اصطلاح پیپ در فارکس چیست؟ هر pip چند دلار است؟

گزارش بازرگانی، 343386،   4030708030

برای ورود به دنیای پرتلاطم و گسترده‌ فارکس، نیاز است مفاهیم اساسی این بازار مالی بزرگ را به خوبی آموزش ببینید در همین راستا در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازار فارکس که به عنوان یک تریدر با آن سروکار دارید آشنا کنیم و صفر تا صد نکات آن را برای شما بازگو کنیم؛ امروز به مفهوم پیپ می‌پردازیم. 

اصطلاح پیپ (pip) در فارکس چیست؟

پیپ در فارکس به چه معناست؟

بعد از گذراندن آموزش ثبت نام در فارکس و باز کردن حساب معاملاتی برای تمرین و آشنایی بیشتر با فضای فارکس در جهت انجام معاملات با مفاهیم جدیدی مواجه می‌شوید.

پیپ (pip) مخفف عبارت price interest point، به معنای نقطه‌ی سود قیمت است. هم‌چنین می‌توان آن را کوتاه شده‌ی عبارت percentage in point، به معنای درصد در نقطه دانست. به هر حال، هر کدام از این عبارات را که در نظر بگیرید، اصطلاح پیپ به مفهوم واحدی برای تریدرها اشاره دارد. پیپ، توسط معامله‌گران بازار فارکس، به‌عنوان یک واحد تغییرات و نوسان قیمت برای جفت ارزها در معاملات استفاده می‌شود. این واحد، یک مقیاس اندازه‌گیری دقیق برای تغییرات قیمت است که به شما کمک می‌کند ارزش معاملات و میزان تغییرات سود و زیان خود را تخمین بزنید.

تفاوت پیپ و پیپت

پیپت (pipette) نیز مانند پیپ واحد اندازه‌گیری نوسان قیمت جفت ارزهاست. البته به جز جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها ین ژاپن است. بروکرهایی که نرخ تبادل جفت ارزها را تا 5 رقم اعشار نمایش می‌دهند، پنجمین رقم بعد از اعشار در آن‌ها، نشان دهنده‌ی پیپت است. در واقع هر پیپت، یک دهم از میزان پیپ کوچک‌تر است و نوسانات را با دقت بیش‌تری نشان می‌دهد. بروکرهایی که نرخ تبادل جفت ارزها را با 5 رقم اعشار نشان می‌دهند به

5-Digit brokers معروفند.

محاسبه پیپ در بازار فارکس

حال که دانستیم پیپ یک واحد اندازه‌گیری برای تغییرات قیمت جفت ارزها در بازار فارکس است، با نحوه‌ی محاسبه‌ی آن آشنا می‌شویم. معمولا نوسانات جفت ارزها در فارکس با دقت ۴ رقم اعشار محاسبه می‌شود. این مقدار برابر با 0.0001 در قیمت جفت ارزهاست. با هر تغییر به این میزان در قیمت جفت ارزها، می‌گوییم که جفت ارز مورد نظر یک پیپ نوسان داشته است. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در برخی موارد استثنا وجود دارد. برای محاسبه‌ی پیپ، جفت ارزهای بازار فارکس را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

  1. جفت ارزهایی شامل دلار آمریکا

زمانی که یک طرف از جفت‌ها دلار آمریکاست، پیپ را به طور معمول، یعنی با دقت چهارمین رقم اعشار نرخ تبادل جفت ارزها، محاسبه می‌کنیم. فرض کنید نرخ تبادل یک جفت ارز با یک طرف دلار آمریکا از قیمت 1.1456 به قیمت 1.1461 برسد.

در این صورت میزان نوسان قیمت این جفت ارز برابر با 5 پیپ است.

  1. جفت ارزهای بدون دلار آمریکا

برای محاسبه‌ی پیپ در جفت ارزهایی که فاقد دلار آمریکا هستند، موضوع کمی متفاوت است. در این گونه جفت ارزها به جای در نظر گرفتن چهارمین رقم اعشار، دومین رقم اعشار را در نظر می‌گیریم. یعنی  هر پیپ برابر با 0.01 از نرخ تبادل جفت ارز است. فرض کنید نرخ تبادل یک جفت ارز از قیمت 127.50 به قیمت 127.58 برسد. در این صورت میزان نوسان قیمت این جفت ارز، برابر با 8 پیپ است.

هر پیپ چند دلار است؟

برای بسیاری از معامله‌گران مهم است که بدانند ارزش هر پیپ یا pip value در ترید و معاملات فارکس برابر با چند دلار است. گرچه پیدا کردن این رقم در بازار رمز ارزها آسان‌تر به نظر می‌رسد و تفاوت قیمت دو ارز دیجیتال را می‌توان مستقیماً به دلار بیان کرد، در فارکس، این موضوع به دلیل وابسته بودن به حجم معامله کمی متفاوت است. یعنی نمی‌توانیم به راحتی بگوییم که اگر یک پیپ سود کرده‌ایم برابر با یک دلار است و یا کمتر یا بیشتر از آن! گرچه دقت هر پیپ در بازار فارکس برابر با 0.0001 نرخ تبادل است و می‌توان آن را تقریباً یک دهم سنت در نظر گرفت اما تبدیل پیپ به دلار در لات‌های مختلف بسیار آسان‌تر است. برای مثال، تغییرات قیمت یک پیپ در معامله‌ای به بزرگی یک لات استاندارد، برابر با 10 دلار خواهد بود. اگر وارد معامله‌ای به بزرگی یک مینی لات که معادل با 10 هزار دلار است شوید،هر پیپ نوسان قیمت برای شما یک دلار سود و یا زیان در پی خواهد داشت. به همین نسبت می‌توانید ارزش پیپ به دلار را برای اندازه‌های متفاوت لات محاسبه کنید.

