روایت باهنر از توصیه به قالیباف درباره کابینه پزشکیان/ نظر ابطحی درباره سفر قالیباف به بیروت

  4030722106 ۴ نظر، ۵ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت باهنر از توصیه به قالیباف درباره کابینه پزشکیان/ نظر ابطحی درباره سفر قالیباف به بیروت

نمره قبولی پزشکیان در نخستین حضور در دانشگاه

فرهیختگان نوشت: « حضور دیروز پزشکیان در دانشگاه تهران، دومین حضور او امسال در این دانشگاه بود. او بار قبل، 4 ماه پیش در سالن شهید چمران در قالب یک نشست انتخاباتی شنونده با حوصله‌‌ای برای صحبت‌های تند و تیز دانشجویان بود.

او که در ادامه سنت حسنه رؤسای جمهور قبل، برای اولین‌بار در قامت رئیس‌جمهور به دانشگاه آمد، با همان حلم و حوصله در برابر صدای بلندشده اعتراض، شنونده بود؛ سخن گفت و تلاش کرد تا فضای جلسه‌ای را که چندباری به سمت تشنج رفت، اداره کند.

تداوم حضور رؤسای جمهور در فضای دانشگاه اتفاق مثبتی است اما اتفاق مهم‌تر و متمایز روزگذشته نحوه مواجهه او با منتقدان و معترضان بود که به نظر می‌رسد از این بابت پزشکیان در نخستین آزمون دانشگاهی‌اش نمره قبولی گرفت. 

رفتار تحسین برانگیز پزشکیان را می‌توان قدمی در راه جبران کم‌کاری وزرای حوزه دانشگاه دانست. دانشجوی معترضی که با همراهی رئیس‌جمهور پشت تربیون رفت، از پیگیری‌های دو ماهه برای دیدار با وزیر گفت که تا دیروز به نتیجه نرسیده بود.

بخشی دیگر از معترضان روز گذشته که دقایقی سخنرانی پزشکیان را به وقفه انداختند، کارمندان دانشگاه بودند که سخنرانی نماینده آنان از جدول زمان‌بندی برنامه دیروز حذف شده بود و می‌خواستند مسائل خود را با رئیس‌جمهور مطرح کنند.

دقایقی پس از پایان مراسم یکی از کانال‌های مربوط به شورای صنفی کارکنان از پیگیری‌های زیاد و مکاتبات فراوان با وزیر علوم نوشت که هنوز هم به برگزاری دیدار و جلسه‌ای ختم نشده است.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت‌علمی  دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران هم دیروز نامه‌ای به امضای رئیس هیئت اجرایی این شورا منتشر کرده که نشان می‌دهد با وجود نامه‌نگاری این مجموعه صنفی در ابتدای شهریور ماه به منظور دیدار با وزیر هنوز پاسخی از دفتر وزیر نگرفته است. 

هم‌زمان با برگزاری مراسم به فاصله چند متری سالن، دانشجویان با حضور در تریبون آزادی که در صحن دانشگاه برقرار شده بود، انتقادات خود را نسبت به مسائل مختلف کشور مطرح می‌کردند. در سالن برنامه هم تنش‌های گاه و بیگاه و سر و صدای حین سخنرانی‌ها و وقفه‌های میان صحبت رئیس‌جمهور پیام مشخصی را مخابره می‌کردند؛ فضای اعتراضی در بستر دانشگاه زنده است!

برای مدیریت چنین فضایی، گام اول، توجه و شنیدن این صداست که در اولویت است و در گام بعدی به قول رئیس‌جمهور باید با دانشجویان و دیگر اقشار دانشگاه صحبت کرد و به ابهامات و سؤالات آنها پاسخ داد.»

