پیگرد قانونی در انتظار معلم بلاگرها

  4030611006

معلم بلاگرهایی که پای حریم خصوصی دانش‌آموزان را به فضای مجازی باز کرده‌اند با تصویب یک قانون به زودی تعیین و تکلیف می‌شوند.

پیگرد قانونی در انتظار معلم بلاگرها

«ترک تحصیل کردم.حتی جرات نداشتم از خونه بیام بیرون، می‌خواستم خودم رو بکشم.» این جملات بیژن دانش‌آموز تنکابنی است که معلمش سر کلاس درس از او فیلم گرفت و پخش کرد. موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، شنبه در گفت‌و گو با ایسنا خبرداده است که تعیین تکلیف معلم بلاگرها روی میز شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد و قانون ماده واحده این موضوع پس از بررسی و اصلاح، تصویب و ابلاغ می‌شود.
 
 
۳ ماه پیش ‌به منظور استفاده صحیح از فضای مجازی و حل معظل معلم بلاگرها، به درخواست برخی از اولیا و به دستور وزیر سابق آموزش و پرورش قانون ماده‌واحده حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان تنظیم شد.
 
 
طبق این ماده کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی دانش آموزان شود و از طریق صوت، کلیپ، تصویر، عکس، چیزهایی را منتشر کند که به نوعی به شرایط روحی و روانی دانش آموز صدمه بزند. این کار ممنوع است و اگر مشاهده شود، افراد به مراجع قانونی معرفی خواهند شد و باید پاسخگو باشند.
 
 
کارشناسان آموزشی معتقدند اگرچه برخی معلم بلاگرها با سواستفاده از دانش‌آموزان تعداد قابل توجهی دنبال‌کننده جذب و اقدام به تبلیغات و درآمدزایی کرده‌اند اما برخی از معلم‌بلاگرها نیز با خلاقیت و با حفظ چارچوب شیوه‌های نوینی در آموزش ایجاد کرده‌اند.
 
 
کارشناس حوزه آموزش و پرورش ابراهیم سحرخیز  معتقد است که باید به شکل مورد به مورد تصمیم‌گیری و برخورد کرد. «اینکه به‌صورت کلی فعالیت معلم بلاگرها را ممنوع کنیم، باتوجه به فعالیت مفید برخی از معلم‌ها در فضای مجازی  رویه درست و سنجیده‌ای نیست.» کارشناس دیگر آموزش و مرورش موسی‌الرضا کفاش نیز معتقد است که حضور معلمان در فضای مجازی یک تیغ دولبه است و تصویب یک ماده واحده «قرار نیست اجازه فعالیت صحیح معلمان که باعث ارتقای سطح آموزشی می‌شود را از بین ببرد. »
 
 
کارشناس نظام آموزشی نرگس ملک‌زاده راهکار حل معظل‌های ایجاد شده را تهیه دستورالعمل و بخشنامه‌ و چارچوب فعالیت بلاگری در کلاس درس می‌داند و می‌گوید که برای چنین فضای نیز باید دستورالعملی وجود داشته باشد و در هنگام عدم رعایت هنجارها و موازین اخلاقی، اقدامات قانونی لازم در دستور کار قرار گیرد. به طوری که معلم‌هایی که خارج از ساعت کلاس و با رعایت چارچوب‌ها در راستای آموزش بهتر فعالیت می‌کنند تشویق شوند و معلمانی که از فضای کلاس و دانش‌آموزان سواستفاده می‌کنند توبیخ شوند.