ابزار محاسبه ارزش پیپ

به غیر از روشی که برای محاسبه‌ی پیپ در فارکس بیان کردیم، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار‌ها و پلتفرم‌هایی که برای محاسبه‌ی ارزش پیپ برنامه‌ریزی شده‌اند، به طور خودکار ارزش پیپ را در معاملات خود محاسبه کنید. پلتفرم‌هایی مانند متاتریدر 4 ، تریدینگ ویو و یا بعضی از بروکرها ماشین حسابی برای محاسبه‌ی پیپ ارائه می‌دهند. شما می‌توانید به راحتی، با وارد کردن اندازه‌ی پوزیشن خود و انتخاب جفت ارزی که معامله می‌کنید، ارزش پیپ را برای معامله‌تان به دست آورید.

کاربردهای پیپ در فارکس

  • پیدا کردن جفت ارزهای مناسب ترید

با استفاده از پیپ می‌توانید تغییرات قیمت جفت ارزها را با یکدیگر مقایسه کرده و آن‌هایی که منطبق با استراتژی‌های معاملاتی شما هستند را شناسایی کنید. پیپ هم‌چنین به شما در تخمین زمان مناسب ورود و خروج از معاملات نیز کمک شایانی می‌کند.

  • تحلیل تاریخچه نوسانات جفت ارزها

شما با استفاده از پیپ می‌توانید نوسانات قیمتی جفت ارز مورد نظر خود را در طول بازه‌های زمانی یا تایم فریم‌های مختلف، تحلیل کنید. این به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد گذشته بازار داشته و استراتژی‌های مناسب‌تری برای معاملات خود در نظر بگیرید.

  • تعیین نسبت ریسک به ریوارد

یکی دیگر از کاربردهای پیپ در بازار فارکس، به دست آوردن نسبت ریسک به ریوارد است؛ زیرا محاسبه‌ی پیپ به معامله‌گران اجازه می‌دهد که هم ریسک و هم پاداش یک معامله را به طور بالقوه محاسبه کنند. شما با تعیین دقیق میزان توقف ضرر و سود خود بر اساس پیپ، می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنید.

ارزش پیپ در جفت ارزهای استثنا

در محاسبه‌ی پیپ ولیو برای ین ژاپن دچار یک استثنا می‌شویم؛ زیرا نرخ جفت ارزهایی شامل ین ژاپن، کمی متفاوت است. در این جفت ارزها تغییرات رقم دوم بعد از اعشار را برای محاسبه‌ی میزان پیپ و ارزش آن، مد نظر قرار می‌دهیم. در بروکرهای ۵ رقمی، عدد سوم بعد از اعشار، نشان دهنده‌ی پیپت است.

اهمیت پیپ در معاملات فارکس

  • کمک به مدیریت ریسک در معاملات

یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در بازار فارکس، دستور توقف ضرر (stop loss) و یا برداشت سود (take profit) است. با محاسبه‌ی میزان پیپ‌هایی که در یک معامله سود و یا زیان می‌کنید، می‌‌توانید این سطوح و دستورات کنترل ریسک را دقیق‌تر تنظیم کنید. در نتیجه پیپ به مدیریت بهتر و کاهش ریسک معاملات کمک بسیاری می‌کند.

  • محاسبه سود و زیان با پیپ در فارکس

محاسبه‌ی سود و زیان یک معامله بر اساس پیپ می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی معاملاتی مناسب‌تری تدوین کنید. فرقی نمی‌کند دی تریدر باشید و یا مدت طولانی‌تری بر روی یک جفت ارز سرمایه‌گذاری کنید، محاسبه‌ی پیپ می‌تواند به شما در تخمین میزان سود مورد انتظار کمک کند. پیپ هم‌چنین به شما در محاسبه‌ی میزان اسپرد معاملات کمک می‌کند.

  • تحلیل نوسان قیمت‌ها

شما با استفاده از پیپ می‌توانید تغییرات قیمتی در نرخ تبادل جفت ارزها را مقایسه کنید. محاسبه‌ی پیپ و تحلیل نوسانات بر اساس این کمیت، تحلیل بازار جفت ارزها را برای شما آسان‌تر می‌کند.

سخن پایانی

در بازار فارکس پیپ یک واحد اندازه‌گیری بین المللی برای اندازه‌گیری نوسان قیمت جفت ارزهاست. این مقیاس استاندارد، به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری در مدیریت هم‌زمان پوزیشن‌های چند جفت ارز مختلف داشته باشید. آشنا نبودن شما با پیپ و عدم توانایی در محاسبه‌ی آن در معاملات فارکس، در واقع شما را در تخمین درست اندازه پوزیشن‌های معاملاتی خود ناتوان می‌سازد که می‌تواند برایتان منجر به زیان‌های غیرقابل جبرانی شود.