌ترین شهر جهان زندگی میکنم راهکاری ارائه دهید که چگونه با داشتن خودروی ایرانی در مصرف بنزین، و وسایل برقی چینی در مصرف برق صرفه جویی کنم؟ امیدوارم انتظار نداشته باشید که در دمای 60درجه کولر را روی خانواده ام خاموش کنم یا برای انجام کارهای روزمره با تاکسی جا به جا بشم و گاها پول روشن شدن کولر تاکسی را هم اضافه پرداخت کنم. یک سوال دارم خدمت شما، چرا در استان من که فقط از نور خورشید و گرمای آن می‌توان برق چند استان دیگر را هم تامین کرد، حتی روشنایی معابر آن هم سولار نیست و از برق نیروگاه‌های گازی و آبی استفاده می‌کنند؟ عدم توسعه زیرساخت‌ها از ناکارآمدی مسئولان و سیاست‌گذاری‌های غلط آنهاست، تقصیر مردم نیست، وضعیت شکننده فعلی هم نتیجه صرفه جویی همین مردم خوب و فهیم و نوعدوست است، وگرنه کیست که نداند ظرفیت زیرساخت‌های ما برای جمعیت 20سال پیش است.
محمدی۳۵۶۱۱۱۹۰۶:۲۷:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مصرف روزانه انرژی ترکیه سیصد هزار مگاوات هست شش برابر ایران
ناشناس۳۵۶۱۲۱۷۰۸:۴۴:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مصرف ایران بیشتر از ترکیه است. مصرف در ایران 302000 گیگاوات ساعت در سال و ترکیه 284000 است. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
ناشناس۳۵۶۱۶۵۷۱۵:۲۹:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
جمعیت ترکیه قدری از ایران کمتره، مساحتش کمتره که باعث کاهش هدر رفت در خطوط انتقال میشه ، آب و هوای خیلی معتدلتری نسبت به ایران داره و تکنولوژی لوازم مصرف کننده انرژیش بالاتره پس نتیجتا نسبت به ترکیه مردم ما زیاد مصرف نمیکنند
ناشناس۳۵۶۱۱۲۰۰۶:۳۷:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دولت توان احداث نیروگاه را ندارد.بخش خصوصی یا سرمایه گذار خارجی باید ورود کند بدلیل قیمت گذاری دستوری و ترس از تحریم چنین کاری نمیکنند
ناشناس۳۵۶۱۱۲۱۰۶:۴۰:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دولت چین در بسیاری کشورها در بحث نیروگاههای خورشیدی سرمایه گذاری کرده . چرا این اتفاق در ایران نیفتاده ؟؟
ناشناس۳۵۶۱۱۲۳۰۶:۴۳:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
وقتی ورود کالاهای با رده پایین انرژی از خارج ممنوع می شود مردم ناچار به خرید لوازم خانگی با حداقل استانداردها یا بدون استاندارد هستند و این موضوع به شدت روی مصرف انرژی تاثیر می گذارد
ناشناس۳۵۶۱۱۲۴۰۶:۴۷:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
توسعه بی دلیل شبکه برق یکی از دلایل مصرف زیاده. الان افراد زیادی هستن که هم خونه شهرستان دارن هم خونه تهران و هم ویلا که همزمان در هر سه جا یخچال و روشنایی و دوربین روشنه. مدیریت مصرف ایجاب می کنه که برای هر کد ملی یک کنتور با هزینه فعلی محاسبه بشه و برای کنتورهای بیشتر با قیمت های چند برابری. الان خیلی جاها کوه ها مثل شب روشن شده. دلیل اونم اینه که طرف بنزین ارزان میزنه، آخر هفته میره خانه باغ و بعدش هم که برمی گرده شهر وسایل برقی از جمله یخچال و روشنایی و دوربین امنیتی به صورت مداوم برق مصرف می کنن. شاید در نظر اول ناچیز به نظر برسه اما وقتی در تعداد بسیار بالا ضرب بشه عدد بزرگی در میآد.
ناشناس۳۵۶۱۲۰۶۰۸:۳۰:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
واقعا درست گفتید.
ناشناس۳۵۶۱۵۰۱۱۲:۳۱:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
