پاکستان یک انیمیشن به اسکار فرستاد

  4030708099

سینمای پاکستان یک انیمیشن با عنوان «شیشه‌گر» را به عنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کرد.

پاکستان یک انیمیشن به اسکار فرستاد

به گزارش ایسنا، انیمیشن دست‌ساز «شیشه‌گر» ساخته عثمان ریاض درباره زندگی یک شیشه‌گر جوان و روابط او در طول سال‌هاست در حالی که کشورش در جنگ و نزاع است. 

این انیمیشن نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی در ماه ژوئن تجربه کرد و توسط مانوئل کریستوبال اسپانیایی تهیه شده است.

این سیزدهمین حضور پاکستان در جوایز اسکار بین‌المللی است و البته پیش از این هیچ اثر انیمیشنی به نماینده از این کشور وارد رقابت اسکار نشده بود. پاکستان سال گذشته با فیلم «جویلند» ساخته سعیم صدیق در فهرست نامزدهای نهایی اسکار قرار گرفت.

آثار انیمیشن در صورت احراز شرایط می‌توانند در سایر بخش‌های جوایز اسکار نیز به رقابت بپردازد.

پیش از این کمیته اسکار کشورهایی چون فرانسه، آرژانتین، مکزیک، کانادا، شیلی، کاستاریکا، مراکش، پاناما، پرو، اروگوئه، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، ارمنستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، رومانی، اوکراین، ایسلند، کنیا، فنلاند، هند، آرژانتین و مکزیک نیز فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار اعلام کرده‌اند.

سینمای ایران نیز فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا را به عنوان نماینده خود در اسکار پیش رو شناخته است.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.