درمان خانگی خارش بدن

  4030703138

درمان‌ خانگی خارش بدن این مزیت را دارد که ساده و ارزان است و تمام افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

درمان خانگی خارش بدن

خارش بدن ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. بر اساس بروز خارش بدن می‌توان با درمان خانگی خارش بدن را درمان کرد.

 

درمان خانگی خارش بدن به دلیل خشکی پوست

یکی از شایع‌ترین علت‌های خارش پوست صورت و بدن خشکی پوست است. در صورتی‌که هیچ علامتی از قرمزی یا جوش روی پوست مشاهده نشود، اما به شدت دچار خارش پوست شوید یا پوسته پوسته‌هایی را در قسمت‌های مختلف بدن مشاهده کنید، احتمالاً دچار خشکی پوست شده‌اید.

خارش پوست در سرما و گرمای شدید هم به علت خشک شدن پوست ایجاد می‌شود، به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود:

  • برای جلوگیری از خارش از دستکش یا از مرطوب کننده استفاده کنند.
  • در مواردی که علت خارش پوست ساعد، دست یا صورت خشکی باشد، استفاده‌ی روزانه از کرم مرطوب کننده می‌تواند خارش را بهبود بخشد.
  • شما ممکن است از طرفداران پر و پا قرص دوش‌های طولانی و گرم باشید، به خصوص زمانی که هوا سرد است، همانطور که گرمای جاری در خانه شما می‌تواند رطوبت را از پوست خارج کند، گرمای یک دوش بسیار داغ نیز همین کار را انجام می‌دهد. سعی کنید دوش خود را روی سطح ولرم تنظیم کنید.

 

درمان خانگی خشکی بدن با مصرف ویتامین

کمبود ویتامین به طور مستقیم باعث بروز خارش پوست بدن نمی‌شود، اما بهتر است بدانید کمبود ویتامین B12 اگر چه به طور مستقیم موجب ایجاد خارش پوست نمی‌شود، اما بر سلامت پوست تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل در خیلی از مواقع برای درمان افرادی که دچار خشکی پوست شدید می‌شوند یا روی پوست آن‌ها بثورات و قرمزی مشاهده می‌شود از ویتامین B12  استفاده می‌شود.

 

درمان خانگی خشکی بدن با روغن‌های گیاهی

یکی از روش‌های مورد تایید برای درمان خارش با استفاده از روغن‌های گیاهی است. این روغن‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های آنتی‌باکتریال و ضد التهاب، می‌توانند در درمان خارش پوست بدن موثر باشند.

استفاده از روغن‌های گیاهی، به عنوان یک راهکار طبیعی برای درمان خارش پوست بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن کنجد

روغن کنجد منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود و به همین علت برای پوست عالی است. این روغن به خواص خود در کاهش التهاب شناخته می‌شود و می‌تواند در تسکین قرمزی و خارش پوست مفید باشد.

بعد از استحمام، مقداری از روغن کنجد را روی پوست ناحیه‌ی مدنظر ماساژ دهید.

همچنین می‌توانید کل بدنتان را با این روغن ماساژ دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل داشتن ویژگی‌های ضد التهابی و ضد باکتریایی، می‌تواند در درمان خارش پوست بدن موثر باشد. این روغن به آرامی بر روی پوست بدن مالیده و بعد از چند دقیقه با آب گرم شستشو داده می‌شود.

روغن آرگان

این روغن یکی از محبوب‌ترین روغن‌های گیاهی است که به صورت خام فروخته می‌شود. این روغن به دلیل مقاومت بالا به اکسیداسیون و فوق العاده‌بودن در سطح اسیدهای چرب نشاسته‌ای، برای کاربردهای پوستی خوب است و می‌تواند به عنوان یک روش خانگی برای درمان خارش پوست بدن مورد استفاده قرار گیرد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا با ترکیبی از ویتامین‌های A، E، و D و همچنین اسیدهای چرب غیراشباع، به عنوان یک روغن گیاهی با اثرات آرام‌بخش و آنتی‌اکسیدانی شناخته شده است. این روغن می‌تواند با کاهش التهاب پوست و بهبود کیفیت پوست، به درمان خارش پوست بدن کمک کند.

