توضیح درباره سفر فرزندان قالیباف به بیروت/ روایت عراقچی از توقف مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

  4030723115 ۵ نظر، ۲ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 توضیح درباره سفر فرزندان قالیباف به بیروت/ روایت عراقچی از توقف مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

توضیح درباره سفر فرزندان قالیباف به بیروت

صبح‌نو، روزنامه نزدیک به قالیباف نوشت: «پس از سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به لبنان، بحث‌هایی در فضای مجازی پیرامون حضور فرزندان او در این سفر مطرح شده است. این موضوع که عمدتا توسط اکانت‌های وابسته به جریان‌های مخالف قالیباف مطرح شده، به ادعای حضور پسران قالیباف در این سفر و ادامه آن تا سوئیس اشاره دارد؛ اما بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که این ادعاها بی‌پایه بوده و فرزندان قالیباف تنها در لبنان حضور داشتند و بدون ادامه سفر به ژنو یا هیچ کشور دیگری، به ایران بازگشتند...

طرح این‌گونه ادعاها به‌ویژه در فضایی که کشور نیاز به همبستگی و وحدت دارد، نشان‌دهنده تلاش برخی جریان‌ها برای ایجاد تفرقه و تخریب چهره‌های سیاسی است. حضور فرزندان قالیباف در سفر به لبنان، برخلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند، در جهت همدلی با حزب الله و مردم لبنان صورت گرفته است و حرکتی شجاعانه بوده و هیچ ارتباطی با ادامه سفر به کشورهای دیگر یا سوئیس ندارد. نکته جالب توجه اینکه اگر این اقدام از سوی برخی دیگر از افراد صورت می گرفت، این جریان ها مدت ها به تمجید از چنین اقدامی می پرداختند.

بااین‌حال، به‌طور رسمی تأیید شده که پسران دکتر قالیباف پس از همراهی او در سفر به لبنان و بازدید از مناطق بمباران شده‌ البسطه بیروت، روز گذشته وارد فرودگاه امام خمینی (ره) تهران شدند و به هیچ‌وجه در سفر به ژنو یا هیچ کشور دیگری حضور نداشتند.

در شرایطی که دستاوردهای سفر قالیباف به لبنان به‌ویژه در تقویت محور مقاومت و ارسال پیام اقتدار ایران در منطقه به‌طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است، شایعاتی مانند حضور فرزندان او در سوئیس تنها به‌عنوان ابزاری برای تضعیف و مخدوش کردن این موفقیت‌ها مطرح می‌شوند.

فرزندان قالیباف پس از بازگشت به ایران، اکنون در تهران حضور دارند و تمامی ادعاها مبنی بر سفر آن‌ها به ژنو کاملا تکذیب می‌شود. هدف این شایعات چیزی جز ایجاد تفرقه و کم‌رنگ کردن اهمیت این سفر ملی نیست.»

***

بازی رسانه‌ای بیهوده اسرائیل با سامانه دفاع موشکی تاد

کیهان نوشت: «فضاسازی اخیر رسانه‌های صهیونیستی و بعضا غربی درباره واگذاری سامانه تاد به اسرائیل، از چند جهت، قابل تامل و موجب تحقیر و سرشکستگی مضاعف رژیم صهیونیستی است.

نخست این که اذعان می‌کند اسرائیل در برابر حملات موشکی ایران ناتوان بوده و موشک‌ها -برخلاف دعاوی قبلی صهیونیست‌ها- از پدافند چند لایه عبری- غربی عبور کرده و به هدف خورده است.

ثانیا نتانیاهو ۲ ماه (۱۸ مردادماه) مدعی شده بود که اسرائیل نیازی به کمک کسی ندارد و خودش می‌تواند از خود در برابر حماس، حزب‌الله، انصارالله و ایران دفاع کند! در همین باره، باراک راوید، تحلیلگر صهیونیست شبکۀ سی‌ان‌ان در ایکس نوشت: «اگر آمریکا در اسرائیل سامانه‌های پدافندی مستقر کند، این اقدام با اساس سخنان نتانیاهو که گفته بود اسرائیل می‌تواند از خودش دفاع کند در تناقض است».

