سکه رکورد شکست /سکه پرریسک شد

  4030729107 ۰ نظر، ۷ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تب خرید طلا، سکه و ارز در روزهای اخیر بالا رفته و برخی مردم و دلالها این روزها خریدار اصلی سکه و ارز شدند اما تا چقدر می توان در این قیمتهای حساس وارد معامله شد؟

سکه رکورد شکست /سکه پرریسک شد

به گزارش تسنیم، افزایش قیمتها در بازار طلا و ارز و ثبت رکوردهای جدید و البته نجومی در این بازارها بخصوص برای انواع قطعات سکه و طلا موجب شده تا فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی بر پرریسک بودن معاملات در این شرایط تاکید کنند.

هرچند عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه مخصوصا در روزهای اخیر ناشی از افزایش محسوس قیمت طلای جهانی و صعود انس طلا به کانال 2 هزار و 722 دلاری است، اما بخشی از این افزایش قیمت ها هم به خاطر افزایش قیمت ارز در بازار می باشد.

* قیمت ها در بازار "پرت" شده است

طلا و سکه هم اکنون در مرزی قرار گرفتند که امکان ریزش بالایی دارند چرا که در این سقفها ریسک خرید به شدت بالا رفته است. سکه امروز در میانه کانال 55 میلیون تومان رکورد زد, حباب سکه الان بالای 12 میلیون تومان برآورد می شود؛ هر گرم طلای 18 عیار نیز در کانال 4 میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورده؛ دلار هم وارد کانال 64 هزار تومان شده است.

به گفته فعالان حاضر در بازار طلا و ارز هم اکنون عملاً قیمت ها در این بازار "پرت" شده است و ریسک خرید به شدت افزایش یافته است چرا که معلوم نیست الان این نرخها تا چه حد درست یا غلط باشد.

 آنچه که در روزهای اخیر در بازار سکه به ثبت می رسد این نگرانی را افزایش داده که در صورت خرید در قیمتهای بالا احتمال متضرر شدن هم بالا می رود چرا که رشدهای شارپی به این صورت ریسک ریزش بالایی هم دارند.

مشاهدات میدانی نشان مید هد الان جو خرید سکه هم بین مردم و هم بین دلالها افزایش یافته است. این در حالیست که بانک مرکزی به طور هفتگی و دو بار در هفته حراج سکه دارد و مردم می توانند از طریق مرکز مبادله نسبت به خرید انواع قطعات سکه اقدام کنند.

کارشناسان اقتصادی به مردم هشدار می دهند که فریب جو افزایشی بازار را نخورند چرا که هم اکنون سکه به شدت پرریسک شده است.

از سوی دیگر افزایش فاصله قیمتی کف و سقف دلار سیگنال مهمی است که خریداران باید به آن توجه کنند چرا که افزایش این فاصله یعنی بازار پرنوسان است و ریسک معامله بالاست.در چنین شرایطی حضور در جایگاه خریدار با ضرر همراه می شود. چرا که با یک خبر فاز بازار تغییر خواهد کرد. بنابراین ورود به بازار در شرایط ملتهب اصلا توصیه نمی شود.

*جنگ روانی آمریکا و اسرائیل/مردم هوشیار باشند

دلیل مهمی که به التهاب بازار طلا، سکه و ارز در روزهای اخیر دامن زده جنگ روانی است که دولت امریکا و اسرائیل با مردم ایران راه انداخته است تا تعادل روانی جامعه را برهم بزند.اما مردم باید هوشیار باشند و در دام دشمن نیفتند؛ رسانه های اسرائیلی با انتشار  شایعات و گمانه زنی ها درباره زمان و مکان حمله که جزو استراتژی جنگ ترکیبی شان است به ایجاد آشفتگی در بازار داخلی ایران می پردازند.

موضوع مهم دیگری که موجب ایجاد تنش و نوسان در بازارهای داخلی می شود اخبار مربوط به انتخابات امریکا و نتایج نظرسنجی هاست که باعث قضاوت شده درحالیکه قطعیتی وجود ندارد و تا روز انتخابات نمی توان نتایج را حدس زد. تشدید رقابت انتخاباتی در امریکا و انتشار نظرسنجی ها که عموما کارکرد نظرسازی سیاسی از سوی احزاب سیاسی را دارد با توجه به تاریخ و شرایط قابل اتکا نیست و مردم نباید فریب این نظرسازی ها و احتمالات را بخورند.

*پیروزی ترامپ چه عواقبی خواهد داشت؟

کما اینکه اگر انتخابات امریکا به پیروزی ترامپ هم ختم شود باز نمی تواند اثر اقتصادی محسوسی برای ایران داشته باشد چرا که اولا ترامپ الان با ترامپ سال 96 متفاوت است و علت آن هم این است که ابزارهای محدودیت ایران را ترامپ در سالهای 96-97 تماما به کار برد و الان عملا تحریم و فشار اقتصادی نمانده که ترامپ بتواند شدیدترش را علیه کشورمان اعمال کند.

پیش از تحریم های ترامپ در سال 96 گشایشهایی در حوزه مالی داشتیم اما با تحریم های دومرحله ای که او اعمال کرد بسیاری از مراودات تجاری ایران در حوزه نفت انرژی و بانکی محدود شد اما نکته مهم دقیقا همین جاست که الان حدود 7 سال است تحت آن شرایط تحریمی شدید به فعالیت می پردازیم و مشکلی نداریم.

چرا که اقتصاد با وجود شرایط تحریمی شدید تعدیل شده و شوک جدیدی از این منظر وارد نخواهد شد؛ آن زمان اکثر تحریمها اعمال و شوک ها به اقتصاد وارد شد. کما اینکه ترامپ در صورت پیروزی هم با چالش چین و روسیه مواجه خواهد بود که برای‌آنها باید توان زیادی را به کار گیرد. همچنین مشکلات اقتصاد داخلی امریکا و افزایش نرخ بیکاری از دیگر مسائلی است که رئیس جمهور بعدی در بدو ورود با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.

البته ترامپ الان در رویکردهای جدیدش بیشتر از انکه از تحریم و فشار اقتصادی بگوید از ابزار مذاکره صحبت می کند که این رویکرد هم نمی تواند خیلی برای اقتصاد ایران بدخیم باشد.

در نهایت انچه از واقعیت بازار در این روزها مشاهده می شود افزایش تقاضای مردم و دلالها برای خرید سکه است که عمدتا ناشی از نگرانی از افزایش حمله نظامی اسرائیل به ایران و انتخاب ترامپ در انتخابات امریکا می باشد و مردم هنگام معامله باید به جنگ ترکیبی دشمن هم توجه داشته باشند.