خواب بلینکن برای غزه پس از جنگ

  4030725136 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه آمریکایی از طرح وزیر خارجه این کشور هم‌راستا با خواست رژیم صهیونیستی پیرامون «غزه پس از جنگ» خبر داد.

خواب بلینکن برای غزه پس از جنگ

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که ماه‌های پایانی حضور خود در کاخ سفید را سپری می‌کند، در حال در نظر گرفتن طرحی برای غزه «پس از جنگ» براساس «ایده‌ها و پیشنهادات» رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده است.

طبق گزارش «باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی پایگاه خبری «آکسیوس»، چندین مقام‌ آمریکایی در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نگرانی خود را پیرامون این طرح که به هدف دورانی پس از جنگ و پس از پایان رسیدن دوران ریاست جمهوری بایدن تهیه شده است را ابراز کرده‌اند.

این پایگاه خبری به نقل از ده‌ها مقام آمریکایی، اسرائیلی، فلسطینی و اماراتی پیرامون این طرح گزارش کرد: «بسیاری در وزارت خارجه آمریکا نگرانند که طرح مورد نظر بلینکن، هم‌سو با خواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و برای نادیده گرفتن محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین و دولت او طراحی شده است.»

مقامات متعدد به آکسیوس گوشزد کردند که «کنار گذاشته شدن عباس و تشکیلات خود گردان فلسطین، خواست فوری امارات و اسرائیل است.»

این پایگاه خبری همچنین گزارش کرد که «بسیاری در وزارت خارجه آمریکا، از جمله بلینکن می‌دانند که توافق آتش‌بس یا تبادل اسرا در شرایط کنونی و تا پیش از به پایان رسیدن دولت بایدن ممکن نیست.

در همین راستا، آن‌ها درحال در نظر گرفتن پیشنهاد و طرح مشترک تل‌آویو و ابوظبی تحت عنوان «نقشه بی» یا جایگزین برای پایان دادن به جنگ غزه هستند.

آکسیوس همچنین گزارش کرد: «با این وجود، مقامات متعددی، از جمله مقامات وزارت خارجه آمریکا، می‌گویند که این طرح، ایده‌ای مخربی است که فقط به نتانیاهو و اهداف او خدمت می‌کند و خواست فلسطینیان در آن قرار داده نشده و در نهایت، محکوم به شکست است.»

اما طبق گزارش این پایگاه خبری، ماه‌هاست که دولت بایدن، رژیم صهیونیستی و امارات، پشت درهای بسته در حال مذاکره برای غزه پس از جنگ هستند.

یک مقام ارشد نیز به آکسیوس گفت که «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس نیز در این گفت‌وگوها حضور داشته و ایده‌هایی برای غزه پس از جنگ ارائه کرده است.

در ماه ژوئیه نیز، امارات طرحی مبنی بر «ارسال نیروهای بین‌المللی» به غزه پیشنهاد کرد تا «ضمن ارائه خدمات بشردوستانه، نظم و قوانین را حاکم و زیرساخت‌های لازم برای حکمرانی» را ایجاد کنند.

در طرح امارات، شرط ارسال هرگونه نیرو از این کشور به غزه، «اصلاحات گسترده در تشکیلات خودگردان فلسطین، جایگزینی محمود عباس با نخست‌وزیری مستقل و قدرتمند» ذکر شده بود اما به باور خبرنگار آکسیوس، تنها خواست امارات، کنار گذاشته شدن محمود عباس و افراد وفادار به او است.

از طرفی، طبق گزارش آکسیوس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «عمده پیشنهادات» امارات، به جز «حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه و هرگونه بینشی درباره راه‌حل ۲ دولتی» موافق است.

با این وجود، مقامات صهیونیست به این پایگاه خبری آمریکایی گزارش کردند که در هفته‌های اخیر، مذاکرات بین مقامات تل‌آویو و ابوظبی شدت گرفته است.

