پیامی مهم از آن سوی مریخ به زمین رسید / آغاز عصر جدید

  4030714019

ناسا سیستم ارتباط لیزری جدید خود را در دورترین فاصله مورد آزمایش قرار داد و به این ترتیب عصری جدید در ارتباطات فضایی آغاز شد.

پیامی مهم از آن سوی مریخ به زمین رسید / آغاز عصر جدید

به گزارش خبرآنلاین، فضاپیمای سایک «Psyche» که برای بررسی سیارکی به همین نام،‌ در  حال سفر به دورترین نقاط منظومه شمسی است، از سیستم ارتباطی نوینی استفاده می‌کند.

این سیستم ارتباطی که با استفاده از لیزر به جای امواج رادیویی با ایستگاه کنترل زمینی ارتباط برقرار می‌کند، پیش از این در فواصل نزدیک‌تر موفق به ارسال تصویر و حتی ویدئو با سرعت بالا شده بود.

اکنون ناسا با برقراری ارتباط با سایک در فاصله ۴۶۰ میلیون کیلومتری زمین به رکوردی تازه دست پیدا کرده است.

سایک در ارتباط قبلی از فاصله ۵۳ میلیون کیلومتری به ایستگاه کنترل ناسا متصل شد و اطلاعات را با سرعت ۲۶۷ مگابیت‌ بر ثانیه به زمین فرستاد. در فاصله ۴۶۰ میلیون کیلومتری سرعت انتقال اطلاعات به حداکثر ۸.۳ مگابیت‌ بر ثانیه کاهش یافت.

پیامی مهم از آن سوی مریخ به زمین رسید / آغاز عصر جدید

البته همین سرعت نیز تقریبا ۱۰۰ برابر بیشتر از سرعت انتقال اطلاعات با امواج رادیویی است و ناسا در این ماموریت توانست بیش از ۱۱ ترابایت اطلاعات را دانلود کند.

سفر طولانی این فضاپیما تا رسیدن به سیارک سایک تا سال ۲۰۲۹ طول خواهد کشید و پس از آن انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۱ در مدار این سیارک فلزی باقی بماند.

منبع: iflscience