حرف شما کاملا درسته در خانواده ما اغلب فامیل یک منزل در تهران یا شهرستان دارند و یک منزل در دهات پدری زمستانها بخاری گازی هر دو جا همواره روشن است ! چرا که از شهرستان هفته ای دو بار به خانه روستا سر می زنند و در هر دو جا یخچال و فریزر و ... دارند بعضا زن و شوهر با هم قهر می کنند و یکی در شهر و یکی در روستا مستقر می شوند وام روستایی برای زنده نگهداشتن روستا زمانی ارزش دارد که روستایی تولید کننده محصولات کشاورزی یا دام باشد نه اینکه با یارانه برق و آب و بنزین و وام کم بهره ییلاق قشلاق کند
ناشناس۳۵۶۱۱۲۵۰۶:۴۸:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اولا ۳۰ ساله تکنولوژی مدرن وارد صنایع نفت و صنعت نمیشه ثانیا تمام نیروگاهها فرسوده شدند و کارایی آنها به زور به ۵۰ درصد میرسد و اکثر خطوط برق و آب و گاز فرسوده هستند و پرتی زیاد دارند و ثالثا هیچ آموزش و آگاهی در این زمینه ها در آموزش و پرورش و صدا و سیما در این زمینه نداریم
ناشناس۳۵۶۲۳۰۹۰۸:۳۴:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۱
خیر قربان نیروگاه سازی ایران جز تکنولوژی های برتر جهان هست در ضمن ربطی هم به مصرف نداشت این مطلب شما
ناشناس۳۵۶۱۱۴۲۰۷:۱۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
با خواندن این مطلب یاد عیدی مجلس اصول گرایان به ریاست حدادعادل به مردم افتادم ، عیدی آنان طرح تثبیت قیمت انرژی بود که کشور را در دامی انداختند که به این سادگی ها از آن خلاصی نداریم.اگر به روالی که قبلا وجود داشت و مردم آنرا پذیرفته بودند، همه ساله درصدی به قیمت انرژی افزوده میشد، الان با اصلاح مصارف نه با کمبود مواجه بودیم و نه دولت کسر بودجه و تورم فاحش داشت.
ناشناس۳۵۶۱۱۴۴۰۷:۱۹:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
عدم سرمایه گذای مناسب . تحریم ها. تکنولوژی پایین. راندمان پایین نیرو گاه ها. تلفات بالا در شبکه انتقال و توزیع. لوازم خانگی پر مصرف به دلیل انحصار چند ساله تولید کننده داخلی که به نام تولید داخل لوازم خانگی بی کیفیت تولید میکند و ... همه اینها بر عهده دولت بوده نه مردم .
ناشناس۳۵۶۱۱۴۵۰۷:۲۰:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
یکی از مهمترین دلایل مصرف زیاد انرژی استفاده مردم از وسائل قدیمی و با تکنولوژی پایین است. استفاده از ماشین هایی با متوسط مصرف حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر بجای اتومبیل های روز دنیا که نصف این مقدار را مصرف میکند. استفاده از کولرهایی که بازده مصرف انرژی آنها پایین بوده و کارخانجاتی که بسیار با فن آوری روز فاصله داشته و اتلاف انرژی در آنها بسیار زیاد است....
میثم۳۵۶۱۱۴۷۰۷:۲۱:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اگر فقط بخش کوچکی از هدر رفت منابع و سرمایه ملی رو صرف ساخت نیروگاههای خورشیدی در کویر لم یزرع میکردن الان نه آلودگی بود نه کمبود برق نه اتلاف سوخت فسیلی ولی افسوس که..
ناشناس۳۵۶۱۱۶۵۰۷:۳۴:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بیشترین مصرف انرژی مصرف خانگی است. وقتی هوا گرم است نمی توانی از مردم بخواهی از کولر استفاده نکنند، منتهی یک موضوع که مغفول مانده، استفاده از کولرهای گازی در مناطق خشک و نیمه خشک است! کولر گازی سه برابر کولر آبی برق مصرف می کند، از طرفی در مناطق خشک بخاطر کمبود رطوبت اتفاقا استفاده از کولر آبی نه تنها از نظر مصرف برق بصرفه تر است بلکه باعث افزایش رطوبت شده و از لحاظ بهداشتی بخصوص پوست و ریه افراد ضروری هم هست، بنا بر این بجای اینکه مردم را به کاهش مصرف فرابخوانیم(که همین هم ضروریست)، توصیه شود تا از کولرهای آبی که انصافا مناسب تر و کم خرج تر و ارزانتر هم هستند استفاده شود!
ناشناس۳۵۶۱۴۰۷۱۱:۲۰:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
