ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  4030708127 ۰ نظر، ۱۵ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه

صادق زیباکلام در سازندگی نوشت: «اسرائیلی‌ها کم‌کم وارد مرحله‌ای می‌شوند که جنگ‌های نظامی‌شان دیگر با ارتش‌های کلاسیک نیست. حماس یک ارتش کلاسیک نبوده و نیست. حزب‌الله هم یک ارتش کلاسیک نبوده و نیست.

اینها نیروهای مردمی هستند و گیرم که از نظر نظامی اسرائیلی‌ها، موفقیت‌هایی به دست آورده باشند اما آنقدر طول نخواهد کشید که از جایی دیگر شاهد رویش مجدد مقاومت باشیم. چه در لبنان، چه در نوار غزه، یا در مناطق اشغالی. در مناطق اشغالی کرانه‌غربی رود اردن، اسرائیلی‌ها به‌خصوص ظرف دو ماه گذشته قلع‌وقمع وسیعی به عمل آوردند.

در گذشته هم در مناطق کرانه‌غربی رود اردن قلع‌وقمع تعیین‌کننده‌ای انجام ‌داده‌اند. اما نه در نوار غزه و نه در کرانه‌غربی رود اردن و نه در لبنان نتوانستند، مقاومت را در حقیقت به طور کامل از بین ببرند...

به فرض که اسرائیلی‌ها امروز به موفقیت نظامی دست پیدا کنند، آیا ۶ ماه یا یک سال دیگر هیچ مقاومتی نخواهد بود؟ خیر، اینطور نیست. مقاومت همیشه جوانه خواهد زد. تاریخ ۷۶ سال گذشته این درس را امروز دیگر بدون ‌تردید به ما می‌دهد که تا زمان به وجود نیامدن یک کشور فلسطینی، این مصائب برای اسرائیلی‌ها و منطقه همچنان ادامه خواهد داشت. به هر حال از ۷ اکتبر۲۰۲۳ تا الان دو نکته اساسی عیان شد:

۱- فلسطین فراموش ‌شدنی نیست. اینکه اسرائیل با کشورهای عربی رابطه برقرار کند و به جنگ‌های این‌چنینی ادامه دهد و به مرور زمان امیدوار باشد که مساله فلسطین به بایگانی سپرده شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

۲- امروز بیش از هر زمان دیگری افکار عمومی خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطین هستند. موضوعی که صراحتاً دولت آمریکا، بخشی از اسرائیلی‌های میانه‌رو، روسیه، هند، چین و اتحادیه اروپا نیز بر آن پافشاری دارند. حتی آن بخش از جهان عرب که تا دیروز خواستار رابطه با اسرائیلی‌ها بودند هم برای نزدیک شدن به اسرائیل تا مشخص شدن تکلیف فلسطین دست نگه داشته‌اند. بر همین اساس، موضوع به وجود آمدن کشور مستقل فلسطین یکی از نتایج مهم هفتم اکتبر است.‌‌»

***

توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

علی ربیعی، وزیر اسبق کار در اعتماد نوشت: «نیك می‌دانم ما نیازمند یك اجماع و شكیبایی ملی هستیم.  به اعتقاد من، ایران نیازمند دو عمل برای عبور از این بحران‌هاست. نخست آنكه با اتكا به وفاق باید یك انسجام درونی را در كشور دنبال كرد. در جامعه باید وفاقی بزرگ صورت گیرد، به نحوی كه هر تصمیمی پشتوانه‌ای قوی و همگانی داشته باشد. در دولت جدید با نظریه وفاق، نخبگان جامعه می‌توانند این مسیر را هموار كنند. وفاق بزرگ، بزرگ‌ترین بازدارندگی ماست.

 اقدام دوم، ایستادن همه در پای تصمیمی است كه با محوریت رهبری اتخاذ می‌شود. متاسفانه در رسانه رسمی یا افرادی كه مسوولیتی در قبال كشور و جامعه برای خود نمی‌بینند با اظهارنظرهای‌شان، جامعه را به پراكندگی و عدم انسجام سوق می‌دهند. یادمان نرود كه بزرگ‌ترین دشمن ما جدایی درون ملت ماست.

