استقبال آژانس از همکاری هسته‌ای با ایران

  4030701095 ۰ نظر، ۶ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هفته گذشته در راس هیاتی برای شرکت در شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتریش سفر کرد.

استقبال آژانس از همکاری هسته‌ای با ایران


 به گزارش ایسنا، شرکت و سخنرانی در نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس، دیدار با «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس، دیدارهای دوجانبه با همتایان هسته‌ای و مقامات عالی رتبه برخی کشورها با هدف تبادل تجربیات و مباحث مرتبط با صنعت هسته‌ای از جمله برنامه‌های «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و هیات همراه او در این سفر بود.

کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از نهادهای اصلی سیاست‌گذاری آژانس و متشکل از همه کشورهای عضو است. این کنفرانس هر سال در ماه سپتامبر در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود و مقامات عالی‌رتبه کشورها و نمایندگان کشورهای عضو برخی از موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

هم‌چنین به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش رویداد جانبی نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کارشناسان صنعت هسته‌ای کشورمان به معرفی و ارایه تجربیات، دستاوردها و توانمندی‌های ایران در حوزه ساخت نیروگاه اتمی، راکتورهای تحقیقاتی، چرخه سوخت، فناوری کاربرد پرتوها، ایزوتوپ‌های پایدار و آموزش نیروی انسانی متخصص پرداختند.

سازمان انرژی اتمی در ۱۶ تیر ۱۳۵۳ تاسیس و به لحاظ حقوقی رسمیت یافت. دلیل اصلی تأسیس این سازمان، استفاده از انرژی اتمی در صنایع، کشاورزی و خدمات و ایجاد نیروگاه‌های اتمی و کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن، تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع اتمی، ایجاد زیربنای علمی و فنی لازم برای اجرای طرح‌های مزبور و همچنین برقراری هماهنگی و نظارت بر کلیه امور مربوط به انرژی اتمی در کشور عنوان شده بود.

 سخنرانی محمد اسلامی در شصت و هشتمین نشست عمومی سالانه آژانس در وین

 علاوه بر این، در نمایشگاه جانبی کنفرانس سالانه، توانمندی‌های صنعت هسته‌ای کشورمان در حوزه‌های کاوش ربات، اپلیکیشن‌های ربات در صنعت هسته‌ای، تولید انرژی پاک و پایدار، محصولات رادیودارویی و صنعتی، سیستم‌های اندازه‌گیری هسته‌ای و نیز توانمندی‌های ایران در زمینه توسعه فناوری پلاسما در حوزه صنعت، محیط زیست، درمان و سلامت، امنیت غذایی و نیز اقدامات انجام شده در زمینه پسمانداری هسته‌ای توسط متخصصان و کارشناسان ایرانی به بازدیدکنندگان معرفی خواهد شد. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همراهی محمد اسلامی نیز از این غرفه بازدید کرد.

آمادگی ایران برای گسترش تعاملات سازنده و توسعه همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی

اسلامی که در ادامه فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور در دولت سیزدهم در دولت چهاردهم در این سمت از سوی مسعود پزشکیان ابقا شد، در ابتدای سخنان خود در نشست سالانه گفت که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و آقای پزشکیان، آماده گسترش تعاملات سازنده و توسعه همکاری مشترک در سطح بین‌المللی است.

این بخش از سخنان اسلامی در ادامه مواضع دولت چهاردهم برای تعامل و همکاری بیشتر با جامعه بین‌الملل و کشورهای اروپایی مورد توجه مقامات شرکت‌کننده در این کنفرانس قرار گرفت.

اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست سالانه شامل ۲ بخش مربوط به تحولات منطقه به ویژه غزه و اقدامات جنایتکارانه رژیم اسرائیل چه در منطقه در مواجهه با مردم فلسطین و چه در رابطه با کشورهای دیگر از جمله ایران برای انجام خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان بود.

وی گفت که ما نمی‌توانیم نسل‌کشی مداوم مردم بی‌گناهی را که سرزمین‌های آنان، با نقض فاحش قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد و حمایت کامل برخی کشورها، غصب شده است را نادیده بگیریم. کل نظام سازمان ملل متحد به‌واسطه بی عملی نهادهای متولی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‌طور مستمر به چالش کشیده شده است. در این راستا ما باید مدعیان نمایندگی جامعه بین‌المللی را پاسخگو کنیم.