با رواج کولر آبی هم داد شرکت آب و فاضلاب در خواهد آمد.
ناشناس۳۵۶۱۱۶۷۰۷:۳۷:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مصرف بی رویه یعنی چی؟؟.یخچالی که تولید کردید به من دادید با قیمت جهانی پرمصرفه.کولر هم همینطور .تلویزیون هم همینطور .لامپ هایی که به اسم تولید داخل از چین وارد می کنید هم همینطور.
حمید۳۵۶۱۱۷۱۰۷:۴۲:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مصرف برق خانگی در ایران بسیار کمتر از نصاب های جهانی است ، اما در مورد مصرف برق صنعتی هم باید گفت که افزایش مصرف برق یعنی کارکرد بیشتر واحدهای صنعتی با انرژی پاک که مورد افتخار کشورهای صنعتی می باشد . نکته مهم در ایران عدم سرمایه گذاری است که دلیلش را همه می دانیم، حالا این ضعف را می خواهیم با حذف شاخص های جهانی و خواهش و التماس پوشش دهیم که نمی شود و نخواهد شد....
بی نام۳۵۶۱۱۷۳۰۷:۴۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
لطفاً یک بررسی از وضعیت تامین و مصرف برق کشورهای همسایه به غیر از عراق افغانستان و پاکستان انجام دهید مثلا عربستان ترکیه بعد انگشت اتهام به سمت مردم بگیرید مشکل مصرف نیست شبکه توزیع و زیرساخت فرسوده اتلاف انرژی در این شبکه و از همه مهمتر عدم تناسب سرمایه گذاری در تولید و توزیع بزرگترین مشکل در این موضوع است وقتی انتظار افزایش جمعیت داریم و به تبع آن مصرف انرژی باید به فکر زیرساخت های لازم باشیم .
ناشناس۳۵۶۱۱۷۴۰۷:۵۰:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دل بی رحم و انرژی ارزان آدم آتیش میگیره از این نحوه مصرف کولر گازی و فن کوئل روشن، پنجره باز، اداره دولتی
محمد۳۵۶۱۱۸۲۰۷:۵۵:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مقصر مردم نیستند، تجهیزات پرمصرف و سیستم انتقال قدیمی و با اتلاف بالای انرژی است است. یک نمونه از کولر گازی، اگر ما کولر دارای اینورتور داشته باشیم مصرف برق تا 1/10 در شهرهای گرم کاهش پیدا میکند، اما این مدل کولر خیلی خیلی گرانتر از کولر گازی معمولی است. ملت مقصر هستند آیا؟
ناشناس۳۵۶۱۱۸۳۰۷:۵۵:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بنزین هم هست که سرکوب قیمتی شد
ناشناس۳۵۶۱۱۸۷۰۸:۰۰:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
توليد برق مانند توليد نفت و گاز نياز به سرمايه گذاري دارد .
ناشناس۳۵۶۱۱۸۸۰۸:۰۱:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
وقتی خودروهای بی کیفیت تولید می کنند که علاوه بر اینکه جان مردم را به خطر می اندازد (مدیر فروش ایران خودرو، اگر تا بحال خودروهای ما جان صدها نفر را گرفته اند اجازه بدهند چند ماهی جان تعداد دیگری را هم بگیرد) با مصرف سوخت سه برابر منابع ملی و ثروت ملی را از بین می برند؟
ناشناس۳۵۶۱۱۹۸۰۸:۱۷:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مصرف برق و اب میلیونها افغانی را هم بحساب مردم ایران میگذارید؟!
رضا۳۵۶۱۲۰۹۰۸:۳۶:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
لطفا اگر امکانش هست این گذاره را به گوش مسئولین برسانند که خواهشا درست و مداوم اطلاع رسانی کنند: بسیاری از مردم عامه فکر می کنند و اصلا اعتقاد دارند که ما برق را صادر می کنیم و به مردم خود نمی دهیم!! خیلی تاثیر روانی و عملی بدی هم دارد!!
ناشناس۳۵۶۱۲۱۴۰۸:۴۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اگر سالانه برای ایجاد زیرساخت 1000 مگاوات تولید برق برنامه ریزی میکردیم با این بحران ها مواجه نمیشدیم
نعیم۳۵۶۱۲۱۵۰۸:۴۱:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
