عفو بین‌الملل: هشدارهای اسرائیل برای تخلیه در لبنان عوام‌فریبی و بی‌فایده است  

  4030720052

عفو بین‌الملل در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسید که هشدارهای ارتش رژیم اشغالگر به ساکنان ضاحیه جنوبی بیروت و جنوب لبنان برای تخلیه خانه‌های خود «بی‌فایده و حتی گمراه‌کننده» است.

به گزارش ایسنا، عفو بین‌الملل در تحقیقی که در وبگاه اینترنتی خود منتشر کرد، نوشت برای اینکه هشدار مؤثر واقع شود، باید به غیرنظامیان زمان کافی برای تخلیه و اطلاعات دقیق درباره مسیرها و مقاصد امن داده شود.

«انی‌یس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل گفت هشدارهای صادر شده از سوی ارتش اشغالگر به ساکنان ضاحیه جنوبی بیروت ناکافی است.

وی افزود: تحلیل ما نشان می‌دهد که هشدارهای ارتش رژیم اسرائیل نه تنها شامل نقشه‌های گمراه‌کننده بوده، بلکه در یک مورد کمتر از ۳۰ دقیقه قبل از آغاز حملات نیمه‌شب از طریق شبکه‌های اجتماعی صادر شد. یعنی زمانی که بسیاری از ساکنان خواب هستند، آفلاین هستند و یا گزارش‌های رسانه‌ها را دنبال نمی‌کنند.

بنا بر گزارش وبگاه المیادین، کالامار عنوان داشت: صدور دستورالعمل به ساکنان کل شهرک‌ها و روستاهای جنوب لبنان برای تخلیه، یک هشدار بسیار کلی و ناکافی است و سؤالاتی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه آیا هدف از این امر زمینه سازی برای آوارگی جمعی بوده است. صرف نظر از اثربخشی هشدارها، این امر بدان معنا نیست که اسرائیل می‌تواند با غیرنظامیان باقی‌مانده به عنوان هدف رفتار کند، زیرا قوانین بین‌المللی بشردوستانه همچنان حامی افرادی است که انتخاب می‌کنند در خانه‌های خود بمانند یا به دلیل توانایی محدود اعضای خانواده‌شان برای حرکت، قادر به ترک خانه نیستند. 

این سازمان تاکید کرد که هشدارها اسرائیل را از تعهداتش بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه درباره هدف قرار ندادن غیرنظامیان و اتخاذ همه تدابیر ممکن برای جلوگیری از آسیب‌ها معاف نمی‌کند.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد که اصل پنج از اصول مرتبط با آوارگی داخلی بر این امر متکی است که مقام‌ها و بازیگران بین‌المللی باید در هر شرایطی به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی پایبند باشند تا از شرایطی که می‌تواند منجر به آوارگی افراد شود، جلوگیری کنند.

این سازمان اشاره کرد تلفات سنگین جانی در لبنان طی روزهای گذشته نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه نظامیان اسرائیلی تعهد خود را برای بکارگیری همه توانمندی‌های ممکن جهت کاهش خسارات وارده به غیرنظامیان، از جمله از طریق صدور هشدارهای موثر نقض می‌کنند.

کالامار ادامه داد: بعد از اینکه عفو ​​بین‌الملل ۱۲ ماه گذشته را صرف تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل در نوار غزه کرده، عمیقا نگران است که اسرائیل چه بسا به دنبال تکرار رویه خود در غزه باشد که منجر به خسارت‌های بی‌سابقه به غیرنظامیان شد.