انشقاق ملی اگر جای وفاق ملی را بگیرد كوچك‌ترین خطرات و حقیر‌ترین دشمنان، بزرگ و شكست‌ناپذیر به نظر خواهند رسید. امروز بیش از همیشه مكلف به ایستادن در برابر هرگونه تفرقه هستیم. تفاوت داشتن در سلایق و روش‌ها و در همان حال متحد بودن در دفاع از سرزمین و پرچم، هنری است كه باید در آموختن و تمرین آن نستوه و مصمم باشیم؛ بی‌هیچ مصلحت‌اندیشی جناحی و عافیت‌ طلبی سیاسی.»

***

آمریکا؛ پشت پرده حملات وحشیانه اسرائیل

محمد ایرانی دیپلمات سابق در شرق نوشت: «اگر بخواهیم وضعیت منطقه را طی ماه‌های اخیر دقیق‌تر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که قواعد جنگ به طور کلی تغییر کرده است. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مرحله غیر‌قابل چشم‌پوشی این تحولات محسوب می‌شود. بدون‌تردید نتانیاهو در جریان این سفر چراغ سبز واشنگتن برای گسترش جنگ‌افروزی و انجام عملیات علیه فرماندهی حزب‌الله لبنان را دریافت کرده است...

بر این اعتقاد هستم که اقدامات جنگ‌افروزانه اخیر اسرائیل و تشدید درگیری‌ها در منطقه نه‌تنها با چراغ سبز آمریکا انجام شده است، بلکه در این اقدامات، تمام امکانات نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، سایبری و تکنولوژیک هم به کمک اسرائیل آمد. همان‌گونه که در عملیات به شهادت رساندن مقام‌های ارشد حماس از‌جمله اسماعیل هنیه و نیز در جریان حملات موشکی ایران با عنوان «وعده صادق» شاهد بودیم، ایالات متحده به طور تمام و کمال در کنار اسرائیل بود و به آنها کمک می‌کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که ایالات متحده در سیاست واقعی خود به گونه‌ای عمل می‌کند و در اظهارات خود متضاد با سیاست واقعی خود موضع می‌گیرد.

نکته مهم که نباید از آن غافل بود، این است که جریان مقاومت در لبنان، فلسطین و سراسر منطقه، با از دست دادن فرماندهان بزرگ خود ازجمله شهید سیدحسن نصرالله برای مدت کوتاهی دچار شوک ناگهانی خواهد شد اما همان‌طور که اشاره شد، به دلیل وجود شبکه‌ها و مؤسسات متعدد و بانفوذ در منطقه و نیز عقبه گسترده مردمی، قائم به یک فرد نخواهد بود و راه خود را ادامه خواهد داد.

***

نتیجه ایده «تله جنگ» گستاخی بیشتر آمریکا و اسرائیل است

کیهان نوشت: «در هفته‌های گذشته و به خصوص در روز گذشته برخی از افراد، با تکیه بر کلیدواژه تله جنگ، سعی بر ضربه به بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان خود دارند. در علم روابط بین‌الملل، یکی از معروف‌ترین جملات و کلیدواژه‌ها به این شرح است، «اگر صلح می‌خواهی آماده جنگ باش» این جمله اساس منطق بازدارندگی به عنوان مهم‌ترین عامل در دفاع از منافع فرد، گروه و کشور را شکل می‌دهد.

در طی هفته‌های اخیر، برخی از افراد ناآگاه و در روزهای گذشته، برخی از افراد پرحاشیه، همچون یکی از نمایندگان سابق مجلس که سابقا ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده داشته است، با تکیه بر کلیدواژه خائنانه «تله جنگ» سعی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی و همچنین تصمیم مسئولین دارند.