ثالثا پیش از این و در فاصله چند سال، چند نوبت اعلام شده که آمریکا سامانه تاد را به اسرائیل داده و بر همین اساس، خبرسازی اخیر، بازنشر خبری سوخته و بی‌خاصیت است؛ هرچند که رژیم صهیونیستی با همین خبر سوخته سعی می‌کند تعلل و ناتوانی در حمله به ایران را توجیه کند.

یوناتان تووال، خبرنگار نشریه تایم، ‌هاآرتص، واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز و نیوزویک، سوم آبان سال گذشته در توئیتی نوشته بود: «مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با من تایید کردند که دلیل به تعویق افتادن عملیات زمینی ارتش اسرائیل درخواست آمریکا برای آماده شدن برای یک نبرد گسترده‌تر است. این آماده‌سازی‌ها شامل استقرار سامانه دفاع موشکی تاد THAAD در خلیج (فارس) و همچنین در اردن و شمال عراق و رسیدن دو ناو جنگی به همراه دو هزار سرباز است».

رسانه‌هایی مانند نیوزویک، دیفنس نیوز، آرمی میل و...، هم سال گذشته و هم سال 1397، اخباری مبنی بر استقرار سامانه موشکی و پدافندی تاد را در اسرائیل منتشر کرده بودند. به بیان دیگر، این سامانه قبلا به اسرائیل واگذار شده، اما هیچ تاثیری در مهار موشک‌های متنوع و نقطه‌زن ایرانی و موشک‌های جبهه مقاومت نداشته است...

از اخبار متعدد رسانه‌های غربی روشن است که رژیم صهیونیستی سال‌ها پیش از این، سامانه تاد را از آمریکا دریافت کرده و این علاوه‌ بر سامانه‌های تاد دیگری است که آمریکا در کشورهای مجاور در منطقه مستقر کرده است. با این همه، پهپاد‌ها و موشک‌های متنوع ایران و جبهه مقاومت طی چند ماه گذشته بارها توانستند آن پدافندهای پیچیده و تو در تو را بشکافند و به اهداف راهبردی در ‌ام‌الرشراش (ایلات)، حیفا، تل‌آویو و بئرالسبع (نظیر پایگاه نظامی نواتیم/ و منطقه گالیلوت، جایی که مقر موساد در آن قرار دارد) اصابت کنند. در عملیات وعده صادق 2، بنابر اذعان محافل عبری و غربی، فقط 32 موشک به پایگاه حفاظت شده نواتیم اصابت کرد.

نکته مهم‌تر این که جبهه مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران، از برخی توانمندی‌های نظامی و موشکی رده بالاتر خود استفاده نکرده‌اند و در صورت نیاز، از آنها در میدان استفاده خواهند کرد.»

***

روایت شمس‌الواعظین از رفتار منافقانه آمریکا در زمینه اسرائیل و ایران

ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار باسابقه اصلاح‌طلب و کارشناس مسائل خاورمیانه درباره شرایط کنونی میان اسران و اسرائیل به اعتماد گفت: « در ظاهر این تصور وجود دارد كه ایالات متحده مانعی در برابر جنگ‌طلبی اسراییل است. معتقدم برخورد واشنگتن در این زمینه‌ها منافقانه است. اصلا این‌گونه نیست كه بایدن مخالف حمله اسراییل باشد. بایدن مخالف آن است كه اسراییل پای امریكا را به جنگ بكشاند.

بایدن به نتانیاهو میگوید، تو كه به تنهایی نمیتوانی با ایران مقابله كنی، پس باید صبر كنی. طرح‌هایی كه اخیرا برای به‌روزآوری پدافندی اسراییل توسط امریكا با ارسال سامانه تاد در حال اجرایی شدن است در این راستاست.

