رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در بین دختران

  4030730079 ۰ نظر، ۴ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ سال گفت: ۷۲ درصد تولید دخانیات در ایران توسط کارخانجات خارجی انجام می‌شود.

رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در بین دختران

به گزارش تسنیم، محمدرضا مسجدی؛ استاد بیماری‌های ریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امروز در مراسم ارتقای سطح سواد سلامت دانش‌آموزان اظهار کرد: طرح مدرسه سلامت یار برای بیماری‌های غیرواگیر به‌صورت آزمایشی در ۸ مدرسه در ۴ منطقه تهران اجرا می‌شود.

وی افزود: ۷۰ درصد دلیل مرگ و میر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر است که شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌شود. سازمان بهداشت جهانی چهار بیماری خطرساز شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت را به‌عنوان دلایل عمده مرگ و میرها اعلام کرده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب با مصرف زیاد نمک، شکر و روغن ناسالم، مصرف کم سبزیجات، فعالیت فیزیکی ناکافی و آلودگی هوا از دلایل اصلی بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن هستند.

مسجدی مطرح کرد: حداقل ۳۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان با کاهش مصرف شکر، نمک و روغن و افزایش مصرف سبزیجات قابل کاهش است.

وی ادامه داد: فعالیت بدنی دانش‌آموزان به شدت کاهش یافته است. برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و جوانان، باید ورزش را در برنامه‌های روزمره آن‌ها گنجانید. مالیات دخانیات در ایران در پایین‌ترین سطح قرار دارد، در حالی که این مالیات باید به گسترش اماکن ورزشی رایگان برای دانش‌آموزان اختصاص یابد.

این متخصص بیماری‌های ریه با اشاره به اینکه افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان قرار دارند، حتی اگر خودشان مصرف نکنند، دچار بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شوند، گفت: باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم که مصرف فست فود، نوشابه، نمک و مواد قندی را کاهش دهند.

مسجدی متذکر شد: باید به دانش‌آموزان نحوه "نه" گفتن به مصرف سیگار را آموزش دهیم؛ سالانه ۷۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند. ۶.۷ درصد دانشجویان سال اول رشته علوم پزشکی سیگار مصرف می‌کنند که این رقم در سال‌های بالاتر به ۲۲ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد مردم ایران دخانیات مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی بی‌تی‌ای، چهار سال پیش در اشتهارد کارخانه‌ای تأسیس کرده‌اند و سالانه ۱۳ میلیارد نخ دخانیات تولید می‌کنند. متأسفانه ورود کالاهای تجملی به ایران آزاد است و ۷۲ درصد تولید دخانیات در ایران توسط کارخانجات خارجی انجام می‌شود. اکنون نیز در تلاش برای ایجاد کارخانه تولید سیگار الکترونیکی در ایران هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ سال ۱۳۳ درصد رشد داشته است.