کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس معرفی شد
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه)، متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به شرح زیر قرائت کرد:
« ۱- علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش ۲- ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳- حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات ۴- عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی ۵- عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه
۶- محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۷- احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۸- غلامرضا نوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی ۹- امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری ۱۰- عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح
۱۱- فرزانه صادق؛ وزارت راه و شهرسازی ۱۲- سیدمحمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۳- حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۴- سیدعباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۵- اسکندر مومنی؛ وزارت کشور
۱۶- سیدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ۱۷- محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت ۱۸- عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو ۱۹- احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان»
ستار هاشمی و فرزانه صادق با ۴۸ سال سن جوانترین وزرا و عبدالناصر همتی با ۶۷ سال سن، مسنترین وزیر پیشنهادی هستند. متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، ۵۹.۷ سال است.
همچنین نام برخی از چهرههایی که در دولتهای روحانی و ابراهیم رئیسی حضور داشتند در لیست پیشنهادی کابینه چهاردهم به چشم میخورد. عباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در دولت یازدهم و دوازدهم روحانی حضور داشتند.
همچنین از وزرای دولت سیزدهم نیز اسامی سید اسماعیل خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات، عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو و امین حسین رحیمی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری در لیست کابینه چهاردهم به چشم میخورد.
نام دو نماینده مجلس در فهرست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم اعلام شد. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد در مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و احمد دنیامالی، نماینده بندانزلی در مجلس هم به عنوان وزیر پیشنهادی وزرش و جوانان معرفی شدند.
نخستین واکنشها به کابینه پیشنهادی پزشکیان
جبهه اصلاحات ایران در نامه ای که شب گذشته به رئیس جمهور نوشته است از ترکیب کابینه انتقاد کرده است. در بخش هایی از این نامه آمده است: «در مرحله اول شکلگیری هيأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینیها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأیگیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند...
مجموعه فرآیندهایی که موجب پیروزی جنابعالی به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور ایران شد، فرصت مغتنمی را هم برای اصلاح شیوه حکمرانی در کشور و هم ترمیم شکاف بیسابقه بین حاکمیت و ملت فراهم آورده است و این دستاورد زمانی میتواند به تحقق اهداف گفته شده بینجامد که گفتار، رویکرد و عملکرد دولت برآمده از این انتخابات بتواند در وهله اول در راستای خواست و مطالبات مردم و تامین حقوق همه شهروندان این کشور باشد.»
احمد زیدآبادی در کانال تلگرام خود نوشت: «ترکیب کابینه بدین صورتی که به مجلس معرفی شده است، با توجه به اهدافی که آقای پزشکیان برای خود اعلام کرده، به قول امروزیها دارای دو یا سه "باگ" اساسی است.
با این حال، این در حوزۀ حقوق رئیس دولت است که همکاران خود را انتخاب کند. نامناسب بودن برخی همکاران رئیس جمهور در درجۀ نخست، مشکل خود اوست. اگر او واقعاً فکر میکند که با برخی از این افراد میتواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسۀ داغتر از آش شویم!
در دنیا معمولاً دست رؤسای دولت برای انتخاب همکاران خود کاملاً باز است. از طرفی مردم هم خیلی خود را درگیر انتخاب نوع همکاران رئیسجمهور نمیکنند و مطالبات خود را از کلیت دولت طلب میکنند. در ایران اما بدبختانه دست رئیسجمهور برای گزینش همکاران خود باز نیست و گروهها و محافل سیاسی هم به طرزی خارج از قاعده خود را درگیر جزئیات این موضوع میکنند.
به هر حال، اگر این چند نفری که اصطلاحاً "باگ" کابینه به نظر می رسند، خود را متعهد به همراهی با سیاستهای اعلام شدۀ رئیسجمهور کرده باشند که چه بهتر، اما اگر احیاناً بخواهند ساز مخصوص خود را ناهماهنگ با ارکستر دولت بنوازند، آنگاه این به عهدۀ رئیس جمهور است که بخواهد تسلیم آنان شود یا آنکه قاطعانه به همکاری آنان خاتمه دهد.
آنچه فعلاً برای ما اصل است، عمل دولت به تعهدات خود برای پایان دادن به این وضعیت نابسامان است. باقی قضایا فرع بر این است.»
مالک شریعتی نماینده تهران و از نزدیکان علیرضا زاکانی، در توییتی درباره فهرست وزرای معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان به مجلس نوشت: «یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آنها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با ۱۲ شاخص اعلام شده رهبرانقلاب ندارند. پیش بینی: حداقل ۴ وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس نمیشوند.»