موفقیت گنبد آهنین زیر سوال رفته و باگ‌های آن نمایان شده است، در نتیجه اسراییل دوباره به امریكا متوسل شده است. امریكا هم میگوید، كمكت میكنم اما اینكه با ایران به نیابت تو بجنگم، ممكن نیست. معتقدم اگر اسراییل به هر شكل دست به ماجراجویی بزند، امریكا ناچار به حمایت از صهیونیست‌ها خواهد بود...

هیچ یك از استعدادهای نظامی، مدیریتی، فنی و فرماندهی ایران یك‌جا نباید استفاده شود. این احساس كه ایران تمام تواناییهایش را به رخ طرف مقابل بكشد از نظر علوم استراتژیك غلط است. دست ایران نباید رو شود.

صبوریهای ایران بیشتر مورد پسند و ارزیابی مثبت محافل جهانی قرار گرفته است تا شعارهای جنگ‌طلبانه كه در ایران سر داده می‌شود. بارها در سطح بین‌المللی عنوان شده كه ایران با صبر استراتژیك در حال نظاره كردن صحنه نبرد است.

این رویكرد باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های اسراییل و بازسازی نیروی مقاومت میشود. نیرویی كه باید آن را احیا و بازسازی كرد. حزب‌الله طی روزهای اخیر نشان داده كه حتی فقدان رهبری در حد و اندازه سید حسن نصرالله، تغییری در توانایی‌های او ایجاد نكرده است.

ادامه این روند با نشان دادن قدرت مذاكراتی دولت، با نشان دادن قدرت بازدارندگی و نشان دادن قدرت مقاومت، تحولات قابل توجهی در خاورمیانه به نفع ایران ایجاد می‌كند.»

***

واکنش سخنگوی دولت به مطالبه رفع فیلترینگ

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که چه زمانی مسئله فیلترینگ حل خواهد شد؟ گفت: این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این‌که چه موانعی بر سر راه وجود دارد، اظهار کرد: فرآیند در حال پیگیری است. باید توجه داشت نمی‌توانیم تغییرات یکباره در موضوعات ایجاد کنیم. فرآیندی دارد که در حال طی شدن است.

سخنگوی دولت چهاردهم در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر جلسه برگزاری کمیته فیلترینگ باشیم؟ گفت: دوستان در حال پیگیری فرآیند هستند؛ صبوری کنید.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که درحال حاضر دولتمردان و شخصیت‌های کشور در شبکه ایکس اجتماعی حساب کاربری دارند و از طریق آن اطلاع‌رسانی می‌کنند، آیا وقت آن نرسیده که این شبکه‌ها، رفع فیلتر شوند، گفت: یک طرح کلی در این خصوص مطرح است و سامانه‌ها یا پلتفرم خاصی را مصداقی بیان نکردیم، کلا صحبتی که در این طرح  مطرح است، یک بسته است. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: الان وضعیت با ادله مختلف، وضعیت مناسبی نیست این را صحبت کرده‌ایم که در یک برنامه مشخص امیدواریم پیش ببریم.

وی عنوان کرد: درحال حاضر فیلترشکن‌ها باعث شده که بدون هیچ محدودیتی عملا دسترسی‌ها وجود دارد و هیچ محدودیتی روی آن نیست، این دغدغه جدی است.

***

حمایت رسانه اصولگرا از افزایش سقف معافیت مالیاتی

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، روز یکشنبه گذشته در توئیتی نوشت: «با تصویب امروز دولت و بر اساس وعده رئیس جمهور، میزان معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول مالیات اصناف و مشاغل در لایحه بودجه ۱۴۰۴، با ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به سال جاری به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.»

مشرق درباره این موضوع نوشت: «اقدام شجاعانه دولت آقای پزشکیان برای افزایش سقف معافیت مالیاتی اصناف برای سال آینده نویدبخش روزهای بهتری برای اقتصاد ایران و معیشت مردم است.

این افزایش معافیت به این معنی است که در سال آینده با تورم کمتری مواجه خواهیم بود و حاشیه سود اصناف در حدی خواهد بود که نیازی به جبران سود در بخش تاریک قیمت‌ها و خارج از کانال‌های رقابتی بازار نیست!

