به گزارش تسنیم، روز گذشته مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، در دومین گفتگوی خود با مردم به صراحت اعلام کرد که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است. این اظهارات با واکنشهای متعددی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد. رئیس جمهور علت گرانی بنزین را عدم تخصیص ارز واردات توسط مجلس عنوان کرد که این موضوع صبح امروز در بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس نیز به بحث و بررسی گذاشته شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور تصریح کرد که اگر دولت مدعی است که مجلس مسئول این تصمیمات است، باید توجه داشته باشد که اختیارات لازم برای افزایش قیمت سوخت در اختیار دولت قرار دارد. او افزود: "اگر دولت در زمان مناسب تصمیمات لازم را اتخاذ میکرد، امسال با این مشکلات مواجه نمیشدیم."
در همین رابطه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه نیز در واکنش به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور گفت: متن گزارش کمیسیون تلفیق را خدشهدار نکنید، آقای رئیس جمهور فرمودند چون ارز ندادند پس قیمت بنزین باید بالا برود، وقتی متنی تعارض دارد باید اصلاح شود، در لایحه دولت یک عدد 650 هزار میلیارد تومان برای معاوضه یا تهاتر فراوردههای نفتی و یک 650 هزار میلیارد تومان برای خرید و فروش و تهاتر و معاوضه داخلی پیشنهاد داده شده است. در کمیته انرژی کمیسیون تلفیق یک مجموعه پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شد.
وی تصریح کرد: متن کمیته حاوی 10 بند بود که همه آنها به معنای این بود که با مکانیزم اصلاح مصرف به نوعی قیمت بنزین افزایش یافته و واردات ممنوع میشود، این متن در کمیسیون رأی نیاورد، از سوی دیگر در حکم آمده دولت اجازه واردات تا سقف تعیین شده دارد، ضمن اینکه دو عدد تعیین شده در ردیفها باقی است.
در ادامه، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز به اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان داد و در گفتگو با تسنیم، گفت: "حاکمیت باید هر اقدامی که به نفع مردم باشد، انجام دهد و هر اقدامی که به ضرر مردم باشد، نباید انجام شود." وی با انتقاد از رویکردهای موجود، تأکید کرد که اگرچه دولت اختیارات لازم برای تغییر قیمتها را دارد، اما این تغییرات باید با هماهنگی و توجه به منافع عمومی انجام شود.
طاهری همچنین بر اهمیت مدیریت مصرف بنزین تأکید کرد و گفت: "نباید فقط به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین، الگوی مصرف و توزیع فعلی را ادامه دهیم." او پیشنهاد داد که قبل از افزایش قیمتها، اصلاحات ساختاری و مدیریتی در نظام توزیع و مصرف سوخت انجام شود. به گفته او، اگر این اصلاحات به نتیجه نرسید، آنگاه میتوان به فکر تغییرات قیمتی بود.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که نگرانیها درباره قاچاق سوخت و مدیریت نادرست منابع ملی همچنان وجود دارد. نمایندگان مجلس بر این باورند که باید راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت منابع و قاچاق سوخت ارائه شود تا نیازی به افزایش قیمتها احساس نشود. طاهری در این زمینه گفت: "اگر ما راههای سختتر را رها کنیم و به دنبال سادهترین راه برویم، به منابع ملی آسیب میزنیم."
در نهایت، این موضوع نشاندهنده چالشهای جدی میان دولت و مجلس در مدیریت منابع ملی و تصمیمگیریهای اقتصادی است. با توجه به حساسیت موضوع قیمت بنزین و تأثیر آن بر زندگی مردم، انتظار میرود که هر دو نهاد با همکاری یکدیگر به دنبال راهحلهایی پایدار و منطقی برای مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از بحرانهای اقتصادی باشند.