خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  4030701111 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ

به گزارش ایسنا، سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی جدید در جمع خبرنگاران درباره برنامه خود جهت بهبود تجربه کاربران از اینترنت اظهار کرد: در اینجا دو نگاه وجود دارد اول اینکه نظارت‌هایمان در این زمینه را تقویت کنیم و این کار را در دوره جدید با جدیت پیگیری خواهیم کرد و دوم این که زیرساخت‌ها را تقویت کنیم که هر دو موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور محترم هم بحث رضایت مردم را مطالبه می‌کنند و مرتب در جلسات هیئت دولت این موضوع را تاکید دارند و مکلف هستیم که این را پیگیری کنیم. برنامه مشخص فعلا این است که طراحی در حال انجام است و گام به گام پیش می‌رویم. جالب است بدانید که در جلسه شورای معاونان ضمن معارفه معاونان جدید یکی از موضوعات جدی که بر آن تاکید کردم که به صورت دوره‌ای و مرتب در تعامل با خبرنگاران باشند و نشست‌های رسانه‌ای بگذارند و پاسخگو باشند.    

وی همچنین درباره موضوع فیلترینگ توضیح داد: محور این کار شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است اما سلسله جلساتی برگزار شده و امروز هم جلسه‌ای داریم. پیگیری می‌کنیم و اجازه بدهید این موضوعات را در فضای کارشناسی دنبال کنیم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که برای بهبود کیفیت اینترنت در دستور کار قرار دارد، گفت: در بحث‌ ارتباطات ما قائل به افزایش کیفیت هستیم. ما یک تیمی را برای این موضوع تشکیل دادیم که در حال بررسی ابعاد مختلف هستند. تعدادی از گلوگاه‌های مهم حوزه ارتباطات کشور به ویژه در بخش‌های بین استانی شناسایی شده که تقویت آن‌ها در دستور کار قرار دارد.  

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم با تقویت زیرساخت‌ها، مردم احساس کنند که کیفیت ارتباطات بهبود یافته است. این اقدامات به صورت گام‌به‌گام پیش‌می‌رود و از همکارانم درخواست کرده‌ام این مسئله را پیگیری کنند.

***

دستور سران سه قوه برای بررسی حادثه معدن طبس

به گزارش ایسنا، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تماس تلفنی با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد.

حضرتی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: وزرای کار و صنعت، معدن، تجارت نیز با دستور رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال احمر، اورژانس و ... نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم بهرا در این  خصوص صادر کرده است.

وی با بیان این‌که «رئیس جمهور محترم دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و همچنین خانواده جانباختگان صادر کرده است»، گفت: پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین از سوی دکتر پزشکیان تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به طور قاطع برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی به وی دستور داد به سرعت ابعاد مختلف حادثه معدن زغال سنگ طبس مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

در پی وقوع حادثه در معدن زغال سنگ طبس و جان باختن تعدادی از معدن‌کاران، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی، به وی دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جستجوی مفقودین و درمان مصدومین این حادثه دلخراش، به سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماموریت داد تا با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه انفجار معدن طبس و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

در پیام ماموریت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن به دنبال وقوع حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ آمده است: «وقوع حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس در استان خراسان جنوبی، که موجب جان‌باختن تعدادی از معدن‌کاران خدوم و کارگران زحمتکش گردید، باعث تاثر و تألم شد.

لازم است نهادهای امدادرسان اقدامات درمانی و کمک‌های لازم به مصدومان و آسیب‌دیدگان را انجام داده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و در اسرع وقت گزارش آن را به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»

***

نظر آقاتهرانی درباره فیلترینگ

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی  رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو اظهار داشت : تصمیم‌گیری درباره ساماندهی فضای مجازی و فیلترینگ بر عهده شورای عالی فضای مجازی است.

وی افزود:  مجلس با دولت برای ساماندهی فضای مجازی همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

آقا تهرانی تصریح کرد : فضای مجازی همچون فضای حقیقی نیازمند مدیریت و کنترل است و نباید رها شود. به گفته او، فضای مجازی اکنون به بخش اساسی از زندگی مردم تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان، با بیان اینکه روند فعلی فیلترینگ را قبول ندارد، تأکید کرد : لازم است فضای مجازی به طور مؤثر و مناسب مدیریت شود.

***

توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

به گزارش تسنیم اسکندر مؤمنی، وزیر کشور در آئین تودیع و معارفه استاندار کردستان درباره روند انتخاب استانداران گفت: رئیس‌جمهور به بنده دستور داده‌اند که افراد طبق شاخص‌ها انتخاب شوند، در همین راستا کمیته‌ای تشکیل می‌شود و در هر استان چندین نفر انتخاب و تعیین می‌شوند.