روغن زیتون

حتما خیلی شنیده‌اید که روغن زیتون یک روغن کم‌نظیر است و فواید متعددی برای سلامتی بدن، پوست و مو دارد. این روغن منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به شمار می‌رود. ترکیبات پلی‌فنولی موجود در روغن زیتون خواص ضدالتهابی دارند و می‌توانند خارش را کاهش دهند. این روغن یکی از بهترین روغن‌های مرطوب‌کننده است و به همین علت می‌تواند از خارش و خشکی پوست جلوگیری کند. برای حفظ رطوبت پوست، یک بار در روز از این روش خانگی استفاده کنید.

بعد از استحمام، مقداری روغن زیتون را کف دستتان بریزید و آن را روی کل بدن یا نواحی مدنظر ماساژ دهید.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور با مواد موثره آنتی‌اکسیدانی پربار مانند پلی‌فنل‌ها و کوآنزیم Q10 در پوست کمک می‌کند تا خطر آسیب پوستی ناشی از اکسیداسیون و افزایش الاستیسیته پوست را بهبود بخشد. همچنین، مصرف روغن هسته انگور می‌تواند به درمان خارش پوست بدن کمک کند.

روغن آلوئه ورا

روغن آلوئه ورا یکی از بهترین و معروف‌ترین روش‌های خانگی برای درمان خارش پوست بدن است. این روغن با داشتن ویتامین‌های A، C و E و مواد آنتی‌بیوتیکی، می‌تواند با بهبود بافت پوست و تسکین التهاب پوست، به درمان خارش پوست بدن کمک کند.

روغن بادام

روغن بادام پوست را هیدراته نگه می‌دارد و به کاهش علائم خارش پوست کمک می‌کند. علت این موضوع دارا بودن خواص ضدخارش و ضدالتهابی است که به فرآیند درمان خارش و التهاب پوست سرعت می‌بخشد. برای درمان خارش پوست می‌توانید هر روز از روغن بادام استفاده کنید.

بعد از استحمام، مقداری روغن بادام را روی تمام بدن یا ناحیه‌ی مدنظر ماساژ دهید

روغن آووکادو

روغن آووکادو با بیشترین میزان اسید چرب غیراشباع، از جمله اسید اولئیک، خواص بسیاری دارد که می‌تواند برای درمان خارش پوست بدن مفید باشد. این روغن دارای خواص آنتی‌الرژیک و ضد التهابی است که می‌تواند در کاهش خارش پوست صورت و پوست بدن موثر باشد. روغن آووکادو همچنین با تغذیه عمیق پوست، موجب آبرسانی و نرمی پوست می‌شود.

روغن مورینگا

روغن مورینگا نیز دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی بوده و می‌تواند برای درمان خارش پوست بدن مفید باشد. این روغن موجب تسکین و کاهش التهاب پوست می‌شود و همچنین با بهبود ترشح چربی پوست، باعث ترمیم و بهبود سلامتی پوست می‌شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای که از برگ‌های درخت چای (Melaleuca alternifolia) به‌دست می‌آید، دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و به‌طور سنتی برای بیماری‌های پوستی مختلف از جمله خارش استفاده می‌شود.

روغن درخت چای رقیق‌شده را می‌توان به صورت موضعی در نواحی خارش‌دار استفاده کرد. خواص ضد عفونی آن ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند، به خصوص در مواردی که خارش با آسیب و خراش پوست همراه است. با این حال، باید احتیاط کرد زیرا روغن درخت چای رقیق‌نشده ممکن است در برخی افراد باعث تحریک شود.

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم دارای خواص تغذیه‌ای و آنتی‌اکسیدانی بالاست که می‌تواند برای رفع خارش پوست بدن مؤثر باشد. این روغن با عملکرد آرام‌بخش و مرطوب‌کننده بر روی پوست، خشکی و التهاب پوستی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود و تقویت سلامت پوست می‌شود.

روغن ماکادمیا

روغن ماکادمیا همچنین دارای خواص ترمیم کننده و آرام بخشی است که می‌تواند در درمان خارش پوست بدن مفید باشد. این روغن باعث تسکین و بهبود التهاب پوستی و کاهش خشکی پوست می‌شود. از آنجا که این روغن باعث ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود، می‌تواند در بهبود بافت پوست کمک کند و خارش پوست را کاهش دهد. همچنین حاوی ویتامین های E و B و اسیدفولیک می‌باشد که برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

درمان خشکی بدن با روغن‌های گیاهی

 

درمان خانگی خشکی بدن با دمنوش‌های گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی یک درمان خانگی خارش بدن مؤثر است. دمنوش‌هایی مانند بابونه، نعناع و گزنه به دلیل خواص ضد التهابی و آرام‌بخش برای کاهش خارش بدن بسیار مفید هستند. این دمنوش‌ها نه تنها خارش را کاهش می‌دهند، بلکه به تسکین التهاب پوست نیز کمک می‌کنند. مصرف منظم این دمنوش‌ها به عنوان یک روش طبیعی، می‌تواند خارش‌های ناشی از خشکی یا حساسیت را تسکین دهد.

