مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد؛ لایحه بودجه ۱۴۰۴ به زبان ساده

  4030807103

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تبیین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور به زبان ساده پرداخت.

لایحه بودجه ۱۴۰۴ به زبان ساده

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور(۱): بودجه به زبان ساده» آورده است که گزارش‌های سالیانه «بررسی لایحه بودجه به زبان ساده»، تلاشی است برای ارائه محتوای لوایح بودجه به زبانی ساده و غیر فنی برای عموم مردم تا با آگاهی بیشتر نسبت به محتوای بودجه، مطالبه‌گر و همراه بهتری برای تصمیمات وکلایشان در مجلس باشند. 

این گزارش بیان می‌کند که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، منابع و مصارف بودجه عمومی دولت بیش از ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده‌است که در سمت منابع دولت ۳۶ درصد از محل درآمدها (عمدتاً مالیات)، ۳۶ درصد از محل واگذاری سرمایه‌ها (عمدتاً صادرات یا فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی)، ۲۲ درصد از محل واگذاری دارایی‌های مالی (عمدتاً استقراض از صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق) و ۷ درصد از محل درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها تأمین خواهد شد. 

این گزارش ادامه می‌دهد که در سمت مصارف دولت ۶۴ درصد به هزینه‌های جاری (حقوق کارکنان و مستمری بازنشستگان بخش دولتی، پرداخت یارانه‌های نقدی و سایر هزینه‌های حمایتی و رفاهی)، ۱۹ درصد به اعتبارات سرمایه‌ای (شامل تقویت بنیه دفاعی کشور و بودجه عمرانی)، ۱۱ درصد به بازپرداخت اصل بدهی‌ها و ۷ درصد به مصارف اختصاصی دستگاه‌ها اختصاص یافته‌است. 

این گزارش توضیح می‌دهد که بزرگ‌ترین نقطه قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، تجمیع و یکپارچه سازی بودجه‌های جداگانه جهت مدیریت بهتر مجموعه منابع و مصارف دولت و شفاف‌سازی بیشتر در خصوص کسری بودجه و شیوه‌های تأمین آن است. شایان‌ذکر است، گام مهم بعد از این شفاف‌سازی، اقدام در راستای افزایش منابع پایدار دولت، مدیریت مصارف و کاهش روند فزاینده کسری بودجه است که نیازمند برنامه ریزی بیشتر و دقیق‌تر است. 

در این گزارش آمده است که برای ساده‌تر و خلاصه‌تر شدن گزارش، تلاش شده‌است تا برخی از نکات مهم ارائه شده در گزارش به‌صورت تعدادی پرسش و پاسخ نسبتاً کوتاه ارائه شود تا کسانی که وقت یا حوصله مطالعه کامل و توضیحات تفصیلی گزارش را ندارند، صرفاً با ورق ز دن این گزارش و مطالعه این پرسش و پاسخ‌ها درکی کلی از محتوای لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ و نکات مهم آن پیدا کنند. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد: 

لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شامل چه بخش‌هایی است و به‌طور کلی چه مواردی را دربرمی‌گیرد؟

منابع دولت در سال آینده از چه محل‌هایی تأمین خواهد شد و به چه مصارفی اختصاص خواهد یافت؟ 

وضعیت کسری بودجه و کیفیت تأمین منابع مالی بودجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ چگونه است؟

در راستای یکپارچه سازی منابع و مصارف بودجه، کدام اقلام منابع و مصارف از فرابودجه به درون بودجه منتقل‌شده‌اند؟ 

اجزای مختلف منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در مقایسه با بودجه سال جاری چقدر تغییر داشته‌اند؟

اجزای مختلف مصارف عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در مقایسه با بودجه سال جاری چقدر تغییر داشته‌اند؟

کلیّات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ چطور ارزیابی می‌شود؟ خوب است یا بد؟

حقوق‌بگیران در سال آینده چقدر مالیات خواهند پرداخت؟

در حوزه مالیات، چه مطالب مهم دیگری در لایحه بودجه آمده است؟

براساس لایحه بودجه، حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان چقدر افزایش خواهد یافت؟

نرخ دلار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ چقدر تعیین شده‌است؟

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.