احتمال تداوم کم‌بارشی و خشکسالی در تهران

  4030724050

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: انتظار کاهش بارش برای سه ماه آینده در سطح استان را داریم و احتمالا فرآیند خشکسالی تداوم خواهد داشت.

احتمال تداوم کم‌بارشی و خشکسالی در تهران

مازیار غلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی دو سه ماه آینده احتمال افزایش دمای بیشتر از حد معمول در استان تهران وجود دارد، اظهارکرد: در این شرایط مهم‌ترین توصیه ما مدیریت منابع و مصارف آب در تمام بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعت است چون علاوه بر افزایش دما انتظار کاهش بارش برای سه ماه آینده را داریم و احتمالا فرآیند خشکسالی و کم بارشی تداوم خواهد داشت.

او درباره بارش‌های پاییزی استان گفت: در اوایل مهر ماه امسال مقداری بارش داشتیم اما موثر نبود. ما در حال طی کردن فرآیند تغییر اقلیم هستیم و یکی از نشانه‌های تغییر اقلیم بارش شدید در یک بازه زمانی کوتاه مدت است و بعد از آن در یک بازه زمانی طولانی‌مدت بارش وجود نخواهد داشت این در حالیست که کشاورزی بارش مداوم و ملایم نیاز دارد و بارش کوتاه مدت شدید به سیلاب تبدیل می‌شود و خسارت می‌زند و مفید نیست حتی اگر در بهترین شرایط بارش قرار بگیریم و بارش به حد نرمال برسد، نمی‌تواند کم بارشی قبل را جبران کند.

غلامی اضافه کرد: در کل کشور نیز میانگین بارش و دما به همین صورت خواهد بود، به‌ویژه در غرب کشور که بیشتر از دیگر استان‌ها تحت تاثیر کاهش بارش و افزایش دما قرار خواهد گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت بارش در سال زراعی گذشته ( از مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳)  اظهار کرد: در این بازه زمانی ۲۱۶.۵ میلیمتر بارش داشتیم این در حالیست که میانگین بارش در بلندمدت ۲۸۰ میلیمتر بود بنابراین بارش ۲۳ درصد کاهش یافته و به عبارتی فقط ۷۷ درصد بارش  بلندمدت تامین شده بود.

او ادامه داد: نسبت به سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش بارش داریم البته افزایش بارش نسبت به سال قبل موجب جبران کم‌بارشی نشد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: تهران بعد از گیلان، چهارمحال و بختیاری و قزوین، چهارمین استان از نظر بیشترین کاهش بارش بود و در واقع در سال زراعی گذشته جزو پنج استان کم‌بارش کشور ثبت شد.

غلامی در پایان درباره وضعیت دمای تهران در سال زراعی گذشته گفت: از نظر دمایی متوسط دمای استان تهران در سال زراعی گذشته ۱.۷ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت و ۰.۹ درجه سلسیوس نسبت به سال قبل افزایش یافت بنابراین تهران در سال زراعی گذشته گرم‌تر بود و تبخیر سطحی بیشتر شده است. تبخیر سطحی رابطه مستقیم با کاهش منابع آبی دارد.