موضع روسیه در خصوص حملات گسترده اسرائیل به لبنان

  4030703104

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با قاطعیت حملات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی علیه لبنان را محکوم کرد و بر مواضع اصولی مسکو مبنی بر غیر قابل قبول بودن حملات بی‌هدف که باعث تلفات میان مردم غیرنظامی می‌شود، تأکید کرد.

موضع روسیه در خصوص حملات گسترده اسرائیل به لبنان

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز، سه‌شنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو با قاطعیت حملات نظامی گسترده اسرائیل علیه لبنان را محکوم می‌کند.

زاخارووا با تأکید بر اینکه تشدید ناگهانی اوضاع در لبنان عمیقاً نگران‌کننده است، یادآور شد: «در تاریخ 23 سپتامبر، مقامات اسرائیل آغاز عملیات تهاجمی ارتش با نام "پیکان‌های شمال" را اعلام کردند. هدف از این عملیات تضعیف زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله اعلام شد. نیروی هوایی اسرائیل حملات هوایی گسترده‌ای به خاک لبنان انجام داد و ده‌ها روستا در جنوب و شرق این کشور مورد حمله قرار گرفتند، حزب‌الله نیز در مقابل حملات موشکی به اهداف نظامی در اسرائیل را افزایش داده است.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «ما به‌شدت حملات نظامی گسترده اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع لبنان را محکوم می‌کنیم و به‌ویژه بر مواضع اصولی روسیه مبنی بر غیر قابل قبول بودن حملات بی‌هدف که باعث تلفات غیرنظامیان می‌شود، تأکید داریم.»

زاخارووا بر لزوم «توقف فوری چرخه خشونت پیش از آنکه اوضاع به‌طور کامل از کنترل خارج شود» تأکید کرده گفت: «ما خواستار توقف فوری درگیری‌ها هستیم تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود و شرایط برای حل‌وفصل دیپلماتیک و سیاسی ایجاد شود. باید هر اقدامی برای جلوگیری از فرو رفتن خاورمیانه در یک درگیری تمام‌عیار نظامی انجام شود، چرا که پیامدهای ویرانگر آن نه‌تنها منطقه بلکه فراتر از آن را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

این دیپلمات اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد «برای جلوگیری از چنین سناریوی فاجعه‌باری با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری کند. ما بر این باوریم که امنیت هر کشوری در منطقه نباید به‌هزینه نابودی امنیت دیگران تأمین شود.»

زاخارووا همچنین به توصیه‌های کنونی برای شهروندان روسی اشاره کرد که از سفر به لبنان خودداری کنند. او گفت: «به افرادی که در زمان حاضر در لبنان هستند، توصیه می‌شود نهایت احتیاط را به‌عمل آورند و دستورالعمل‌های مقامات محلی را برای تضمین ایمنی رعایت کنند. کسانی که مایل به ترک لبنان هستند، می‌توانند از پروازهای تجاری از طریق فرودگاه بین‌المللی بیروت که همچنان فعال است، استفاده کنند.»

بر اساس گزارش وزارت بهداشت لبنان، در نتیجه حملات گسترده ارتش اسرائیل بیش از 580 نفر شهید و بیش از یک‌هزار و 600 نفر زخمی شده‌اند.