شهروندان بي‌دفاع در برابر آلودگی هوا؛

«معاينه ويژه» ناگهان شرط اخذ طرح ترافيك شد

بخش اجتماعی الف،‌ ۲۵ دی ۹۵

25 دی 1395 ساعت 18:46


تصميمات جديد براي تردد در محدوده طرح ترافيك اخذ معاينه فني ويژه است؛ دريافت معاينه فني مجدد براي خودرو‌ها كه در طرح ترافيك ثبت‌‌نام كرده‌اند، مسائل و مشكلات عديده‌اي را به همراه خواهد داشت.

تصميمات جديد براي تردد در محدوده طرح ترافيك اخذ معاينه فني ويژه است؛ دريافت معاينه فني مجدد براي خودرو‌ها كه در طرح ترافيك ثبت‌‌نام كرده‌اند، مسائل و مشكلات عديده‌اي را به همراه خواهد داشت.  بر اين اساس قرار است حدود مجاز خودروها در بحث آلايندگي سختگيرانه‌تر شود، به گونه‌اي كه پيش از اين در تست مونوكسيد كربن شاخص 2/5 بود، اما حالا خودروها بايد شاخص 0/7 را كسب كنند تا بتوانند از آزمون تست آلايندگي موفق بيرون بيايند. اين در حالي است كه دولت همچنان از خودرو‌هاي بي‌كيفيت داخلي حمايت مي‌كند و با عناوين مختلف همچون پرداخت نكردن سهم خود در تكميل شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي بر طبل تو خالي كاهش آلودگي هوا مي‌كوبد تا پاسخگوي كم‌كاري‌هاي خود نباشد. 

گام برداشتن در جهت كاهش آلودگي هوا اقدام مثبتي است كه بايد بر اساس برنامه مدون و طرح جامع پيش برود و از اقدامات سليقه‌اي جلوگيري شود. هر چند در كشور ما اجراي برنامه‌هاي جامع به دلايل مختلف در غالب اوقات به سرانجام نرسيده است، با اين حال گام برداشتن در جهت كاهش آلودگي هوا در شرايط كنوني كه ابري از آلودگي هوا سايه بر سرشهر و شهروندان در شهر‌هاي بزرگ و كلانشهر‌ها انداخته، گامي مثبت است. در اين خصوص رئيس ستاد معاينه فني شهرداري تهران با اشاره به جزئيات طرح جديد اخذ معاينه فني ويژه يا برتر مي‌گويد:  براساس مصوبه شوراي عالي ترافيك، از اين پس معاينه فني خودروهايي كه مي‌خواهند وارد محدوده طرح ترافيك شوند بايد سختگيرانه‌تر باشد.  حسيني منش با بيان اينكه خودروهايي كه مي‌خواهند طرح ترافيك بگيرند، حتماً بايد معاينه فني جديد را اخذ كنند، مي‌افزايد:  خودروهايي كه به تازگي معاينه فني گرفته‌اند به صورت نيم بها مورد معاينه قرار مي‌گيرند، اما مابقي خودروهايي كه از معاينه فني آنها مدت‌ها مي‌گذرد بايد همه هزينه را پرداخت كنند.

وي با بيان اينكه اخذ معاينه فني جديد در راستاي تبديل محدوده طرح ترافيك به محدوده بدون آلاينده است، درخصوص ويژگي‌هاي اين نوع معاينه فني تأكيد مي‌كند:  معاينه فني سخت‌تر خواهد شد و بر اين اساس حدود مجاز خودروها هم در بحث آلايندگي سختگيرانه‌تر خواهد شد، به گونه‌اي كه پيش از اين در تست مونوكسيد كربن شاخص 2/5 بود، اما حالا خودروها با 0/7 مي‌توانند از آزمون تست آلايندگي موفق بيرون بيايند.

رئيس ستاد معاينه فني شهرداري تهران با بيان اينكه متقاضي آرم طرح ترافيك 96 حتماً بايد معاينه فني برتر يا ويژه دريافت كنند، اعلام كرده است: در آزمون معاينه فني مجدد دور موتور و تست 2500 آر پي ام نيز به صورت سختگيرانه‌تر مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
  
ابهام در تصميم شوراي عالي ترافيك
تصميم شوراي عالي ترافيك در حالي اعلام مي‌شود كه يكي از شروط ثبت‌نام براي اخذ برگه طرح ترافيك داشتن معاينه فني است‌. براين اساس اگر خودرويي معاينه فني نداشته باشد نمي‌تواند در سامانه طرح دريافت طرح ترافيك ثبت نام كند، اينكه حالا پس از اتمام زمان ثبت‌نام شروط جديد برا‌ي متقاضيان اعلام مي‌شود، جاي بسي تأمل دارد.

در حقيقت سؤالاتي از قبيل اينكه آيا تمامي خودرو‌ها نياز به برگه معاينه فني برتر دارند، آيا خودروها كه چندين سال از توليد آنها گذشته است هم شامل اين طرح خواهند شد و چرا بايد صاحبان خودرو هزينه‌هاي مجدد پرداخت كنند؟ چرايي فروش طرح ترافيك روزانه و دهها سؤال ديگر ذهن‌ها را درگير كرده و همچنان بي‌پاسخ مانده است.

برخي كارشناسان معتقدند بعضاً برخي خودرو‌هاي داخلي كه توليد و عرضه مي‌شوند در تست‌هاي تخصصي اعلامي در همان ابتدا از نظر آلودگي رد مي‌شوند. حالا دولت به جاي كيفيت بخشي به توليدات داخلي و حمايت از خودروسازان براي توليد خودرو با استاندارد‌هاي روز دنيا همچنان به فكر استمرار توليد خودرو‌هاي بي‌كيفيت به هر نحوي است.

 تكميل نبودن شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي درشريان‌هاي اصلي پايتخت از يكسو و فرسوده بودن تعداد زياد وسايل حمل ونقل عمومي در حال استفاده از سوي ديگر سبب شده است تا آلودگي و آلايندگي همچنان حرف اول را بزند و مسئولان حرفي براي گفتن نداشته باشند.
   
همه شهروندان در برابر آلودگي هوا بي‌دفاع هستند
آنچه نبايد از نظر‌ها دور بماند آن است كه فقط آلودگي هوا در محدوده طرح ترافيك نيست كه باعث تشديد بيماري‌ها و مرگ و مير در درازمدت مي‌شود، بلكه چتر آلودگي هوا در پايتخت و شهر‌هاي بزرگ بر همه موجودات زنده و غير زنده تأثير مي‌گذارد و بايد در نظر داشت كه همه شهروندان در برابر آلودگي هوا بي‌دفاع هستند !
 
بنابراين بايد در نظر گرفت كه اعمال ساز و كار‌هاي جديد براي كاهش آلودگي هوا در صورتي نتيجه مي‌دهد كه تصميم‌هاي گرفته شده با پيوست‌هاي اجتماعي و اجراي بند به بند طرح‌هاي جامع كاهش آلودگي هوا همراه باشد وآينده‌نگري در آن ديده شود تا از بار آلودگي هوا بكاهد.
*نویسنده : بیژن یانچشمه 


کد مطلب: 435066

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcb0sba0rhbfgp.uiur.html?435066

الف
  http://alef.ir