اسلامی هم‌چنین گفت، این رژیم با ترور دانشمندان ایرانی و انواع خرابکاری و عملیات تروریستی، سردمدار تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. این رژیم با دروغ پردازی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، برای انحراف افکار عمومی از جنایات خود، تلاش می‌کند.

تاکید بر خلع سلاح هسته‌ای جهانی و منطقه‌ای

او بر خلع سلاح هسته‌ای جهانی و منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه حائز اهمیت است. تنها در طول یک سال گذشته، مقامات رژیم کودک‌کش صهیونیستی، در چندین نوبت ملت بزرگ ایران و همچنین مردم مظلوم غزه را با سلاح‌های هسته‌ای خود تهدید کرده‌اند. امتناع این رژیم از الحاق به معاهده NPT و خودداری از قرار دادن تاسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود بر عزم جمهوری اسلامی ایران در راستای سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ ساله، برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۲۰۴۰ تاکید کرد.

تاکید بر ادامه همکاری‌های صادقانه و گسترده ایران با آژانس

اسلامی هم‌چنین بر ادامه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس به‌صورت صادقانه و گسترده تاکید کرد و در رابطه با همکاری‌های دو طرف در حوزه نظارت و بازرسی گفت: تعداد بازرسان منتصب آژانس در ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. در حالی که تاسیسات ایران تنها سه درصد از تعداد تاسیسات هسته‌ای در کل جهان است، بیش از یک پنجم از کل بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس در سال ۲۰۲۳، در ایران انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد که اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس، ذیل موافقتنامه پادمان جامع انجام گرفته است. اصرار و اعمال فشار به ایران در این رابطه، به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورها بوده و می‌تواند موجب بدعتی غیرموجه شود، لذا غیرقابل قبول است.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به درخواست‌های فرابرجامی آژانس و کشورهای اروپایی از ایران یادآور شد: فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس روی ساخت و تولید اقلام غیر هسته‌ای، فقط در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است؛ چرا که متعاقب خروج غیرقانونی یک جانبه آمریکا و عدم پایبندی به تعهدات توسط سه دولت اروپایی و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، اجرای اقدامات فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع را متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در ادامه برنامه سفر خود در وین با مدیرکل آژانس جداگانه دیدار کرد.

توصیه اسلامی به گروسی

وی در گفت‌وگو با رافائل گروسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه کرد که از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است به عنوان یک قطب منطقه‌ای استفاده کند که این پیشنهاد مورد استقبال مدیرکل آژانس قرار گرفت.

هم‌چنین در این دیدار قرار شد، در زمینه موضوعات هسته‌ای که در چارچوب برجام مطرح می‌شود، از طریق تنظیم برنامه‌ها و تداوم رفت و آمدها، گفت‌وگوی سازنده به‌گونه‌ای که تامین کننده منافع ایران و حل و فصل موضوعات باقی‌مانده باشد، ادامه یابد.

اسلامی دیداش با مدیرکل آژانس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: روند گفت‌وگوها در جلسه با مدیرکل آژانس خوب بود و به اعتقاد بنده این دیدار یک گام روبه جلو محسوب می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین پیام این جلسه آن بود که دنیا بداند ارتباط ایران با آژانس به‌ شکل پایدار ادامه دارد و تحت هیچ شرایطی با عملیات فشار روانی و سیاه‌نمایی این روند دچار آسیب نخواهد شد و ما روند را به‌گونه‌ای که تامین کننده منافع ایران باشد، دنبال خواهیم کرد.

رافائل گروسی نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به دیدارش با اسلامی نوشت: با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد اهمیت حفظ تعامل، توافق داشتیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین خبر داد که به زودی و برای دیدارهای مهم سیاسی و فنی به تهران سفر خواهد کرد.

پیش از این گروسی در اظهاراتی گفته بود که رئیس‌جمهور جدید ایران در نامه‌ای رسمی نسبت به سفر وی به تهران و گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه ابراز تمایل کرده است.

 به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه دیدارهایش با وزیر خارجه و تجارت مجارستان، رئیس شرکت دولتی روس اتم، وزیران انرژی کنیا و بورکینافاسو، معاون وزیر خارجه و وزیر انرژی عراق، معاون وزیر انرژی و زیر ساخت ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

جلسه‌ نمایندگان نظام ایمنی هسته‌ای کشور با نمایندگان آژانس

جلسه‌ نمایندگان نظام ایمنی هسته‌ای کشور نیز با نمایندگان آژانس برگزار شد و در این نشست در مورد رفع موانع تامین تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌های مرکز نظام ایمنی هسته‌ای، گفت‌وگو و مقرر شد از تجربه موفق تامین تجهیزات ایمنی پرتویی توسط اتحادیه اروپا برای مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور استفاده شود.