***

نظر ابطحی درباره سفر قالیباف به بیروت

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سفر روز گذشته قالیباف به بیروت به صبح‌نو گفت: «سفر آقای قالیباف به لبنان قطعا حرکتی شجاعانه و معنادار بود، به‌ویژه در شرایط حساس کنونی. این سفر، پس از سفر وزیر خارجه و طرح ایشان برای توقف جنگ، نشانه‌ای از حمایت آشکار ایران از مقاومت و تلاش برای تقویت پیوند با حزب‌الله است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «بااین‌حال، نباید نادیده گرفت که شاید برخی از مردم لبنان نگرانی‌هایی داشته باشند؛ برای رفع این نگرانی‌ها، مسئولان ایرانی و به‌ویژه آقای قالیباف و همراهانش باید تلاش کنند به ‌صورت عمومی به مردم لبنان اطمینان دهند که هدف، پایان دادن به جنگ و حفظ امنیت مردم لبنان است.»

ابطحی با بیان اینکه این امر می‌تواند با پشتیبانی همه‌جانبه جهانی و کمک کشورهای مختلف محقق شود، اضافه کرد: «در واقع، هدف نهایی جلوگیری از ورود رژیم اسرائیل به مرزهای لبنان و برقراری صلح و امنیت در منطقه است.»

وی یادآور شد: «نباید این موضوع به مسائل حزبی و جناحی تبدیل شود. حمایت از مقاومت و فلسطین از جمله مواردی است که تقریبا میان تمام جناح‌های سیاسی داخلی ایران اتفاق نظر وجود دارد. 

هرگونه تلاش برای بهره‌برداری حزبی از این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی بر انسجام ملی داشته باشد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «به‌طور کلی، سفر قالیباف نشان‌دهنده ادامه سیاست‌های منطقه‌ای ایران در حمایت از مقاومت و تقویت پیوندها با گروه‌های مبارز است؛ اما لازم است که این حمایت‌ها به‌ گونه‌ای صورت گیرد که نه‌تنها مردم لبنان، بلکه جامعه جهانی نیز پیام صلح و امنیت ایران را دریافت کند.»

تحسین قالیباف از سوی مطهری

علی مطهری، نمایده سابق مجلس در توییتی نوشت: «اقدام شجاعانه جناب ‎قالیباف در پرواز به بیروت در حالی که رژیم صهیونیست فرود آمدن هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت را ممنوع اعلام کرده قابل تقدیر است، زیرا از طرفی نابسامانی روانی در رژیم اشغالگر ایجاد کرد و از طرف دیگر روحیه محور مقاومت را تقویت کرد.»

روایت یک مستندساز از بیروت

سید‌علی صدری‌نیا، مستندساز در فرهیختگان نوشت: «8 روزی می‌شود که بیروتیم. با یک جمع رسانه‌ای که هرکدام مشغول فعالیتی است. از برنامه‌سازی برای تلویزیون تا ساخت مستند، تا ارتباط زنده با شبکه‌های سیما و تا ارائه روایت برای فضای مجازی و تولید مستند..

صبح دیروز مهم‌ترین خبر رسانه‌ها، ورود رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به بیروت بود. در این حدود یک هفته، آسمان بیروت را تقریباً همیشه با دودهای بلند شده بر آسمان دیده‌ام. هفته پیش رژیم‌صهیونیستی تقریباً هریک ساعت ضاحیه را می‌کوبید. شب و روز. از دو، سه روز پیش میزان بمباران‌ها کمتر شده. اما پهپادهای رژیم دائماً در آسمان بیروت در رفت و آمدند؛ با صدایی شبیه موتورگازی.

حالا رئیس مجلس ایران در این آسمان، خودش پشت فرمان نشسته و مسئولیت هدایت هواپیما را به عهده گرفته است. اقدامی که صدایش در لبنان از صدای بمب‌های رژیم بیشتر بود. دومین اقدام، حضور قالیباف در منطقه‌ای بود که همین دو، سه شب پیش بمباران شده بود.

منطقه‌ای را فرض کنید که بالای ۱۰۰ نفر ساکن دارد و رژیم‌صهیونیستی به طمع ترور یک نفر همه آن ۱۰۰ نفر را هدف قرار داده؛ آخر هم می‌گویند تیرش به خطا رفته است. حالا رئیس مجلس ایران خودش را رسانده به محل این بمباران برای بازدید و همدردی با لبنانی‌ها.

