بررسی ادعای رسانه‌های غربی درباره اقدام ضدایرانی احتمالی اسرائیل / پاسخ کوبنده تهران به خطای تل‌آویو

  4030726070 ۰ نظر، ۶ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبرآنلاین نوشت: نتانیاهو در آخرین تماس تلفنی خود با بایدن متعهد شد تا قبل از انتخابات امریکا صرفا به اهداف نظامی در ایران حمله کند. خبرآنلاین جزئیات تصمیم اسرائیل و گمانه زنی ها از اهداف احتمالی حمله به ایران را بررسی کرده است.

بررسی ادعای رسانه‌های غربی درباره اقدام ضدایرانی احتمالی اسرائیل / پاسخ کوبنده تهران به خطای تل‌آویو
 

مقام‌های آمریکایی به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفتند که تل‌آویو به واشنگتن اطلاع داده که تأسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی ایران را هدف نمی‌گیرد. روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد سه‌شنبه جزئیاتی از تماس چندی قبل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرد.

واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «نتانیاهو به بایدن اطلاع داد که اسرائیل پایگاه‌ها و زیرساخت‌های نظامی ایران را هدف قرار خواهد داد، نه تاسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی».این مقام مطلع که نامش فاش نشد، با بیان اینکه نتانیاهو در جریان تماس هفته گذشته خود با بایدن معتدل‌تر شده بود، گفت: «تلطیف موضع نتانیاهو، به تصمیم بایدن برای ارسال سامانه پدافند موشکی به اسرائیل کمک کرد».

منابع واشنگتن‌پست همچنین گفتند که اقدام اسرائیل علیه ایران، قطعا قبل از تاریخ پنجم نوامبر یعنی زمان برگزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام خواهد شد و این یکی از یک‌سری اقدامات خواهد بود.

در همین حال کانال ۱۴ اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل خبر داد: اسرائیل برای واکنش ایران آماده است. کانال ۱۴ اسرائیل اعلام کرد: «ما باید برای انجام حملات آماده شویم، که ممکن است واشنگتن را به جنگ بکشاند، چیزی که تهران نمی‌خواهد.» یدیعوت آحارونوت هم خبر داد: «نتانیاهو جلسه ای محرمانه با حضور وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش برای بررسی حمله احتمالی به ایران برگزار کرد.»

بررسی ادعای رسانه‌های غربی درباره تصمیم اسرائیل علیه ایران/ پاسخی کوبنده از جانب تهران در صورت خطای تل‌آویو

برخی تحلیلگران معتقدند اسرائیل به احتمال زیاد تأسیسات نظامی ایران را هدف قرار خواهد داد که موشک‌های بالستیک مورد استفاده در حمله شب دهم مهر به اسرائیل از آن‌ها شلیک شد. سامانه‌های پدافند هوایی و سکوهای پرتاب موشکی ایران نیز ممکن است در سیبل اهداف باشد.

اما گروهی از تحلیلگران به رویترز گفتند «اگر اسرائیل موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران را هدف قرار دهد که تهران به تجهیز روسیه به آن برای استفاده در جنگ اوکراین متهم شده، یک پاسخ «بی‌نظیر» محسوب می‌شود.» در همین راستا  ان‌بی‌سی نیز نوشت «زدن مراکز اطلاعاتی که اغلب در پایگاه‌های نظامی ایران قرار دارند، سامانه‌های دفاع هوایی و سایت‌های تحرکات پهپادی ایران گزینه‌های خوبی خواهند بود.»

به گفته کارشناسان آمریکایی، واشنگتن حمله اسرائیل به اهداف نظامی ایران را پاسخی «متناسب» می‌داند به‌ویژه که ریسک به بار آمدن تلفات غیرنظامی در آن کم است. پیش از این و بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و قطر به آمریکا گفته‌اند که اجازه نخواهند داد اسرائیل با پرواز بر فراز حریم هوایی آنها به ایران حمله کند. چه آنکه روزنامه وال استریت ژورنال نیز روز جمعه در خبری اعلام کرد که ایران به هم پیمانان آمریکا در منطقه هشدار داده بود که در صورت اجازه به اسرائیل در استفاده از حریم هوایی آنها علیه ایران، هدف قرار خواهند گرفت.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان امریکا مراکز نظامی را که ممکن است هدف حمله اسرائیل قرار گیرد، فهرست کرده است؛ این مراکز شامل پایگاه موشکی تبریز، پایگاه موشکی کرمانشاه، پایگاه موشکی امام علی در خرم‌آباد، پایگاه موشکی اراک، مرکز تحقیقات فضایی ایران، سازمان فضایی ایران، مقر فرماندهی هوافضای سپاه، مرکز فرماندهی و کنترل سپاه پاسداران، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش، مقر سازمان صنایع هوافضا، گروه صنایع فجر، مرکز فضایی شاهرود، مرکز فضایی «امام خمینی» در سمنان که مرکز پرتاب موشکی و ماهواره‌ای ایران است، مجتمع موشکی اصفهان، سایت تولید موشک در شیراز، پایگاه موشکی حاجی‌آباد در استان هرمزگان از جمله این اهداف عنوان شده است.

