پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

  4030725111 ۱۰ نظر، ۳ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم/ واکنش وزیر دفاع به سامانه تاد اسرائیل/ پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

نظر عطریانفر درباره ادعای حجاریان پیرامون دولت پزشکیان

سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب اخیرا درباره دولت پزشکیان گفته است این دولت نسخه ضعیف‌تری از دولت هاشمی است و دولت پزشکیان بیشتر به دولت هاشمی شبیه است تا دولت خاتمی. محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این اظهارنظر به صبح‌نو گفت: «باید گفت که آقای حجاریان، به‌عنوان فردی سیاست‌ورز ، نظرات دقیقی ارائه می‌دهد که تحت تأثیر حب و بغض‌های لحظه‌ای نیست.

بااین‌حال، تعبیر ایشان مبنی بر اینکه دولت پزشکیان نسخه ضعیف‌تری از دولت هاشمی است، جای تأمل دارد. اگر بخواهیم به این مسأله دقیق‌تر نگاه کنیم، باید گفت که دولت چهاردهم، دولتی ایدئولوژیک نیست. وقتی از ایدئولوژی صحبت می‌کنیم، معمولا منظور ما حاکمیت است، نه دولت.

دولت‌ها مجری برنامه‌های مصوب مجلس و تدابیر حاکمیت هستند و نمی‌توان لفظ «ایدئولوژیک» را برای دولت‌ها به کار برد، چه دولت چهاردهم و چه حتی دولت‌های قبلی مانند دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد. این دولت‌ها بیشتر مجریان مصوبات مجلس و تدابیر رهبری بوده‌اند.

اما اگر بخواهیم شباهت‌هایی بین دولت پزشکیان و دولت هاشمی ‌رفسنجانی قائل شویم، می‌توان گفت که هر دو دولت در شرایطی بر سر کار آمدند که کشور به همدلی و همگرایی نیاز داشت. مرحوم هاشمی ‌رفسنجانی در مقطعی دولت را به دست گرفت که کشور نیازمند بازسازی پس از جنگ بود. امروز نیز پس از دولت‌های قبلی، کشور با شرایطی روبه‌رو است که به نوعی همدلی و همکاری ملی نیاز دارد. از این منظر، شباهت‌هایی میان این دو دولت وجود دارد.

یکی دیگر از وجوه شباهت دولت پزشکیان با دولت هاشمی، حضور افراد برجسته و توانمند از دو طیف سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب معتدل در دولت است. در دولت هاشمی نیز افرادی از این دو جریان سیاسی به همدلی و همکاری دعوت شده بودند و این ویژگی در دولت پزشکیان هم به چشم می‌خورد...

وزرایی که پزشکیان انتخاب کرده و استاندارها و رؤسای سازمان‌هایی که به کار گرفته شده‌اند، افرادی حرفه‌ای و تخصصی هستند. این انتخاب‌ها بدون توجه به گرایش‌های سیاسی آن‌ها صورت گرفته است؛ چه‌بسا برخی اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا بوده باشند؛ اما این مرزبندی‌ها در تصمیمات ایشان تأثیری نداشته است...

نه‌تنها رادیکال‌ها در دولت ایشان حضور ندارند، بلکه گفتمان پزشکیان نیز غیررادیکال است. مرحوم هاشمی نیز دولتی با همین ویژگی داشت؛ ظرفیت گفتمان و نیروی انسانی او نیز از تفکر اعتدال‌گرایانه برخوردار بود...

در مجموع، دولت پزشکیان با رویکردی اعتدالی و مبتنی بر صلاحیت‌های ذاتی افراد عمل می‌کند و فاصله زیادی با رفتارهای رادیکال و افراطی دارد.»

***

پیشنهاد شریعتمداری درباره بستن تنگه هرمز

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «تحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران خبر داده و اعلام کرده است؛ «‌سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و هواپیمایی ساها، به علت آن‌که موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند مورد تحریم این اتحادیه قرار گرفته و نمی‌توانند به کشورهای اروپایی پرواز کنند‌»! همه شواهد به‌وضوح حکایت از آن دارند که اتهام حمل موشک و پهپاد به روسیه! فقط یک بهانه است و این اقدام اتحادیه با هدف حمایت از رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی صورت می‌پذیرد و بازتاب خشم دولت‌های اروپایی از ایران اسلامی، به علت دفاع جانانه از مظلومان لبنان و فلسطین است...

