کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست/ نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

  4030527063 ۱۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست/ نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

کمک قالیباف به پزشکیان برای طرد رادیکال‌های چپ و راست

صبح‌نو روزنامه نزدیک به قالیباف نوشت: «آن‌گونه که پیداست نه دولت، عزم دور زدن مجلس را داشت نه مجلس، با موضع به کابینه رئیس‌جمهور می‌نگرد. این شاید نوع جدیدی از رابطه بین قوا است که می‌تواند فضای سیاسی کشور را هم تحت تأثیر قرار دهد. نوع رابطه مجلس و دولت البته در ارتباط با رابطه قالیباف و پزشکیان است. این رابطه هرگز حتی در اوج رقابت هم تخریب نشد و در شرایط معقولی پایدار ماند و با ادبیات وفاق و کارآمدی، امکان تداوم هم خواهد داشت. 

پزشکیان می‌داند که قالیباف با رادیکال ها مرزبندی دارد و از ادبیات عقلانیت انقلابی و مقابله با تحجر سخن می‌گوید. قالیباف هم می‌داند که پزشکیان، خاتمی و روحانی نیست و می‌توان روابط دولت و مجلس را با کمترین تنش پیش برد تا رفته‌رفته فضا بر رادیکال‌های چپ و راست تنگ شود و مجلس با رویکرد عقلانیت انقلابی در کنار دولت چپ میانه با ادبیات وفاق که بیشتر از هر کسی شبیه شخصیت پزشکیان است به امور مردم رسیدگی کند.

به نظر نمی‌رسد که هفته رأی اعتماد تأثیر بزرگی در این روابط و فضای شکل گرفته ایجاد کند و سیاست ایران تا اطلاع ثانوی برخلاف نظر رادیکال‌ها پیش خواهد رفت.

زمان شکل گیری صورت جدیدی از اصلاح طلبی و اصول گرایی فرا رسیده است.»

***

نظر رادان درباره اجرای طرح نور در دولت جدید

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در گفتگو با فارس در خصوص اجرای طرح نور در دولت جدید اظهار داشت: در خصوص اجرای طرح نور باید به قانون مراجعه کنیم چرا که هر چیزی که قانون باشد پلیس مجری آن قانون بوده و باید طبق قانون آن را انجام دهد؛ مگر اینکه از همان مسیر قانونی یک تکلیف از پلیس برداشته شود.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: آن چیزی که من متوجه شدم این است که ریاست محترم جمهوری به شدت به اجرای قانون علاقمند هستند و در صحبتی که با همدیگر داشتیم ایشان قانون را ملاک خودشان می‌دانند و بایستی مسیر را دنبال کنیم.

سردار رادان در پاسخ به این پرسش که در خصوص روش اجرای طرح نور با توجه به سیاست‌های گفته شده دولت در زمان انتخابات گفت: ما روی چرایی موضوع بحث نداشتیم ممکن است در چگونگی موضوع نکته ای وجود داشته باشد؛ پس چرایی هست و چگونگی می‌تواند در هر مقطعی تفاوت‌هایی در اجرا داشته باشد.

***

پزشکیان: نمایندگان  به همه کابینه وفاق ملی رای دهند

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز؛ با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از برنامه های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع و اظهار کرد: دولتی که به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می داند. موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است.  التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز و سیاست ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای هم گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود.امروز عرصه آزمون این همگرایی است. رهبری به صراحت گفتند توفیق دولت موفقیت نطام است. چه توفیقی بالاتر از کاستن از شرایط سخت مردم.

وی تاکید کرد: چاره کار فهم مشترک و اقدام مشترک برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم است. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود شاهد ناامیدی خواهیم بود. مردم در وضعیت سخت اقتصادی هستند. بی عدالتی‌ها در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم. تدابیر و رویه ها جاری قادر به حل این مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند. بی میلی آنان برای شرکت پرشور در انتخابات نشانه‌ای از این دلسردی است. اگر احساس کنند رویه‌های اثربخشی به کار گرفته شده با تمام وجود در صحنه خواهند بود.

وی ادامه داد: چرا اهداف ما محقق نشده است؟ چرا اینجا ایستاده‌ایم؟ چگونه می‌توانیم به اهداف متعالی خود برسیم؟ اگر با همین روش ادامه دهیم تصوری که به جایی خواهیم رسید دیوانگی است. حل این مسائل را می‌توان در پرتو حفط امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد. ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیازمند وفاق ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است حال نوبت نمایندگان مجلس است که نقش خود را ایفا کنند اکنون زمان مفاهمه است نه مقابله. مفهوم وفاق ملی یک رابطه دو طرفه است. همه ارکان تصمیم گیر باید در کنار هم برای حل مسائل قرار بگیرند.