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران و عضو شورای راهبری انتخاب کابینه چهاردهم درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان به خبرآنلاین گفت: کابینهای که شورای راهبری و ما آن را تصور کرده بودیم، کابینه مطلوب بود و کابینهای که امروز آقای پزشکیان معرفی کرد یک کابینه ممکن است. حتما بین کابینه مطلوب و کابینه ممکن فرق است. آنچه که اتفاق افتاد مقدورات و اعمال محدودیتهایی بود که برای آقای پزشکیان وجود داشت. در مجموع ترکیب عمومی کابینه را میپسندم اما در برخی از وزارتخانهها نواقصی وجود دارد که کار دولت را سخت میکند.
مرعشی با بیان اینکه کابینهای که شورای راهبری به رئیس جمهوری معرفی کرد حدود ۵۰ درصد با کابینهای که امروز معرفی شد متفاوت بود، گفت: بخشی از این مسئله به استعلامات نهادهای امنیتی باز میگردد که یک تکلیف قانونی بود و استعلام برخی از افراد منفی اعلام شد. همچنین آقای پزشکیان پیاپیش گرایشهای مجلس را برای بخشی از کابینه مورد توجه قرار دادند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب، با اشاره به حضور وزرای دولت سیزدهم در فهرست کابینه چهاردهم و انتقادات اخیر اصلاحطلبان نسبت به آن، بیان کرد: به جز وزارت اطلاعات بقیه نقدها وارد نیست، درباره وزارت اطلاعات هم حتما یک مصالح برتری مطرح بوده است که آقای پزشکیان آقای خطیب را معرفی کردند.
کنایه آذری جهرمی به اصلاحطلبان
محمدجواد آذری جهرمی ساعتی پس از معرفی کابینه به مجلس در کانال تلگرام خود نوشت: «موفقیت دولت، موفقیت ملّت است؛ انتقادهای زود هنگام و بیانیههای تضعیف کننده موضع رئیس جمهور در پی معرفی کابینه؛ شلیک به پای خود است.
یار شاطر باشیم نه بار خاطر؛ وقت برای انتقاد زیاد است!»
***
واکنش رادان به برخورد پلیس با دو دختر بر سر حجاب
به گزارش فارس، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در آیین بزرگداشت روز خبرنگار با اشاره به موضوع کشف حجاب گفت: موضوع فقط کشف حجاب نیست، دشمنان برای حرکت به سمت برهنگی و عریانی و موضوعات دیگر برنامه دارند.
سردار رادان گفت: در موضوع اخلاق چشممان بسته شده موضوع فقط کشف حجاب نیست از کشف حجاب به برهنگی می روند و از برهنگی به موضوعات دیگر می روند. آیا موضوع عفاف و حجاب یک موضوع اجتماعی است یا انتظامی از نظر من یک موضوع اجتماعی است و یک موضوع انتظامی نیست اما همه موضوعات اجتماعی بایدها و نبایدهایی دارد و باید در بایدها و نبایدها مداخله کرد و این حرکت مسئولانه، رسانه است که در جامعه درخصوص احترام به قانون کار کند.
فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: اگر کشف حجاب جرم است؛ قانون است. اگر اشکالی در قانون است قانون را بررسی کنید نه اینکه با مجری قانون که با مظلومیت می خواهد قانون را اجرا کند برخورد کنید.
وی گفت: باید جامعه را به سمتی هدایت کنیم که اگر قانونی داریم بر مجری قانون خرده نگیریم. اگر با قانون مشکل دارید به دنبال اصلاح قانون بروید.
وی با اشاره به موضوع دستگیری دو دختر نوجوان گفت: هیچ کسی ناسزا و دشنام های این دو نوجوان به همکار ما را ندید؛ هیچ کسی نگفت این دو خانم، قانون را زیر پا گذاشته اند و آن رفتار مشکل داشت در کل بی قانونی آنها دیده نمی شود و از اینجا به این می رسیم که قاچاقچیان باخودروهای شوتی از روی ماموران پلیس رد می شوند و مقابل مامور راهنمایی و رانندگی که برای حفظ جان آنان، خودرو را متوقف کرده می ایستند و قانون را زیر پا می گذارند.
***
استقبال خبرگزاری اصولگرا از معاون زنان و خانواده پزشکیان
مهر نوشت: «مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشورمان در حکمی، زهرا بهروز آذر را به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد...
