هشدار ناسا: امروز دو سیارک غول پیکر به اندازه هواپیما باسرعت به سمت زمین حرکت می‌کنند. آیا آنها به زمین برخورد خواهند کرد؟

  4030631078

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا این اتفاق را بادقت زیر نظر دارد. دو سیارک غول پیکر، ۲۰۲۴ RY۱۵ و ۲۰۲۴ RZ۲۱، قرار است از کنار زمین عبور کنند.

هشدار ناسا: امروز دو سیارک غول پیکر به اندازه هواپیما باسرعت به سمت زمین حرکت می‌کنند. آیا آنها به زمین برخورد خواهند کرد؟

آزمایشگاه پیش‌رانش جت(Jet Propulsion Laboratory) موسوم به جی‌پی‌ال (JPL) یک آزمایشگاه علمی و فناوری ناسا است. این آزمایشگاه مسئول پرتاب و کنترل ماموریت‌های بی‌سرنشینی است که به مسافت‌های بسیار دور، از جمله مسافت‌هایی خارج از سامانه خورشیدی، پرتاب می‌شوند. آزمایشگاه پیش‌رانش جت در پاسادینا در کالیفرنیا قرار دارد.

سیارک‌ها اجسام کوچکی هستند که از سنگ یا فلز ساخته شده‌اند. سیارک‌ها معمولاً اجسام نامنظمی هستند و بر گرد خورشید حرکت می‌کنند.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا این اتفاق را بادقت زیر نظر دارد. دو سیارک غول پیکر،  2024 RY15 و 2024 RZ21 ، قرار است از کنار زمین عبور کنند. اگرچه این سیارک‌ها بزرگ هستند، اما هیچ خطر فوری وجود ندارد. گوش‌به‌زنگی مداوم ناسا عبور امن این دو سیارک را تضمین می‌کند و در عین حال اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

 

ویژگی‌های سیارک 2024 RY15

این سیارک بزرگ اما بدون تهدید است. 2024 RY15 حدود ۸۴ فوت (حدود ۲۵ متر) عرض دارد. این سیارک به دلیل اندازه‌اش به‌طور بالقوه در دسته خطرناک طبقه‌بندی می‌شود. با این حال، در فاصله ۵۵۸۰۰۰ کیلومتری از زمین عبور خواهد کرد که بسیار دورتر از ماه است. فاصله ماه تا زمین ۳۸۴۴۰۰ کیلومتر است.

  • اندازه: ۸۴ فوت یا ۲۵ متر
  • نزدیکترین فاصله: ۵۵۸۰۰۰ کیلومتر از زمین
  • تاریخ: ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴

 

ویژگی‌های سیارک 2024 RZ21

کمی بزرگتر و در عین حال بی ضرر است. 2024 RZ21 با اندازه 110 فوت (۳۳.۵ متر) ، از فاصله ۲۷۸۰۰۰۰ کیلومتری از زمین عبور خواهد کرد و با وجود اینکه نسبت به سیارک 2024 RY15 به زمین نزدیک تر می‌شود اما هیچ خطری وجود ندارد.

  • اندازه: ۱۱۰ فوت یا ۳۳.۵ متر
  • نزدیکترین فاصله: ۲۷۸۰۰۰۰ کیلومتر از زمین
  • تاریخ: ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴

به دلیل اینکه نظارت ناسا اهمیت دارد، JPL ناسا به طور مداوم سیارک‌ها را ردیابی می‌کند تا مطمئن شود که هیچ تهدید بالقوه‌ای زمین را تهدید نمی‌کند. این نظارت دقیق هم برای ایمنی سیاره و هم برای اکتشاف علمی بسیار مهم است. داده‌ها به عمیق‌تر شدن درک ما از اجرام نزدیک به زمین کمک می‌کند.

هر دو سیارک در امنیت کامل زمین را دور خواهند زد و این اتفاق فرصتی منحصربه‌فرد به دانشمندان می‌دهد. روبرو شدن با این اتفاق اهمیت بیشتر هوشیاری مداوم در تحقیقات فضایی را نشان می‌دهد.