درمان خانگی خشکی بدن با دمنوش

 

درمان خانگی خشکی بدن با عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان داروی گیاهی خارش بدن هستند. عرقیاتی مانند عرق کاسنی، شاه‌تره و نعناع به دلیل خواص ضد التهابی و سم‌زدایی، به رفع خارش پوست کمک می‌کنند. این عرقیات با تسکین التهابات پوستی و خنک‌کنندگی طبیعی، به عنوان یک درمان خانگی خارش بدن به کار می‌روند. مصرف این عرقیات به طور منظم می‌تواند علائم خارش‌های مزمن و حساسیت‌های پوستی را بهبود بخشد.

 

درمان خانگی خشکی بدن با آلوئه ورا

آلوئه ورا، یک گیاه آبدار که به‌دلیل خواص تسکین‌دهنده‌اش شناخته شده است و قرن‌هاست که برای کاهش مشکلات پوستی از جمله خارش استفاده می‌شود. ژل استخراج شده از برگ آلوئه ورا حاوی ترکیباتی با اثرات ضد التهابی و مرطوب‌کننده است.

استفاده از ژل آلوئه ورا به‌طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند احساس خنکی ایجاد کند و خارش را کاهش دهد. به ویژه برای آفتاب‌سوختگی، نیش حشرات و تحریکات خفیف پوست مفید است. اطمینان حاصل کنید که از ژل آلوئه ورا خالص، بدون عطر یا مواد نگهدارنده اضافه استفاده کنید.

درمان خشکی بدن با آلوئه ورا

 

درمان خانگی خشکی بدن با جو دوسر

جو دوسر به‌دلیل خاصیت تسکین‌دهنده پوست مشهور است. جو دوسر کلوئیدی، جو ریز آسیاب‌شده، یک سد محافظ بر روی پوست ایجاد می‌کند، باعث رطوبت‌بخشی می‌شود و اثرات ضد التهابی دارد که آن را به یک درمان عالی برای خارش تبدیل می‌کند.

افزودن جو دوسر کلوئیدی به یک حمام گرم و خیساندن به مدت 15 تا 20 دقیقه می‌تواند خارش عمومی مرتبط با شرایطی مانند اگزما یا واکنش‌های آلرژیک را تسکین دهد. علاوه بر این، کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی جو دوسر را می‌توان مستقیماً روی نواحی خاص خارش‌دار استفاده کرد.

درمان خانگی خشکی بدن با جو دوسر

 

درمان خانگی خشکی بدن با غذاها

برای خارش بدن چه بخوریم؟

  • غذاهای غنی از ویتامین های D، E، A، B3، B6 ، C
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک (ماست، برخی از پنیرها مانند پنیر گودا و چدار، کلم ترش)
  • غذاهای حاوی کوئرستین (میوه های خانواده مرکبات، روغن زیتون، پیازها، سیب، چای)
  • سایر غذاهای ضد التهابی (گوجه فرنگی، ماهی، سبزی با برگ تیره)

 

درمان خانگی خشکی بدن با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین را می‌توان به نوعی بهترین دارو برای خارش بدن به حساب آورد. این ترکیب مفید حاوی خواص ضدالتهابی است که این موضوع به کاهش التهاب و خارش پوست کمک می‌کند. همچنین طبیعت قلیایی جوش‌شیرین به‌عنوان خنثی‌کننده‌ی طبیعی اسید عمل می‌کند که این موضوع در تسکین خارش پوست مفید است. می‌توانید برای درمان خارش بدن، یک بار در روز از جوش‌شیرین استفاده کنید‌.

  • یک فنجان جوش‌شیرین را به آب وان اضافه کنید و اجازه دهید حل شود. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید. در پایان به‌آرامی با حوله به بدنتان ضربه بزنید تا خشک شود.
  • اگر وان ندارید، زمانی که در حمام هستید، در یک کاسه جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را روی بدنتان بریزید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده و بعد خودتان را خشک کنید‌.

