درخواست قالیباف از پزشکیان درباره فضای مجازی/ واکنش روزنامه اصولگرا به شایعه وام میلیاردی فرزین

  4030625088 ۰ نظر، ۲ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

درخواست قالیباف از پزشکیان درباره فضای مجازی/ واکنش روزنامه اصولگرا به شایعه وام میلیاردی فرزین

درخواست قالیباف از پزشکیان درباره فضای مجازی

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز مجلس گفت: نمایندگان مجلس  موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را  در چارچوب های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می­کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد و حمایت رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ارزنده دانستن اقدام مجلس حاکی از صحیح بودن تصمیم مجلس بود.

دکتر قالیباف عنوان کرد: در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس، ضروریست انتصابات رده های میانی هیئت دولت نیز در چارچوب اصولی که رییس جمهور محترم، تحت عنوان وفاق ذکر کرده اند، صورت گیرد. و همانطور که ایشان  بر ضرورت رعایت قانون، در تمامی انتصابات تاکید دارند مجلس نیز در کمیسیون‌های تخصصی بر حسن اجرای قوانین موضوعه به ویژه قانون نحوۀ انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نظارت خواهد کرد.  امیدواریم بر این اساس، مدیرانی با انگیزه، کارآمد، متخصص و معتقد به مبانی انقلاب در تمامی رده‌های مدیریتی انتخاب شده و بتوانند انتظارات ملت شریف ایران را برآورده سازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین با توجه به تأکید رهبر حکیم انقلاب خطاب به  هیئت دولت مبنی  بر حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، این ضرورت احساس می‌شود که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد تخصصی ذیربط و هیئت محترم دولت، نقشۀ راهی در این زمینه تدوین کنند و  درصورت ضرورت تصویب قوانین لازم در مجلس، به فوریت، لایحۀ مورد نظر را به مجلس تقدیم نمایند و کمیسیون‌های مربوطه حسن انجام این کار را از دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری کنند.

***

واکنش روزنامه اصولگرا به شایعه وام میلیاردی فرزین

فرهیختگان نوشت: « گرچه در دو سال اخیر انتقادهایی نسبت به عملکرد رئیس‌کل بانک مرکزی وجود داشته و برخی از اقتصاددانان از تثبیت نرخ ارز انتقاد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد محمدرضا فرزین با تعدیل تدریجی نرخ مرکز مبادله ارز و طلا و همچنین کاهش تدریجی تعداد اقلام دریافت‌کننده ارز ترجیحی و ارز 28500 تومان، سعی داشته با کمترین تبعات، نرخ‌های چندگانه ارز را به همدیگر نزدیک کند.

به نظر می‌رسد وی تاکنون در مدیریت نرخ ارز موفق عمل و از نوسان شدید آن جلوگیری کرده است. توجه داشته باشیم با وجود چندین اتفاق بی‌سابقه غیراقتصادی نرخ ارز از جهش اوایل اسفندماه که عدد 60 هزار تومان را نیز دید تاکنون با وجود نوسان‌هایی در کانال نزدیک به 60 هزار تومان مانده است. همچنین باید توجه داشت پیشنهاد یکسان‌سازی نرخ ارز از سوی علی طیب‌نیا و اخیرا ازسوی وزیر اقتصاد در کوتاه‌مدت بدون در نظر گرفتن پیش‌نیازهای آن به همان اندازه تثبیت نرخ در یک عدد خاص طی مدت زیاد، می‌تواند خطرناک باشد...

 اخیرا چند اکانت خاص در شبکه ایکس (توییتر سابق) ادعا کرده‌اند رئیس کل بانک مرکزی وام میلیاردی با نرخ سود چهار درصد دریافت کرده است. فارغ از اینکه مسئولان بانک مرکزی می‌گویند براساس ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور، نرخ تسهیلات دریافتی مدیران و کلیه کارکنان بانک مرکزی بیش از ۱۰ درصد است، به‌نظر می‌رسد ادعای دریافت وام میلیاردی از سوی رئیس بانک مرکزی با هر نیتی باشد، می‌تواند وجهه، شهرت و اعتبار بانک مرکزی را دچار خدشه کند.