وی با تصریح به اینکه رئیس‌جمهور بر اصل روش، مسیر علمی و کارشناسی و انتخاب مدیران بر اساس شاخص‌ها تأکید دارند و در انتخاب استان خودشان نیز این روند را به ما دستور دادند."، اظهار کرد: جدا از شاخص‌های عمومی؛ شاخص کارآمدی و مردم‌داری به‌دور از نگاه قومیتی و آشنایی با جغرافیای منطقه، جوان بودن و بازنشسته نبودن از جمله شاخص‌هایی است که در روند انتخاب استانداران در نظر گرفته می‌شود.

وزیر کشور خاطر‌نشان کرد: کسانی که خودشان پیگیر انتصابات باشند از چرخه انتخاب خارج می‌شوند. در انتخاب استاندار جد‌ید کردستان هیچ توصیه و پیگیری‌ای در کار نبود و بر اساس نظر نخبگان به هیئت دولت معرفی و بدون یک رأی مخالف از سوی اعضا، انتخاب شدند، حتی خودشان تا دو روز قبل‌تر خبری نداشتند.

مؤمنی با اشاره به شعار "وفاق ملی" در دولت چهاردهم یادآور شد: رئیس‌‌جمهور این شعار انتخاباتی را عملی کردند و در انتصابات از هر کسی که توانمندی و تخصص داشته باشد استفاده می‌کنیم، از ظرفیت نیروهای اهل‌سنت در وزارت کشور استفاده و بهره‌مند خواهیم شد، به کمیته انتصابات مجدداً تأکید خواهیم‌کرد، چراکه نیروهای این دیار بسیار پرتلاش و سخت‌کوش هستند.

***

انتقاد قوچانی از سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان

جوان نوشت: «آش سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت پزشکیان آن‌قدر شور شده که صدای اعتراض از میان خودشان هم بلند شده است. نکته مهم آن است که این سهم‌خواهی در همین گرفتن یا نگرفتن پست و سهم در دولت خلاصه نمی‌شود، و وقتی تلاش اصلاح‌طلبان در این مسیر به فرجامی که می‌خواهند، نمی‌رسد شروع به سنگ‌اندازی و تخریب می‌کنند. جایگاه ریاست جمهوری شاید فرصت مناسبی باشد که مسعود پزشکیان همفکران خودش را از دریچه تازه‌ای ببیند و بهتر بشناسد. 

محمد قوچانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب از این موج تخریبی می‌گوید که پس از نگرفتن سهم در دولت از سوی اصلاح‌طلبان آغاز می‌شود. قوچانی مثال می‌زند که اصلاح‌طلبان با دولت روحانی همین کار را کردند. او که در گفتگو با زیدآبادی و در مجله آگاهی‌نو صحبت کرده، اذعان می‌کند که دلیل پشیمانی اصلاح‌طلبان از رأی دادن به حسن روحانی در سال ۹۶ این بوده که پست‌هایی را که در دولت دوم روحانی می‌خواستند، به آن‌ها ندادند: «اینکه روحانی نامحبوب شد بخشی از آن به خاطر این است که نخبگان اصلاح‌طلب اتفاقا در بازی افتادند. در سال ۹۶ اولین جریانی که گفت پشیمان هستیم، اصلاح‌طلبان بودند، چون پست‌هایی را که انتظار داشتند در دولت دوم بگیرند ندادند. اگر نگاه کنید ابطحی شروع کرد، علی کریمی شروع کرد و تبدیل شد به موج پشیمانم.»...

موج پشیمانیم، پیرامون ابراز ندامت از رأی دادن به روحانی در سال ۹۶ و چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد. آن زمان گرانی و تورم و افزایش عوارض خروج از کشور بهانه‌اش بود، اما حالا قوچانی می‌گوید دلیلش نگرفتن پست در دولت بوده است. 

قوچانی اصلاح‌طلبان را قدرت‌طلب توصیف می‌کند و می‌گوید: «اصلاح‌طلب‌ها هم استراتژی ندارند و هم قدرت طلب هستند. در بدنه اصلاح‌طلب‌ها مهم این است که ماشین دولت را بگیرند.»

قوچانی نقد را به روند‌ها در دولت پزشکیان هم می‌رساند: «در ستاد آقای پزشکیان می‌شد رفتار‌های مشمئزکننده برای گرفتن پست‌ها را دید.» قدرت‌طلبی اصلاح‌طلبان با سو‌ءاستفاده از نام مردم و به اسم پیگیری مطالبات مردمی، هر روز بیش از پیش عیان می‌شد و می‌توان دریافت اگر این جماعت در دولت رئیسی هم موفق به دریافت سهمی در دولت می‌شدند، میزان تخریب‌ها علیه رئیس‌جمهور فقید را کم می‌کردند.

***

سفر پزشکیان به نیویورک چه فرصت‌هایی در اختیار ایران می‌گذارد؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده تهران در گفت‌وگو با ایرنا، با اشار به سفر دکتر مسعود پزشکیان به نیویورک جهت شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جهات مختلف دارای اهمیت است.