 

بررسی ادعای رسانه‌های غربی درباره تصمیم اسرائیل علیه ایران/ پاسخی کوبنده از جانب تهران در صورت خطای تل‌آویو

این در حالی است که روز یکشنبه، پنتاگون اعلام کرد که سامانه ضد موشکی تاد (THAAD) خود را به همراه حدود ۱۰۰ نیروی نظامی آمریکایی به اسرائیل اعزام می‌کند. طبق بیانیه پنتاگون، این سامانه که انتظار می‌رود در روزهای آینده به اسرائیل برسد، «تأکید بر تعهد پایدار ایالات متحده به دفاع از اسرائیل» است. اعزام سامانه موشکی تاد دو پیامد مهم داشت. هم اسرائیل را برای عدم حمله به زیرساخت های نفتی و هسته ای قانع کرد و در گام دوم امریکا و اسرائیل را بر سر حمله به اهداف نظامی مشخصی در ایران به توافق رساند.

در همین حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان روز چهارشنبه در سخنانی خطاب به مقامات غربی گفت اسرائیل «ممکن است به فکر تکرار خطاهای پیشین خود و تعرض به خاک مقدس ایران بیفتد، اما باید این را بداند که ما خود را برای این دیوانگی احتمالی او آماده کرده‌ایم و برنامه دور از انتظاری طراحی کرده‌ایم و پاسخ بعدی ما به تجاوزهای احتمالی در سطحی بسیار متفاوت صورت خواهد گرفت.» مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری کشورمان نیز روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت مقام‌های اسرائیل اگر «خطایی مرتکب شوند، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهند کرد.»

در همین حال عباس عراقچی در سفر به عربستان و قطر تأکید کرده است که در صورتی که این کشورها به اسرائیل یا آمریکا اجازه دهند از آسمان یا پایگاه‌هایشان علیه ایران استفاده شود، تهران قطعاً واکنش نشان خواهد داد. ریاض و دوحه نیز در پاسخ، همچنان بر بی‌طرفی خود تأکید کرده‌اند.

شرایط فعلی نشانگر آن است که سناریوی بی‌طرفی کشورهای خلیج فارس تغییر نخواهد کرد؛ از زمان به قدرت رسیدن دموکرات‌ها در آمریکا، کشورهای عربی جنوب خلیج فارس تلاش کرده‌اند با تغییر توازن امنیتی در منطقه و بازسازی روابط با ایران، دامنه اتحادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را گسترش دهند.

ایران در شرایط فعلی دکترین تقویت روابط با همسایگان را به عنوان یکی از پایه‌های سیاست خارجی خود قرار داده است؛ سیاستی که در دولت فعلی نیز دنبال می‌شود. در واقع، روابط مبتنی بر ثبات و حسن همجواری با همسایگان یکی از اصول سیاست خارجی ایران است که به نظر می رسد در جریان حمله اسرائیل به ایران نیز بر تاکتیک های اسرائیل اثرگذار شود.

چه آنکه در صورت عدم استفاده اسرائیل از آسمان کشورهای عربی، دو مسیر دریای سرخ برای عبور به آسمان سوریه و عراق و مسیر دریای عمان برای نزدیک شدن به مرز خلیج فارس از مسیرهای احتمالی برای حمله به مراکز ایران خواهد بود. ناظران سیاسی می گویند حمله اسرائیل به ایران از لحاظ زمانبندی به نحوی تنظیم خواهد شد که دموکرات ها نیز بتوانند بهره برداری تبلیغاتی از آن را در انتخابات امریکا برای اثبات تضعیف پشتیبانی نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، داشته باشند.