این موضوع دقیقا در زمانی رخ می‌دهد که مدت زیادی به تغییرات سیاسی ناشی از انتخابات آمریکا نمانده و احتمال انتخاب فرد غیرقابل‌پیش‌بینی همچون دونالد ترامپ وجود دارد. اتفاقی که نه به اندازه سال 1397 و زمان خروج آمریکا از برجام، بلکه با شدت ضعیف‌تر می‌تواند منجر به بروز هیجانات در بازارها و انتظارات تورمی در کوتاه‌مدت شود؛ وضعیتی که نیاز به حمایت همه‌جانبه از بانک مرکزی برای عبور از این شرایط دارد.»

***

بازگشت فائزه هاشمی به زمین اصلاحات

تسنیم درباره نامه سرگشاده فائزه هاشمی پیرامون دیکتاتوری حاکم بر زندانیان سیاسی نوشت: «سال گذشته پس از آنکه حسین مرعشی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا کسانی را که دعوت به عدم‌شرکت در انتخابات می‌کنند، خالی از راه‌حل دانست و تحریم انتخابات را بی‌اثر توصیف کرده بود فائزه هاشمی با نامه‌ای از داخل زندان به این سخنان واکنش نشان داد و با «خطا» دانستن دعوت مردم به انتخابات گفت که مردم راه‌حلشان را در انجام «نافرمانی‌های مدنی»،‌ «بی‌اعتنایی» به خواسته‌های حاکمان و افزایش فشار بر حکومت یافتند.

او در بخشی از نامه خود نوشت: «در دورانی که هر روز قانونی می‌نویسند تا بی‌عدالتی و فساد را قانونی کنند، چه چشم‌اندازی برای رقابتی بودن انتخابات، سلامت انتخابات، آزادی عمل منتخبین در تحقق وعده‌ها و مهم‌تر از همه وجود اراده‌ای در منتخبین برای انجام شعارها وجود دارد؟»

حال تجربه برخوردهای رادیکال زندانیان مدعی براندازی نظر هاشمی را برگردانده و او را به مدافع انتخابات تبدیل کرده است. او در نامه اخیر خود می‌نویسد که در زندان آموخته تنها راه رسیدن به آزادی و عدالت و برقراری یک حکمرانی خوب، اصلاحات و به‌ویژه اصلاحات ساختاری است. او در این متن مبارزین را طبل توخالی و دیکتاتورهای حقیری توصیف می‌کند که سرود آزادی و عدالت سر می‌دهند و در چرخه زندگی ستم تولید می‌کنند.

فائزه هاشمی که در نامه به مرعشی انتخابات را خطا توصیف کرده بود، در نامه اخیر خود به مدافع صندوق رأی تبدیل می‌شود و با تشریح اقداماتی که برخی زندانیان برای ممانعت از رأی‌گیری در زندان انجام می‌دادند معترض می‌شود.»

***

اعتراض رسایی به فعالیت ظریف در معاونت راهبردی ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده تهران در جلسه علنی امروز مجلس طی تذکر شفاهی اظهار کرد: متأسفانه برخی از قوانین اجرایی نمی‌شود. قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی اجرا نمی‌شود و مردم اعتراض دارند.

وی گفت: همچنین پزشکیان بارها گفت که افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد اما الان بخشنامه‌ای سازمان برنامه و بودجه صادر کرده مبنی بر اینکه دستگاه‌ها اعتبارات هزینه‌ای خودشان را درباره حقوق بر اساس جدول دهند و مطابق با این جدول، به حقوق مجردها ۲۰ درصد و به حقوق متأهل‌ها ۲۳ درصد اضافه می‌شود در حالی که تورم ۳۵ درصد است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این الان به قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس عمل نمی‌شود؛ آقای ظریف به دلیل آنکه فرزندش دو تابعیت داشت استعفا داد اما مجدداً اعلام کرد که من برگشتم و الان به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور کار می‌کند.

رسایی تاکید کرد: بنده پیگیری کردم و گفتند که آقای پزشکیان تدبیر کرده و تدبیرش این است که در جلسه سران قوا و با موافقت آنها، ظریف برگشته است.

