فریب این روش زیبا شدن پوست را نخورید!

  4030801114

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه فیشیال صورت، اقدام درمانی نیست و تاثیر بلند مدت ندارد، گفت: با رعایت روتین پوستی و استفاده از محصولات مراقبت پوستی در منزل نیز می‌توان پوست روشن و شفافی داشت.

فریب این روش زیبا شدن پوست را نخورید!

گروه سلامت خبرگزاری فارس: حفظ سلامتی پوست بر زیبایی ظاهر و نشاط صورت شما تأثیر زیادی می‌گذارد. روش‌های مراقبتی مختلفی برای حفظ جوانی و احیای پوست صورت وجود دارد که فیشیال یکی از این روش‌هاست. فیشیال شامل فرایند پاک‌سازی و مراقبت پوست است که برخی از بانوان مبادرت به انجام‌دادن این روش روی پوست خود می‌کنند. روش‌های مختلفی برای فیشیال صورت وجود دارد و امروزه در بسیاری از کلینیک‌های زیبایی این کار انجام می‌شود. اما همه مراکز به‌صورت تخصصی و با تجهیزات کاملاً استریلیزه پزشکی این کار را انجام نمی‌دهند.
نسترن نمازی متخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص فیشیال پوست، اقدامی که امروزه بسیار طرف‌دار پیدا کرده است، عنوان کرد: فیشیال پوست اصول استانداردی ندارد، از همین رو نمی‌توان مراحل آن را به‌صورت مشخص عنوان کرد. فیشیال چیست؟وی ادامه داد: به‌صورت کلی ترکیبی از اقدامات به‌منظور آبرسانی، ماسک تراپی و ماساژ در مراکز ارائه دهنده خدمات فیشیال انجام می‌شود، اما ممکن است در برخی مراکز میکرودرم برای از بین بردن جوش‌های زیرپوستی و میکرونیدلینگ برای جوان‌سازی پوست نیز به این مراحل اضافه شود.به گفته عضو هیئت‌علمی دانشگاه، در این مراکز بر اساس مواد مصرفی هزینه‌ای تعریف می‌شود که این مواد نیز از نظر کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، بنابراین برای این بخش از خدمت نیز استاندارد مشخصی در دسترس نیست. نمازی عنوان کرد: فردی که این خدمت را دریافت می‌کند ممکن است شاهد شفافیت و روشنی پوست خود تا 48 ساعت پس از فیشیال باشد، اما در اصل با رعایت روتین پوستی و استفاده از محصولات مراقبت پوستی در منزل نیز می‌تواند پوست روشن و شفافی داشته باشد. متخصص پوست و مو با بیان اینکه این خدمت بیشتر جنبه تجاری دارد، گفت: بسیاری از بیماران تصور می‌کنند با انجام فیشیال، مشکل پوستی آنها برطرف می‌شود، اما باید گفت فیشیال اقدام درمانی نیست و تأثیر بلندمدت ندارد، به همین علت ارائه دهندگان این خدمت بر انجام ماهی یک‌بار آن تأکید دارند. از طرفی حتی ممکن است انجام فیشیال روی برخی پوست‌‎های حساس نتیجه معکوس داشته باشد.
به گفته وی، استفاده از برخی کرم‌ها و روغن‌ها در جریان فیشیال پوست، ممکن است جوش‌های پوستی را بدتر و حتی منجر به بازگشت مشکل پوستی فرد شود. نمازی تصریح کرد: انجام میکرونیدلینگ نیز که در برخی مراکز صورت می‌گیرد، حتماً باید توسط پزشک انجام شود، در غیر این صورت ممکن است منجر به ایجاد لک، اسکار یا زخم شود. عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: هیچ مرکز آکادمیکی برای تدریس و ارایه اصول علمی فیشیال پوست وجود ندارد. فردی که در این زمینه در مراکز زیبایی مشغول به کار است در اغلب موارد چیزی از آناتومی پوست نمی‌داند. حتی شاید فرد آموزش درستی هم دیده باشد، اما همین اقدامات لایه‌برداری، بخور و آبرسانی را می‌توان در منزل با استفاده از محصولات موجود در بازار انجام داد.فیشیال ضروری نیستوی ادعای برخی مبنی بر لزوم انجام فیشیال در روزهایی که هوا آلوده است، گفت: آلودگی فقط در لایه شاخی پوست، خارجی‌ترین لایه سطح روپوست (اپیدرم) نفوذ می‌کند که مملو از سلول‌های مرده است. سد دفاعی پوست امکان نفوذ آلودگی به سطوح زیرین را نمی‌دهد؛ بنابراین همچنان انجام فیشیال ضروری نیست و می‌توان با شوینده‌های صورت، آلودگی را از روی سطح پوست پاک کرد.