واکنش روسیه به موضع اتخاذ‌شده پزشکیان در قبال جنگ اوکراین

  4030703092

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: کرملین سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد مناقشه اوکراین را موضع حاکمیتی و مستقل این کشور می داند اما در همین حال، در ارتباط با ایران به شفاف‌سازی موضع خود و هر چیزی که در رابطه با این درگیری است، ادامه خواهیم داد.

واکنش روسیه به موضع اتخاذ‌شده پزشکیان در قبال جنگ اوکراین

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، دیمیتری پسکوف این سخنان را روز سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاری مطرح کرد که با اشاره به سخنان مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، پرسید: آیا درگیری اوکراین تعامل بین فدراسیون روسیه و ایران را پیچیده می کند؟

پسکوف در نشستی خبری ضمن تأکید بر اینکه موضع اعلامی از رئیس‌جمهور ایران، حق حاکمیتی این کشور است، گفت: همکاری ها بین مسکو و تهران در زمینه های مختلف بسیار مثبت است و ما انتظار داریم که این تعاملات همچنان گسترش یابد.

دکتر مسعود پزشکیان که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، دوم مهرماه ۱۴۰۳ در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با مدیران ارشد بیش از ۴۰ رسانه‌ آمریکایی دیدار کرد و به صورت صریح و شفاف به سوالات آنان پاسخ گفت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین اظهار داشت: ما به هیچ وجه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده و نخواهیم کرد. برای ما مرزها و حریم کشورها دارای احترام است، نباید نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرد و دیگران را به تجاوزگری متهم کرد. ما خواهان صلح و ثبات و آرامش و امنیت در جهانیم و رویکرد ما در این زمینه صادقانه و برآمده از باورها و اعتقادات ما است.

در آخرین دیدار مقامات تهران و مسکو،  دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در دیدار «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به سوابق سازنده روابط دو کشور تصریح کرده بود که دولت چهاردهم همکاری‌ها و اقدامات در حال انجام در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۳ در دیدار علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، تأکید کرد که روسیه از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار روابط دو جانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی توصیف کرد و افزود: خصلت روابط ایران و روسیه آن است که ما متحدیم.