احتمال جابه جایی ترمینال جنوب تهران

  4030718093

این طرح توسط مناطق جنوبی تهران در حوزه‌های مختلف در حال تهیه است که در قالب آن یکی از پیشنهادات جابه‌جایی ترمینال جنوب است که تا سه ماه آینده به مراحل بررسی خواهد شد.

 احتمال جابه جایی ترمینال جنوب تهران
به گزارش ایسنا، مهدی هدایت در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های بازآفرینی محله نفرآباد در تشریح آخرین وضعیت روند بازآفرینی نفرآباد گفت: محدوده ۱۳ هکتاری نفرآباد از محله‌های تاریخی است که در گذشته به دلیل بی‌توجهی هر روز وضعیت بدتری را تجربه می‌کرد. اما در دوره ششم مدیریت شهری به سه موضوع اساسی در روند بازآفرینی این محله توجه جدی شد تا ساکنانی که به دلیل حضور گسترده اتباع و ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی از این محله رفته بودند، به محله بازگردند و از سوی دیگر با برداشتن موانع شهرسازی از سر راه مردم ظرفیتی ایجاد شد که مردم نسبت به نوسازی خانه‌های خود اقدام کنند.
 
وی با اشاره به تهیه و ابلاغ طرح بازآفرینی محله نفرآباد گفت: فرسودگی عمیقی در نفرآباد ایجاد شده بود که مداخله مستقیم سازمان نوسازی را می‌طلبید. بی‌تردید اگر مردم، دولت و شهرداری در این روند کنار یکدیگر قرار بگیرند بازآفرینی به شکل درست آن شکل خواهد گرفت. بازآفرینی محله نفرآباد الگوی مناسبی در کشور شده چراکه این سه ضلع در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. شهرداری در این محله با هدف ارتقاء سرانه‌های خدماتی، پروژه‌های خدماتی‌ را اجرا کرده که ظرف سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: وظیفه دیگری که شهرداری در این محله بر عهده گرفت، مداخله در نوسازی بافت فرسوده از طریق اجرای پروژه‌های مسکن بود که با تکمیل آنها امکان اجرای طرح کلید به کلید برای نوسازی املاک شهروندان فراهم خواهد شد. از سوی دیگر آنچه که دولت در این محدوده بر عهده گرفته نیز با کمک شهرداری اجرایی خواهد شد که می‌توان به اختصاص فضا برای حضور نیروی انتظامی در این محله اشاره کرد. مجموع اقداماتی که انجام شده ارزش افزوده‌ای را ایجاد کرده که موجب بازگشت برخی گروه‌های موثر به محدوده شده و بسیاری آسیب‌ها و مشکلات گذشته نیز حل و فصل شده است. به این ترتیب طی ماه‌های آینده به یک الگوی بازآفرینی مناسب با رویکرد مذهبی و گردشگری در نفرآباد دست پیدا خواهیم کرد.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه چنین الگوهایی در سایر محدوده‌ها و محلات تهران نیز پیگیری شده است،‌ افزود: در حوزه بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید به آمار نوسازی که به دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده، اشاره کنیم. در تهران چهار هزار و ۲۲۷ هکتار بافت فرسوده مصوب داشتیم که براساس سه عامل ریزدانگی، نفوذپذیری و فرسودگی تعیین شده بودند؛ اما در این دوره محدوده‌های جدیدی شناسایی و اخذ مصوبات قانونی نهایتاً ۵۰۰۰ هکتار بافت ناکارآمد به محدوده بازآفرینی تهران اضافه شد و در حال حاضر نیز یک جریان نوسازی جدی در این محدوده‌ها در حال پیگیری است.
 
هدایت به طرح تحولی پهنه جنوبی تهران اشاره کرد و افزود: این طرح توسط مناطق جنوبی تهران در حوزه‌های مختلف در حال تهیه است که در قالب آن یکی از پیشنهادات جابه‌جایی ترمینال جنوب است که تا سه ماه آینده به مراحل بررسی خواهد شد. این طرح منطبق با طرح‌های بالادستی است و با هدف ایجاد تحول در جنوب تهران تهیه خواهد شد.
 
وی ادامه داد: محدوده‌های عارضه‌داری در تهران وجود داشت که برای همه آنها طرح تهیه کردیم و بعضا در برخی از آنها مداخلات مستقیمی انجام دادیم. این محلات شامل نفرآباد در منطقه ۲۰، سیمین‌دره در منطقه یک، ده ونک در منطقه ۳، کن در منطقه ۵ و اسلام‌آباد بوده است.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به بهره‌برداری از پارکینگ مینایی با ظرفیت ۴۸۸ محل پارک در منطقه ۱۵ و در آینده نزدیک، گفت: در نفرآباد نیز پروژه‌های خدماتی با توجه به اینکه توجیه اقتصادی نداشتند و تنها بخش اندکی از آنها جذابیت مشارکت داشتند با هدف ارتقاء خدمات شهرداری تهران نسبت به احداث آنها اقدام شد. در پروژه‌های مسکن نیز تسهیل‌گری در مسیر ساخت را به صورت جدی نقش‌آفرینی کردیم و بخشی از واحدهای مسکن این محله تا پایان سال تکمیل و در روند طرح کلید به کلید قرار می‌گیرند.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تحول در معابر محله نفرآباد نیز گفت: موضوعات ترافیکی و شبکه معابر عمومی نیز در این طرح دیده شده و تغییر معابر به صورت جدی دنبال می‌شود، به شکلی که با مراجعه شهروندان به دفتر توسعه محلی، مشاوره‌های رایگان فنی دریافت می‌کنند تا با تجمیع املاک خود شبکه معابر متحول و تعریض آنها تعریف شود. البته چند ملک نیز در حال تملک داریم که همگی آنها مربوط به مسائل ترافیکی و در جهت تعریف معابر محله نفرآباد بوده است.
 
هدایت تأکید کرد: محله نفرآباد دارای ۵۰۸ پلاک است که از این تعداد ۲۰۰ پلاک توسط شهرداری تهران تملک شده و هدف اصلی ما این است که مردم در روند نوسازی نفرآباد در کنار شهرداری مشارکت داشته باشند.
 
وی درخصوص روند اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: سال گذشته تنها ۳۰۰ فقره تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌ فرسوده داده شده که در حقیقت همکاری بانک‌ها در این حوزه بسیار کاهش پیدا کرده و به حداقل رسیده در حالی که در قانون جهش مسکن، بانک‌ها تکلیف دارند و باید در جریان نوسازی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.