در این چند روز یکی از اقداماتی که حسابی کار خودش را کرده و از آن در بیروت یاد می‌شود، حضور عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بیروت در هفته‌های گذشته است. یک نمونه از دیپلماسی به‌موقع و مؤثر که شجاعت و اراده مسئولان ایرانی در مقابل رژیم‌صهیونیستی را به تصویر کشید‌.

به همین خاطر است که خیلی‌ها معتقدند اقدام امروز رئیس مجلس حتماً تأثیرات جدی‌ای در معادلات این منطقه خواهد داشت. دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک دیروز قالیباف هم با هدفی روشن انجام شد. فضای سیاسی لبنان سال‌هاست که شاهد حضور جریان‌ها و فرقه‌های سیاسی گوناگون است؛ این سرزمین روزگاری را دیده که گروه‌ها به روی‌هم سلاح کشیده‌اند، یا مثلاً فلان گروه سیاسی، هم‌وطن خود را به صهیونیست‌ها تحویل داده است.

اقتدار حزب‌الله و شهید سیدحسن نصرالله در این سال‌ها جلوی بسیاری از توطئه‌های خارجی را گرفت. حالا در نبود سید، اینجا خیلی‌ها علاقه دارند تا از شهادت سید استفاده کنند و لبنان را به گذشته برگردانند. در حاشیه دیدارهای دیروز از مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس شنیدم که در دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک هم قالیباف پیام‌های روشنی را منتقل کرده است.»

***

پاسخ قالیباف به شایعاتی درباره سردار قاآنی

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف که روز گذشته به بیروت سفر کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه المیادین در پاسخ به شایعات منتشر شده درباره سردار قاآنی که رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های عربی منتشر کرده‌اند، گفت: شایعه‌هایی که درباره سردار «اسماعیل قاآنی» منتشر می‌شود، خبرهای نادرست و دروغ است که با هدف‌های مغرضانه پخش می‌شود. سردار قاآنی حالش خوب و در سلامت کامل است و در حال انجام وظیفه‌ها و ماموریت‌های ویژه خود است.

نظر شریعتمداری درباره جنگ روانی اسرائیل پیرامون سردار قاآنی

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «در مسابقه معروف «‌۲۰ سؤالی‌» برای شرکت‌کننده نام یک شخص، شهر، پرنده، خوراکی، میوه، کتاب و‌... هرچیز دیگری را تعیین می‌کنند و از او می‌خواهند با طرح حد‌اکثر ۲۰ سؤال از مجری برنامه، پاسخ مورد نظر را کشف کند. پاسخ مجری به پرسش‌ها فقط «بله» یا «نه» خواهد بود.

در این حالت، شرکت‌کننده با هر سؤالی که می‌پرسد، یک گام به پاسخ نزدیک‌تر می‌شود... حالا اگر مجری برنامه به هیچ‌یک از پرسش‌های شرکت‌کننده پاسخ ندهد! و از بله یا نه خودداری کند، چه اتفاقی می‌افتد؟! شرکت‌کننده در مسابقه یعنی همان پرسش‌کننده گیج می‌شود و هرگز به نقطه مورد نظر نمی‌رسد!

شایعه‌پراکنی دشمن در‌باره موضوعی که از آن بی‌خبر است، یک ترفند عملیات روانی است و با هدف پی بردن به مسئله‌ای است که برایش مجهول مانده است. هر یک از شایعه‌ها نقش همان پرسش‌های شرکت‌کننده در مسابقه ۲۰سؤالی را دارد و در صورتی که به آن پاسخ داده شود (حتی با جواب‌های بله یا نه) حریف را یک گام به نقطه مجهول نزدیک‌تر می‌کند.

باید به این نکته توجه داشت که شایعه‌های متفاوت را نمی‌توان با عنوان گمانه‌های متفاوت ارزیابی کرد، بلکه باید آنها را شبیه پرسش‌های متفاوت در یک مسابقه ۲۰سؤالی تلقی کرد که حریف هرکدام از آنها را با هدف جدا کردن بخشی از حدسیات خود و تنگ‌تر شدن میدان بررسی مطرح می‌کند.