زنان به عنوان نیمی از جامعه مسائل و چالشهای مختلفی دارند و به عنوان محور خانواده در پیشبرد جامعه به سمت تعالی بسیار اثر گذار هستند. با توجه به اهمیت حوزه زنان نقشآفرینی مؤثر معاون زنان رئیس جمهور در توجه دولت در تصمیمگیریها و اقدامات به امور زنان، میتواند زمینهساز تحولات بسیاری باشد و ظرفیت این قشر از جامعه نیز به درستی به کار گرفته شود.
حضور ایشان به عنوان یک مادر جوان دهه شصتی فرصت خوبی است تا تغییرات اساسی در حوزه تصمیمگیری و بهبود شرایط بانوان در کشور ایجاد شود. تجربه حضور ایشان در نهادهای مدنی مانند شهرداری تهران و بحث توجه به امنیت زنان در حوزه مدیریت شهری نیز بسیار مغتنم است.
اما انتظار میرود با توجه به آسیبهایی که در کشور ما متوجه خانواده است مسائل مربوط به این حوزه را در اولویت قرار داده و با نگاهی واقع بنیانه مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی اهم چالشهای بانوان را احصا کرده و برای حل آنها تلاش کنند.»
***
پیشنهاد به رئیس جمهور درباره فیلترینگ
هممیهن نوشت: «گرچه آقای پزشکیان مثل قبلیها وعدههای بیحساب و کتاب؛ بهویژه وعدههای ناشدنی مثل تکرقمی کردن تورم نداده است؛ ولی اجمالاً برخی وعدههای ایشان کمابیش روشن است و حتی نیازی به وعدههای تفصیلی نیست...
با این حال، از کلیات و جزئیات سخنان ایشان چند وعده استنتاج میشود. وعدههایی که انجام آنها نهتنها کمهزینه یا بیهزینه است؛ بلکه بسیار هم سودآور است.
مهمتر از همه اینکه انجام آنها مطابق اخلاق و توصیههای امامعلی هم هست. مگر نه اینکه به قول امامعلی: «خشم عمومى مردم، خشنودى خواص و نزدیکان را از بین مىبرد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بیاثر مىکند.» پس باید دنبال خشنودی همگانی بود و از خشم خواص نترسید. هیچ هزینهای هم ندارد. رفع فیلترینگ و آزادسازی فضای مجازی همهاش سود است.
اول از همه خواست عمومی مردم است. مردمی که اکثریت قاطع آنان از این شبکهها استفاده میکنند و نمیدانند چرا حکومت مانع دسترسی آزاد آنها به این شبکهها است؟ مهمتر از همه یوتیوب است که عدم دسترسی به آن نوعی بلاهت محض است. در توئیتر هم که خود آقایان حضور دارند و برای آگاهی مردم توئیت میزنند و مردم با خرید فیلترشکن باید وارد آن شوند. آقای پزشکیان هم در این برنامه هستند.
اگر با فیلترشکن میروند که استفاده از آن نقض مقررات است. اگر فیلترشکن ندارند که این تبعیضی آشکار است. بیتردید فیلترینگ عوارض روانی و مادی و اخلاقی فراوانی دارد که ورود به آن مجال دیگری میخواهد.»
فرایند قانونی فیلترینگ باید شفاف شود
محمد کشوری کارشناس فضای مجازی در گفتگو با تابناک با بیان اینکه یکی از سازوکارهای رفع فیلترینگ، کمیته فیلترینگ است، گفت: همان طوری که در روزهای اخیر مشاهده کردید وزیر ارتباطات دولت سیزدهم تاکید کرد ما قصد داشتیم؛ گوگل پلی و یوتیوب را باز کنیم، ولی همه اعضا کارگروه موافق نبودند خب اولین مشکل همین جاست اعضا چه کسانی بودند و چه نظری دادند؟ چه کسی موافق و چه کسی مخالف بود؟ یعنی نه تنها از مفاد بحث در این جلسه هیچ کس مطلع نیست؛ بلکه از اینکه چه کسانی و چه دستگاههایی رای موافق و مخالف دادند هم مطلع نیستند بنابراین در حداقلیترین شیوه خودش هم ما شفافیت را نداریم ما اصلا مصوبات کمیته فیلترینگ را نداریم و نمیدانیم، زیرا جایی منتشر نشده است که چه مصوبهای در چه تاریخی چه سایتها یا پلتفرمها مخصوصا پلتفرمهای بزرگ را فیلتر کرده است. یکی را کمیته فیلترینگ فیلتر میکند دیگری را دستور قضایی یکی را شورای امنیت کشور فیلترینگ میکند این وضعیت فعلی است به نظر من اولین گامی که رئیس جمهور میتواند اصلاح کند این وضعیت است.