جای تعجب دارد که این قماش افراد که کوچک‌ترین تحلیل و کوچک‌ترین تخصصی در حوزه امنیت بین‌الملل و روابط بین‌الملل نداشته و ندارند و در حوادث اخیر ساده‌لوحی ناشی از شهوت دیده شدن خود را به همگان ثابت کرده‌اند در چه سازوکار و با چه تفکری به مقام ریاست کمیسیون امنیت ملی به عنوان مهم‌ترین رکن سیاستگذاری و قانون‌گذاری در حوزه سیاست خارجی، امنیت بین‌الملل و... گماشته و انتخاب شده است.

نتیجه این کلیدواژه خیانت‌آمیز از سوی هر فردی، گستاخی بیشتر و گام به گام اسرائیل و آمریکا و ضربات متعدد به بازدارندگی و امنیت ایران است.»

***

سردار نیلفروشان به شهادت رسید
 
بنابر اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار، مجاهد و مهاجر فی سبیل الله " سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان" از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان در حمله تروریستی رژیم سفاک صهیونی در شامگاه روز جمعه ششم مهرماه به همرزمان شهیدش پیوست.

عراقچی: ترور شهید نیلفروشان هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند

به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در پی شهادت سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان در پیامی به سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «آن سردار شهید سابقه درخشانی از مجاهدت‌های مخلصانه در عرصه هشت سال دفاع مقدس، جبهه مقاومت علیه تروریسم و صهیونیسم، امنیت کشور و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام داشت که تبلور باور و ایمان عمیق و فداکاری مخلصانه در راه حراست از امنیت کشور و دفاع از مبانی و اصول انقلاب و جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان مقدس آزادی فلسطین و قدس شریف بود.

این اقدام رذیلانه و ناجوانمردانه، نشانه آشکار دیگری از ذات و ماهیت تروریستی و جنایت‌کار رژیم صهیونیستی و حامیان شناخته شده آن است و بی‌تردید این جنایت هولناک رژیم متجاوز صهیونیستی هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه دیپلماسی نیز همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی و بین‌المللی را برای پیگرد جنایت‌کاران و حامیان آنها به کار خواهد بست.»

***

ضرب‌الاجل پزشکیان برای بازنگری و ساماندهی سهمیه‌های کنکور
 
رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ضرب‌الاجل سه‌ماهه‌ای نسبت به بازنگری و ساماندهی سهمیه‌های کنکور دستور صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در این دستور که خطاب به وزارت علوم، سازمان ملی سنجش، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، آمده است:

«ماده واحده الزام بازنگری و اصلاح سهمیه های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی که در جلسه ۹۰۹ مورخ ١٤٠٣/٠٦/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می گردد.

ماده واحده - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف حداکثر است ظرف مدت ۳ ماه با همکاری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری تمامی سهمیه های سنجش و پذیرش دانشجو اقدام و طرح تفکیک استانی سهمیه ها را جهت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرا از سال ١٤٠٥، به ستاد علم و فناوری دبیرخانه این شورا پیشنهاد نماید.»

***

ارائه پیشنهاد مجلس درباره پاسخ به اسرائیل به شورایعالی امنیت ملی

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی ابعاد ترور شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و چند تن دیگر از فرماندهان مقاومت تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مذکور بحث و تبادل نظر کردند و پیشنهاداتی را برای نحوه انتقام و پاسخ به رژیم صهیونیستی ارائه دادند و در نهایت نیز ریاست مجلس شورای اسلامی مباحثی را مطرح کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت جمع‌بندی شد که چگونه باید به این رژیم پاسخ داده شود و مقرر شد پیشنهادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره نحوه پاسخ به رژیم منحوس صهیونیستی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به شورای عالی امنیت ملی ارائه شود تا در شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه پاسخ به این رژیم بحث و تبادل نظر صورت گیرد و بهترین کنش در مقابل جنایات اسرائیل اتخاذ شود.

***

مرثیه نصرالله باید به حماسه تبدیل شود

تسنیم نوشت: «اسطوره و بزرگی که از دست می‌رود، از حاج قاسم گرفته تا سید حسن نصرالله، مویه‌ها و مرثیه‌ها طبیعی است؛ اصلاً  خود پیامبر(ص) هم برای رفتگانش و سردارانش گریه می‌کرد؛ برخی روایت‌ها دربارۀ گریه آن حضرت برای حمزه(ع) می‌گوید که آن‌قدر با صدای بلند گریه کرد که حال غش به آن حضرت دست داد.

امّا مرثیه اگر به حماسه نرسد و صرفاً با انفعال توأم شود، خیری نه برای مقاومت دارد و نه برای سید مقاومت!

آنگاه که مقاومت تصمیم گرفت که با صهیونیست‌ها مبارزه کند، می‌دانست که او برتری تکنولوژیکی دارد، می‌دانست که او پول و زور و دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی و تروریستی همۀ زورگویان دنیا را پشت خود دارد، می‌دانست که او بی‌رحم و سفّاک است؛ می‌دانست که او ممکن است فرماندهان را ترور کند؛ می‌دانست که خود، به‌لحاظ امکانات و پول و سرمایه و تجهیزات و... بسیار کمتر از طرف مقابل برخوردار است؛ امّا اینها را به انفعال و صرفاً مرثیه‌خوانی و مداحی تفسیر و ترجمه نکرد؛ اینها فقط یک چیز به ما  می‌گوید: اگر امکانات کم بود و شرایط دشوارتر بود، باید ایمان بیشتر باشد و کار جدی‌تر و شبانه‌روزی‌تر؛ وگرنه نوحه‌خوانیِ صرف و خالی‌کردن دل دیگران را سلیمان صرد خزائی هم بلد بود!»

***

روند سابق در پاسخ به اسرائیل پاسخگو نیست

علیرضا مجیدی، کارشناس مسائل منطقه به فرهیختگان گفت: « منافع حزب‌الله اقتضا می‌کند که یکی از این دو مسیر را قطعی جلو برود؛ 1- مقدوراتش را بسنجد و به این نتیجه برسد که فعلا مقدورات اجازه نمی‌‌دهد. 2- وارد جنگ شود یا برعکس به این نتیجه برسد که توانایی نبرد دارد. اگر راه اول را انتخاب کند، بالاخره باید در مقطعی حالت صلح را تجربه کنیم، نرمش داشته باشیم والا حزب‌الله وارد عمل می‌شود و رفتاری را که تابه‌حال از طرف مقابل ندیده‌ایم، حزب‌الله چنان بروز می‌دهد که دیگر قابل‌توجیه است. رهبرش ترور شده و بالاتر از این چیزی وجود ندارد. ..

انصارالله با بستن دریای سرخ فشار را به رژیم وارد کرده بود اما فشار جوری نبود که قیمت نفت بازار جهانی به‌هم بریزد. از اینجا به بعد این هم می‌تواند تغییر کند، کمااینکه مقاومت اسلامی در عراق می‌تواند جدی‌تر وارد عملیات علیه آمریکایی‌ها شود. در ماه‌های اول بعد از طوفان الاقصی این روند شروع شد که البته تلفات نظامی نمی‌گرفت و تلفات نظامی محدود بود اما از این به بعد می‌تواند معطوف به گرفتن تلفات نظامی هم باشد. مقتضیات جنگ و شرایط اسرائیل به‌شدت به‌هم وابسته‌اند.

نکته‌ این است که به‌نظر می‌آید از اینجا به بعد، روند سابق جوابگو نیست. در روند سابق سطحی از تبادل آتش از طرف مقاومت صورت می‌گرفت که آن سطح الان جوابگو نیست یا مقاومت باید به‌سمت اقدامات پرریسک و شدیدتر برود یا توافق کند که احتمالا شامل عقب‌نشینی‌های موقت بشود. در غیر این صورت، نمی‌توان روال سابق را ادامه داد، در هر دو حالت شرایط اسرائیل نیز متناسب آن تغییر می‌کند.»