با افتخار باید گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آوردگاه جنگ نرم نیز مانند عرصه‌های دیگر جنگ سخت، با موفقیتی چشمگیر و درخور تحسین ظاهر شد و در حالی که هیچ نکته‌ای از نگاهش پنهان نیست، به هیچ‌یک از شایعات پاسخ نداد و دشمن را در حالتی از گیجی و منگی تنها گذاشت.»

***

احتمال تشکیل فراکسیون وفاق ملی در مجلس

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو فراکسیون انقلاب به هم‌میهن گفت: «فراکسیون انقلاب اسلامی بزرگترین فراکسیون جناحی و حزبی مجلس است و از لحاظ علمی، کاربردی و تشکلی و اساسنامه‌ای منسجم است و دنبال جهت‌دهی به مجلس و تقویت نظام و حل مشکلات کشور است و اقداماتی که انجام داده موثر و تاثیرگذار است. اما پس از تغییر موقعیت دولت و پدید آمدن دولت «وفاق ملی» اقتضائات جدیدی پیش آمده است و فراکسیون‌هایی مانند «وفاق ملی» نیز شروع به کار کردند...

من هم فرم تشکیل این فراکسیون را امضا کردم. از سوی دیگر فراکسیون‌های دیگری در کنار فراکسیون انقلاب هم تشکیل می‌شود که جنبه حمایتی از دولت دارد. در حقیقت خواسته‌هایی که دولت نمی‌تواند به فراکسیون انقلاب اسلامی منتقل کند را به این فراکسیون‌ها منتقل می‌کند. به جهت قانونی منعی برای وجود چند فراکسیون قوی در مجلس تعیین نکرده است.»

***

روایت باهنر از توصیه به قالیباف درباره کابینه پزشکیان

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا گفتگویی با جماران داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

«-آقای پزشکیان هم واقعاً بسیار آدم متدین و دلسوز است؛ آدمی است که مردم را دوست می‌دارد. بزرگترین آرزویش این است که بتواند خدمت مثبتی برای مردم انجام بدهد. در همین جریان چیدن دولت، انواع و اقسام کارگروه‌هایی را به وجود آورد و درواقع، سفره گسترده‌ای را پهن شد؛ برای هر وزارت‌خانه ده پانزده نفر آدم مطرح شدند و بعد یکی‌یکی حذف شدند. همین‌ طور بالا آمدند تا یکی انتخاب شد.

من در مجموع، دولت آقای پزشکیان را یک دولت معتدل و خوب می‌دانم. در این دولت از نیروهای معتدل جناح‌های مختلف استفاده کرده است؛ از تندوتیزهای‌شان استفاده نکرده است. آدم‌های هنجارشکن و آدم‌هایی که به قول معروف، بر صورت همدیگر پنجه بیندازند، در این دولت انتخاب نشده است. به همین دلیل، جریانات تند سیاسی هر دو طرف، از دست آقای پزشکیان دل‌خوشی ندارند؛ هم اصلاح‌طلبان تندرو، می‌گویند ای بابا، چه شد؟ قرار بود فلان باشد، چرا نشد؟ و هم بعضی از جریاناتی مسما به اصول‌گرایی...

-دولت، دولت خوبی است. مجلس هم خیلی خوب کار کرد؛ بسیار کار ماهرانه‌ای کرد که به همه وزرای آقای پزشکیان رأی داد. من در همان روز بعد از انتخاب آقای پزشکیان در مرحله دوم، روز شنبه‌اش، یک ملاقات مفصل با آقای دکتر قالیباف داشتم و در مورد همین مسائل یک مقداری با ایشان صحبت کردم و گفتم که الآن واقعاً موقعی است که مجلس باید با همه توان از دولت حمایت بکند. الحمد لله کار خوبی هم کردند.

-یک‌زمانی دولت آقای احمدی‌نژاد می‌گفت این قطعنامه‌های تحریم علیه ایران ورق‌پاره است. اشنباه می گفتند؛ نه، ورق‌پاره نیست، مؤثر است. آنها بلدند؛ نقطه‌زنی هم می‌کنند، تحریم هم می‌کنند و مشکل هم ایجاد می‌کنند. بعضی‌ها هم در دولت آقای روحانی از این‌طرف می‌گفتند که اگر این تحریم‌ها برداشته نشود ما آب خوردن هم نداریم؛ این هم افراط است و من افراط‌وتفریط را قبول ندارم. همین الآن هم اگر به شما کمی بگویم، 50 درصد از مشکلات اقتصادی ما به تحریم‌ها برمی‌گردد و 50 درصد دیگر آن به ناکارآمدی‌های خودمان برمی‌گردد.

