سایپا را به ثمن بخس نفروشید!
14 شهريور 1395 ساعت 10:01
پژو برای تولید محصولاتش در ایران که معادل فروش در بازاری انحصاری و کسب سود تضمینشده در فضای بدون رقابت است، منتی هم بر ما دارد و پول نقشه های فنی و به اصطلاح تکنولوژی خود را از مبلغ سرمایهگذاری اش کسر میکند.
به گزارش فارس،۴۵ روز از امضای تفاهمنامه تأسیس شرکت مشترک پژوسیتروئن و سایپا سپری میشود. مدیرعامل سایپا در روز انعقاد این تفاهمنامه اعلام کرد میزان سرمایهگذاری مشترک برای ابتدای کار را ۳۰۰ میلیون یورو اعلام کرد. با توجه به سهم ۵۰درصدی طرف خارجی در شرکت مشترک، پژوسیتروئن باید در ابتدای کار مبلغ ۱۵۰میلیون یورو معادل ۶۰۰ میلیارد تومان را به عنوان آورده، به ایران منتقل کند.
با توجه به سابقهی سیاه پژو در تعامل با ایرانخودرو، سوال اینجاست که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت میشود یا این شرکت قرار است نقشه های فنی که برای تولید محصولات خودش ضروری است را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک درنظر بگیرد؟
در واقع پژو برای تولید محصولاتش در ایران که معادل فروش در بازاری انحصاری و کسب سود تضمینشده در فضای بدون رقابت است، منتی هم بر ما دارد و پول نقشه های فنی و به اصطلاح تکنولوژی خود را از مبلغ سرمایهگذاری اش کسر میکند.
در این صورت، شرکت سایپا ۵۰% از سهام سایپاکاشان، که نوسازترین و بهروزترین خط تولید سایپا است را به ثمن بخس به پژوسیتروئن واگذار خواهد کرد. به این ترتیب پژو بدون سرمایهگذاری قابلتوجه در ایران صاحب یک خط تولید دائمی در ایران خواهد شد. خط تولیدی که اگر میخواست خودش از صفر ایجاد کند حداقل به ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری و ۲ سال زمان احتیاج داشت.
هرچند ابهامات زیادی در این قرارداد نظیر تعمیق انحصار در بازار خودرو در پی قرارداد هر دو شرکت ایرانی با پژوستروئن وجود دارد، اما برای رفع ابهام مرتبط با میزان سرمایهگذاری واقعی، ضروریست وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت که این تفاهمنامه در دفتر کار ایشان به امضا رسیده با شفافسازی مبلغ سرمایهگذاری و میزان پول نقدی که سیتروئن وارد ایران خواهد کرد بخشی از ابهامات منتقدان را رفع نماید.
کد مطلب: 388386
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcdjj0s9yt0js6.2a2y.html?388386