برنامه‌ ۱۵ ساله اسرائیل برای نفوذ به زنجیره تامین پیجرها

  4030630012 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک منبع اطلاعاتی آمریکایی به شبکه ای بی سی نیوز گفت که برنامه‌ریزی اسرائیل برای نفوذ به زنجیره تأمین پیجرها حدود ۱۵ سال طول کشیده است

برنامه‌ ۱۵ ساله اسرائیل برای نفوذ به زنجیره تامین پیجرها

به گزارش تسنیم، شبکه ای بی سی به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که اسرائیل در ساخت پیجرهای منفجر شده در لبنان، مشارکت داشته است.

این منبع آمریکایی  همچنین مدعی شد که برنامه‌ریزی اسرائیل برای این نوع نفوذ به زنجیره تأمین، حدود 15 سال طول کشیده است. او توضیح داد: «طرح اسرائیل شامل استفاده از شرکت‌های ساختگی و نفوذی از افسران اطلاعاتی برای تولید دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم (پیجر) بوده است».

این منبع اطلاعاتی همچنین مدعی شد که سازمان سیا از به کارگیری این روش به دلیل خطرات آن برای غیرنظامیان، تردید داشت.

روزنامه نیویورک تایمز اولین بار گزارش داد که اسرائیل در ساخت پیجرها دست داشته است. بر اساس اطلاعات منابع مورد اشاره نیویورک تایمز، در این دستگاه‌های پیجر حدود یک الی دو انس ( 28.35 تا 56.7 گرم) مواد منفجره و یک کلید راه دور برای انفجار آن‌ها تعبیه شده بود.

وزیر بهداشت لبنان، فراس الابیض، اعلام کرده است که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در اثر انفجارهای از راه دور که با استفاده از مواد منفجره در دستگاه‌های پیجر یا بیسیم در لبنان رخ داده‌اند، حداقل 37 نفر شهید و 2931 نفر زخمی شده‌اند.

شبکه ABC در گزارش خود نوشت که با BAC Consulting، شرکت مستقر در مجارستان که به نمایندگی از شرکت Gold Apollo در تایوان قرارداد تولید دستگاه‌های پیجر را دریافت کرده بود، تماس گرفته است، اما هیچ‌کدام از این شرکت‌ها به درخواست‌های مکرر این شبکه پاسخ نداده‌اند.

سخنگوی دولت مجارستان روز چهارشنبه به شبکه ABC گفت که دستگاه‌های پیجر هرگز در مجارستان تولید نشده‌اند و این شرکت «فقط یک واسطه تجاری بوده است و هیچ کارخانه تولیدی یا مرکز عملیاتی در مجارستان نداشته است».

در این راستا تحقیقات اولیه مقام‌های لبنانی درباره انفجار دستگاه‌های ارتباطی در این کشور در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها قبل از رسیدن به لبنان بمب‌گذاری شده بودند.

لبنان این مسئله را در نامه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده خاطرنشان کرده است. خبرگزاری رویترز می‌گوید این نامه به رویت این رسانه رسیده است. مسئولان لبنان همچنین گفته‌اند که این دستگاه‌ها با ارسال پیام‌های الکترونیکی منفجر شده‌اند.