تمام روش‌های پیگیری کارت سوخت

  4030730119

در صورتی که ۲۰ روز از زمان ثبت نام شما برای دریافت کارت سوخت گذشته و همچنان این کارت به دستتان نرسیده است، بهتر است به دنبال پیگیری کارت سوخت خود باشید.

تمام روش‌های پیگیری کارت سوخت

کارت سوخت، ابزاری برای دریافت سوخت موردنیاز خودروی خود از نازل‌های موجود در جایگاه‌های سوخت است که از زمان سهمیه‌بندی بنزین میان ایرانیان ترویج یافته است. خودروداران با در دست داشتن این کارت می‌توانند در جایگاه‌های سوخت به سوخت‌گیری خودروی خود اقدام کنند.

برخی از خودروداران برای دریافت این کارت ثبت نام نموده‌اند، ولی هنوز موفق به دریافت این کارت نشده‌اند. برای پیگیری کارت‌های سوخت خودرو، راهکارهای زیادی وجود دارد. با توجه به اینکه این کار برای بسیاری از خودروداران مهم است، توضیحاتی دراین‌باره ارائه می‌دهیم.

 

دلایل عدم دریافت کارت سوخت

عدم دریافت کارت سوخت ثبت نام شده به صورت کلی دو دلیل دارد:

  1. کارت سوخت شما تحویل اداره پست داده شده و به دلایل مختلف، از آن‌جا به دست شما نرسیده است.
  2. کارت سوخت هنوز به اداره پست تحویل داده نشده است.

با استعلام کارت سوخت می‌توانید متوجه شوید که کارت شما در کدام مرحله قرار دارد. این کار به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه تک تک آن‌ها بررسی خواهیم کرد. قبل از آن درباره نحوه اعلام مفقودی کارت سوخت اطلاعاتی ارائه می‌شود.

 

اعلام مفقودی کارت سوخت

برای اعلام مفقودی کارت سوخت می‌توان به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود برای ابطال کارت قبلی و صدور کارت المثنی را ثبت کنید. پس از اعلام مفقودی کارت قبلی، می‌توانید از طریق سامانه mob.gov.ir برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام نمایید.

 

آغاز ثبت‌نام آنلاین کارت سوخت برای خودروهای نوشماره

سرانجام امکان ثبت درخواست آنلاین برای خودروهای نوشماره فراهم شده است. مالکان خودروهای نوشماره می‌توانند با مراجعه به سایت  https://fcs.niopdc.ir  درخواست کارت سوخت خود را ثبت کنند و از طریق همین سایت، روند صدور آن‌را پیگیری کنند.

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن تأیید امکان ثبت درخواست آنلاین فقط برای خودروهای نوشماره، توضیح داد بر اساس اطلاعاتی که ناجا در اختیار ما گذاشته، درحال حاضر فقط امکان ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودروهای نوشماره وجود دارد و برای فراهم‌سازی امکان ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت برای متقاضیان دریافت کارت سوخت المثنی، نیاز است اطلاعات تکمیلی توسط ناجا در اختیار ما قرار گیرد.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، نیز قبلا در این خصوص گفته بود امکان ثبت آنلاین درخواست کارت المثنی سوخت، نیازمند اطلاعاتی از جمله پلاک، VIN و حتی معاینه فنی خودروها هست که این اطلاعات هنوز از سوی فراجا در اختیار ما قرار نگرفته و با وجود آماده‌ بودن زیرساخت لازم، این زیرساخت اطلاعاتی نیز باید تکمیل شود که جلسه‌ای در این خصوص با شرکت پژوهش و توسعه ناجی داشتیم و قرار شد این اطلاعات نیز ارائه شود.

 

پیگیری کارت سوخت از دفاتر پلیس+۱۰

پیگیری حضوری از دفاتر خدمات انتظامی یا پلیس+۱۰، قدیمی‌ترین راه پیگیری کارت سوخت است که البته دشواری‌هایی دارد و در قیاس با راه‌های غیرحضوری و آنلاین، راه چندان جذاب و مطلوبی به نظر نمی‌رسد، مگر اینکه اینترنت نداشته باشید یا سرور سایت قطع باشد.

با مراجعه به دفتر پلیس+۱۰ می‌توانید فرایند صدور و ارسال کارت سوخت را پیگیری کنید. فقط فراموش نکنید که باید مدارک شناسایی و مدارک خودرو یا موتورسیکلت و ترجیحا کد رهگیری را همراه داشته باشید. در صورت صدور کارت سوخت، کد رهگیری مرسوله پستی به شما تحویل می‌شود.

 

پیگیری کارت سوخت از طریق سایت epolice.ir یا سامانه سخا

درگاه خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و یا سامانه سخا، یکی از راحت‌ترین راه‌های پیگیری کارت سوخت است. مراحل زیر را برای این کار انجام دهید:

  • به آدرسir مراجعه کنید.
  • از بخش "خدمات اینترنتی" گزینه "پیگیری کارت سوخت" را انتخاب کنید.
  • در صورت عدم ثبت نام قبلی، مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
  • کد رهگیری خود را که در زمان ثبت نام برایتان ارسال شده است، وارد کنید.
  • مراحل ارسال کارت سوخت خود را مشاهده کنید.

 

پیگیری کارت سوخت از طریق پست

یک راه دیگر برای پیگیری کارت سوخت از طریق پست، مراجعه به سایت najatracking.post.ir است که در حال حاضر به دلایل ناگفته، در دسترس نیست. البته ممکن است این اتفاق موقتی باشد و بار دیگر امکان پیگیری کارت سوخت به فهرست مرسوله‌های ارسالی پلیس بازگردد.

در صورت بازگشت این امکان به سامانه رصد مرسولات پستی، باید ابتدا از نوارابزار کشویی بالای صفحه، «کارت سوخت» را انتخاب کنید، بعد شماره VIN کارت خودرو یا موتور سیکلت را وارد کنید و کد امنیتی را هم بزنید تا کد رهگیری و مرحله ارسال نمایش داده شود.

 

پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

پیگیری کارت سوخت از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ نیز امکان‌پذیر است. برای پیگیری کارت سوخت خودرو لازم است تا کد V*VIN و برای پیگیری کارت سوخت موتور باید کد M*VIN را به سرشماره فوق پیامک کنید.

دقت کنید که برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) خودرو (پشت کارت خودرو درج شده) را وارد نمایید و برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) موتور سیکلت را وارد نمایید.

 

پیگیری کارت سوخت از طریق تماس تلفنی

در صورتی که روش قبلی برای شما نتیجه‌ای به دنبال نداشت، می‌توانید راه دیگری را امتحان کنید که اگرچه غیرحضوری است، اما ممکن است چندان ساده و مثمر ثمر هم نباشد؛ امکان پیگیری کارت سوخت از طریق تماس تلفنی.

برای پیگیری کارت سوخت از طریق نیروی انتظامی، فراجا، باید با شماره تلفن ۸۱۲۴۰۵۱۴ یا ۸۸۸۸۵۳۴۷، از طریق پست با شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰ و از طریق شرکت ملی پالایش و پخش با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ تماس بگیرید.