 دیروز، وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به اقدام اتحادیه اروپا، سفیر کشور مجارستان را که کشورش ریاست دوره‌ای این اتحادیه را بر عهده‌ دارد به وزارت خارجه فراخواند که اقدامی پسندیده و از وظایف تعریف‌شده وزارت خارجه است ولی بدیهی است که کافی نیست و بستن تنگه هرمز به روی تمامی کشتی‌ها و شناورهای اروپایی لازمه دفاع از منافع ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. وقتی حریف، به قول سعدی «‌سگ را گشاده» است، چرا باید «‌سنگ‌ها بسته» باشد؟!»

***

تست موفق انهدام تاد در سال 99

ایران نوشت: «اولین قطعات سامانه ضدموشکی تاد به همراه تعدادی از نظامیان امریکایی وارد اسرائیل شد. پنتاگون با اعلام این خبر تصریح کرده که سربازان امریکایی بیشتری در روزهای آینده به اسرائیل خواهند رسید و عملیات نصب سامانه پدافندی تاد نیز در روزهای آینده انجام خواهد شد. گفته می‌شود که قریب به 100 نظامی امریکایی به‌عنوان اپراتورهای «تاد» برای هدایت این سامانه ضدموشکی در سرزمین‌های اشغالی مستقر خواهند شد.

واشنگتن هدف خود از استقرار این سامانه در سرزمین‌های اشغالی را تقویت سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات احتمالی ایران اعلام کرده است. ایالات متحده امریکا تقریباً مطمئن است که هر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران، با پاسخ تهران همراه خواهد بود. اما به همان اندازه، از کارایی «تاد» برای مقابله با حملات موشکی ایران مطمئن است؟...

استقرار «تاد» به‌عنوان یک سامانه ضدموشکی میانبرد درحالی است که رژیم صهیونیستی از سامانه دوربرد پیکان3 که محصول مشترک این رژیم و امریکا است، استفاده می‌‎کند. سامانه‌ای که قادر است اهداف خود را در شعاع 2400 کیلومتری رهگیری و منهدم کند. با این حال، آنچه که در میدان عمل اتفاق افتاد، ناکامی محض این سامانه دوربرد در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران بود.

 استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی، چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود. در مرداد ماه سال 99، عملیات انهدام «تاد» در رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص)14 با موفقیت آزمایش شد. آن‌هم در شرایطی که خبری از موشک هایپرسونیک فتاح نبود.»

***

مهاجرستیزی، جامعه را در معرض آشوب قرار می‌دهد

فرهیختگان نوشت: « پیگیری پروژه مهاجرستیزی یک نتیجه واضح و مشخص دارد و آن هم این است که بالا گرفتن تبلیغات منفی علیه مهاجران افغانستانی و نفوذی خطاب کردن آنها می‌تواند فضای جامعه را برای تمام مهاجران افغانستانی، حتی آنها که به صورت قانونی در کشور زندگی می‌کنند، سخت کند. امری که منجر می‌شود در هر مکان عمومی دعوا و نزاع میان مردم و مهاجران بالا بگیرد و ویدئوهای دعوا و برخورد نامناسب با مهاجران افغانستانی در فضای مجازی بازنشر پیدا کند و جامعه را مستعد آشوب و ناآرامی کند.

دمیدن بر پروژه خشونت و نفرت علیه مهاجران افغانستانی، می‌تواند مردم را وارد نزاع غلطی با مهاجران کند، ترس و نگرانی مهاجران افغانستانی قانونی را افزایش دهد و آنها را در انزوا قرار دهد. انتشار اخباری مبنی‌براینکه به برخی از دانش‌آموزان افغانستانی اجازه تحصیل داده نمی‌شود را می‌شود در راستای در انزوا قرار دادن مهاجران افغانستانی قرار داد.

در سمت دیگر باید به این موضوع توجه داشت که یکپارچه دیدن مهاجران افغانستانی قانونی و غیرقانونی و تهدید دیدن آنها می‌تواند خود به خود آنها را به مسیری هدایت کند که در تقابل با جامعه ایرانی قرار گیرند و در پروژه دشمن حرکت کنند.

در این مسیر جای خالی یک برنامه‌ریزی دقیق و درست و یک کار فرهنگی حساب‌شده برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به مهاجران قانونی و تفکیک میان آنها و مهاجران غیرقانونی احساس می‌شود؛ چراکه بخشی از این مهاجران بیشتر از 30 سال است در ایران زندگی می‌کنند و بیشتر از 30 سال از افغانستان دور بوده‌اند و حالا بیش از آنکه افغانستانی باشند، ایرانی‌اند و باید تفاوتی میان آنها و مهاجران غیرقانونی قائل شد.