همه اش برمیگردد به تحریم تحریم تحریم کافی است به درآمد کشورهای عربی خلیج فارس از فروش نفت و ایران در این بیست ساله بنگرید متوجه عمق فاجعه خواهید شد
ناشناس۳۵۶۱۲۲۰۰۸:۴۸:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
همه دنیا به مصرف برق خودشون افتخار میکنند.
ناشناس۳۵۶۱۲۳۳۰۸:۵۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
هنوز هم معتقدید تحریم روی کشور اثر نداشته.یکی از بزرگترین دشمنان چین ،آمریکاست.ولی این کشور حاضر نیست برای یک روز با آمریکا قطع رابطه کند.یعنی به نظر شما مسئولان چینی غرب زده یا خائن هستند.تا دیر نشده و کشور به نقطه بی بازگشت از نظر فلاکت نرسیده باید فکری کرد.تمام صنعت کشور اعم از صنعت برق،پتروشیمی ،نفت و...به خاطر تحریم و عدم امکان بروز رسانی، دچار مشکلات حاد شده اند.
ناشناس۳۵۶۱۲۳۵۰۹:۰۰:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
دوستان دولت شهید رییسی از افتخاراتشون تثبیت وضعیت برق بود .
ناشناس۳۵۶۱۸۳۸۱۸:۱۵:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
تثبیت از نظر ایشون، قبلیا میگفتن برق خونه ها قطع بشه این دولت گفت برق صنایع قطع بشه
ناشناس۳۵۶۱۲۵۹۰۹:۲۳:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
در کشورهای همسایه ایران حتی ترکیه هم قطع برق وجود دارد.
ناشناس۳۵۶۱۲۹۱۰۹:۴۸:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
برق هسته ای پس کجاست
ناشناس۳۵۶۱۴۴۳۱۱:۵۰:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۳۱
برق هسته ای کمتر از یک درصد برق کشور رو تأمین میکنه ..
ناشناس۳۵۶۱۲۹۲۰۹:۴۸:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بدمان نيايد ، برخي سياست ها و يا برنامه هاي ما اين است : « امروز مان بگذرد ، فردا هم خدا كريم است » !!
ناشناس۳۵۶۱۲۹۳۰۹:۴۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
تولید، مونتاژ و واردات وسایل سرمایشی بسیار بی کیفیت و بسیار پر مصرف واز لحاظ فن آوری از رده خارج و مجبور بودن مردم به استفاده از این قبیل وسایل، نقش مخربی در مصرف برق دارد .البته که فرهنگ مصرف هم نقش زیادی دارد .
ناشناس۳۵۶۱۳۶۲۱۰:۳۷:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
پس ما چرا اینقدر برای انرژی هسته ای هزینه کردیم؟ چرا الان برق نداریم؟
ناشناس۳۵۶۱۴۱۳۱۱:۳۱:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بهر حال فرهنگ مصرف بی تاثیر نیست.
ناشناس۳۵۶۱۴۲۶۱۱:۳۹:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
به نظر می رسد برق در اولویت هیچ دولتی نبوده وگرنه نباید وضع این طور باشد
ناشناس۳۵۶۱۴۸۵۱۲:۱۴:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اگر تحریم و در انزوا نبودیم به راحتی می توانستیم با جذب سرمایه های خارجی نیروگاههای خورشیدی و بادی بسازیم .
ناشناس۳۵۶۱۵۱۷۱۲:۴۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
مقاله بجایی بود اما تحلیل کاملی نداشت ۱- مردم به هیچ توصیه دولتی عمل نمی کنند چرا؟ چون در ۲۰ سال گذشته هیچ دولتی نتوانست اعتماد مردم را جلب کند ۲- مردم آمارهای سازمانهای دولتی و حتی خصوصی را نمی پذیرند چون در ۲۰ سال گذشته آمارسازی مد شد ۳- مصرف بنزین بالاست چون خودروهای ملی ( داخل ساخت) نتوانستند در ۴۵ سال گذشته از تکنولوژی جدید بهره ببرند. اصلأ کارخانجات ریز و درست داخلی حتی ایران خودرو قصد بومی سازی تکنولوژی که هیچ قصد تنظیم یک قرارداد خوب را هم نداشتند. مثال آن کارخانه داسیا ( داچیای) که همان رنو بود و خود بعد از یک برنامه ۲۰ ساله شد برند اروپا همینطور اسکودا ۴- ۴۵ سال افت و خیز اتمی، نیروگاه