این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: اصلیترین شکل اصلاح این است که مصوباتی که باعث فیلتر پلتفرمها شده است؛ مفادش منتشر شود تا ببینیم به چه نحوی رفع فیلتر شود. برای اینکار قاعدتا باید از جاهایی که حساسیت کمتر و اجماع بیشتری دارد، شروع شود.
کشوری خاطر نشان کرد: بنده فکر میکنم با شفافیت در این موضوع فیلترینگ، درصد قابل توجهی از مسیر طی میشود کسی که رای میدهد چه موافق و چه مخالف اگر بداند که رای او منتشر میشود و همگان از این رای مطلع میشوند خیلی حساب شدهتر و با تدبیر رای میدهد در نتیجه خود این عمل شفافیت گام بسیار مهمی است. در مورد خود پلتفرمها باید یک به یک در خصوص موضوعات فنی، تبعاتش و مسائل آن نیز صحبت شود و به یک برنامه زمان بندی مشخص به سمت حل مسئله پیش رود.
***
آسیبشناسی قاضیزاده از شکست اصولگرایان در انتخابات
امیرحسین قاضیزاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که یک روز قبل از انتخابات انصراف داد گفتگویی با فارس داشته که بخشهایی از آن را میخوانید:
«-یکی از آسیبهایی که در انتخابات ایران داریم شخصیت زدگی است یعنی به جای اینکه نیازهای جبهه انقلاب مد نظر ما باشد گرفتار شخصیتها شدهایم. آن هایی هم که میخواهند این صحنه را داوری و مدیریت کنند چون پیش فرض دارند و نیازها و روندها را طبق اشخاص تعیین میکنند نمیتوانند عملکرد درستی داشته باشند.ما در جبهه انقلاب به انتخابات کاملاً ایدئولوژیک نگاه میکنیم، در حالی که انتخابات همیشه جنسش ایدئولوژیک نیست مردمی هم که رای میدهند ایدئولوژیک رای نمیدهند.
-سه میلیون نفر از افرادی که در دور اول انتخابات رای داده بودند در دور دوم انتخابات شرکت نکردند در عوض ۹ میلیون نفر جدید در دور دوم انتخابات رای دادند. همین مسئله را هم بررسی کنیم به نتایج جالبی خواهیم رسید.
باید بررسی کرد که این ۳ میلیوننفری کهرای ندادند متعلق به کدام گروه و جریان بودند و ۹ میلیون نفری که اضافه شدند با کدام انگیزه در انتخابات شرکت کردند.چیزی که در فضای رسانه جبهه انقلاب میبینم این است که تحلیل انتخابات و نتیجه آن را بسیار سادهاندیشانه نگاه میکنند، مطرحکردن مسائلی مثل رای قومیتی درست نیست.
-آسیب بزرگی که در رفتار بازیگران سیاسی اصولگرایی میبینم این است که این آسیب ناشی از دو عنصر کبر و دروغ است، یعنی ما رفتاری متکبرانه در عرصه سیاست داریم و همه واقعیتها را به مردم نمیگوییم. مردم متوجه میشوند که ما متکبرانه رفتار میکنیم و همه حرفهای ما درست نیست.
-نگاه صفر و صدی به اشخاص سیاسی درست نیست چون همه افراد دارای نقاط قوت و ضعف هستند و باید تلاش کرد که به نقاط قوت و ضعفشان برابر نگاه کرد تا اصلح را تشخیص داد. ما بهجای اینکه غرق اشخاص بشویم، غرق در شاخصهای جبهه انقلاب شویم.
-متأسفانه دیدیم که در انتخابات عدهای شورای نگهبان را متهم میکردند که چرا این افراد را تایید کرده است، شورای نگهبان طبق تکلیف قانونی خود عمل میکند و مسئول به وحدت رساندن ما نیست.»
***
رسایی در انتخابات کمیسیون فرهنگی رای نیاورد
به گزارش تابناک، حمید رسایی از اعضای ستاد جلیلی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز، نتوانست آقا تهرانی را در انتخابات ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شکست دهد.
در حالی تلاش اعضای ستاد جلیلی، همانند امیر حسین ثابتی، بیژن نوباوه و حمیدرسایی در رساندن این گزینه به ریاست کمیسیون فرهنگی ناکام ماند که در جلسه این کمیسیون حجتالاسلام آقاتهرانی با ۸ رأی به ریاست آن انتخاب شد.
رسایی با کسب ۵ رأی نتوانست رای لازم را کسب کند .