اگرچه سابق بر این و در برخی سال‌ها حتی شاهد کاهش معافیت مالیاتی نیز بوده‌ایم اما امید است که دولت پزشکیان؛ این روند صعودی معافیت را در سال‌های بعد هم تکرار کند و حتی درصد بیشتری به این معافیت ببخشد...

باید این هشدار را به دولت و همه دلسوزان داد که یکی از عوامل اصلی لمس نشدن خدمات دولت سابق برای مردم؛ توجه نکردن به همین ریزه‌کاری‌ها و مثلا افزایش شدید مالیات‌ها بود که اجازه نداد طعم هیچ خدمت اقتصادی خاصی در کام مردم احساس شود.»

***

هشدار مهم درباره دوگانه‌سازی‌ها در فضای رسانه‌ای

جوان نوشت: «‌درست در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه و لبنان، در شرایطی که هر لحظه این دو پاره تن اسلام زیر شدیدترین بمباران‌های رژیم صهیونیستی قرار دارد، خبرنگار به‌اصطلاح تحقیقی و بحران اعزامی ما به بیروت رفته، دعوای جلیلی – قالیباف و رئیسی – پزشکیان راه انداخته.

جماعت بازی‌خورده هم زیر پستش رفته‌اند یا به جلیلی و پایداری فحش می‌دهند یا ناراحت شده و به مثلاً قالیباف و خود او دری‌وری می‌گویند، عده‌ای از تصمیمات رئیسی دفاع می‌کنند و جمعی از مواضع پزشکیان.  

باز هم در همین گیرودار بمباران‌های لبنان، رئیس مجلس شورای اسلامی به بیروت رفته و با مسئولان عالی آنجا دیدار و از برخی مناطق بمباران‌شده بازدید کرده و با مردم آنجا سخن گفته است. عده‌ای شروع کرده‌اند که به ضاحیه نرفته، برخی نوشته‌اند که چرا به لبنان رفته و اصلاً به قالیباف چه که به آنجا سفر کرده، کسانی نوشتند که این حرکات نمایشی و به‌اصطلاح شوآف است و برای ایجاد محبوبیت بین مردم این کار‌ها را می‌کند و قلم‌به‌دستانی هم در موافقت با او به رقیب دوره انتخاباتی او با ادبیاتی بسیار سخیف حمله کرده‌اند.  

شما از این رفتار‌ها و حرکات چه می‌فهمید؟ به نظر شما آیا در زیر بمباران اسرائیل دعوای جلیلی – قالیباف راه انداختن یا رئیسی و پزشکیان را روبه‌روی هم نشان دادن نشانه عقل یک خبرنگار بحران است یا از جهل و تعمد او خبر می‌دهد؟ قلم‌به‌مزد توییتری که طی این سال‌ها خودش را هم به هاشمی چسبانده، هم به احمدی‌نژاد، هم به خاتمی، هم به روحانی و حالا خود را شیفته قالیباف نشان می‌دهد، آیا موجود قابل اعتمادی است یا حداکثر یک پروژه‌بگیر حلال‌خور؟!...

ممکن است در روز‌ها و هفته‌های پیش رو این نقارافکنی و دشمن‌سازی در بین نیرو‌های مؤمن انقلابی بیشتر و بیشتر هم شود و به همین دلیل، علاوه بر هوشمندی و مراقبت همه مخاطبان اراجیف پیش‌گفته، لازم است مسئولان مربوط در دستگاه‌های قضایی و امنیتی با وسواس و دغدغه بیشتری نسبت به پیگیری این‌دست دوگانه‌سازان و تفرقه‌افکنان و شایعه‌پراکنان بپردازند و بیشتر از خودشان به کشف و پاسخگو‌کردن کارفرمایان رند آن‌ها بپردازند پیش از آنکه کشور و نظام و مردم هزینه‌های بیشتری بابت فرسته‌های اینترنتی آنان بپردازند.»

***

روایت عراقچی از توقف مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به عمان سفر کرده است، درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است».

او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر  روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار  چگونه باشد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم. معتقدیم دیپلماسی باید کار کند و جلوی یک بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد.