عملیات امدادی حادثه ریلی سمنان تمام شد/ آمار نهایی قربانیان؛ 44 نفر كشته شدند/ علت سانحه اعلام شد/ تغییر شیفت مسئول کنترل دردسرساز شد

بخش خبری الف، 5 آذر 95

5 آذر 1395 ساعت 19:33


سرپرست مرکز اورژانس کشور، گفت: عملیات امدادی در محل حادثه ریلی سمنان پایان یافت و تعداد کشته ها به ۴۴ نفر رسید.

هوا تاریک شده است و هنوز فعالیت‌های اورژانسی و امدادی در محل حادثه ریلی سمنان در حالی ادامه دارد که شب بیابانی و یخبندان بر فضا حاکم شده است.

امروز روزی پر از استرس و فداکاری برای نیروهایی بود که با جان و دل در خدمت‌دهی به هم‌نوع خود تلاش می‌کردند، حتی دو نفر از عوامل راه‌آهن سمنان نیز برای خدمت به مصدومان، خود مصدوم شدند.

روزهای پایانی ماه صفر را پشت سر می‌گذاریم و ملت ایران در شامگاه پنج‌شنبه در پی عملیات تروریستی داعش عزادار شهادت تعدادی از هم‌وطنان شد و امروز نیز در پی وقوع یک حادثه بسیار دردناک شاهد سوختن جمع زیادی از هم‌وطنان خود در حادثه ریلی سمنان در ایستگاه هفت‌خان بودیم.

چند ساعت پس از وقوع حادثه تمامی مصدومان این حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند و اکنون نیز نیروهای اورژانسی و امدادی با حضور مشاور وزیر بهداشت در حال بیرون کشیدن اجساد سوخته مسافران این قطار از واگن سوخته هستند.

هنوز هم در واگن باقی‌مانده اجسادی وجود دارد که نیروهای اورژانسی و امدادی بسیجی‌وار با وجود سرمای بسیار زیاد در حال انجام وظیفه هستند.

ما در گوشه‌ای فعالیت این عزیزان را نظاره می‌کنیم و سرمای غیرقابل تحملی بر محیط حاکم شده و در چهره و اقدام این افراد می‌توان ایثار، شهامت و فداکاری را مشاهده کرد.

دیدن اجساد کامل سوخته بسیار سخت است اما این نیروهای پرتلاش با دقت اجساد را بیرن کشیده و آن‌ها را به آمبولانس‌ها و وسایل نقلیه ویژه منتقل می‌کنند.

مشاور وزیر بهداشت پس از ۸ ساعت فعالیت مداوم در محل حادثه ریلی سمنان نیروها به ادامه فعالیت تشویق می‌کند و اظهار داشت: اقدامات این نیروهای فداکار قابل تقدیر و ستایش است.

پیرحسین کولیوند افزود: حادثه بسیار شدید بوده و شرایط کار نیز سخت است، به‌ویژه اینکه سرمای هوا نیز شدت گرفته و حداقل ۴۰ کیلومتر مسیر خاکی و یخبندان را برای رسیدن به جاده داریم.

سرپرست مرکز اورژانس کشور با اعلام پایان عملیات امدادی، اظهار داشت: عملیات امدادی و اورژانسی در حادثه ریلی سمنان واقع در ایستگاه هفت خوان پایان یافت.

وی افزود: شمار کشته شدگان و امار نهایی جانباختگان این حادثه به 44 نفر رسیده است.

وی همچنین آمار نهایی مصدمین که به مراکز درمانی منتقل شدند را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرد.

وزیر راه نیز آمار مصدمان را ۱۰۳ نفر عنوان کرده است.

*************


علت سانحه برخورد دو قطار در سمنان اعلام شد

مدیرعامل راه آهن علت سانحه برخورد دو قطار در سمنان را اعلام کرد.
 
پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن در این زمینه گفت:قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف می شود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می شود .
 
او افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند
 
آقایی اضافه کرد: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.
 
*فعالیت بی‌وقفه اکیپ جمع‌آوری سوانح و مدیریت بحران برای بازگشایی خط
به گزارش خبرنگار اعزامی به محل حادثه، آخرین خبرها از محل حادثه برخورد دو رام قطار مسافری در حوالی ایستگاه هفت‌خوان در محدوده راه‌آهن شمال‌شرق (1)، از فعالیت بی‌وقفه اکیپ جمع‌آوری سوانح و مدیریت بحران برای بازگشایی خط حکایت دارد.

نیروهای فنی راه‌آهن که از شهرهای همجوار به محل حادثه اعزام شده‌اند، در حال تلاش هستند تا مسیر به‌زودی برای تردد سایر قطارها باز شود.

بر اساس اعلام مسؤولان راه‌آهن شمال‌شرق (1)، مسافران حادثه‌دیده قطارهای امروز به سمنان، دامغان و شاهرود منتقل شده‌اند و از خانواده‌های مجروحان خواسته شده است تا در مراکز درمانی ازدحام نکنند تا خدمات‌رسانی بدون وقفه انجام شود.

مسافران سالم این دو قطار نیز به دامغان و شاهرود منتقل شدند و اتوبوس‌هایی نیز در نظر گرفته شده تا بقیه مسیر تا مقصد مورد نظر خود را ادامه دهند.

اکیپ جمع آوری سوانح و مدیریت بحران در محل حضور دارد و تلاش می‌کند تا خط آزاد شود و برای تردد سایر قطارهای مشکلی پیش نیاید.

مسیر تهران- مشهد روزانه 85 رام به طور میانگین قطار مسافری دارد و تلاش می‌شود تا حجم عظیمی از مسافران در این مسیر سرگردان نشوند و در اولین قدم مسیر باید بازسازی شده تا بحران مدیریت شود.

* آتش خاموش شد
یحیایی معاون امداد و نجات استان سمنان؛ اظهار داشت: با توجه به بارش برف و یخبندان و دسترسی سخت به محل، عوامل آتش‌نشانی با تأخیر رسیدند.

اجساد کاملا سوخته‌اند و شناسایی آنها بسیار سخت است. شرایط سختی در محل وقوع حادثه وجود دارد و در حال حاضر آتش اطفاء شده است. 

* احتمال یخ ‌زدگی لکوموتیو قطار تبریز
خباز استاندار سمنان در خصوص حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان اظهار داشت: ساعت 7 و 50 دقیقه صبح امروز جمعه 5 آذر ماه قطار مسافربری تبریز که به سمت مشهد در حال حرکت بود در حوالی ایستگاه هفت خوان دچار حادثه شده و متوقف می‌شود.

وی افزود: قطار مسافربری سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت سر به قطار تبریز برخورد می‌کند که طی این اتفاق دو واگن از قطار تبریز آتش می‌گیرد و لکوموتیو و 4 واگن از قطار سمنان از ریل خارج می‌شود.

خباز با بیان اینکه تا این لحظه تعداد مجروحین نزدیک 60 نفر اعلام شده است در پاسخ به این سؤال که آیا راه‌آهن در خصوص توقف قطار تبریز اطلاع‌رسانی نکرده بود، گفت: اینها بحث‌های فنی است که مدیران راه‌آهن اطلاع بیشتری از آن دارند.

استاندار سمنان تصریح کرد: اما آنچه که می‌توان احتمال دارد این است که لکوموتیو قطار تبریز به دلیل شدت سرما یخ زده و این قطار مجبور شده در 4و نیم کیلومتری از ایستگاه متوقف شود.

وی در پاسخ به این سؤال‌ که حرکت قطارها از این ریل ادامه دارد یا نه، گفت: خوشبختانه ریل صدمه‌ای ندیده است اما اولویت کاری ما این بود که در مرحله اول مصدومین را به بیمارستان منتقل کنیم و در مرحله بعد افراد سالم را از محل حادثه دور کنیم و سپس اقدام به اطفای حریق کنیم.

خباز گفت: با توجه به اینکه ریل آسیبی ندیده به زودی فعالیت این خط راه‌آهن مجددا آغاز می‌شود.

* اعزام 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی و تانکر آب از سمنان به محل حادثه
اعزام 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی و تانکر آب از سمنان به محل حادثه برخورد دو رام قطار مسافری در محدوده ایستگاه هفت‌خوان در محور ریلی تهران- مشهد انجام شد.

اعزام دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی و دو دستگاه تانکر آب شهرداری سمنان جهت اطفای حریق قطارهای مسافربری در هفت‌خوان بین شهر امیرآباد دامغان و سمنان صورت گرفت.

همچنین به دلیل تداوم آتش‌سوزی در واگن‌های حادثه‌دیده، دو دستگاه تانکر آب سازمان آتش‌نشانی شهرداری سمنان به محل حادثه اعزام شدند.

آتش‌سوزی واگن‌های حادثه‌دیده بر اثر برخورد دو رام قطار مسافری در مسیر تهران- مشهد همچنان ادامه دارد.

*یک رام قطار امدادی با جرثقیل به محل حادثه اعزام شده است
سیدعباس دانایی که در راستای مدیریت مطلوب بحران برخورد دو رام قطار مسافری در مسیر تهران- مشهد به محل وقوع حادثه اعزام شد، در سمنان اظهار داشت: اطلاعات حادثه هنوز دقیق نیست؛ اما نیروهای امدادی به طور کامل با تمام توان ورود پیدا کرده‌اند و به محل وقوع سانحه اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: نیروهای هلال‌احمر، بهداشت و درمان، راه و ترابری، آتش‌نشانی، اورژانس، مدیریت بحران و همه دستگاه‌هایی که برای امدادرسانی نیاز بوده است، به محل حادثه اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: خود راه‌آهن نیز در این زمینه فعالانه حضور دارد و در حال خدمات‌رسانی به مجروحان حادثه است.

فرماندار شهرستان سمنان افزود: یک رام قطار امدادی با جرثقیل به محل حادثه اعزام شده است و در محل حضور دارد.

دانایی گفت: مجروحان حادثه برخورد دو رام قطار مسافری مسیر تهران- مشهد به بیمارستان ولایت دامغان انتقال پیدا کرده‌اند؛ چون دامغان نزدیک‌تر بود، تمام مجروحان به این شهرستان اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: کشته‌شدگان حادثه در حال جمع‌آوری هستند که پس از اتمام کار به سمنان منتقل می‌شوند.

فرماندار شهرستان سمنان افزود: تعداد مصدومان و کشته‌شدگان هم‌اکنون مشخص نیست؛ اما همه نیروها بسیج شده‌اند. دو فروند بالگرد نیز به محل حادثه اعزام شده‌ و در حال خدمات‌رسانی هستند و امدادرسانی‌های لازم انجام شده و امید است در ادامه نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

 اسامی ۴۹ نفر از مجروحان بستری شده حادثه قطار بیمارستان ولایت دامغان اعلام شد:
1-سودا وطن خواه / 2- غلامرضا وطن خواه/3- فرزانه رشیدآبادی / 4- کمال حقیقی
 5- محمد محبوبی/ 6- آیدا عالیشا/ 7- زینب احمدی / 8- حسین احمدی
 9- فرشته احمدی/ 10- طوبی احمدی / 11- اصغر قهرمانی/ 12- حسن منصسیه
 13- طیبه منصسه/  14- عماد احمدی / 15-مهدی مهان / 16- غلام ارشدی
 17- امین حنظه مهان / 18- عطا علی پور / 19-زینب احمدی/  20-فرشته احمدی
 21- آیت الله عالیشاه / 22- محمد بهلولی / 23- علی اصغر اصغری / 24- عطا علی پور
25- محمد جعفر یغمائیان /26- همت جورسی /27- علیرضا ناجی / 28- عارف نجف پور
29- احمد جورسی / 30- احمد بهاری / 31- حسین علی پور / 32- داوود بیرامی
33- شیدا وطن خواه /  34- سعید ستوده / 35- فاطمه یغمائیان/ 36- داوود زمانی
37- شمسی وطن خواه / 38- نیرنگ پران / 39- غلام ارشدی / 40- محمد خسه جهانی
 41- اسدالله کاویان / 42- عمادالدین حسینی / 43- ملیکا حسینی / 44- محمد رسوبی
 45- کبری بهاری / 46- سجاد عزیزی / 47- سامان بشیری / 48- طیبه میصعه/ 49- اصغر پرویزی

* «عملکرد ناقص سیستم ATC»، «نقص سوزن» و «سرعت‌ قطار» ۳ دلیل احتمالی‌ وقوع حادثه امروز هفت‌خوان
یک منبع آگاه با اشاره به حادثه امروز تصادف دو قطار مسافری در ایستگاه هفت‌خوان، به ۳ دلیل احتمالی وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: البته علت اصلی و فنی بروز این حادثه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام می‌شود.‌

یکی از مسئولان حاضر در محل حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد‌ با اشاره به ابعاد مختلف بروز این حادثه، به خبرنگار فارس گفت که دلایل مختلفی را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که باید به صورت فنی بررسی شود.

وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.

وی اظهار داشت: 3 دلیل عمده را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن هم برسد.

این منبع آگاه گفت: خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.

وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.

به گزارش فارس این در حالی است که خط‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

بنابراین گزارش پیش‌ از این مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.

به گفته محسن پورسید آقایی در حال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهره‌وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان می‌دهد.

بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط‌آهن تهران - مشهد امروز به اعزام 200 قطار در روز افزایش یابد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.

بنا به ادعای مدیرعامل راه‌آهن‌ این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ایران جزو 8 کشور دنیا است که این دانش را طراحی‌ و بومی سازی کرد‌ه است.

وی این را هم گفته بود که تا پایان سال 95 همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می‌شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می‌یابد.


کد مطلب: 417723

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcb5zbafrhb8zp.uiur.html?417723

الف
  http://alef.ir