اما نگاهی به رفتاری که این روزها با مهاجران افغانی می‌شود، نشان می‌دهد سیاستگذاری مناسبی در رفتار با مهاجران افغانستانی صورت نگرفته است. تکرار این اتفاقات و ضریب دادن به آن می‌تواند جامعه را در آستانه تقویت یک گسل قرار دهد و به بهانه مهاجرستیزی جامعه را در آستانه آشوب و ناآرامی قرار دهد، آن هم در شرایطی که ایران بیش از گذشته احتیاج به ایجاد احساس وفاق و همدلی میان بخش‌های مختلف جامعه دارد.»

***

روایت غضنفری از وضعیت بغرنج حکمرانی در کشور

مهدی غضنفری رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی درباره وضعیت حکمرانی کشور به جام جم گفت: «مسائل از نظر حکمرانی سه وضعیت دارند،یا پیچیده، یاغامض(خیلی پیچیده) و یا بغرنج‌اند(خیلی‌خیلی پیچیده) هستند. هم اقتصاد و هم توسعه در ایران از امر پیچیده و غامض گذشته و به یک امر بغرنج تبدیل شده است.

تقریبا کسی را سراغ ندارم که در کشور این درهم‌تنیدگی مسائل را بتواند درک کند یا اگر درک کرده، بتواند توضیح بدهد. متاسفانه ساده‌اندیشی‌های زیادی داریم که فکر می‌کنند مسأله را فهمیده‌اند. مثلا برخی می‌گویند اگر مشکلات روابط خارجی حل شود، توسعه رخ می‌دهد. به نظرم این یک ساده‌اندیشی است. البته نه این‌که روابط خارجی اهمیت نداشته باشد؛ اتفاقا حائز اهمیت است، ولی نگاه خطی باعث شده ما به این وضعیت دچار شویم.

 برخی عنوان می‌کنند ما یک اینرسی سازمانی (مقاومت در مقابل تغییر) داریم و اگر این را حل کنیم، مشکل حل خواهد شد. برخی عنوان می‌کنند تیم اقتصادی ما یکپارچه و هماهنگ نبوده و اگر این هماهنگی وجود داشته باشد، مشکل حل می‌شود. برخی مسأله را به FATF و نهادهای بین‌المللی برمی‌گردانند و می‌گویند اگر این حل شود، سایر مسائل حل خواهد شد.  

برخی معتقدند برای حل مشکلات باید آدم‌هایی مقتدر و قوی در وزارتخانه‌ها قرار دهیم. عده‌ای عنوان می‌کنند اگر حزب داشتیم، مسأله حل خواهد شد. برخی می‌گویند بین لیبرالیسم و سوسیالیسم که اقتصاد بازار و اقتصاد اجتماع‌گراست، هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که در چه نقطه‌ای بین این دو می‌خواهیم قرار بگیریم.

با اهل بازار که صحبت می‌کنیم، بازارگرا و با جامعه که سخن می‌گوییم، اجتماع‌گرا می‌شویم. بعد رئیس‌جمهور یا مقامات اقتصادی ما افراد کاملا متفاوتی هستند. عده‌ای معتقدند مثلا روحیه خودباختگی در مقابل غرب باعث مشکلات ما شده و برخی می‌گویند علت مشکلات، داشتن روحیه بیش از حد خوداتکا بودن، است. تا فردا می‌توانم به شما از این جملات بگویم.

برخی اعتقاد دارند با مشکل فرسودگی مدیریتی مواجهیم و پیرمردها همچنان هستند و اینها پیرمرد هستند و باید جای خود را به افراد دیگر بدهند و... .هیچ‌کدام از اینها نادرست نمی‌گویند، ولی همه اینها با هم مسائل ما را بغرنج کردند،نه یکی از موارد. کشورهای دیگر یک یا دو مسأله دارند که در اقتصادشان موثر است و درمورد آن فکر می‌کنند، ولی ما اکنون با انبوهی ازمسائل مواجهیم.

من با توجه به این افکار و ایده‌های زیاد که هیچ‌کدام غلط نیست، ولی تک‌تک آنها هم کافی نیست، موضوع حکمرانی متعالی را مطرح کردم، یعنی حکمرانی تعالی‌گرا باشد. یعنی به جای این‌که یک موضوع را مدنظر قرار دهیم و۱۰۰درصد آن را بهبود بخشیم، باید به‌صورت مارپیچ عمل کنیم و هر موضوعی را چند درصد بهبود بخشیم و بعد همان‌طور که به‌صورت مارپیچ به سمت بالا حرکت می‌کنیم، سراغ موضوع بعدی برویم.

