چگونه نقره را سفید کنیم؟

  4030715117

زمانی که وسایل نقره سیاه می‌شوند، زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند، اما خوشبختانه با روش‌هایی در خانه می‌توانید نقره را سفید کنید.

چگونه نقره را سفید کنیم؟

شاید گمان کنید که نقره، یک سنگ یا فلز مجزا مانند طلا باشد اما اینگونه نیست! این فلز خود را با بقیه کانی‌ها منطبق کرده و در آنها حل می‌شود. نقره در بسیاری از فلزات مانند سرب و مس یافت می‌شود. حتی در معادن طلا، روی و نیکل هم درصدی نقره وجود دارد. به صورتی که زمان ذوب شدن فلز اصلی، امکان جدا سازی فلز نقره فراهم می‌شود.

 

تاریخچه استفاده از نقره

به احتمال زیاد از آنجایی که بین النهرین (خاورمیانه امروزی) اولین منطقه تمدن‌سازی بشر بوده است، اکثر فلزات و کشف‌های اولیه در همین نواحی بوده‌اند. بر اساس یافته‌های باستان شناسی، اولین استخراج شی نقره، تقریباً بیش از 5 هزار سال پیش در ترکیه امروزی بوده است که احتمالاً تمدن‌های عبری و آشوری از آن استفاده می‌کردند.

در مدت زمان کوتاهی ‌پس از کشف طلا، هنگام ذوب این فلز، مقادیری فلز دیگر کشف شد که نام آن را نقره گذاشتند. از آن پس این فلز در صنایع گوناگون و وسایل مختلفی مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه امروزه شاهد کاربردهای گوناگون آن در زندگی خود هستیم.

 

نقره چرا سیاه می‌شود؟

نقره عمدتاً به دلیل یک واکنش شیمیایی که بین ترکیبات گوگرد موجود در هوا و فلزاتی که به نقره آلیاژ شده‌اند، به رنگ سیاه یا سبز در می‌آید. بیشتر نقره خالص از ترکیب نقره خالص با فلزات دیگر مانند مس یا نیکل برای افزایش دوام و استحکام آن ساخته می‌شود. این واکنش باعث می‌شود که نقره تحت اکسیداسیون قرار گیرد و ظاهری کدر پیدا کند.

پس علت اصلی سبز شدن نقره، وجود مس در آن است. نقره خالص بسیار نرم است و به‌راحتی شکل می‌گیرد، بنابراین معمولاً با سایر فلزات مانند مس ترکیب می‌شود تا استحکام بیشتری پیدا کند. مس در معرض هوا و رطوبت، به‌تدریج اکسید شده و به رنگ سبز تبدیل می‌شود. این اکسید مس، به پوست نیز منتقل می‌شود و باعث ایجاد لکه‌های سبز رنگ می‌شود.

تمیز کردن نقره

 

چگونه نقره را تمیز و سفید کنیم؟

برای سفید کردن نقره، می‌توانید آن را به کارگاه‌های نقره سازی یا مغازه‌های نقره فروشی دهید. اما در ادامه درباره روش‌هایی صحبت خواهیم کرد که خودتان در خانه با این روش‌ها می‌توانید نقره را سفید کنید.

استفاده از جلاسنج

جلاسنج، یکی از معروف‌ترین و بهترین روش‌ها برای سفید کردن نقره و دیگرفلزات است، این ماده که عموما حالت خمیری شکل دارد را مقداری به دستمال آغشته کرده و روی سطح سیاه شده می‌کشیم، سپس مشاهده می‌شود که آن محدوده سفید می‌شود. معمولا جلاسنج‌ها را می‌توانید از ابزارفروشی‌ها خرید کنید و قیمت ارزانی دارد.

تمیز کردن نقره با جلاسنج

کشیدن به فرش یا موکت

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای سفید کردن نقره سیاه شده، کشیدن آن به فرش یا موکت است. این مورد تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود ولی متاسفانه دور نگین و مخصوصا در انگشترهای زنانه که دارای نگین‌های ریز اتمی هستند نمی‌توان از این روش استفاده کرد، زیرا ممکن است نگین‌های آن بریزد.

دستمال نانو

دستمال‌های نانو وجود دارد که مخصوص تمیز کردن نقره و جواهرات است. زمانی‌که این دستمال را به نقره مالش می‌دهید، باعث براق شدن و همچنین سفید شدن نقره می‌شود.

شستشو با آب داغ و مایع ظرفشویی

زمانی‌که سیاه شدن نقره ناشی از نشستن گرد و غبار و چربی روی آن باشد، می‌توان با ترکیب مایع ظرفشویی با آب جوش، همچنین با استفاده از یک مسواک بلا استفاده یا خراب شده، انگشتر را تمیز نمود.