وی اظهار کرد: تریبون مجمع عمومی سازمان ملل بهترین ابزار و وسیله برای بیان دیدگاه و خط مشی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف همچون مسأله غزه است؛ همچنین رئیس‌جمهور می تواند از این ظرفیت برای افشای اقدامات غیر انسانی آمریکا و متحدانش در قبال ملت ایران با اعمال تحریم‌ها استفاده کند و ماهیت آنها را بیش از پیش آشکار سازد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: حدود دو و نیم میلیون ایرانی در کشور آمریکا ساکن هستند که حضور این تعداد از هموطنان ما در این کشور ظرفیت خوبی برای ما به شمار می رود. ایرانیان خارج از کشور سفرای ایران در کشورهای مختلف هستند و ما می‌توانیم از ظرفیت آنها در عرصه های مختلف بهره ببریم.

سلیمی خاطرنشان کرد: دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا می‌تواند از جهات مختلف دارای اهمیت باشد، رئیس‌جمهور می‌تواند با بیان واقعیت‌ها درباره مسائل داخلی ایران و شفاف سازی در این باره فضاسازی منفی رسانه‌ای دشمن درباره کشورمان که بر اذهان ایرانیان خارج از کشور تأثیر منفی گذاشته را خنثی کند و آن‌ها را به سرمایه گذاری در ایران و همراهی با کشورمان در عرصه های مختلف ترغیب کند.

وی تاکید کرد: دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم آمریکا و صحبت‌های او با آنان می‌تواند بارقه امیدی را در دل آنها برای همراهی و همکاری با ایران ایجاد کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نشست‌های خبری در جریان سفر به نیویورک این فرصت را برای آقای پزشکیان فراهم می‌کند تا به دفاع از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف به ویژه موضوع هسته‌ای، مباحث مربوط به تحریم‌ها و مواضع کشورمان در قبال مسائل منطقه ای بپردازد.

سلیمی خاطرنشان کرد: دیدارهای دوجانبه با روسای جمهور کشورها که در جریان این سفر اتفاق می افتد فرصت مناسبی برای توسعه روابط با کشورهای مختلف در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و... است.

***

وحدت و انسجام داخلی شرط اصلی مبارزه با دشمنان است

فرهیختگان با نگاهی به 8سال دفاع مقدس نوشت: «ایران امروز نیز در حوزه دفاعی و سخت‌افزاری قابل قیاس با آن‌روز نیست. ایران امروز هرازچندگاهی از موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن خود رونمایی می‌کند.

پهپادهای ایرانی امروز یکی از پرسروصداترین و خبرسازترین فناوری‌های نظامی‌اند و درباره توانایی‌ آنها صحبت می‌شود. ایران امروز، ایران هسته‌ای است.

ایرانی که در این راه شهدای زیادی تقدیم کرده و دشمنانش برای آنکه جلوی پیشرفت علمی او را بگیرند، حتی دانشمندانش را نیز ترور کرده‌‌اند. ایران امروز، ایران متکی به خود در حوزه فناوری‌های نظامی است. در شرایط تحریم توانسته خودش را به به‌روزترین موشک‌های نظامی مجهز کند، قدرت نظامی‌ای که برایش باعث بازدارندگی‌های جدی شده ‌است.

دنیا نیز برای ایران دیگر دوقطبی زمان صدام نیست که همه دنیا با صدام بود با این حال ایران نیاز دارد نیروی نرم‌افزاری خود را نیز در کنار قدرت سخت‌افزاری خود تقویت کند. باید بپذیریم که ما نه در نزدیکی جنگ که در خود جنگ قرار داریم.

ادبیات ضدجنگ و ستایش صلح دیگر کاربرد ندارد. درست است که با جنگ گسترده و همه‌جانبه فاصله داریم اما ترس از جنگ می‌تواند خودش نوعی تله جنگ باشد. ترسی که دائم ما را دچار انفعال کند تا ضربات وارد شده از سوی دشمن در میدان جنگ را با گرفتن امتیاز در دیپلماسی به عقب بیندازد، خودش می‌تواند عامل جنگ بزرگ‌تری باشد. 

متأسفانه باید گفت اگرچه در زمینه نظامی و دفاعی قدرت چشمگیری داریم که بتوان به آن افتخار کرد اما آنچه که در آن هنوز کم و کاستی‌های ویژه‌ای داریم، وحدت و انسجام داخلی است که همچون زخمی هربار ممکن است با هر فشار دشمن تازه شود.

وحدت و انسجام داخلی شرط لازم حضور در این نبرد است. آنچه که نیاز این روزهای ماست تقویت هویت ملی، ایرانی و اسلامی است که می‌تواند وحدت‌بخش همه اقشار مردم باشد. ما در این جنگ نیاز به وحدت همه آحاد و اقشار مردم داریم، نه‌فقط بخشی از آنها و باید تمامی جریان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای تقویت آن تلاش کنند.»