وی بیان کرد: چشم انداز سیاست ها کلی، قانون برنامه و قانون اساسی است. ارزش ها مردم هستند. ما به همه جریان ها و شخصیت ها اعلام کردیم افراد را به ما معرفی کنند. خدا وکیلی افرادی که انتخاب کردیم گروه‌ها نشستند و بیش از ۱۰ هزار پرونده را بررسی کردند. هیچ کدام را بر اساس دید سیاسی نیاوردیم. بر اساس شعار وفاق و وحدت انتخاب کردیم. ما به گفته ها خود پایبند بودیم. تیمی که به مجلس معرفی کردیم نمادی از وفاق و هم بستگی است. از دولت شهید رئیسی، روحانی و احمدی نژاد سعی کردیم افرادی را انتخاب کنیم. این شما هستید که امروز به ما در اجرای این وفاق باید کمک کنید. کاری کنید که صدای واحدی از ما و شما برای جامعه و خارج از کشور بیرون بیاید.

نمایندگان مخالف کابینه چه گفتند؟

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه انتظار داشتیم رییس‌جمهور امروز بالاخره برنامه های دقیق خود را بیان کند خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

محمد قسیم عثمانی با بیان اینکه «مردم به تغییر رای دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس جمهور هرگز نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیس جمهور شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود که صدای بی‌صدایان باشید؛ شما بی صدایان را امیدوار کردید و ناامیدان را به مسیر امیدواری برگرداندید و از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشا اصلاح باشید، از جوانگرایی گفتید شما از جفای به جامعه اهل سنت سخن به میان آوردید، از تغییر و اصلاح سخن گفتید و از حقوق نادیده گرفته شده زنان کشور سخن گفتید اما آیا به گفته‌های خوب و زیبای‌تان عمل کردید؟ در کل جامعه بزرگ زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و در بین جامعه اهل سنت به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید.

روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است، افزود: دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی سازی پرهیز دادند.

مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه های وزرا در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

تذکر قالیباف در حاشیه نطق یک نماینده

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان نماینده بوکان در خصوص حمایت از مذاهب و قومیت‌ها، اظهار داشت: بنده 2 هفته قبل در همین تریبون نطق پیش از دستور داشتم و یکی از موضوعاتی که در نطق مورد اشاره قرار گرفت، بحث مربوط به مذاهب، قومیت‌ها، سلایق سیاسی، طوایف، اقشار و بخش‌های مختلف بود که با صراحت گفتم ما اگر کنار هم قرار گرفته و دنبال کنیم، ایران قوی خواهیم داشت و این باور همه ما است.

وی ادامه داد: برخی اوقات با برخی صحبت‌ها از این تریبون ملی که بلندترین منبر جمهوری اسلامی است حرف‌هایی به دفاع از قومیت‌ها و مذاهب می‌زنیم که عملا به سوی روشی می‌رود که با دو قطبی‌های جعلی باعث مشکلات بیشتری می‌شود. بنده وظیفه داشتم که این مورد را اصلاح کنم.

***

توضیحات فضائلی درباره توییت‌های خود

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با حضور در جمع دانشجویان پنجمین دوره طرح حم در اردوگاه ثامن‌الحجج مشهد، گفت: همانطور که خود رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند، ایشان سخنگو نداشته و ندارند.

فضائلی در عین حال در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان تصریح کرد: توئیت‌های خاص و قاعده‌مندی که گاهی بنده منتشر می‌کنم و در ایتا هم بازنشر می‌شود، کاملا موثق و قابل استناد است.

وی تأکید کرد: محتوای این توئیت‌ها و استمرار چند ساله این اقدام بهترین دلیل برای این است که این اقدام سرخود و بدون پشتوانه انجام نمی‌شود.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین بخشی از ویژگی‌های شخصیتی رهبر انقلاب، گفت: اگر ایشان در جایگاه زعامت و رهبری امت اسلامی هم نبودند، ضرورت داشت تمام بیانات ایشان با دقت مطالعه شود، کمااینکه مراکز تحلیلی و اندیشکده‌های مهم جهان این کار را انجام می‌دهند و نه تنها بیانات و پیام‌های ایشان بلکه زبان بدن، سکوت و کلیه رفتار ایشان را رصد و تحلیل می‌کنند.