سفید کردن نقره با مایع ظرفشویی

استفاده از جوش شیرین

یکی از اصلی‌ترین روش‌های سفید کردن نقره با جوش شیرین است. ابتدا یک ظرف غیر فلزی را انتخاب کنید و یا کف آن را با یک فویل بپوشانید. بعد یک قاشق جوش شیرین، یک قاشق نمک و نصف لیوان سرکه را در ظرف بریزید. آب ولرم را به تدریج اضافه کنید تا محلول به اندازه کافی غلیظ شود.

زیورآلات نقره خود را در محلول قرار دهید و به مدت نیم ساعت صبر کنید تا سفید شوند. در نهایت زیورآلات را از محلول خارج کنید و با آب سرد بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

استفاده از خمیر دندان

برای براق کردن زیورآلات نقره خود، مقداری خمیردندان را روی یک پارچه نرم بمالید و آن را روی قسمت‌های تیره نقره بمالید. چند دقیقه صبر کنید سپس خمیر دندان را به وسیله دستمال دیگری پاک کنید.

سفید کردن نقره با خمیردندان

سرکه سفید

سرکه در دو نوع سفید و قرمز یافت می‌شود. سرکه سفید از تخمیر جو یا مالت به دست می‌آید. اما سرکه قرمز از تخمیر میوه‌هایی مانند انگور یا سیب تولید می‌شود. به غیر از کاربرد غذایی، می‌توان از هر دو سرکه به همراه سایر مواد برای شستشو و تمیز کردن نقره یا مس استفاده کرد. بهره گرفتن از سرکه سفید برای تمیز و سفید کردن نقره بسیار مرسوم است.

برای این کار، ابتدا یک کاسه چینی کوچک انتخاب کنید. زیورآلات نقره خود را داخل کاسه قرار دهید. در مرحله بعدی مقداری سرکه سفید بر روی نقره‌جات خود بریزید. مقدار سرکه بایستی به اندازه‌ای باشد که نقره‌ها در داخل آن غوطه‌ور باشند. برای نتیجه بهتر، کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا نقره‌ها چندین ساعت در داخل ظرف باقی بمانند. سپس آنها را خارج کرده و با آب سرد شستشو بدهید. حال یک تکه پارچه بسیار نرم بردارید. پارچه را روی میز آشپزخانه پهن کنید. نقره‌ها را روی آن قرار بدهید تا به‌آرامی خشک شود. 

استفاده از پودر ماشین لباسشویی برای افزایش درخشش زیورآلات نقره

پودر ماشین لباسشویی نیز مانند سرکه و جوش شیرین، تاثیر زیادی بر افزایش درخشش نقره دارد. اگر به دنبال تمیز کردن نقره در خانه هستید، می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. برای این کار مقداری پودر ماشین لباسشویی را در ظرفی ریخته و سپس یک تکه فویل آلومینیومی را درون آن قرار دهید و ظرف را با آب داغ پر کنید. سپس نقره خود را درون ظرف قرار داده و اجازه دهید که تا حد امکان سفید شود؛ در نهایت می‌توانید آن را به خوبی با آب شست و شو دهید.

استفاده از شیشه پاک کن برای تمیز کردن نقره در خانه

تمیز کردن نقره در خانه با کمک شیشه پاک کن هم امکان پذیر است. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، باید یک پارچه تمیز برداشته و سپس مقداری شیشه پاک کن بر روی آن بریزید. سپس پارچه را به آرامی بر روی نقره حرکت دهید و به کمک آن، تمام قسمت‌های نقره خود را تمیز کنید و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، زیورآلات نقره خود را با آب شست و شو داده و خشک نمایید.

تمیز کردن نقره با نرم ‌کننده مو

شاید تعجب کنید اما نرم ‌کننده مو نیز یکی از موادی است که در درخشش و سفید کردن نقره شما موثر است. برای این کار روی نقره تمیز، مقداری نرم ‌کننده مو مالیده و اجازه دهید که خشک شود. پس ‌از آن نرم‌ کننده را پاک ‌کرده و خشک کنید.

روش خانگی تمیز کردن نقره با نوشابه

شاید تعجب کنید اما کوکاکولا نیز یکی از بهترین پاک‌کننده‌ها برای تمیز کردن نقره محسوب می‌شود. برای پاک کردن تیرگی‌ها و لکه‌های نقره خود باید مقداری کوکاکولا داخل یک ‌کاسه ریخته و نقره خود را به مدت ۱۰ دقیقه درون آن قرار دهید. پس ‌از گذشت ۱۰ دقیقه و رفع سیاهی‌های آن، نقره را بیرون آورده و با یک پارچه نخی خشک کنید. توجه داشته باشید که این روش برای بعضی از انواع نقره کاربردی نیست و ممکن است به‌ طور کامل لکه‌ها و سیاهی‌ها را پاک نکند. اما با توجه به این ‌که یک روش ارزان و در دسترس و یک روش خانگی برق انداختن نقره است، توصیه می‌کنیم که حتما آن را امتحان کنید. زیرا این روش برای برخی از انواع نقره عالی عمل می‌کند.

سفید کردن نقره با نوشابه