چند درصد فرش ایرانی صادر می‌شود؟

  4030724105

رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع دستی اتاق تعاون ایران،‌ فرش دستباف را صنعتی ملی، ارزآور و صادرات محور عنوان کرد و ایجاد مرکز تجاری ایران در روسیه را یک فرصت ایده آل برای تنوع‌بخشی به سبد صادرات محصولات ایرانی به ویژه فرش دستباف دانست.

چند درصد فرش ایرانی صادر می‌شود؟

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فرش دستباف کالایی صددرصد ایرانی است گفت: صنعت فرش صنعتی ارزآور و صادرات محور است به نحوی که بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف صادر می‌شود و دولتمردان باید این صنعت ارزشمند را به عنوان یک صنعت اشتغالزا و استراتژیک مورد توجه قرار دهند و برای آن هزینه و سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلایل متعدد از قبیل تحریم‌های خارجی و داخلی، اجرای مصوبه پیمان‌سپاری، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، عدم بیمه قالیبافان و عدم اختصاص تسهیلات کم بهره و ارزان به بافندگان، صنعت فرش با مشکلات عدیده و بسیاری روبه رو بوده است.

رئیس کمیسیون فرش، گردشگری و صنایع دستی اتاق تعاون تصریح کرد: از سوی دیگر عدم اجرای مصوبه شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف و مواردی همچون عرضه فرش‌های کشورهای دیگر در بازارهای داخلی به این صنعت ملی لطمه زده و درآمد تولیدکنندگان فرش و قالیبافان را تحت تاثیر قرار داده است.

بهرامی درعین حال با اشاره به بازنگری سند راهبردی فرش دستباف در مرکز ملی فرش گفت: خوشبختانه در این سند اصلاحات خوبی صورت گرفته و انتظار می‌رود با توجه به ارائه پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی، سند راهبردی فرش نیز به اجرا درآید.

وی از صنعت فرش به عنوان صنعتی بومی نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر جمعتی بین ۴ تا ۶ میلیون نفر از تولید و بافت فرش ارتزاق می‌کنند. قالیبافی مکمل شغل های کشاورزی و دامپروری است و نقش موثری در اشتغالزایی، ارزآوری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاهای کشور دارد ولی با این وجود حمایت لازم از بافندگان فرش و صادرات آن صورت نمی‌گیرد.

بهرامی در پایان ایجاد مرکز تجاری در روسیه را یک فرصت ایده آل برای رشد صادرات به ویژه در زمینه فرش ایرانی دانست و گفت: بازار روسیه موقعیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات و تنوع بخشی به سبد صادرات محصولات ایرانی است و موجب پیشرفت بخش تعاون، توسعه مبادلات و حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی می‌شود از این رو تجار ایرانی و صادرکنندگان فرش دستباف باید از این فرصت پیش‌آمده به نحو شایسته بهره‌برداری کنند.