بوشهر، فرانسه ، امریکا، شوروی و حالا روسیه! نتیجه به یک تکنولوژی بومی ساخت نیروگاه اتمی ختم نشد. هیچ نیروگاهی برای ایران با این جمعیت به صرفه تر از نیروگاه اتمی نیست. سولار و باد توهم هستند مصرف خانگی و صنعتی و تجاری و کشاورزی و حتی خودروهای الکتریکی مبتنی بر تولید برق هستند ۵- در بسیاری مناطق اماکن ایزوله نیستند، پرت انرژی دارند، گرما و سرما هر دو مشکل ساز هستند. ۶- چوب بی فرهنگی !! فرهنگ مصرف بهینه، اعتقاد به پرداخت کمتر و اقتصادی و کاهش مصرف یک هنر و قدرت و فرهنگ عالی است نه داشتن قبوض بالا و ندانستن هنر مصرف بهینه
ناشناس۳۵۶۱۷۴۷۱۶:۵۳:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳۱
جلو نکشیدن ساعت یکی از کارهای اشتباهی بود که انجام شد. وقتی دولتمردان یه همچین کارهای رو میکنن چه انتظاری از مردم هست.
خسرو سلجوقی۳۵۶۱۹۰۲۱۹:۴۴:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۳۱
اگر مدیران وزارت نیرو به دانش بهره‌وری از منابع موجود مسلط بودند با استفاده از ژنراتورهای بلااستفاده در مراکز اداری و مسکونی و غیره در ساعات پیک و یا لازم از طریق سکوی پرداخت بر خط استفاده می‌کردند و پیشنهادی که چند سال است روی میز مدیران وزارت نیرو در گردش است.
ناشناس۳۵۶۱۹۷۶۲۱:۰۱:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
پنل خورشیدی با قیمت ارزان در اختیار مردم بزارین نصب کنن برق اضافه رو صادر کنید
آیاسین۳۵۶۲۴۲۳۱۰:۵۶:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱
باسلام حضور بیش 8 میلیون از افاغنه غیرقانونی ( بدون گذرنامه ) در ایران و استفاده بی مهابای آنها از منابع انرژی ایران خاصه برق را دچار بحران جدی کرده است بازگرداندن مهاجرین غیر قانونی بسیاری از مشکلات انرژی ما را حل خواهد کرد
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

      2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

      3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

      4. وقتی آمریکا جا می ماند

      5. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

      6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

      7. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

      8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

      9. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

      10. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

      11. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

      12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

      13. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

      14. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

      15. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

      16. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

      17. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

      18. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

      19. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

      20. از باب قدرشناسی

      21. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

      22. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

      23. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

      24. واکنش پلیس پایتخت به انتشار تصویرِ معتاد متجاهر

      25.  اگر اعتماد به بورس را برنگردانیم رشداقتصادی۸درصدمعنا ندارد

      آخرین عناوین