یکباره نمی‌توانیم یک موضوع را ۱۰۰درصد بهتر کنیم، درحالی که سایر موضوعات هم مهم است. مثلا فرض کنید که می‌خواهید بنزین را که قیمت دستوری دارد،به قیمت واقعی برسانید، در اینجا اگر حقوق و دستمزد جا بماند، بنزین نمی‌تواند به قیمت واقعی برسد، فرد می‌گوید حقوقش افزایش پیدا نکرده، در حالی که قیمت انرژی‌ها افزایش پیدا کرده است. پس باید به‌صورت مارپیچ و به‌تدریج به بهبود بپردازیم.

اصل دوم در حکمرانی متعالی، بهبودهای مستمر است؛ یعنی به جای این‌که فقط یک عامل را مدنظر قرار دهیم، به همه عوامل موثر توجه کنیم. دوم این‌که در تک‌تک این عوامل بهبود مستمر ایجاد کنیم. با این بهبودهای مستمر پله‌ای می‌توانیم به نتیجه برسیم.

***

پاسخ همتی به ادعای سرکشی به حساب‌های مردم

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حاشیه‌های پیش آمده در خصوص اجرای مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم افزود: اتصال سازمان امور مالیاتی به حساب ها هیچ اشکالی ندارد، اما دانه درشت ها حرف بدی زده بودند و گفته بودند که دولت می خواهد دست به حساب مردم ببرد.

وی افزود: اصلا چنین چیزی نیست و دولت با حساب مردم کاری ندارد، سازمان امور مالیاتی به موجب قانون در برنامه هفتم پیشرفت موظف است اطلاعات مربوط به بانک ها، شهرداری ها و غیره را به صورت برخط داشته باشد و این اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی است، نه دخالت در امور مردم.

همتی اضافه‌کرد: به نظر می رسد آنهایی که قصد فرار مالیاتی دارند و دانه درشت‌ها، علیه اجرای این قانون تبلیغات می کنند.

وی در واکنش به این پرسش که آیا اجرای این قانون تاثیری در دهک بندی های جامعه خواهد داشت، گفت: این مساله به‌طور قطع در دهک بندی جامعه تاثیری ندارد و بار دیگر تاکید می کنم که هدف آنهایی هستند که فرار مالیاتی دارند و این اقدام ربطی به مردم ندارد.

***

واکنش وزیر دفاع به تحویل سامانه تاد به اسرائیل

به گزارش ایرنا، امیر خلبان عزیز نصیرزاده در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره این که آیا موشک های ما می تواند از سامانه تاد که قرار است آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد، عبور کند، گفت: سامانه تاد یک سامانه ضدبالستیک است و موضوع جدید هم نیست و قبلا هم بوده است.

وی افزود: ما اینها را بیشتر در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی نیست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تهدیدهای رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست و همواره چنین تهدیدهایی مطرح بوده است.

***

توضیح قائم‌پناه درباره سفرهای استانی پزشکیان

«محمدجعفر قائم‌پناه» در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه سفرهای استانی در دولت چهاردهم حتما دنبال خواهد شد، تصریح کرد: رویکرد دولت وفاق در ادامه سفرهای استانی کمی متفاوت است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: در تلاشیم که پزشکیان با اقشار مختلف جامعه در ارتباط باشد، دردِ دل مردم را بشنود و نقطه نظرات خود را بیان کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور اعلام کرد که دوست ندارم سفرهای استانی موجب به زحمت افتادن مردم و یا اذیت آنان شود و لذا به احتمال زیاد سفرها آنگونه که مردم از صبح در استادیوم‌ها جمع می‌شدند و ساعت‌ها در انتظار رئیس‌جمهور و هیات همراه می‌ماندند، اتفاق نخواهد افتاد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: رئیس‌جمهور به خدمت مردم خواهد رفت و با اقشار مختلف مردم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد اما پزشکیان موافق نیست که آنگونه که قبلا مردم دنبال خودروی رئیس‌جمهور می‌دویدند و مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شد، باشد.

قائم‌پناه تاکید کرد: حفظ کرامت مردم در سفرهای استانی باید به جد مورد توجه قرار گیرد، مردم ما عزیز و مورد احترام هستند و نباید به جایگاه و شخصیت آنها لطمه‌ای وارد شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور، گفت: تا جایی که ممکن است پروژه جدید آغاز نخواهد شد چرا که عدم اتمام پروژه‌ها به معنای هدر رفت منابع است.

وی افزود: منابع کشور به پروژه‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که امکان بهره‌برداری آنها در زمان کوتاه‌تر امکانپذیر باشد.