همچنین نشست دیگری با حضور کاردان، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، با نمایندگان کمیسیون اروپایی و کنسرسیومی متشکل از نهادهای نظارت هسته‌ای اروپای شرقی برگزار شد.

۲ طرف با مرور پیشرفت‌های به‌دست آمده، در زمینه فعالیت‌های آتی طرفین به‌منظور پیشبرد اهداف پروژه تقویت زیرساخت‌های نظارتی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، بحث و تبادل نظر کردند. 

علاوه بر این نشست نمایندگان نظام ایمنی هسته‌ای کشور با نمایندگان نظام ایمنی هسته‌ای مجارستان در وین برگزار شد.

بررسی امکان همکاری نهادهای نظارت هسته‌ای ۲ کشور در زمینه ایمنی هسته‌ای و ‌پرتوی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این نشست بود. هم‌چنین همکاری در زمینه حمل و نقل مواد پرتوزا، انجام آزمون‌های بسته‌های حمل مواد پرتوزا، بازبینی دوره‌ای ایمنی هسته‌ای، مدیریت استهلاک، بهره برداری بلند مدت، افزایش توان، ارزیابی ایمنی هسته‌ای، آنالیز حوادث سخت و شرایط اضطراری در تاسیسات هسته‌ای از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث وبررسی طرفین قرار گرفت. هم‌چنین مقرر شد تا طرفین ضمن تعیین نیازها و ارایه توانمندی‌های خود به‌منظور آغاز همکاری‌ها، از ظرفیت حمایتی کمیسیون اروپا و همچنین برنامه همکاری‌های فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقق بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه استفاده کنند.

 دیدار رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای با رئیس مرکز فدرال نظارت بر محیط زیست و ایمنی صنعتی و هسته‌ای روسیه 
 

«محمدرضا کاردان» معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور هم‌چنین با الکساندر ترمبیتسکی رئیس مرکز فدرال نظارت بر محیط زیست و ایمنی صنعتی و هسته‌ای روسیه Rostechnadzor دیدار و گفت‌وگو کرد.

هم‌چنین «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با مدیرکل وزارت خارجه ایتالیا در حاشیه شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد.

کمالوندی گفت: سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای که از یک مبداء خاص انجام می‌شود نباید حقیقت را وارونه جلوه دهد. 

وی تاکید کرد که بیشترین بازرسی‌های دوره‌ای توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران صورت می‌گیرد که با توجه به شفافیتی که برنامه هسته‌ای ایران دارد، سیاه‌نمایی‌ها و اخبار منتشر شده در این زمینه هیچ‌گونه سودی ندارد.

وی گفت که از کشور دوست، ایتالیا انتظار داریم که در جمع کشورهای اروپایی، مواضع ایران را مورد اشاره قرار دهد.

مدیر کل وزارت خارجه ایتالیا نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و ایتالیا تاریخی است و سیاست ایتالیا همواره مبتنی بر صلح و امنیت و کاهش تنش‌ها بوده است، بنابراین ما با درک موضع ایران‌ تلاش خواهیم کرد که مواضع ایران را در جمع کشورهای اروپایی مطرح کنیم. 

کمالوندی هم‌چنین با رئیس و مسئولان موسسه تحقیقاتی دوبنای روسیه و رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی ونزوئلا، در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس در وین دیدار کرد.

تشریح دستاوردها و پیشرفت‌های هسته‌ای در پنج دهه گذشته

به گزارش ایسنا، سازمان انرژی اتمی کشورمان امسال در ابتکار عملی قابل توجه به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس این سازمان، رویدادی جانبی را در حاشیه شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار کرد که با حضور کارشناسان هسته‌ای کشورمان، دستاوردها و پیشرفت‌های هسته‌ای در پنج دهه گذشته در چهار محور نیروگاه‌های اتمی، راکتورهای تحقیقاتی، چرخه سوخت هسته‌ای، مدیریت پسماند و کاربرد پرتوها به تفصیل برای شرکت‌کنندگان تشریح شد.