سوء یا ضعف مدیریت است. اگر بنا باشد که مشکلات اقتصادی‌مان را حل بکنیم، حتماً بعضی راه‌حل‌هایش سیاسی است. ما این را در دنیا هم داریم؛ حتی کشورهای متخاصمی که در حال جنگ با همدیگرند، یک‌سری منافع مشترک برای هم تعریف می‌کنند و می‌روند روی آن با همدیگر کار می‌کنند و ما هم باید این کارها را بکنیم. قدرت دیپلماسی کشور باید اینقدر قدرتمند باشد که ما حتی با کشورهای متخاصم‌مان هم بتوانیم کار بکنیم.»

***

واکنش عراقچی به ارسال تسلیحات جدید آمریکایی به اسرائیل

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرها درباره ارسال سامانه‌های دفاع موشکی آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد.

رسانه عبری «یدیعوت آحارانوت» روز شنبه گزارش کرده واشنگتن مایل است سامانه‌های پدافندی‌ «تاد» را به رژیم صهیونیستی ارسال کند تا از آن در برابر موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران استفاده شود. سربازان آمریکایی نیز قرار است این سامانه‌ها را راه‌اندازی کنند.

عراقچی در واکنش به این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آمریکا در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است. 

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که «این کشور اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آن‌ها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد».

او در پایان هشدار داد: در حالی که ما در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه‌ کرده‌ایم، به‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.

***

جنگ روانی اسرائیل علیه ایران مهمترین دستور کار این رژیم است

سیدهادی برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به انتخاب گفت: «مهمترین خصیصه و عنصر شرایط کنونی جنگ روانی اسرائیل علیه ایران است. کاملا مشخص است یک اتاق جنگ روانی متمرکز در اسرائیل در حال اداره این جنگ است. این اتاق هر روز اخبار و اطلاعات جدیدی تولید می کند و هدف همه این اطلاعات و اخبار حفظ فشار بر ایران یا افزایش آن است.

اسرائیل به این ترتیب می خواهد هزینه ایران از بابت حمله موشکی به اسرائیل را بالا ببرد. می خواهد با جنگ روانی تهدید پاسخ و حمله اسرائیل را به فاکتور مهم و تاثیرگذار در اوضاع ایران بدل کند. می خواهد شرایطی بیافریند که همه نگران حمله قریب الوقوع و سهمگین اسرائیل باشند. اما هدف اصلی این تهدیدات این است که کشور از نظر داخلی و خارجی وضعیت عادی نداشته باشد و از قبل این وضعیت غیرعادی تحت فشار قرار گیرد و هزینه بدهد...

من فکر می کنم بخش عمده و اصلی عملیات اسرائیل علیه ایران روانی است و شاید بخش کوچکی از آن نظامی و عملیاتی باشد و احتمال عملیات نظامی موثر بالا نیست. اولا همین که اسرائیل تاکنون حمله نکرده نشان دهنده محدودیت و مشکل اسرائیل در انجام این حمله است. مقامات اسرائیل وعده داده بودند بلافاصله به حملات ایران پاسخ خواهند داد.

چرا آنها نمی توانند این وعده را عملی کنند؟ ثانیا به نظر بنده حملات موشکی اخیر ایران موثر بود و محاسبات اسرائیل را به هم ریخت. این توانایی که ایران بتواند در یک حمله حدود سی چهل موشک را به یک نقطه در اسرائیل بزند. آن هم یک پایگاه هوایی مهم که حفاظت از آن بسیار بالاست برای اسرائیل بسیار وحشتناک و تهدید کننده است. این به معنای آن است که ایران می تواند همه نقاط در اسرائیل از ساختمان موساد تا مراکز اتمی و اقتصادی تا مراکز سیاسی در اسرائیل را هدف قرار دهد.»