***

کنایه سلیمی نمین به برخی اصولگرایان

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با خبرآنلاین، با اشاره به فرستادن سینگال منفی به جامعه با انتقادات زودهنگام به کابینه پیشنهادی پزشکیان، گفت: قطعا کار پسندیده‌ای نیست و امروز نیاز داریم یک نوع امید به آینده را تقویت کنیم. زمانی که دولت جدیدی روی کار می‌آید یک روح جدید در کالبد جامعه دمیده می‌شود؛ تخریب کردن آن هنر نیست و کمک کردن به آن، شرط عقل و شرط پایبندی به منافع ملی است.

وی ادامه داد: همه باید به او کمک کنیم. آقای پزشکیان به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت وفاق ملی پایبند بود و این کار دشواری است. بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب تندرو، خودشان را آماده کرده بودند که در مناصب قرار بگیرند اما چنین زیاده‌خواهی‌هایی جواب نمی‌دهد و واکنش‌ها را بر می‌انگیزد. 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: برخی از نیروهای اصواگرا و طیف رقیب آقای پزشکیان هم زیاده‌خواه هستند که فکر می‌کنند باید خواسته‌های آنان در دولت چهاردهم تامین شود اما این تفکر منطقی نیست و رقیب آنان رأی آورده است. دولت باید در مجموع با گرایش رئیس جمهوری باشد. رئیس جمهوری این وسعت نظر را از خودش نشان داد که افرادی را از هر گرایش جمع آوری کند تا بتوانند منافع ملی را در کابینه تقویت کنند. بر اساس منافع شخصی نباید به گونه‌ای عمل کرد که امیدواری مردم لطمه بخورد. 

***

لاتاری خودرو چه پیام تلخی به جامعه مخابره می‌کند؟

فرهیختگان درباره ثبت‌نام حدود 3 میلیون نفر در طرح فروش ایران خودرو و بلوکه شدن عددی نزدیک به 700 هزار میلیارد تومان در بانک‌ها برای شرکت در این طرح نوشت: «ایران‌خودرو تعداد نامعلومی از خودروهای تولیدی خود را طی یک سازوکار عجیب، یعنی برمبنای قرعه‌کشی با بلوکه کردن مبلغ قابل‌توجهی با مدت‌زمان تحویل نامعلوم به مردم پیش‌فروش می‌کند.

اینکه چه تعدادی از مردم (حتما خیلی کمتر از میلیون‌ها ثبت‌نام کننده) شانس برنده شدن در این به‌اصطلاح لاتاری را داشته باشند و اصلا چند نفر امکان بلوکه کردن 230 میلیون پول تا اعلام نتیجه این لاتاری را داشته باشند، به‌علاوه اینکه چه زمانی این ماشین‌ها در صورت برنده شدن به آنها تحویل داده می‌شود و با آن قرار است چه بکنند و... دقیقا پاسخ سوال بالاست.

این یعنی تصمیم‌گیران نه‌تنها ایده‌ای برای کنترل و سامان‌بخشی به وضعیت موجود ندارند بلکه با اقداماتی از این دست، این فهم را به جامعه منتقل می‌کنند که کسب توفیق در چنین چیزی، برمبنای هیچ فضیلتی نیست و صرفا شانس و تقدیر شماست که می‌تواند کاری کند تا شما برنده قرعه‌کشی یک خودرو با قیمتی حداقل 300 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار باشید.

اتفاقی که با همراهی بانک‌ها و پیشنهادهای اغوا‌کننده آنها (نظیر تقبل بخشی از مبلغ 230 میلیونی مورد نیاز برای ثبت‌نام) در جهت ترغیب مردم به ثبت‌نام در این طرح درصدد القای این پیام هم هست که مجموعه نظام اقتصادی کشور در تلاش برای کامیابی و توفیق مردم جامعه است، بی‌آنکه به این موضوع اشاره کند که این توفیق درصورت بروز اولا مختص بخش خیلی خیلی کوچکی از مردم است، ثانیا به فرض چشم‌پوشی از القای حس سرخوردگی و شکست در اکثریت ثبت‌نام کنندگان، همه اقشار جامعه خصوصا کمتربرخورداران را مشمول نمی‌شود و در قدم سوم هیچ فضیلتی را برای گزینش افراد در نظر نمی‌گیرد و درصورت سلامت برگزاری این لاتاری، شانس اولین و آخرین تعیین‌کننده است. آیا واقعا می‌توان شانسی حکمرانی کرد؟»