شوک بزرگ حماس به صهیونیست ها

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030517091 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 شوک بزرگ حماس به صهیونیست ها

جنبش حماس به تازگی در اقدامی قابل توجه و معنادار، یحیی سنوار را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کرده است. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی اسبق حماس، چند روز قبل و در قالب یک عملیات تروریستی، توسط رژیم صهیونیستی در تهران به شهادت رسید. رویدادی که با بازتاب های گسترده بین المللی همراه شد و مقام های ارشد کشورمان به صراحت اعلام کرده اند ایران انتقام خون میهمان خود را از دشمن اسرائیلی خواهد گرفت. با این همه، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس آن هم در حالی که وی رهبر حماس در نوار غزه نیز است، حامل پیام‌های معناداری است که در این رابطه به طور خاص می تواد به دو مورد اشاره کرد. 

اول اینکه حماس با این انتخاب خود نشان داد که در جنگ با صهیونیست ها قوی تر و راسخ تر شده است. یحیی سنوار فردی است که سال ها به جهاد با دشمن صهیونیست پرداخته و دستگاه های امنیتی و جاسوسی رژیم اشغالگر قدس سال هاست که در پیِ ترور وی هستند. بسیاری از افکار عمومی و البته تحلیلگران در اراضی‌اشغالی، یحیی سنوار را مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی می دانند. فردی که عزم راسخی را در برابر رژیم صهیونیستی دارد و در تمام عمر خود نیز متمرکز بر نبرد با اسرائیل و جریان های نفوذی آن بوده است. از این رو، انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس به معنای این است که حماس سعی بر آن دارد تا به نحو منسجم تر و فراگیر تری با صهیونیست‌ها مقابله و مبارزه کند. اجماع اعضای شورای حماس بر ریاست یحیی سنوار نیز نشان از آن دارد که در مورد این دستورکار در درون سازوکارهای حکمرانی حماس اجماع نظر وجود دارد. 

دوم اینکه حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود عملا این پیام را رسانده که به چیزی جز کسب پیروزی در جنگ غزه فکر نمی کند. این همان موضوعی است که یحیی سنوار خود به صراحت آن را در قالب پیامی اعلام کرده و تاکید نموده که "یا مقاومت فلسطینی پیروز جنگ غزه می شود و یا شاهد وقوع کربلایی دیگر خواهیم بود". موضوعی که آن نیز از در پیش بودن روزهایی سیاه و دردناک برای صهیونیست ها در ادامه راه خبر می دهد. 

نکته قابل تامل اینکه اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه عملا وضعیت را برای خود بدتر کرد و تردیدی نیست که در دوره فعالیت یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، بایستی شاهد آن باشیم که با توجه به عقبه و سابقه نظامی و امنیتی وی و دیدگاه های خاصش مبنی بر ضرورت کشاندن جنگ به عمق اراضی اشغالی، سطح بحران ها و چالش های امنیتی برای رژیم اشغالگر قدس چندین برابر شوند.