وی بیان کرد: بنده این موضوع را هم از آقای قالیباف و هم از آقای اژه‌ای سوال کردم که هر دو گفتند ما چنین چیزی نداریم. در این شرایط سوال آن است که الان برگشتن ظریف به دولت بر چه اساسی است؟ اگر ما اینجا قانون تصویب کنیم اما آقایان به آن توجه نکنند چه فایده‌ای دارد؟

***

زیباکلام: تفاوت زیادی میان اصلاح‌طلبان رادیکال با براندازان نیست

مشرق نوشت: «صادق زیباکلام بر این باور است که تفاوت زیادی میان اصلاح‌طلبان رادیکال و اپوزیسیون برانداز نمی‌بیند و با نام بردن از برخی چهره‌ها از جمله میرحسین موسوی، مصطفی تاجزاده،فائزه هاشمی و… آنها را افرادی می‌داند که از نظام عبور کرده‌اند.

این فعال اصلاح‌طلب در گفتگو با وب‌سایت انصاف نیوز می‌گوید: با عرض معذرت از اصلاح‌طلبان رادیکال من معتقدم که تفاوت زیادی میان آنها با اپوزیسیون برانداز وجود ندارد. هر دو می‌گویند و می‌خواهند که این نظام سیاسی سرنگون شود. اپوزیسیون برانداز می‌گوید که نظام سرنگون شود اما اصلاح‌طلبان رادیکال نمی‌گویند سرنگون شود، می‌گویند ما از آن عبور کردیم. آقای موسوی، مصطفی تاجزاده، خانم فائزه هاشمی و… مثل اپوزیسیون نمی‌گویند نظام سرنگون شود اما می‌گویند از نظام عبور کردند؛ یعنی از نگاه آنها نظام قابل اصلاح نیست.

زیباکلام افزوده است: رای دهندگان به پزشکیان هم مردم عادی بودند هم نخبگانی بودند که به جمع بندی اصلاح طلبان رادیکال نرسیدند و کورسوی نوری در انتهای تونل می‌بینند. اصلاح‌طلبان رادیکال می‌گویند که اگر زیباکلام بگوید نوری در انتهای تونل هست به این خاطر است که او را دوباره به زندان نبرند!

این فعال سیاسی می‌گویدکه اپوزیسیون خارج از کشور انرژی خود را از تحولات و رویدادهای داخل می‌گیرد. اغتشاشات آن بره‌کشان اپوزیسیون خارج کشور است. اما وقتی به هر دلیلی آرامش در داخل ایجاد می‌شود آنها هم حرفی برای گفتن ندارند.»

***

برای رفع ناترازی بنزین نیازی به افزایش قیمت نیست

به گزارش ایسنا، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس در جلسه علنی امروز در تذکری اظهار کرد: برای رفع ناترازی بنزین نیاز به افزایش قیمت توسط دولت نیست بلکه باید ضمن توجه به قانون برنامه، سبد سوخت کشور را متنوع کرد تا مشکل در کوتاه مدت حل شود.

وی توضیح داد: صنعت سی ان جی و خودروی برقی رها شده است علاوه بر این سالانه صدها هزار تن گاز مایع یا ال پی جی که در پالایشگاه‌های نفت و گاز تولید می‌شود، در مشعل سوزانده می‌شوند بعد همین‌ها را نمی‌گذارند در اختیار خودروها قرار گرفته و صنعت اتوگاز رونق بگیرد؛ هر یک ال پی جی در یک سال برای یک خودرو کفایت می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند «ب» ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم گفت: طبق قانون برنامه برای رفع ناترازی باید سبد سوخت متنوع شده و از ال پی جی استفاده شود از رئیس جمهور که همواره بر اجرای برنامه هفتم تاکید دارد، درخواست دارم که قانون برنامه هفتم توسعه را در این زمینه اجرایی کند چرا که اگر ال پی جی و سی ان جی و خودروی برقی اعمال شود نیاز کشور به ۲۰ تا ۳۰ درصد واردات بنزین مرتفع می‌شود.

***

حکم حسین‌زاده قبل از استعفا از نمایندگی نباید منتشر می‌شد

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: درباره استعفای نمایندگان رویه بر این بوده که دولت محترم نامه مربوطه را به مجلس می‌فرستاد و این نامه به عنوان دلیل تلقی می‌شد و نماینده مستعفی این نامه را به پیوست تقاضای استعفای خود ارائه می‌داد.

