طلا سفید یا زرد؟ کدام بهتر است؟ مقایسه از نظر قیمت و ارزش خرید

گزارش بازرگانی، 344108،   4030708085

موقع خرید زیورآلات طلا، بین دو گزینه طلای زرد و طلای سفید، تا حدی مردد می‌مانیم و ممکن است تصمیم‌گیری سخت شود. این دو نوع طلا، هر کدام طرفداران خود را دارند که با توجه به سلیقه یکی از دو مورد را انتخاب می‌کنند؛ اما اگر بخواهید فراتر از سلیقه بروید و با توجه به ارزش خرید یکی را انتخاب کنید،‌ خوب است ویژگی‌های هر دو را بدانید تا خریدی هوشمندانه داشته باشید. 

آشنایی بیشتر با طلای سفید و ترکیبات آن

برخلاف طلای زرد که همه با آن آشنایی کامل دارند، طلای سفید ممکن است ناشناخته باشد و حتی بعضی‌ها آن را با نقره و بدلیجات اشتباه بگیرند؛ اما باید بدانید که طلا سفید نیز آلیاژی گرانقیمت است و درصد غالب آن طلای زرد بوده است. درصد باقی مانده نیز، روی، نیکل یا نقره است که رنگ سفید آن را هم دلیل می‌شود. شما می‌توانید انواع دستبند طلا، انگشتر، آویز گردنی و دیگر زیورآلاتی را که در حالت طلای زرد خریداری می‌کنید، به‌صورت طلای سفید نیز بخرید. طلای سفید در عیارهای ۱۸، ۱۴ و ۱۰ به فروش می‌رسد. 

ترکیبات طلا سفید چیست؟

به‌طور کلی، طلای سفیدی که خریداری می‌کنید یکی از چهار ترکیب زیر است:

  1. ۴۶ درصد طلا و ۵۴ درصد اینیدیم
  2. ۷۵ درصد طلا، ۱۳.۵ درصد نیکل، ۸.۵ درصد مس و ۳ درصد روی
  3. ۷۵ درصد طلا، ۲۰ درصد پالادیوم و ۵ درصد نقره
  4. ۷۸ درصد طلا و ۲۲ درصد آلومینیوم

ترکیبات متفاوت، تنوع قیمتی نیز رقم خواهد زد.

خرید طلای سفید چه مزایایی دارد و مناسب چه کسانی است؟

در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت که اگر طلای زرد باب میل شما نیست، احتمالا سلیقه شما بیشتر به طرف طلای سفید متمایل باشد. اما به‌طور کل، مواردی که در ادامه می‌بینید مزایا طلای سفید بوده که می‌تواند شما را ترغیب به خرید کند.

  • طلای سفید ظاهری به‌خاطر رنگ خنثی خود راحت‌تر از طلای زرد استایل می‌شود و با خیلی از رنگ پوست‌ها سازگاری بهتری دارد. 
  • در مقایسه طلا سفید و زرد، می‌توان گفت که طلا سفید کلاسیک‌تر است.
  • به‌خاطر اشتباه گرفتن آن با نقره یا بدل، امنیت بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند. 
  • در ترکیبات آن از پلاتین استفاده شده که مقاومت زیادی به طلای سفید می‌بخشد.

خرید طلای زرد چه مزایایی دارد و مناسب چه کسانی است؟

طلای زرد در عیارهای ۱۸، ۲۴ و ۱۴ ساخته می‌شود؛‌بنابراین قیمت بالاتری به مراتب نسبت به طلای سفید دارد و برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری نسبت به طلای سفید محسوب می‌شود. بنابراین اگر قیمت شمش طلا یا سکه برای شما بالاست و می‌خواهید قطعه طلای کوچکی برای پس‌انداز خریداری کنید، زیورآلات طلای زرد را در نظر داشته باشید. در ادامه مقایسه طلا سفید و زرد، نگاهی به مزیت‌های طلای زرد می‌اندازیم.

  • خلوص طلای زرد بیشتر از سفید است؛ چرا که عیار بالاتری نسبت به طلای سفید دارد و چون درخشش و زردی آن به اندازه کافی است، نیاز به ترکیبات کمتری دارد. بنابراین از خلوص بالاتری بهره می‌برد. 
  • طلای زرد ضدحساسیت است؛ بنابراین اگر به ترکیبات نقره، طلای سفید یا بدل حساسیت دارید، می‌توانید با خیال راحت از طلای زرد استفاده کنید.
  • طلای زرد درخشش خود را در طول دوران از دست نمی‌دهد و به نگهداری خاصی هم محتاج نیست. در حالی‌که طلای سفید ممکن است در طول دوره نگهداری، نیازمند آبکاری شدن باشد.

مقایسه طلا سفید و زرد از نظر ارزش خرید

در حالی‌که گزینه‌های زیادی مانند خرید سکه یا طلا آب شده برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند زیورآلات خود را به‌طوری تهیه کنند که هم لذت استفاده آن را ببرند، هم در زمان اضطرار آن را تبدیل به وجه نقد کنند. در این صورت، باید بدانید که طلای سفید بهتر است برای سرمایه‌گذاری و از نظر ارزش خرید، یا طلای زرد؟

به‌طور کلی، موقعی که بخواهید زیورآلات طلای سفید یا زرد را بخرید، فقط خود طلا نیست که قیمت را تعیین می‌کند! مواردی مانند سنگ‌های استفاده شده و کارمزد ساخت طلا، در مشخص شدن قیمت آن تاثیرگذارند. به‌جز این موارد، چون که کار با طلای سفید سخت‌تر است گاها هزینه خرید طلای سفید گران‌تر درمی‌آید؛ اما به‌خاطر خلوص بالای طلای زرد، این مورد می‌تواند در برخی مواقع گران‌تر شود. 

به‌طور کلی، بهتر است موقع خرید طلا، به بودجه‌ و سلیقه‌تان توجه داشته باشید و موردی را انتخاب کنید که علاوه بر این‌که نظرتان را جلب کرده، در زمان نیاز نیز بتوانید آن را به‌راحتی بفروشید.