نقش بلینکن در این طرح

 طبق گزارش آکسیوس، در اواخر ماه سپتامبر، «ران درمر» وزیر امور استراتژیک کابینه رژیم صهیونیستی و «عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان» وزیر امور خارجه امارات، دیدارهای جداگانه‌ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با بلینکن دیدار داشته‌اند تا آمریکا بین رژیم صهیونیستی و امارات میانجی‌گری و اختلافات آن‌ها در طرح غزه پس از جنگ را کاهش دهد.

این پایگاه خبری نوشت که حتی به وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد شد تا برای از بین بردن اختلافات جاری بین رژیم صهیونیستی و امارات، طرح مذکور را به طرحی «آمریکایی» تغییر دهد.

به نوشته آکسیوس، یکی از اختلافات باقی‌مانده، خواست امارات برای بازگشایی سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در قدس است تا به «فلسطینیان نشان داده شود که آمریکا راهبر این طرح است.»

به گفته مقامات آمریکایی، صهیونیست‌ها با این ایده یا هرگونه ایده‌ای برای ایجاد کشور مستقل فلسطین در راستای طرح ۲ دولتی مخالفت کرده‌اند.

با این وجود، طبق نوشته آکسیوس، بزرگترین «مشکل» باقی‌مانده بین رژیم صهیونیستی و امارات، مسئله تشکیلات خودگردان فلسطین است.

به ادعای آکسیوس، امارات خواستار قرارگیری نخست‌وزیری تازه در تشکیلات خودگردان فلسطین برای «هدایت غزه به دولتی تازه» است، اما صهیونیست‌ها با این ایده نیز مخالفت کرده و خواستار حضور «مداوم» تشکیلات خودگردان در غزه هستند.

در همین راستا، ۲ مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به آکسیوس گفتند که در صورت پیشنهاد این طرح توسط بلینکن، این طرح ایده‌های امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی را در بر خواهد گرفت.

چندین مقام آمریکایی نیز افشا کردند که طرح مورد نظر دولت بایدن به محل مناقشه‌ای «جدی» در وزارت خارجه آمریکا و بین مشاوران ارشد بایدن و حتی بلینکن تبدیل شده است.

طبق گزارش آکسیوس، یکی از عوامل اصلی پشت این طرح، «جیمز روبین» یکی از مشاوران ارشد بلینکن است که در ماه‌های اخیر، روی طرح «آینده غزه» کار می‌کرده و حتی در ماه اوت، در کنار وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است.

با این وجود، یک مقام آمریکایی آگاه به آکسیوس گفت که «روبین در کاخ سفید طرفداری ندارد و بسیاری از او بیزارند و او را جدی نمی‌گیرند، اما او عامل اصلی این طرح و فردی نزدیک به بلینکن است.»

فلسطینیان چه می‌گویند؟

یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به آکسیوس گفت که «تشکیلات به این طرح بدبین است و بسیاری در منطقه از این طرح حمایت نخواهند کرد.»

او که هویتش فاش نشده است، افزود: «بازی با مسئله اداره غزه، امر خطرناکی است. هرگونه اشتباه در این امر می‌تواند به مرگ کامل روند تشکیل کشور مستقل فلسطین منجر شود. حضور هر فرد فلسطینی مستقل از تشکیلات در راس مدیریت غزه یا جدا از طرح ملی فلسطین، هیچ مشروعیتی نخواهد داشت.»

با وجود همه مسائل مذکور و ابهامات وارده در این طرح که به اذعان مقامات آمریکایی، هم‌راستا با خواست نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگاشته شده است، وزیر خارجه آمریکا همچنان به دنبال پیشنهاد این طرح حتی پس از پایان یافتن دوران وزارت خود با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری بایدن است.

از طرفی، بر اساس آخرین نظرسنجی‌های برگزار شده، حماس یا همان مقاومت فلسطین، دولت منتخب فلسطینیان در غزه است و محبوبیت تشکیلات خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس در بین فلسطینیان، حتی در کرانه باختری کاهش چشمگیری داشته و به باور بسیاری، تشکیلات خودگردان به «ابزاری در خدمت رژیم صهیونیستی» تبدیل شده است.