بي‌توجهي خودروسازان فرانسوي به تحريم ايران

15 فروردين 1388 ساعت 9:45


روزنامه لوفيگارو نوشت: تولیدکنندگان لوازم اتومبیل‏هاي فرانسوي که شدیدا تحت تاثیر بحران مالي غرب قرار گرفته اند، بی‏توجه به توصیه های دولت ساركوزي نسبت به کاهش سرمایه گذاری در ایران، به معامله با ايران مي پردازند.

به گزارش الف، روزنامه فرانسوي لوفيگارو در گزارشي به قلم "جرج ملبرونو" درباره حجم مبادلات تجاري كمپاني هاي اتومبيل سازي اين كشور با ايران نوشت: تعداد زیادی از سازندگان لوازم اتومبیل با به چالش کشیدن تذکرات رسمی، برای مقابله با بحران اقتصادی روی تهران سرمایه گذاری می کنند.

اين گزارش مي افزايد: يك مقام مسئول فرانوسوي تعداد قراردادهای لیسانس امضا شده در چند سال اخیر با ایران با حدود پنجاه شرکت با حجم معاملاتی حدود "چند صد میلیون یورو" را، صد تایی تخمین می زند.

در حالی که تشدید تحریم ها علیه تهران در حال بررسی است، از سپتامبر 2007 از شرکت های فرانسوی خواسته شده، تعهداتشان با ايران را به پایین ترین حد ممکن برسانند.

یک رئیس فدراسیون صنایع لوازم اتومبیل فرانسه (Fiev ) مي گويد: عليرغم همه فشارها، باید رفت و به دنبال بازار بود؛ صنعت اتومبیل در ایران با 12% افزایش، امروز یکی از معدود بازارهای در حال رشد است و چشم پوشي از اين بازار كار عاقلانه اي نيست.

گزارش فيگارو مي افزايد: برای دور زدن موانع بانکی بر سر راه معامله میان تهران و بقیه جهان، شرکت ها هرکدام با روش هایی بسیار مفید در کشوری تحت تحریم های غرب، به دنبال جور کردن کار خودشان هستند؛ بازگشت پول از راه دوبی، ترکیه یا به تازگی از مالزی صورت می گیرد؛ دلالان بانک هایی می یابند که هم چنان قبول می کنند با اعتبار نامه برای مشتریان ایرانی حساب باز کنند.

یک متخصص روابط فرانسه – ایران تصریح می کند: بعضی از بانک ها هنوز در اتریش، پرتغال، اسپانیا و حتی در فرانسه این کار را می کنند.

اين درحاليست كه به طور رسمی، هیچ تصمیمی برای "بستن" شبکه های بانکی برای معامله با ایران از سوی سازمان ملل گرفته نشده است.

Fiev یادآوری می کند: "امریکایی ها فقط تهدید کرده اند که در کشورشان بانک های غربی ای را که به کارکردن با تهران ادامه می دهند، مجازات خواهند کرد.

لوفيگارو افزوده است:حتی اگر تهدیدها از میزان مبادلات میان ایران و غرب به میزان قابل توجهی کاسته باشد، دور زدن تحریم ها هم این اواخر از طریق ترکیه، جایی که فشارهای امریکا کمتر از دوبی است، افزایش یافته است؛ مزیت دیگر آن است که شرکت های فرانسوی از شعبه های در ترکیه شان برای راهی کردن کالا به ایران با کامیون بهره می برند.

در ادامه راه پژو و رنو که همچنان ماشین هایشان را در ایران می فروشند، شرکت های چند ملیتی همان قدر با جمهوری اسلامی تجارت می کنند که شرکت های کوچک و متوسط اين كار را مي كنند.

زمانی که مشکلی پیش می آید، همیشه شبکه دلالان می تواند وارد عمل شود؛ یکی از آنها تعریف می کند: یک تولید کننده شیشه، شریکی ایرانی داشت که نمی توانست فاکتور بیست هزار یوریی اش را پرداخت کند؛ من به او شبکه های موازی در ترکیه و دوبی را نشان دادم و پانزده روز بعد، او پولش را دریافت کرده بود، نمی دانم که با اعتبار نامه بود یا با سیستم خوب و قدیمی «یک چمدان پول»، که این روزها دوباره باب طبع ها شده است.

لوفيگارو مي افزايد: شرکت ها از بایدها و نبایدهای وزارت صنایع برای کالاهای مشکوک به "دوکاره" بودن، ناراضی هستند.

یک کارخانه دار شاکی فرانسوي مي گويد: این که مثلا بشود از یک دستگاه پولیش برای ساختن سلاح استفاده کرد، برایم قابل قبول است! اما نمی توانم بفهمم چرا ما باید برای صادر کردن یک صندلی ماشین یک ماه منتظر بمانیم؛ به این مشکلات باید مشکلات پول نقد تولیدکنندگان ایرانی را نیز اضافه کرد، که مشتریانشان را معطل می کند.

اما Fiev با اظهار خوشحالی می گويد: با همه اين موانع سخت، ولی همیشه پول همه پرداخت شده است.

گزارش لوفيگارو حاكيست: با پیش بینی نزدیکی میان ایران و ایالات متحده، شرکت های بیشتر و بیشتری به چهل میلیون مصرف کننده ایرانی چشم دوخته اند.

یکی از روسای Fiev یادآوری می کند: زمانی که اولین تذکرات در سال 2007 به ما ابلاغ شد، مشترکان ما ترسیده بودند، اما اکنون برای توصیه هایی در زمینه کار کردن در ایران به ما بیشتر و بیشتر مراجعه می شود.

 


کد مطلب: 42999

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdccooq0.2bqio8laa2.html?42999

الف
  http://alef.ir