 

درمان خانگی خارش بدن با سرکه سیب

سرکه‌ سیب حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند به برگرداندن PH پوست به حالت طبیعی کمک کنند. خواص ضدالتهابی سرکه‌ی سیب علائم خارش را کاهش می‌دهند و خواص ضدمیکروبی آن هم از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. برای درمان خارش پوست این روش درمانی را باید یک بار در روز انجام دهید.

  • دو فنجان سرکه‌ی سیب را به آب وان اضافه کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. سپس خودتان را با حوله خشک کنید‌.
  • برای تسکین خارش موضعی می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و آن را با پنبه روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید.

درمان خانگی خشکی بدن با سرکه سیب

 

درمان خانگی خشکی بدن با نعناع

یکی از اصلی‌ترین ترکیبات موجود در نعناع «منتول» نام دارد. منتول خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی دارد و در درمان خشکی و التهاب پوست معجزه می‌کند. برای تسکین فوری خارش پوست، از این روش درمانی یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

  • درون یک قابلمه ۵۰۰ میلی‌لیتر آب بریزید و یک مشت نعناع را به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • آب که به جوش آمد، زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.
  • محلول را از صافی رد کنید و پنبه را در آن بزنید. سپس پنبه را روی نواحی مدنظر بمالید.

درمان خانگی خشکی بدن با نعناع

 

درمان خشکی بدن با تخم شنبلیله

تخم شنبلیله خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند خارش و التهاب پوست را به‌طرز قابل‌توجهی تسکین دهد. علاوه بر این خواص ضدمیکروبی شگفت‌انگیزی دارد که به تسکین بثورات و جلوگیری از عفونت‌های ایجادکننده‌ی خارش کمک می‌کند. سه بار در هفته از این روش استفاده کنید.

  • یک تا دو فنجان تخم شنبلیله را به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس آن‌ را با مقدار کمی آب آسیاب کنید تا یک خمیر به دست بیاید.
  • خمیر ایجاد شده را روی تمام بدنتان بمالید. اگر دچار خارش موضعی شده‌اید، خمیر را فقط در ناحیه‌ی مدنظر بمالید.
  • اجازه دهید خمیر خشک شود. سپس آن را بشویید.

 

موارد تاثیرگذار بر درمان خانگی خشکی بدن

برای موثر واقع شدن درمان خانگی خشکی بدن باید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • آب فراوان بنوشید
  • محصولات آرایشی و بهداشتی بدون بو استفاده کنید
  • از پارچه‌های طبیعی مانند پنبه برای لباسهایتان استفاده کنید.
  • برای شستشوی صورت و بدن از شامپوی غیر معطر استفاده کنید تا خارش پوست کمر و بدن کمتر شود.
  • قبل از خواب دوش آب سرد یا ولرم بگیرید
  • استفاده از صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده، جوی دو سر کلوئیدی و فاقد عطر و جوش شیرین در حمام
  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده‌‌ حاوی گلیسیرین و روغن و بدون الکل پیش از خواب
  • استفاده از پمادها و کرم‌های طبیعی حاوی ویتامین E و آلوئه‌ورا
  • استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب‌کردن هوا
  • استفاده از کمپرس سرد قبل از خواب
  • کوتاه‌کردن ناخن‌ها برای کاهش احتمال تحریک بیشتر پوست
  • پوشیدن لباس‌های گشاد هنگام خواب
  • عدم نگه‌داری حیوانات خانگی در اتاق خواب
  • اطمینان از عدم وجود ساس یا سایر حشرات (از جمله کک یا مورچه) در اتاق خواب
  • نوشیدن دمنوش بدون کافئین مانند بابونه یا نعناع فلفلی پیش از خواب

 

مواردی که در صورت داشتن خارش بدن باید از آن‌ها اجتناب کرد

  • پارچه‌های تحریک‌کننده، به‌ویژه پشم و پلی استر
  • حرارت بالا
  • رطوبت زیاد
  • حمام داغ طولانی که می‌تواند پوست شما را خشک کند
  • خراشیدن پوست

 

داروهای مورد استفاده برای درمان خشکی بدن

پماد ضد خارش: هیدروکورتیزون دارویی است که در گروه کورتیکواستروئیدها قرار می‌‌گیرد. از پماد هیدروکورتیزون برای درمان بیماری‌های پوستی مثل اگزما، درماتیت و بثورات پوستی استفاده می‌شود تا تورم، قرمزی و خارش را کاهش دهد.

همچنین بتامتازون دارای خواص ضد التهابی و ضد خارش، قرمزی، پوسته شدن پوست است.