چرایی، ضرورت و دستاورد های جشنواره میراث فرهنگی

دکتر علی دارابی،   4030820058
چرایی، ضرورت و دستاورد های جشنواره میراث فرهنگی

۱. برگزاری جشنواره بیانگر « ثبات و امنیت در ایران» است. دشمنان ما تصویر نادرستی از ایران هراسی در جهان براه انداخته اند تا مانع آمد و شد توریسم و گردشگران باشند. در جشنواره سوم «بعد بین الملل» جشنواره و حضور جمعی از مسئولان کشورهای دیگر و ارائه آثار آنان به جشنواره باطل السحر این ادعای غلط دشمنان است. 
۲. بزرگترین دورهمی هنرمندان است
کدام رخداد می تواند هنرمندان دست اول کشور را در یک مکان دور هم جمع کند. مردم و هنرمندان بدون واسطه و مستقیم با هم ملاقات می کنند. شادی و نشاط انفتاح فضای فرهنگی، اجتماعی انسجام ملی و افزایش اتحاد میان اقوام، همه در سایه برگزاری جشنواره تحقق یافته است. 
۳. جشنواره موجب رونق کسب و کار، افزایش اشتغال، گسترش گردشگری و بالا رفتن سهم اقتصاد کشور و استان می شود. از هتل ها، بوم گردی ها، آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی، حمل و نقل ریلی، گردش مالی بازار و خرید... از دستاوردهای مهم برگزاری جشنواره است. 
۴. موجب افزایش سواد میراثی می شود. این همه آثار که در حوزه فیلم، موسیقی، شعر، پویانمایی (انیمیشن) سینما، تئاتر، رادیو، تلویزیون، پادکست، فضای مجازی، عکس و ... برای جشنواره تولید و به میدان رقابت ارسال می شود. اولاً نوعی اولویت بخشی را به هنرمندان میدهد، ثانیاً تمرکز تولیدات بر حوزه میراث صورت می گیرد و حضور اصحاب رسانه و مطبوعات که در تنویر افکار عمومی، آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و افزایش دانش عمومی جامعه نقش دارند موجب می شود که مردم بهتر و بیشتر به مواریث تاریخی و تمدنی  فرهنگی کشور آشنا شوند. 
۵. جشنواره به رقابت سالم و سازنده و استانداردسازی تولیدات کمک می کند. در جشنواره است که آثار امکان رقابت سالم و سازنده را پیدا می کند. هنرمندان کمتر دیده شده بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اختصاص «جایزه شیراز» به عنوان بخش میزبان تولیدات زیادی را به این حوزه سوق می دهد. افزون بر این جشنواره موجب می شود که شاخصه ها و معیارهای اثر تراز و استاندارد برجسته شود و برای آِینده مبنا قرار گیرد. 
۶. آشنایی گسترده با استان میزبان از دیگر دستاوردهای جشنواره استاستان میزبان حداقل به مدت یک سال در افکار عمومی بر سر زبان ها می افتد. هنرمندانی که به استان می آیند با آشنایی بهتر از داشته های فرهنگی و تاریخی آن در بازگشت به سفیران و مبلغان آن استان تبدیل می شوند. هنرمندان استانی فرصتی می یابند که آثار خود را عرضه کنند و با هنرمندان برجسته کشوری در کارگاه انتقال تجربه شرکت کنند. 
جشنواره ها فرصتی برای ترویج فرهنگ، هنر، ادبیات، زبان، تاریخ، تمدن، صنعت، توسعه گردشگری، رونقش اقتصادی، آشنایی ملل، رونق کسب و کارها است. آن را به مثابه سرمایه گذاری ببینیم. در فرانسه سالانه بیش از ۲۰۰۰ جشنواره برگزار می شود که بزرگترین فرصت برای معرفی فرهنگ و هنر و کسب بالاترین درآمد گردشگری در جهان است.