وی با انتقاد از انتشار حکم انتصاب «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده نقده و اشنویه به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم پیش از تقاضای استعفای او از نمایندگی مجلس گفت: در اینجا هم موضوع رعایت شأن نمایندگی مطرح است و هم موضوع اصل ۱۴۱ قانون اساسی مبنی بر اینکه مسئولان نباید بیش از یک شغل داشته باشند. در گذشته ما استعفای آقای زاکانی برای شهرداری تهران، آقای کاظم جلالی برای سفیر شدن و همچنین آقای قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس را برای بنیاد شهید داشتیم و سپس حکم انتصاب آنها منتشر شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: ضمن احترام ویژه‌ای که برای آقای حسین‌زاده قائلم به دلیل اینکه حفظ شأن مجلس لازم است، از این حیث تذکر می‌دهم که این رویه باب نشود. البته شنیده شده که آقای رئیس جمهور حکم را نگه داشتند که این موضوع نشان می‌دهد که ابتدا باید حتماً استعفا در جلسه مجلس مطرح شود.

حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت در واکنش به تذکر سلیمی، گفت: دو موضوع مطرح است؛ نخست اینکه استعفا باید به مجلس بیاید و در مجلس مطرح شود و این مجلس است که درباره آن تصمیم می‌گیرد. موضوع بعدی این است که حتماً باید در ابتدا استعفا مطرح شود و در صورت موافقت مجلس، حکم انتصاب صادر شود.

***

هشدار فرشاد مومنی به پزشکیان درباره شوک‌درمانی در اقتصاد

به گزارش جماران، دکتر فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما باید به کمک دولت برویم و البته دولت هم باید بخواهد و به هوش بیاید که قبل از اینکه به سطوحی از بلوغ اندیشه ای نرسیده، بی پروا، حرفهای فاقد بنیه اندیشه ای را مطرح نکند. باید به آقای پزشکیان بگوییم در دنیایی که تا این میزان پیچیده است، هر کس به شما آدرسهای سر راست و ساده داد، بدان نسبتی با علم ندارد. باید به ایشان گفته شود این تصور که وضعیت متغیر چند 10 متغیری مانند بنزین، فقط با افزایش قیمت درست می شود، از زبان افرادی بیرون می آید که با منافع رانتی، نسبت دارند و حداقل این است که دانش و صلاحیت علمی کافی ندارند. می توان محکم و با اطمینان این مساله را مطرح کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه رئیس جمهور را می ترسانند که چگونه می خواهید حقوق کارکنان دولت را بدهید، اضافه کرد: به جای افزایش قیمت بنزین، کسی به ایشان مشاوره نمی دهد که اگر فقط مانع یک فسادی مانند فساد چای دبش شوید، از کل درآمد انتظاری از شوک قیمت بنزین، بیشتر عایدی خواهید داشت.

وی تاکید کرد: اگر آقای پزشکیان در این دام بیفتد، شما خواهد دید که به فاصله کوتاهی می گویند، قیمت بنزین جهش پیدا کرد و اکنون قیمت ارز بی منطق شده است. در 35 سال گذشته، مانند الاکلنگ، چنین روشی را پیش برده اند، این شوک، هزار گرفتاری برای مردم و فقر و فلاکت برای کشور و ناامنی در مقیاس ملی و سرخوردگی برای دانایان کشور ایجاد می شود، اما برای کسانی، این وضعیت بسیار نفع دارد. اینها مسائلی است که چون هنوز اول کار است، می توان درباره آن بسیار جدی فکر کرد. اگر آقای پزشکیان مشاورانی امین و صاحب صلاحیت داشته باشد، می توانند صفحه 34 تا 74 گزارش اقتصادی ایران، در سال 1373 را که سازمان برنامه منتشر کرده، بخوانند. در آن گزارش نوشته شده از 68 تا 72 که ما فکر کردیم با شوک نرخ ارز، درآمد دولت زیاد می شود، اکنون فهمیدیم به ازای هر یک واحد افزایش درآمد از کانال شوک نرخ ارز یا شوک قیمت حاملهای انرژی، هزینه های مصرفی دولت با ضریب 3.5 برابر افزایش پیدا کرده است. اکنون می گویند این کار را بکن تا درآمد دولت افزایش یابد، اما در افق بلندمدت کشور در تمام زمینه ها، رو به اضمحلال می رود.